Navigačně náročný, s minimem spojovacích úseků, pozměněnou tratí a maximem kilometrů v písku a dunách, takový má být 11. ročník Africa Eco Race, který navíc co do počtu etap a délky závodu tentokrát překoná i jihoamerický Dakar.
Pořadatelé Africa Eco Race 2019 připravili dvanáct etap o celkové délce přesahující 6000 kilometrů, z nichž se více než 4000 pojedou v rámci speciálních rychlostních zkoušek na čas. V porovnání s Dakarem tak bude Africa Race delší o dvě etapy i o více než 1000 kilometrů, na nichž budou účastníci bojovat s časem.
Soutěž oficiálně odstartuje už 30. prosince v Monaku a téhož dne se celá karavana nalodí ve francouzském Sète na trajekt do Nadoru. Naplno se začne závodit 1. ledna, kdy je na programu první 90kilometrová speciálka v Maroku.
Marocká poušť bude hlavním kolbištěm až do šesté etapy, v jejímž závěru se rally na dalších pět dní přesune do sousední Mauritánie. V neděli 13. ledna je na programu poslední etapa v Senegalu a dojezd na cílovou rampu situovanou na březích Růžového jezera u senegalského Dakaru.
PROGRAM AFRICA ECO RACE 2019
Datum | Km (celkem/RZ) | ||
30/12 | start | Monako | |
01/01 | 1. etapa | Nador – La Momie | 648/90 |
02/01 | 2. etapa | La Momie – Agdal | 434/431 |
03/01 | 3. etapa | Agdal – Assa | 415/401 |
04/01 | 4. etapa | Oued Draa – Fort Chacal | 495/493 |
05/01 | 5. etapa | Fort Chacal – Daklha | 638/420 |
06/01 | den odpočinku | Daklha | |
07/01 | 6. etapa | Daklha – Chami | 560/177 |
08/01 | 7. etapa | Chami – Chami | 501/481 |
09/01 | 8. etapa | Chami – Amodjar | 507/445 |
10/01 | 9. etapa | Amodjar – Amodjar | 483/374 |
11/01 | 10. etapa | Amodjar – Akjoujt | 520/472 |
12/01 | 11. etapa | Akjoujt – St Louis | 556/218 |
13/01 | 12. etapa | St Louis – Dakar | 292/22 |
Snaha zavést účastníky do méně známých míst hlouběji v poušti vedla organizátory k poměrně rozsáhlé inovaci tratě.
„Změnili jsme více než třetinu trasy, protože chceme klást ještě větší důraz na navigaci a offroadové závodění,“ vysvětluje sportovní ředitel závodu René Metge. „V Maroku jsme našli pár nových tratí, které budou pro naše soutěžící docela náročné. V Mauritánii se pojede z více než 45 procent v terénu. Situaci navíc závodníkům ztížily i letošní vydatné deště, které změnily podobu již existujících dun a daly vzniknout novým písečným přesypům. Nezůstaly tam prakticky žádné z dřívějších orientačních bodů.“
Také tentokrát na účastníky čeká etapa nazvaná „500 mil“, která se do programu dostala poprvé letos jako součást oslav desátého výročí existence Africa Race. Po dojetí jedné z etap budou posádky izolovány v uzavřeném parkovišti, z něhož se dostanou až před startem do dalšího soutěžního dne. Všichni účastníci budou nocovat společně a nebudou moci využít pomoci své asistence, což je další odkaz a hold atmosféře původního afrického Dakaru.