Dakar 2019: Martin Macík připraven bojovat o stupně vítězů

Na počátku příštího roku odstartuje Martin Macík do Rally Dakar už posedmé a popáté v roli řidiče soutěžního kamionu. Po pátém místě, které v kategorii kamionů vybojoval letos, chce tentokrát útočit na stupně vítězů.

Liaz 111.154 týmu Big Shock Racing pojede se startovním číslem 504 a s pozměněnou posádkou. Zatímco zkušený navigátor František Tomášek v sestavě zůstává, mechanika Michala Mrkvu střídá slovenský kolega a dakarský debutant Lukáš Kalanka, který se kvůli práci v týmu Big Shock Racing neváhal s celou rodinou přestěhovat na Sedlčansko.

Macíkova posádka chce navázat na úspěšný Dakar 2018, kdy dosáhla nejlepšího výsledku ze všech Čechů napříč kategoriemi. Velkou motivací je také překonání maxima Martinova otce Martina Macíka staršího, který v roce 2010 obsadil v kategorii kamionů čtvrté místo, což je dodnes nejlepší umístění české kamionové posádky na Dakaru od přesunu soutěže do Jižní Ameriky.

Dakarský speciál, kterému v týmu nikdo neřekne jinak než Franta, prošel během uplynulého roku dalším vývojem, jehož výsledkem je zvýšení výkonu na 1100 koní a lepší ovladatelnost.

„Pracovali jsme na vyvážení auta, brzdící soustavě a mechanici vylepšili také vrtuli, která loni v písku trochu zlobila. Franta bude mít větší palivové nádrže a úpravami prošla i kabina,“ popisuje další změny šéf týmu Martin Macík starší.

V rámci přípravy na Dakar tým trénoval a testoval už na přelomu května a června téměř celý měsíc na Sahaře v Tunisku a následně prověřil techniku i souhru posádky na třech soutěžích.

Na červencovém podniku Baja España Aragón, při němž Big Shock Racing obhajoval vítězství v kategorii kamionů z roku 2017, startoval s Macíkem a Tomáškem ještě mechanik Mrkva. Po dvou proražených pneumatikách v průběhu sobotní etapy si tentokrát odvezli poháry za druhé místo.

L. Kalanka, F. Tomášek a M. Macík, Liaz 111.154, Big Shock Racing. Rallye du Maroc 2018. Foto: Big Shock Racing

Kalanka v sestavě debutoval na počátku září při podniku Baja Poland, kde sice česko-slovenská posádka jela jako jediná s kamionem, přesto si dobře zatrénovala a obsadila 11. místo mezi automobily napříč kategoriemi.

Konkurenci v kategorii kamionů neměli Macík a spol. ani při říjnové Rallye du Maroc, nicméně další zkušenosti z pouště a deváté místo celkově měly také svou nezpochybnitelnou hodnotu.

V Peru bude Macík mladší závodit v rámci Rally Dakar už potřetí, proto má jasnou představu, co jej během zdejších etap čeká.

„Těšíme se na písek, i když nás trochu mrzí, že budou chybět Argentina a Bolívie. Trať bude trochu jednotvárnější, Peru, to je poušť, písek, duny a technická jízda. V tom si libujeme. I když to bude pořádný masakr,“ upozorňuje Martin Macík. „Hlavně nezmatkovat. Neskákat. Jet plynule, bez stresu. Soustředit se. V písku není prostor pro chyby, za každou se platí dlouhými ztracenými minutami. Pomáhat si budeme podhuštěním pneumatik. Navigátor František Tomášek se rozcvičil v Maroku. Za rok jsme se zase posunuli o kus dál.“

41. ročník Rally Dakar se poprvé v historii soutěže uskuteční v jediné zemi, konkrétně v jižní části Peru. Na účastníky čeká deset náročných etap převážně v písečných dunách. Celkem trasa měří přes 5500 kilometrů, z nichž se téměř 3000 pojedou na čas. Soutěž odstartuje 6. ledna v Limě a 17. ledna v peruánském hlavním městě také skončí.

Tým Big Shock Racing bude na Dakaru 2019 reprezentovat také motocyklista Jan Brabec.

Exit mobile version