Martin Prokop a buggy: Tu nabídku mám

Na rozdíl od dvou předchozích let se Martin Prokop se svým Fordem Raptor RS Cross-Country v konečných výsledcích Rally Dakar 2020 do elitní desítky neprosadil. Saúdskoarabské tratě se spoustou dlouhých rychlých úseků svědčily více lehčím buginám s jedinou poháněnou nápravou než vozům s pohonem všech kol. Tým MP-Sports proto řeší, jak se se situací a novou destinací vyrovnat.

Martin Prokop, Dakar 2020
Martin Prokop, MP-Sports. Rally Dakar 2020. © MP-Sports

Po sérii nechtěných kotrmelců na říjnové Rallye du Maroc přišel Martin Prokop o vůz připravený na Dakar a v jihlavských dílnách se narychlo stavěl nový speciál. Sedmatřicetiletý závodník navíc musel hledat záskok za zraněného navigátora Jana Tománka. A veletočům posledních měsíců pořád ještě nebyl konec.

Havárie Martina Kolomého, k níž došlo na shakedownu dva dny před startem prvního saúdskoarabského ročníku dakarské rally, připravila MP-Sports o vůz a posádku, která měla být v případě jakýchkoliv problémů Prokopovi a jeho spolujezdci Viktoru Chytkovi k ruce. Za daných okolností by spousta závodníků považovala umístění blízko bran první desítky za úspěch.

„Já ho ale moc neberu, protože mě mrzí průběh závodu. Fajn, jsme v cíli, ale na nic jsem si nesáhl,“ vysvětluje Martin Prokop. „Často jsme s Viktorem přijížděli do cíle a říkali si, že dneska to bylo dobré, ale výsledek zase dobrý nebyl. Proto letošní výsledek nevnímám jako úspěch. Loni jsme se jinak tetelili radostí. Ale na druhou stranu je asi správně zažít si nějaký ten neúspěch. Určitě je to spíš motivace, abychom něco vylepšili. Musíme být připraveni, kdyby se i další Dakar jel v téhle podobě.“

KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Jako nůž máslem

Charakter soutěže vyhovoval především buginám, které jsou na rozdíl od čtyřkolek lehčí, jejich restriktory sání vzduchu mají větší průměr, ale technické předpisy jim povolují také odlišnosti v oblasti podvozku a dalších důležitých detailech. Carlos Sainz a Stéphane Peterhansel s továrními Mini JCW Buggy vyhráli dohromady osm ze dvanácti etap, Španěl zvítězil i v celkovém hodnocení a Francouz dojel do cíle jako třetí.

„Nějakým způsobem letošní Dakar buginám určitě nahrával. Vždyť i Serradori dokázal s tou svou potvorou vyhrát etapu,“ zmiňuje jihlavský rodák francouzského soupeře, který s buggy Century CR6 dokázal na začátku druhé poloviny soutěže jako první „soukromník“ od roku 1988 vyhrát některou z dakarských etap v kategorii automobilů. „Když nás předjížděl, bylo úžasné sledovat, co to auto dělalo. A proklouzl před nás jako nůž máslem.“

Na zkušenou do Jižní Afriky

I proto Martina Prokopa svezení s dakarskou buginou láká a v následujících měsících by měl zamířit do Johannesburgu, kde se speciály Century staví.

Mathieu Serradori a Fabian Lurquin (Century CR6) si jedou pro vítězství v 8. etapě Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

„Tu nabídku od Serradoriho, respektive od jeho týmu mám,“ potvrzuje Prokop. „Jsou hrozně v pohodě a pozvali mě, abych si to zkusil. Říkali, že bude sranda, že stejně jezdí skoro každý den, protože hned za dílnou mají nekonečné možnosti. Bylo by dobré zažít to a aspoň vědět, s kým máme co do činění. Takže jejich nabídky asi využijeme a pojedeme se do Jižní Afriky povozit.“

„Ale je spíš na Dakaru a FIA, aby pravidla udělaly vyrovnaná. Nemůžou mít jednu kategorii rychlejší než druhou. Je to na nich, my to nevymyslíme a nejsme schopní jít touto cestou. Vydali jsme se nějakým směrem. Myslím, že jsem už i dost starý na to, abychom ztratili tři čtyři roky vývojem buginy. I lidé od Serradoriho říkali, že jim trvalo čtyři roky, než auto začalo mít nějaké výsledky. A tohle asi nechci podstoupit,“ uzavírá Prokop.

Na co se bude MP-Sports nyní soustředit při vývoji vlastního speciálu? Na čem bude nejvíc pracovat? Jak svůj první Dakar po boku Martina Prokopa vnímal Viktor Chytka? A čím mohli ušetřit minuty, které je nakonec nejspíš připravily o první desítku?

Odpovědi nejen na tyto otázky naleznete v obsáhlých rozhovorech s oběma členy posádky v magazínu DAKARMANIA #1.

Exit mobile version