MAZ o spolupráci s Buggyrou: mozky jsou naše, ruce české

Tým MAZ-Sportauto v těchto dnech dokončuje stavbu druhého kapotového kamionu MAZ 6440RR. Ve spolupráci s roudnickou Buggyrou pro něj Bělorusové připravili výkonnější motor, ale zároveň pracují na nové pohonné jednotce společně s Číňany.

Sergej Vjazovič, Dakar 2020
Sergej Vjazovič/Pavel Haranin/Anton Zaporoščenko, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Závodící šéf týmu MAZ-Sportauto Sergej Vjazovič v průběhu Rally Dakar 2020 několikrát konstatoval, že „rudí zubři“ nestačí na konkurenční Kamaz kromě jiného také kvůli nižšímu výkonu svého motoru. V Minsku tudíž upřeli pozornost i tímto směrem. „Kapotnik“ číslo 2 proto osadili výkonnějším agregátem Gyrtech/Caterpillar.

„Jedná se o náš společný projekt s českým týmem Buggyra,“ říká Sergej Vjazovič. „Vždy se podílíme na vývoji motoru. Seřízení motoru na brzdě pokaždé probíhá za účasti našeho odborníka. Řeknu to tak: mozky jsou naše, ruce české.“

Nový motor je zásadně přepracovaný. Dostal novou vačkovou hřídel, turbodmychadlo i software. Až závodní zatížení však ukáže, jestli se Bělorusům a Buggyře podaří splnit všechny cíle. Kromě vyššího výkonu je také potřeba, aby pohonná jednotka dlouhodobě snášela větší zatížení a fungovala spolehlivě.

KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Bez repase

Přestože Bělorusko zatím přistupuje k pandemii koronaviru Covid-19 spíše vlažně, opatření přijatá vládami dalších států se dotýkají také továrního týmu MAZ. Zatímco nový motor měl MAZ-Sportauto k dispozici ještě před uzavřením vnějších hranic Evropské unie, na repasi do Roudnice nad Labem dosud nebyly odeslány agregáty, které Bělorusové ve svých kamionech použili na letošním Dakaru.

Sergej Vjazovič však vzniklou situaci vnímá pozitivně: „Můžeme je teď vyždímat do maxima a zjistit, kolik vydrží. Pro nás je nejdůležitější, abychom byli po technické stránce dobře připraveni na hlavní událost roku, kterou je Dakar. Ale během přípravy si můžeme dovolit riskovat.“

Alexandr Vasiljevskij/Dmitrij Vichrenko/Vitalij Muryljev, MAZ 5309RR, MAZ-Sportauto. Rally Dakar 2020. © ASO/DDPI

Čínská alternativa

Již rok pracuje MAZ-Sportauto na vývoji pohonné jednotky také s čínskou společností Weichai, která se stala strategickým partnerem automobilky MAZ.

„Motor Weichai byl osazen do trambusového Mazu 5309RR, už jsme ho testovali a testujeme ho dál. Zatím ale ještě není hotov. Řešíme spoustu drobných problémů, které se při provozu v náročných podmínkách objevují,“ připouští Vjazovič. „Jedná se třeba o silné vibrace nebo selhávající uchycení motoru při rázovém zatížení. Děláme na tom společně. My vše zkoušíme, identifikujeme problémy, posíláme vadné součástky do Číny, kde se vše opravuje a upravuje. Nám pak přicházejí nové díly, které instalujeme a opět zkoušíme. Ale je pravda, že kvůli koronaviru se teď i tento projekt zastavil, protože čínský závod byl uzavřen.“

Exit mobile version