Dakar 2021: Peterhansel počtrnácté. Prokop potřetí v top 10

Rubrika: Auto, Dakar 2021  
/ Aktualizováno:

Průběžně aktualizované zpravodajství z Rally Dakar 2021 o dění v kategorii automobilů.

DAKAR 2021 – AUTOMOBILY
konečné výsledky
1.Stéphane Peterhansel/Edouard BoulangerMini JCW Buggy44:28:11
2.Nasser Al-Attiyah/Mathieu BaumelToyota Hilux+13:51
3.Carlos Sainz/Lucas CruzMini JCW Buggy+1:00:57
9.Martin Prokop/Viktor ChytkaFord Raptor RS Cross-Country+4:09:21
42.Tomáš Ouředníček/David KřípalToyota Hilux+25:51:58
DNF∗Miroslav Zapletal/Marek SýkoraFord F-150 Evo
∗ Po odstoupení využili možnosti absolvovat další etapy v rámci Dakar Experience

Peterhansel na Dakaru vítězí už 30 let

[15.1.2021, 11:36]

Přestože nevyhrávali etapy, počínali si Stéphane Peterhansel s Edouardem Boulangerem na Rally Dakar 2021 velmi suverénně. Francouzská posádka se s buginou Mini ujala vedení po druhé etapě a od té chvíle už před sebe žádného ze soupeřů nepustila.

Peterhansel zvítězil na Dakaru už počtrnácté a jedná se o jeho osmý triumf v kategorii automobilů. Svou mimořádnou sbírku dakarských vítězství založil přesně před třiceti lety. V roce 1991 poprvé vyhrál v kategorii motocyklů.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2021
Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Rally Dakar 2021 © ASO

Edouard Boulanger na sedačce navigátora nahradil Peterhanselovu manželku Andreu, která kvůli zdravotním problémům v průběhu minulého roku definitivně rezignovala na dlouho plánovaný start po Stéphanově boku. V Boulangerově případě se jedná o největší úspěch jeho sportovní kariéry.

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s Toyotou sice vyhráli polovinu ze dvanácti etap, ale po řada defektů i několika navigačních chybách se musí stejně jako před rokem smířit se stříbrem. Od Peterhansela je v cíli dělí necelých patnáct minut.

Obhájci loňského vítězství Carlos Sainz a Lucas Cruz se s Dakarem 2021 rozloučili nejrychlejším časem v poslední etapě, ale několikeré bloudění v průběhu soutěže tentokrát nedovolilo španělské dvojici vystoupat výš než na třetí příčku konečného pořadí.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Martin Prokop s Viktorem Chytkou a Fordem v barvách Benzina Orlen Teamu se s druhým saúdskoarabským ročníkem dakarské rally rozloučili šestnáctým časem v závěrečné etapě. Celkově obsadili deváté místo s odstupem necelých dvanácti minut od osmého Giniela de Villierse s tovární Toyotou.

„Jsme samozřejmě šťastní, ale dneska se nám to úplně nepovedlo. Chtěli jsme bojovat o osmé místo, ale udělali jsme dvě špatná rozhodnutí a ztratili jsme nějaký čas,“ rekapituluje Martin Prokop. „Tak to je. Když se snažíme, tak samozřejmě nervy jsou a chyby se dělají. Ale jsme tady, máme radost, je to určitě lepší než loni a je vidět, že máme na zajímavé výsledky. Myslím, že jsme něco ukázali, a doufám, že do budoucna ještě něco předvedeme.“

Bilance jihlavského závodníka v nejprestižnější dakarské kategorii tak zůstává i nadále opravdu úctyhodná. Při šesti startech vždy dojel až do cíle, nejhůře byl čtrnáctý (při premiéře v roce 2016) a třikrát se prosadil mezi deset nejlepších.

Viktor Chytka vylepšil své dosavadní dakarské maximum a stal se pátým Čechem, který se na Dakaru radoval z umístění v top 10 v kategorii automobilů.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem a vozem týmu Ultimate Dakar obsadili 42. místo.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU
DAKAR 2021 – AUTOMOBILY
průběžné pořadí po 11. etapě
1.Stéphane Peterhansel/Edouard BoulangerMini JCW Buggy42:06:45
2.Nasser Al-Attiyah/Mathieu BaumelToyota Hilux+15:31
3.Carlos Sainz/Lucas CruzMini JCW Buggy+1:04:50
9.Martin Prokop/Viktor ChytkaFord Raptor RS Cross-Country+3:59:48
42.Tomáš Ouředníček/David KřípalToyota Hilux+24:09:03
DNF∗Miroslav Zapletal/Marek SýkoraFord F-150 Evo
∗ Po odstoupení využili možnosti absolvovat další etapy v rámci Dakar Experience

Prokop skočil na skálu i spadl ze stráně

[14.1.2021, 16:01]

Pokud jde o počet nejrychlejších časů na jednotlivých rychlostních zkouškách, mají po jedenácté etapě Rally Dakar 2021 Nasser Al-Attiyah s Mathieum Baumelem (Toyota) nad Stéphanem Peterhanselem a Edouardem Boulangerem (Mini) jasnou převahu. V průběžném hodnocení ovšem zůstává situace opačná.

Ačkoliv si Al-Attiyah cestou z Úly do Janbu připsal již šesté etapové vítězství v letošním ročníku, stále to nestačí. Peterhansel totiž potřeboval ke zdolání zkrácené speciálky (464 km) jen o necelé dvě minuty více. Přestože Francouz získal etapové vavříny jen jednou, celkově stále o čtvrt hodiny vede. Třetí zůstává s více než hodinovou ztrátou Peterhanselův týmový kolega Carlos Sainz.

Status quo zůstává zachován i na dalších pozicích. Ale rozhodnuto ještě zdaleka není. Kuba Przygoński (Toyota) je čtvrtý před Nanim Romou (BRX), na kterého šestý Khalid Al Qassimi (Peugeot) dnes najel třináct minut. Před závěrečnou etapou tuto dvojici dělí deset minut a jen o další minutu zpět je Vladimir Vasiljev s Mini.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Martin Prokop a Viktor Chytka s Fordem chtěli v náročné etapě zabojovat o osmé místo proti Ginielu de Villiersovi.

„Nevím, jestli to byla nejtěžší erzeta nebo ne, každopádně nám dala nejvíc zabrat. Chtěli jsme jet rychle, ale když jsem se do toho opřel, nevešel jsem se do úzkého místa, takže jsme hned po startu dělali defekt,“ popisuje Martin Prokop. „Když jsme zastavovali, tak nás bohužel to kolo předběhlo. Měli jsme problém ho vrátit, ztratili jsme tím pět minut a předjela nás tři auta. Potom jsme jeli ve vláčku čtyř aut a bylo to hrozné. Nemohli jsme jet vůbec rychle, trápili jsme se, protože to byla trošku pomalejší auta.“

„Když jsme se z toho po pár hodinách dostali, přišly těžké chvíle na kamení, kterého dneska bylo nekonečně. Ale nejtěžších bylo posledních sto kilometrů. Jeli jsme ve zvláštních dunách a přišly dvě horké chvíle. Nejdřív jsme přeskočili hranu jedné duny a za ní byla skála, na kterou jsme dopadli. Byla to taková rána, že jsem si myslel, že je po Shrekovi. Ale zvládl to.“

„Druhá velká chyba byla, když jsme o sto metrů minuli azimut, jeli jsme jinou stoupu a spadli z obrovské stráně. Byl jsem si jistý, že půjdeme přes střechu. Nechápu, že jsme přes ní nešli. Jen jsme udělali defekt, strašně se vylekali a trošku se namlátili. Myslel jsem si, že mám zlomené prsty, ale nakonec jsou jenom pochroumané. Už jsme úplně vyřízení. Shrek je úplně dodělanej a my taky. Ale jedeme dál. Ještě jedna erzeta.“

V hodnocení jedenácté etapy patří posádce Benzina Orlen Teamu desátá příčka, celkově zůstává devátá. Odstup od průběžně osmého de Villierse však stále není nepřekonatelný. Před závěrečným dnem ztrácí Prokop na Jihoafričana čtyři minuty a 21 sekund.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

11. etapa | čtvrtek 14. ledna | Úla – Janbu
Celkem 600 km | RZ 464 km

ZKRÁCENA

Předposlední etapa Rally Dakar 2021 zavede účastníky z Úly do Janbu a její součástí měla být nejdelší rychlostní zkouška celého závodu. Kvůli dešťům, které oblast postihly v předchozích dnech, a rozvodněným řekám však byla zkrácena o necelých 50 kilometrů. Nejnáročnější úseky ale zůstaly, včetně přibližně osmdesátikilometrové pasáže v poušti s dunami druhé a třetí obtížnosti. Ovšem ani tentokrát nebudou chybět i kamenité a šotolinové úseky. Sám ředitel závodu David Castera několikrát upozornil, že právě jedenáctá etapa bude tou vůbec nejtvrdší…

V 7:31 SEČ se na trať jako první v kategorii automobilů vydají vítězové předchozí etapy Yazeed Al-Rajhi a Dirk von Zitzewitz (Toyota). Do cíle by měly první automobily začít dojíždět krátce po 13. hodině SEČ.

DAKAR 2021 – AUTOMOBILY
průběžné pořadí po 10. etapě
1.Stéphane Peterhansel/Edouard BoulangerMini JCW Buggy37:33:06
2.Nasser Al-Attiyah/Mathieu BaumelToyota Hilux+17:01
3.Carlos Sainz/Lucas CruzMini JCW Buggy+1:03:44
9.Martin Prokop/Viktor ChytkaFord Raptor RS Cross-Country+3:45:46
44.Tomáš Ouředníček/David KřípalToyota Hilux+21:40:40
DNF∗Miroslav Zapletal/Marek SýkoraFord F-150 Evo
∗ Po odstoupení využili možnosti absolvovat další etapy v rámci Dakar Experience
Yazeed Al-Rajhi, Dakar 2021
Yazeed Al-Rajhi/Dirk von Zitzewitz, Toyota Hilux, Overdrive Toyota. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Al-Rajhi podruhé

[12.1.2021, 18:26]

Yazeed Al-Rajhi a Dirk von Zitzewitz si v etapě z Naúmu do Úly připsali druhé dílčí vítězství v letošním ročníku dakarské rally. Na rychlostní zkoušce dlouhé 342 kilometrů byli se svou Toyotou o dvě minuty a čtyři sekundy rychlejší než Nasser Al-Attiyah s továrním Hiluxem. Díky výsledku si saúdsko-německá posádka polepšila o tři místa, ale po problémech, s nimiž se potýkala během prvního týdne, figuruje až na patnácté pozici.

Al-Attiyah dnes svedl další neúprosný duel se Stéphanem Peterhanselem a dokázal pilota buginy Mini porazit. Na Francouze však najel jen 49 sekund a v průběžném hodnocení na leadera závodu stále ztrácí sedmnáct minut. Třetí zůstává s hodinovým odstupem Peterhanselův týmový kolega Carlos Sainz.

Kuba Przygoński (Toyota) a Nani Roma (BRX) si upevnili čtvrtou, respektive pátou příčku celkově, neboť průběžně šestý Khalid Al Qassimi (Peugeot) dnes dojel do cíle jako patnáctý a na oba soupeře několik minut ztratil.

Za sedmého Vladimira Vasiljeva (Mini JCW Rally) postoupil Giniel de Villiers, jenž se svou Toyotou předstihl Martina Prokopa a Viktora Chytku s Fordem v barvách Benzina Orlen Teamu.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

„Na to, že mělo jít o přejezdovou erzetu, to bylo škaredé. Zase milion kamenů, kterým jsme se snažili vyhnout, což se povedlo, defekt žádný. I když něco jsme měnili v neutralizaci, kde byl povolený servis,“ popisuje Martin Prokop. „Navigace dnes byla šílená. Každých tři sta metrů se to měnilo. Na dnešek jsem špatně spal, měl jsem nějaké noční můry a hlava mi nejela úplně tak, jak bych potřeboval. Nestíhal jsem se v rychlosti vyhýbat kamenům a vnímat navigaci. Tomu jsem musel trošku uzpůsobit tempo. Jinak bych nestíhal, co Viktor říká. Nemohl jsem jet úplně naplno. Ne vždy se člověk probudí úplně fresh. Nebylo to ono, ale jsme rádi, že jsme dojeli a frčíme dál.“

Před předposlední etapou ztrácí Prokop na osmého de Villierse dvě minuty a osmnáct sekund.

36. čas v etapě byl za celý Dakar třetím nejlepším etapovým výsledkem pro Tomáše Ouředníčka s Davidem Křípalem. Se ztrátou šplhající k 22 hodinám zůstává posádka týmu Ultimate Dakar průběžně na 44. místě.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

10. etapa | středa 13. ledna | Naúm – Úla
Celkem 583 km | RZ 342 km

Ve středu 13. ledna míří dakarská rally z Naúmu do Úly. Desátá etapa měří celkem 583 kilometrů, z nichž se 342 jede jako rychlostní zkouška. Téměř rovným dílem se budou posádky potýkat jak s pískem, tak s kamenitými tratěmi. Opět se bude několikrát měnit tempo jízdy, neboť úzké horské cesty budou střídat rozlehlé písčité kaňony lemované malebnými skalními útvary. Ani tentokrát si rozhodně neodpočinou navigátoři.

DAKAR 2021 – AUTOMOBILY
průběžné pořadí po 9. etapě
1.Stéphane Peterhansel/Edouard BoulangerMini JCW Buggy34:26:16
2.Nasser Al-Attiyah/Mathieu BaumelToyota Hilux+17:50
3.Carlos Sainz/Lucas CruzMini JCW Buggy+1:02:25
8.Martin Prokop/Viktor ChytkaFord Raptor RS Cross-Country+3:36:01
44.Tomáš Ouředníček/David KřípalToyota Hilux+21:09:37
DNF∗Miroslav Zapletal/Marek SýkoraFord F-150 Evo
∗ Po odstoupení využili možnosti absolvovat další etapy v rámci Dakar Experience

Peterhansel: Trochu jako kdysi v Africe

Stéphane Peterhansel (Mini JCW Buggy) už od druhé etapy Rally Dakar 2021 vede průběžné hodnocení automobilů, ovšem na první dílčí vítězství si v tomto ročníku musel počkat podstatně déle. V úterý však se spolujezdcem Edouardem Boulangerem soupeře téměř deklasovali a po náročné etapě v okolí Naúmu výrazně zvýšili svůj náskok.

„Byla to opravdu složitá etapa. Od začátku nám bylo jasné, že to bude dlouhý den, proto jsme se rozhodli, že nebudeme úplně útočit, ale spíš pošetříme pneumatiky a budeme se snažit o přesnou navigaci,“ odkrývá karty Stéphane Peterhansel. „V závěru jsme předjeli Carlose a Nassera. Toho dokonce dvakrát, protože měl defekt. Byla to skutečně dakarská etapa, která trochu připomínala někdejší africké, protože při ní nešlo jen o rychlost, ale také o strategii a přizpůsobování rychlosti podmínkám na trati. V takových podmínkách jsem nikdy nebyl nejhorší a dnes se to zase povedlo. Tak to jsem na tom snad pořád ještě dobře.“

Stéphane Peterhansel, Dakar 2021
Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Rally Dakar 2021 © ASO/DPPI

Peterhanselův nejbližší pronásledovatel Nasser Al-Attiyah byl sice s tovární Toyotou druhý nejrychlejší, jenže na trati dlouhé 465 kilometrů s Francouzem prohrál o rovných dvanáct minut. V celkové klasifikaci tak na druhé pozici ztrácí už téměř osmnáct minut. Průběžně třetí Carlos Sainz s druhou buginou Mini zaostal ještě výrazněji a jeho odstup na vedoucího týmového kolegu narostl už na více než hodinu.

Třetí místo v etapě obsadil Al-Attiyahův týmový kolega Giniel de Villiers. Jihoafričan je průběžně devátý, ale dnes se mu podařilo na polovinu zmenšit odstup od osmého Martina Prokopa s Fordem. Soupeřící dvojici dělí před třemi zbývajícími dny čtyři minuty a osm sekund.

Martin Prokop s Viktorem Chytkou byli v etapě šestí a díky tomu se sami přiblížili soupeřům před sebou. Na Vladimira Vasiljeva s Mini JCW Rally najeli téměř dvanáct minut a v celkovém součtu je nyní od průběžně sedmého Rusa dělí necelých 26 minut.

„Určitě to byla nejtěžší erzeta tohoto Dakaru. Strašně složitá, co se týče navigace a kvůli milionům kamenů, které byly všude po trati,“ popisuje Martin Prokop. „Spousta lidí dělala defekty, ale my jsme se jich vyvarovali. Viktor odvedl skvělou práci. Neztratili jsme se, projeli jsme to a výsledek vypadá skvěle. Jsme nadšení. Zvládnutí takto těžké a dlouhé erzety je náplastí na všechno špatné, co se událo za minulý týden.“

Posádka Benzina Orlen Teamu dnes také o tři minuty porazila Khalida Al Qassimiho, jenž je s Peugeotem celkově pátý. Jezdec ze Spojených arabských emirátů má před Prokopem k dobru 35 minut.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

9. etapa | úterý 12. ledna | Naúm – Naúm
Celkem 580 km | RZ 465 km

V úterý 12. ledna pokračuje Rally Dakar 2021 v okolí Naúmu druhou okružní etapou tohoto ročníku. Na posádky čeká 465 kilometrů rychlostní zkoušky dalších 115 na spojovacích úsecích. Podle organizátorů by se mělo jednat o jednu z nejobtížnějších speciálek za celé dva týdny. Bude se závodit na tvrdém i v měkkém písku, na šotolinových horských cestách, chybět nebudou ani záludné kamenité úseky a řada sekcí bud znovu vyžadovat maximální koncentraci také od navigátorů.

Al-Attiyah smazal tři minuty

[11.1.2021, 13:35]

Nasser Al-Attiyah si v etapě ze Sakaky do Naúmu připsal jubilejní čtyřicáté etapové vítězství své dakarské kariéry a letos byl nejrychlejší už popáté. Zásadnější než lichotivé statistiky jsou však z Katařanova pohledu v tuto chvíli rozestupy v cíli rychlostní zkoušky.

Al-Attiyah ji se svým navigátorem Mathieuem Baumelem vyhrál o 52 sekund před Carlosem Sainzem s buginou Mini. Až za Španělem se umístil jeho týmový kolega Stéphane Peterhansel (+ 3:03 min).

„Dnes jsme startovali jako druzí a po pár kilometrech jsme mezi auty otevírali trať. Musím přiznat, že na posledních padesáti kilometrech jsem udělal jednu nebo dvě chyby,“ popisuje Stéphane Peterhansel. „Neposlechl jsem informace, které mi dával Edouard, a trošku jsme se motali. Ztratili jsme tím asi minutu nebo dvě. Ale stále bojujeme. Je obtížné zvládnout celý Dakar bez chyby. Ta naše byla ale jen malá a doufám, že zůstane také jediná.“

Díky tomu snížila posádka továrního týmu Toyoty svůj odstup od vedoucího Francouze na méně než pět minut a zároveň nepatrně zvýšila svůj náskok před třetím Sainzem (+ 39:55)

Čtvrtým, resp. pátým časem se dnes blýskli Khalid Al Qassimi a Cyril Despres s Peugeoty. V případě obou pilotů se jedná o nejlepší dílčí výsledek v dosavadním průběhu letošního ročníku. Celkově je na tom výrazně lépe průběžně šestý Al Qassimi (+ 2:41:33 hod), před nímž se kromě vedoucí dvojice drží ještě Kuba Przygoński s Toyotou (+ 1:39:08) a Nani Roma s BRX (+ 2:20:59). Despres je jedenáctý (+ 4:08:03).

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Za průběžne sedmého Vladimira Vasiljeva (Mini; + 2:42:00) se posunuli Martin Prokop a Viktor Chytka s Fordem, kteří předstihli Giniela de Villierse s tovární Toyotou.

Jihoafričan se dostal do problémů už včera, kdy udělal čtyři defekty. Podle nového pravidla pro maratonskou část soutěže totiž musí prioritní posádky od letoška absolvovat oba dny pouze s pneumatikami, které si vezou s sebou. Ani v maratonském bivaku nemohly vyměnit poškozené obutí za nové, jež jim dříve směly poskytnou kamiony týmové rychle asistence. De Villiers proto musel jet v pondělí velmi opatrně a v porovnání s Prokopem byl o osm minut a čtyřicet sekund pomalejší.

Posádka Benzina Orlen Teamu sice dojížděla do cíle na pomalém defektu, přesto postoupila na osmou příčku. Od sedmého Vasiljeva dělí Prokopa 37 minut, před nyní devátým de Villiersem má k dobru osm a půl minuty.

„Dneska to byl docela fofr, tak jsme valili docela dobré tempo. Hlídali jsme si, abychom neudělali gumu, protože to bylo plné kamení a ve velké rychlosti nemá člověk moc času na reakci. Proto jsme se snažili jet mezi kameny slalom. Bohužel před cílem jsme vzali špatné údolí a ztratili docela dost času. Škoda, protože výsledek jsme trošku pokazili, ale na druhou stranu jsme rádi, že jsme zvládli maratonskou etapu bez nějakých problémů. Auto vydrželo. Starali jsme se o něj, šetřili ho. Jedeme dál a to těžké teď ještě přijde,“ upozorňuje Martin Prokop.

I dnes pokračovalo trápení Sébastiena Loeba, který musel přibližně po 40 kilometrech zastavit a znovu opravovat své BRX.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem a vozem týmu Ultimate Dakar dokončili etapu s dvouhodinovou ztrátou jako osmačtyřicátí a v páté desítce se pohybují i v průběžné klasifikaci.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

8. etapa | pondělí 11. ledna | Sakaka – Naúm
Celkem 709 km | RZ 375 km

Osmá etapa zavede závodníky z vnitrozemí k pobřeží Rudého moře. Posádky čekají písčité i kamenité tratě a pořadatelé varují před celou řadou velmi nebezpečných a záludných míst. Ovšem fotografové a televizní štáby se mohou těšit na mimořádné záběry. Právě pondělní rychlostní zkouška totiž protíná jednu z nejmalebnějších oblastí celé Saúdské Arábie.

Jako první se na trať vydají vítězové sedmé etapy Yazeed Al-Rajhi a Dirk von Zitzewitz (Toyota). Do speciálky odstartují v 7:40 SEČ. Do cíle by měly automobily začít dojíždět před čtvrt na jednu SEČ.

Al-Rajhi poprvé na domácí půdě

[10.1.2021, 14:15]

Yazeed Al-Rajhi se v roce 2015 stal prvním jezdcem ze Saúdské Arábie, který na Dakaru dokázal vyhrát etapu. Po přesunu soutěže na Arabský poloostrov doufal, že brzy přidá další úspěch. Musel si však počkat.

Loni Al-Rajhi na etapové vavříny nedosáhl, přestože celkově skončil čtvrtý, a letos pro něj byla první polovina soutěže spíše komplikovaná. Kvůli technickým problémům i bloudění byli s navigátorem Dirkem von Zitzewitzem v polovině závodu až osmadvacátí. Před dnem volna se však prezentovali druhým místem v šesté etapě, na které dnes navázali nejrychlejším časem. Druhého Stéphana Peterhansela s buginou Mini porazili o 48 sekund.

Yazeed Al-Rajhi, Dakar 2021
Yazeed Al-Rajhi/Dirk von Zitzewitz, Toyota Hilux, Overdrive Toyota. Rally Dakar 2021. © ASO

Francouze těsná porážka jistě nemrzí. Na dnes čtvrtého Nassera Al-Attiyaha najel rovné dvě minuty a v průběžné klasifikaci tak před jezdcem Toyoty vede už o sedm minut a 53 sekund. Ve výsledcích etapy se mezi soupeřící dvojici vklínil Carlos Sainz s druhou buginou Mini. Obhájce vítězství je třetí i celkově, ovšem jeho ztráta je již výrazná (+ 41:06 min).

Čtvrté, resp. páté místo udrželi Kuba Przygoński s Toyotou v barvách Orlen Teamu a Nani Roma s BRX.

Do potíží se naopak znovu dostal Romův týmový kolega Sébastien Loeb. Francouz ztratil mnoho hodin opravou zavěšení v šesté etapě a dnes bojoval alespoň o dílčí úspěch v podobě umístění v top 10. Třicet kilometrů před cílem však musel kvůli technickým problémům zastavit znovu. Do cíle dorazil s téměř dvouhodinovou ztrátou.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Martin Prokop a Viktor Chytka s Fordem potřebovali ke zdolání 453 kilometrů nedělního testu o 31 minut víc než Al-Rajhi a v hodnocení dne se do první desítky nevešli. Přesto si celkově o jednu pozici polepšili.

„Dnes to byl spíš taktický výkon, protože prvních sto kilometrů se jelo v písku a právě v něm se nám ničí poloosy. Proto jsem jel fakt pomalu a rytmus byl hrozný. Žádná zábava, ale snažili jsme se auto šetřit,“ popisuje Martin Prokop. „Pak jsme vjeli do úseku, kde bylo v písku kamení. Bohužel jsme udělali dva defekty krátce za sebou. Navíc druhý defekt začal hořet. Museli jsme přeházet gumy, protože jsme to nechtěli dávat do auta, aby nám nechytlo. Tím jsme ztratili nějaký čas. Zbývalo dvě stě třicet kilometrů do cíle a měli jsme už jen jednu rezervu. Proto jsem jel fakt pomalu a nebylo to nic hezkého. Neměl jsem ze sebe vůbec dobrý pocit. Až mi ze sebe bylo zle, jak jsem jel pomalu. Ale jsme rádi, že jsme auto dostali do bivaku a můžeme jet dál. Takže všechno dobré, i když výkon nic moc.“

Posádka Benzina Orlen Teamu figuruje po sedmé etapě na deváté pozici s odstupem 26 sekund od osmého Giniela de Villierse, kterého přibrzdily čtyři defekty. Z náskoku opory továrního týmu Toyoty dnes smazali téměř sedmnáct minut. Jihoafričan navíc zítra absolvuje druhou část maratonu bez jediné rezervní pneumatiky!

Prokop v neděli profitoval ze smůly Briana Baragwanatha s buginou Century. Jihoafričan zůstal stát na trati a přišel o šesté místo průběžného hodnocení.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

7. etapa | neděle 10. ledna | Háil – Sakaka
Celkem 742 km | RZ 453 km

Účastníci Rally Dakar 2021 za sebou mají sedm dnů závodění, během nichž absolvovali 2288 kilometrů rychlostních zkoušek. Přesto na ně drsnější část pravděpodobně teprve čeká. Po dni volna se znovu do tempa dostávají rovnou v maratonské etapě, v jejímž cíli se musejí obejít bez pomoci ostatních členů svých týmů. Celkem organizátoři na druhý týden naplánovali ještě přibližně o sto kilometrů speciálek víc než na první polovinu rally.

Start rychlostní zkoušky nedělní etapy posunuli pořadatelé o necelých 18 km. Měřený úsek je tedy nepatrně kratší (453 km), což však nic neubírá z jeho náročnosti. Speciálku otevírá osmdesátikilometrový úsek v písečných kopcích porostlých vegetací. Následně se bude závodit na planinách, kde si závodníci užijí rychlých i technických úseků a pozor si musí dát i na nebezpečné kameny. Ve druhé polovině testu je potřeba překonat několik dunových hřebenů.

Sainz si spravil náladu

[8.1.2021, 14:49]

Carlos Sainz byl po páté etapě Rally Dakar 2021 velmi rozmrzelý. Se spolujezdcem Lucasem Cruzem na speciálce znovu bloudili. Sice udrželi třetí příčku, ovšem jejich ztráta narostla na více než 48 minut. Obhájce loňského vítězství se v cíli nechal slyšet, že trať letošního ročníku připomíná spíše gymkhanu než dálkovou rally.

Do páteční rychlostní zkoušky však Španělé vlétli s novým elánem a s buginou Mini byli na trati dlouhé 347 kilometrů nejrychlejší. Druhému Yazeedu Al-Rajhimu s Toyotou ujeli o čtyři minuty a z náskoku vedoucí dvojice smazali přes sedm minut.

Nasser Al-Attiyah s Toyotou a Sainzův týmový kolega Stéphane Peterhansel dnes svedli další nekompromisní bitvu. O osmnáct sekund byl tentokrát rychlejší Katařan. Celkově však stále vede Francouz. V polovině soutěže má před soupeřem k dobru pět minut a 53 sekund.

Pátým časem (+ 14:21 min) si čtvrté místo upevnil Kuba Przygoński s další Toyotou. Za polského závodníka se v celkové klasifikaci posunul Nani Roma s BRX Hunter. Španěl byl v etapě sedmý (+ 19:33 min) a navíc těžil z potíží, do nichž se dostali Khalid Al Qassimi s Peugeotem a Martin Prokop s Fordem. Jezdec ze Spojených arabských emirátů ztratil 53 minut a kromě Romy klesl také za Briana Baragwanatha (Century Buggy) a Vladimira Vasiljeva (Mini) na osmé místo.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

S ještě výraznějším poklesem průběžným pořadím se budou muset během volného dne v Háilu smířit Martin Prokop a Viktor Chytka. Posádka Benzina Orlen Teamu strávila na rychlostní zkoušce o 86 minut víc než Sainz a v celkovém hodnocení se propadla z páté na desátou pozici (+ 2:29:07 hod).

„Úplný průšvih. Měli jsme dva defekty, což byla jen časová ztráta, ale bohužel jsme přišli o tři poloosy,“ vysvětluje příčinu Martin Prokop. „Jednu jsme zvládli vyměnit, ale pět set metrů před cílem odešla třetí. Navíc to bylo s požárem. Museli jsme hasit. Nedalo se jet dál a chvíli to vypadalo, že jsme skončili úplně. Pak jsme se za pomoci místních dostali přes dunu a ukecali jsme jednoho závodníka, aby nás dovezl do cíle na laně. Smůla se nám zase pořádně nalepila na paty. Opět nás technika zradila kousek od Háilu. Ztratili jsme hrozně času, takže všechno v háji.“

Právě v etapě kolem Háilu měli Prokop s Chytkou problémy s poloosou i při loňském ročníku dakarské rally. Stejná závada pak posádku postihla i při baje, která se v okolí Háilu jela v prosinci.

Loeb čeká na asistenci

[8.1.2021, 11:57]

Těsně před polovinou soutěže vypadává Sébastien Loeb definitivně z boje o umístění v první desítce. Francouz zůstal stát na 97. kilometru rychlostní zkoušky šesté etapy se zničeným zavěšením svého BRX Hunter. Se spolujezdcem Danielem Elenou musí počkat na příjezd asistenčního vozu. Francouzsko-monacká posádka tak přichází o desáté místo, které jí patřilo v průběžné klasifikaci automobilů před páteční etapou.

Sébastien Loeb, Dakar 2021
Sébastien Loeb/Daniel Elena, Prodrive Hunter, Bahrain Raid Xtreme. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Páteční speciálka zkrácena

[7.1.2021, 23:21]

Čtvrteční pátá etapa dala účastníků Rally Dakar 2021 pořádně zabrat. Řada z nich dojížděla do cíle speciálky za tmy. Přitom před sebou měli ještě 268 km spojovacího úseku do bivaku, kam mnozí dorazili až pozdě večer.

Proto pořadatelé o hodinu a půl odložili start páteční etapy. Zároveň rozhodli o zkrácení rychlostní zkoušky z původně plánovaných 448 km na 347 km.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

6. etapa | pátek 8. ledna | Kajsuma – Háil
Celkem 618 km | RZ 347 km

První polovinu Dakaru 2021 uzavře v pátek 8. ledna šestá etapa do Háilu, kde týmy v sobotu stráví den odpočinku. Ještě předtím však musí posádky zdolat další rychlostní zkoušku, jejíž trať byla zkrácena na 347 kilometrů. Na nich si závodníci znovu užijí písku i dun a opět by mělo velmi záležet také na umění navigátorů.

Vítězové čtvrteční etapy Giniel de Villiers a Àlex Haro (Toyota) odstartují do rychlostní zkoušky v 9:15 SEČ. Do cíle by první automobily měly dorazit kolem půl druhé odpoledne SEČ.

Zapletal odstoupil

[7.1.2021, 23:01]

Ford Miroslava Zapletala a Marka Sýkory vyřadila technická závada motoru přibližně sto kilometrů před cílem. Organizátoři posádku přepravili letecky do bivaku. Odtud se tým v pátek vydá pro vůz, který zůstal v dunách. Pokud se během dne volna v Háilu podaří auto opravit, hodlá se posádka týmu Offroadsport na trať závodu příští týden vrátit alespoň v rámci Dakar Experience.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Prokop s Chytkou vybojovali čtyři pozice

[7.1.2021, 13:40]

Vynikající výkon v náročné etapě z Rijádu do Kajsumy podali Martin Prokop a Viktor Chytka s Fordem. Posádka Benzina Orlen Teamu dlouho atakovala medailové pozice a do cíle nakonec dorazila s pětiminutovou ztrátou jako pátá. Za svými zády však nechala řadu soupeřů, kteří v průběžném pořadí ještě ráno figurovali před českou dvojicí a díky tomu si v průběžné klasifikaci polepšila z devátého na páté místo.

„Šest hodin tvrdé práce. Od začátku to bylo strašně těžké na navigaci. Taky jsme se zamotali, ale s Vikim jsme to parádně našli, takže dneska super džob od Vikiho. Několik set kilometrů strašně těžké navigace na kamenech,“ rekapituluje Martin Prokop. „A když už jsme nemohli, tak na posledních sto dvaceti kilometrech přišly duny, navíc měkké. Dostali jsme hrozně zabrat.“

„Ráno jsem přemýšlel, jaké tempo zvolit, protože jsem věděl, že to bude extrémně těžké. Nasadil jsem takové, o kterém jsem věděl, že ho udržím celou dobu. Když někdo přijel, nechal jsem ho jet. S nikám jsem nezávodil. Věděl jsem, že se musím starat jen sám o sebe,“ pokračuje jihlavský závodník. „Jsem rád, že jsme to sfoukli a máme to za sebou. Výsledek dobrej. Paráda.“

Prokop byl navíc na trati speciálky (456 km) téměř o čtrnáct minut rychlejší než Kuba Przygoński s Toyotou, a díky tomu po páté etapě na čtvrtého Poláka ztrácí necelých šest minut.

Giniel de Villiers, Dakar 2021
Giniel de Villiers/Àlex Haro, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

S nástrahami testu si nejlépe poradil Giniel de Villiers s tovární Toyotou. Zkušený Jihoafričan vedl od prvního mezičasu a do cíle dorazil 58 sekund před svým krajanem Brianem Baragwanathem s buginou Century. Šestnácté etapové vítězství kariéry katapultovalo de Villierse ze dvaadvacáté na dvanáctou pozici. Bývalý čtyřkolkář Baragwanathem je při prvním startu s automobilem devátý.

Zbytku startovního pole se o další kus vzdálila vedoucí dvojice. První příčku si třetím časem upevnil Stéphane Peterhansel s buginou Mini. Dnes čtvrtého Nassera Al-Attiyaha s Toyotou porazil o dvě minuty a třináct sekund. V celkovém součtu tak má před Katařanem k dobru šest minut a jedenáct sekund.

Peterhanselův týmový kolega Carlos Sainz ve čtvrtek ztratil přes patnáct minut. Obhájce loňského vítězství sice zůstává třetí, ovšem jeho odstup narostl na více než tři čtvrtě hodiny.

Za dvojicí Przygoński, Prokop se na šesté místo posunul Khalid Al Qassimi s Peugeotem, přestože v úplném závěru speciálky utrhl kolo. Za českým jezdcem zaostává o necelých jedenáct minut.

O tři místa si polepšil nyní sedmý Nani Roma se speciálem Prodrive Hunter týmu Bahrain Raid Xtreme. Na konec první desítky klesl Španělův kolega Sébastien Loeb, který dnes na trati strávil o padesát minut víc než vítězný de Villiers.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem a vozem týmu Ultimate Dakar ztrácejí po pěti etapách na vedoucího Peterhansela deset a půl hodiny a pohybují se v páté desítce průběžné klasifikace.

Henk Lategan, Dakar 2021
Henk Lategan/Brett Cummings Brett, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Lategan skončil v nemocnici

[7.1.2021, 10:08]

O jedno ze svých velmi žhavých želízek v dakarském ohni přišla ve čtvrtek dopoledne Toyota. V úvodu páté etapy z Rijádu do Kajsumy havaroval Henk Lategan s továrním Hiluxem. Dakarský nováček byl se zlomeninou klíční kosti přepraven do nemocnice v Rijádu. Před etapou patřilo Jihoafričanovi čtvrté místo průběžného pořadí.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

5. etapa | čtvrtek 7. ledna | Rijád – Kajsuma
Celkem 795 km | RZ 456 km

Etapa měří 795 kilometrů a závodníci jich tudíž ujedou jen nepatrně méně než ve středu. Cestou přitom absolvují rychlostní zkoušku, která by se mohla stát jedním z prubířských kamenů Dakaru 2021. Na čas se pojede 456 kilometrů a organizátoři slibují hned od startu obtížnou navigaci a kolem poloviny testu náročnou pasáž v dunách.

Vítězové středeční etapy Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) odstartují do rychlostní zkoušky v 6:55 hodin SEČ. Do cíle by první automobily měly dorazit krátce po poledni SEČ.

Martin Prokop postoupil na deváté místo

[6.1.2021, 14:20]

I jedenáctý čas na rychlé trati relativně krátké středeční speciálky (337 km) stačil Martinu Prokopovi s Viktorem Chytkou, aby se se svým Fordem posunuli v průběžném pořadí kategorie automobilů opět o příčku výš a jsou devátí (+ 1:08:51 hod). Od průběžně osmého Khalida Al Qassimiho (Peugeot) je dělí čtyři a půl minuty.

„Dnes to byla takzvaná přejezdová erzeta a byla velmi rychlá. Neustále jsme jeli na šestku, jen jsme měnili kurzy,“ popisuje Martin Prokop. „Před cílem si organizátor neodpustil navigační komplikace. Dvakrát jsme hledali správnou cestu, malinko jsme se tam točili, ale našli jsme to. Průměrná erzeta, žádná velká ztráta, takže dobré.“

Posádce Benzina Orlen Teamu nahrály do karet problémy Yasira Seaidana. Domácí jezdec na speciálce dlouho bojoval o umístění v první pětce, jenže v závěru ztratil přes padesát minut. S buginou Century tak v průběžné klasifikaci klesl z osmého místa až těsně před Miroslava Zapletala a Marka Sýkoru, kteří s Fordem týmu Offroadsport postoupili na osmnáctou pozici.

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Problémy s navigací měl dnes i Seaidanův týmový kolega Mathieu Serradori, jehož pětadvacetiminutová ztráta srazila ze třetí na sedmou příčku.

Třetí etapové vítězství v řadě si připsali Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel. Náskok vedoucího Stéphana Peterhansela s buginou Mini však posádka továrního týmu Toyoty snížila jen o jedenáct sekund. Celkově na druhém místě na Francouze ztrácejí 4:58 min.

Minutu a půl za Al-Attiyahem dojel do cíle speciálky jeho týmový kolega Henk Lategan. Třetí čas dne – a pětiminutová penalizace Sébastiena Loeba – posunuly dakarského nováčka na čtvrté místo absolutně. Kromě vedoucí dvojice má mladý Jihoafričan před sebou už pouze Carlose Sainze (Mini JCW Buggy) dohánějícího ztrátu způsobenou navigační chybou v předchozí etapě.

Na opačném konci startovního pole se pohybují Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem. Jejich ztráta narostla o další dvě a tři čtvrtě hodiny a celkem činí už přes osm a půl hodiny. Posádka týmu Ultimate Dakar tak po čtvrté etapě klesla z páté do šesté desítky průběžného hodnocení.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

4. etapa | středa 6. ledna | Vadí ad-Davásir – Rijád
Celkem 813 km | RZ 337 km

Všechny účastníky čeká dlouhý den, neboť celá etapa měří 813 kilometrů a je nejdelší z celého závodu. V rámci rychlostní zkoušky se pojede 337 km převážně v písku a chybět nebude ani další, byť tentokrát menší porce dun.

Řekli po 3. etapě

[5.1.2021, 22:00]

Carlos Sainz (Mini, X-raid Mini JCW Team), průběžně 4. místo: „Aby se vám povedla celá etapa, musíte dát dohromady všechny dílky skládačky. A my dnes měli problémy s navigací. Zasekli jsme se na jednom bodě. Byli jsme trochu zmatení, protože jsme si mysleli, že jsme na jiném waypointu. Nebylo to úplně jasné. Smazat půlhodinovou ztrátu bude docela těžké. Do konce je ještě daleko, ale uvidíme, jestli se něco přihodí ostatním. Za normálních okolností takovou ztrátu smazat nelze. Ovšem na Dakaru se může všechno změnit i na posledním kilometru. My teď prostě musíme jet, co to dá.“

Lucas Cruz, navigátor Carlose Sainze: „Drželi jsme se stopy, ale správná trať z ní uhýbala. Proto jsme byli trochu víc vlevo, než jsme měli, a minuli jsme další bod, který jsme měli potvrdit. Od té chvíle jsem ničemu nerozuměl. Vůbec jsem nevěděl, kde jsme. Proto jsme se začali vracet po vlastních stopách, abychom se zorientovali. Když jsme se našli, bod jsme potvrdili a pokračovali dál.“

Sébastien Loeb (BRX, Bahrain Raid Xtreme), průběžně 6. místo: „Na začátku jsme udělali defekt, ale pak jsme jeli relativně čistě. Bylo to skoro perfektní, jen s jednou menší navigační chybou. Jenže pak jsme prorazili další dvě gumy. Výměnami jsme ztratili pár minut a bez rezervy jsem už jel samozřejmě opatrněji.“

Sébastien Loeb, Dakar 2021
Sébastien Loeb/Daniel Elena, Prodrive Hunter, Bahrain Raid Xtreme. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Martin Prokop (Ford, Benzina Orlen Team), průběžně 10. místo: „Pořadatelé nás letos konečně pustili do pořádných dun, kde nás nechali pěkně potrápit. Duny jsou díky vyšším teplotám měkčí než vloni, takže člověk musí přemýšlet, jak je vyjet, a díky ostrým větrům mají také hodně ostré hrany. Jede se kolmo nahoru a kouká se do nebe. Zároveň tam ale dnes byly opět trialové úseky v kamenech, kde jsme jeli opatrně na jedničku nebo se hrabali nahoru po skalisku. Aby té rozmanitosti nebylo málo, z telemetrie jsme zároveň vyčetli, že z třech a půl hodiny v etapě jsme jeli 58 minut v omezovači 180 km/h!“

Viktor Chytka, navigátor Martina Prokopa: „Třetí etapa byla naštěstí bez navigačního zaváhání, i díky tomu že jsem konzultoval styl značení v roadbooku s hodně zkušenými navigátory. Dnes tam byly stejné situace v kaňonech, ale již jsem se nenechal znejistět jiným kurzem, což mě těší. Máme radost, že jsme se pořádně svezli. Kromě dun jsme si užili i vysokých rychlostí, ve kterých se nám letos jede oproti loňsku hodně dobře. Vidím na Martinovi, že se již oklepal z té předloňské havárie v Maroku a drží plyn i přes horizonty na planinách, kde ještě vloni trochu ubíral plyn. Musíme věřit, že tam nikde nebude nějaká díra, ale jinak se o přední příčky bojovat nedá.“

Miroslav Zapletal (Ford, Offroadsport), průběžně 19. místo: „Měli jsme velké štěstí. Dojeli jsme do cíle a pořadatel na nás volal, že nám vzadu něco hoří. Byla to manžeta, auto trošku chytlo, ale dalo se to uhasit ‚petkou‘ vody, takže to bylo bez problémů. Jak se říká, že závodní auto má dojet do cíle a pak se rozpadnout, tak právě to se nám dnes stalo.“

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2021
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Rally Dakar 2021. © ASO/DPPI

Třetí etapa patřila Toyotám

[5.1.2021, 12:30]

Po vítězství v prologu a druhé etapě si Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) v úterý připsali už třetí dílčí triumf v průběhu úvodních čtyř dnů letošního ročníku dakarské rally. Přestože sami otevírali trať, na vedoucího Stéphana Peterhansela s buginou Mini najeli přes čtyři minuty a v průběžném pořadí se posunuli na druhou příčku (+ 5:09 min).

V roli Peterhanselových nejbližších pronásledovatelů vystřídali obhájce vítězství a Francouzova týmového kolegu Carlose Sainze. Španěl dnes bloudil, do cíle dojel se ztrátou 31 minut a klesl na čtvrtou pozici za Mathieua Serradoriho s buginou Century.

Druhé místo v okružní etapě se startem i cílem ve Vadí ad-Davásiru obsadil Henk Lategan. Dvojnásobný vítěz jihoafrického šampionátu v cross-country rally poprvé dostal od Toyoty šanci i na Dakaru a je suverénně nejlepším nováčkem v kategorii automobilů. Dnes poskočil ze šestnáctého na sedmé místo.

Před Lateganem jsou kromě vedoucí čtveřice už pouze Kuba Przygoński s Toyotou a Sébastien Loeb se zbrusu novým speciálem BRX Hunter. Devítinásobnému mistru světa v rally patří šesté místo jak v hodnocení etapy, tak celkově.

Martin Prokop s Viktorem Chytkou (Ford) byli na dnešní speciálce o pouhých 28 sekund pomalejší než Loeb a díky sedmému času připravili o desátou příčku průběžné klasifikace Francouzova týmového kolegu Naniho Romu s druhým BRX. Na vedoucího Peterhansela ztrácí posádka Benzina Orlen Teamu 56 a půl minuty, od devátého Khalida Al Qassimiho s Peugeotem ji dělí čtyři minuty a 22 sekund.

„Dneska to byla rychlá erzeta, které moc nemusím a loni se nám na nich moc nedařilo. Dneska jsme ale chytli dobrý rytmus a Viktor odvedl úplně skvělou práci,“ chválí Martin Prokop. „Nijak jsem netahal, ale byla to čistá práce. Užili jsme si to. Po včerejším nezdaru jsme si trošku spravili chuť. Na Dakaru to prostě někdy jde a jindy ne. Člověk to nesmí zahodit a musí bojovat.“

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

3. etapa | úterý 5. ledna | Vadí ad-Davásir – Vadí ad-Davásir
Celkem 629 km | RZ 403 km

V úterý 5. ledna pokračuje soutěž okružní etapou se startem i cílem ve Vadí ad-Davásiru. Personál týmů tak čeká klidnější den bez přesunu, neboť bivak zůstane po dvě noci na stejném místě. Závodníci však rozhodně odpočívat nebudou. Před sebou mají další rychlostní zkoušku s převážně písčitým povrchem, na které by se měly střídat techničtější úseky s rychlejšími. A chybět nebudou ani duny, byť tentokrát nikoliv v podobě rozlehlého pole nýbrž několika roztroušených hřebenů.

Řekli po 2. etapě

[4.1.2021, 22:18]

Stéphane Peterhansel (Mini, X-raid Mini JCW Team), leader závodu: „Začátek nebyl jednoduchý, protože v prvních dunách jsme stále ještě měli plnou nádrž a bugina byla docela těžká. Nejdůležitější bylo, abychom nezapadli. Edouard dnes odvedl velmi dobrou práci. Zajeli jsme si pár set metrů navíc, ale to nic není, pokud vezmeme v úvahu, jak náročná tato etapa byla.“

Nasser Al-Attiyah (Toyota, Toyota Gazoo Racing), průběžně 3. místo, vítěz etapy: „Včera jsme ztratili spoustu času, protože jsme otevírali trať a zbytečně neriskovali. Dnes jsme jeli naplno a vše fungovalo opravdu výborně. Jsem spokojený. Je to dobrý začátek, ale do cíle je ještě daleko.“

Martin Prokop (Ford, Benzina Orlen Team), průběžně 13. místo: „V neutralizaci jsme viděli, že další auta nepřijela úplně daleko za námi, ale pořád to bylo v pohodě. Naše tempo nebylo nijak závratné, bylo to víc na jistotu. Byly tam různé chybičky. Nedal jsem dva výjezdy, jednou jsme zapadli. Museli jsme se vykopat, sjet zpátky dolů a zkusit to vyjet jinak. Nebylo to úplně ono, ale pořád to bylo kolem desátého místa. Jenže sto kilometrů před cílem byl takový navigační špek a Viktor v jednom údolí znejistěl, protože kurz, který měl být pořád stejný, se neustále měnil, protože údolí se klikatilo. Kolem nás byla další auta, která se vracela, a tomu jsme v podstatě podlehli. Motali jsme se tam ve dlouhém vláčku a nemělo to řešení. V podstatě nic nefungovalo, tak jsme se vrátili na původní trať a zkusili jsme popojet o pár kilometrů dál a ten bod tam byl. Nebylo to špatně rozjeté, ale v cíli jsme byli docela smutní.“

Miroslav Zapletal (Ford, Offroadsport), průběžně 21. místo: „Dneska nás to trošku zaskočilo. Na začátku byly celkem pěkné duny, ale měli jsme plné nádrže a hodně nafoukané gumy. Bylo to o tom, abychom se nezakopali. To se podařilo. Tempo bylo opatrnější a dojeli jsme do cíle.“

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Al-Attiyah vyhrál etapu, vedení se ujal Peterhansel

[4.1.2021, 13:17]

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s tovární Toyotou se po vítězství v první pouštní etapě posunuli z desátého na třetí místo průběžné klasifikace. V roli nejbližších pronásledovatelů vedoucích bugin Mini vystřídali českou posádku Martin Prokop, Viktor Chytka s Fordem.

Měnilo se však také pořadí na prvních dvou místech. Díky druhému času dne (+ 2:35 min) postoupili do čela Stéphane Peterhansel s Edouardem Boulangerem. Francouzi byli o šest a tři čtvrtě minuty rychlejší než dnes třetí Carlos Sainz a díky tomu nyní před svým španělským týmovým kolegou vedou o šest minut a 37 sekund.

Vysoko se stále drží Mathieu Serradori s buginou Century. Francouz se podruhé prosadil do první pětky a celkově je čtvrtý (+ 14:21 min).

Zezadu se mu však přibližuje Yazeed Al-Rajhi (Toyota), jemuž sice úplně nevyšla první etapa, ale dnes si připsal čtvrtý čas. Domácí závodník si polepšil o deset míst a průběžně je šestý (+27:32 min) za pátým Kubou Przygońskim (+ 26:27 min) s dalším Hiluxem z dílen belgického Overdrive Racingu.

Se vstupem do soutěže nebyl spokojený Sébastien Loeb (BRX), jenž včera zastavoval kvůli defektům i bloudil. Francouz byl šestý a stejně jako Al-Rajhi postoupil o deset pozic až na sedmé místo (+ 36:40 min). Do první desítky se po vydařeném prologu a rozpačitější úvodní etapě vrátili Brian Baragwanath (Century) a Bernhard ten Brinke (Toyota).

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Martin Prokop a Viktor Chytka v závěru etapy přibližně dvacet minut bloudili, celkem ztratili tři čtvrtě hodiny a z medailových pozic klesli na třinácté místo. Od Loebova týmového kolegy Naniho Romy, jenž uzavírá top 10, dělí dvojici Benzina Orlen Teamu necelých pět minut.

O něco rychlejší než Prokop byli tentokrát Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford; + 41:02 min). Díky dvacátému času postoupila česko-slovenská posádka týmu Offroadsport na 21. pozici celkově.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem byli o dvě a čtvrt hodiny pomalejší než špička kategorie automobilů a s vozem týmu Ultimate Dakar figurují na konci páté desítky průběžné klasifikace.

2. etapa | pondělí 4. ledna | Biša – Vadí ad-Davásir
Celkem 685 km | RZ 457 km

Speciálka druhé etapy se jede ze čtyř pětin v písku. V první třetině testu projde trať také přibližně třicetikilometrovým dunovým polem.

Vítěz první etapy Carlos Sainz (Mini) odstartuje do RZ v 6:45 SEČ. Do cíle by první automobily měly dorazit okolo poledne SEČ.

Nejlepší etapový výsledek české posádky v historii

[3.1.2021, 13:41]

Martin Prokop s Viktorem Chytkou nestačili v úvodní etapě Rally Dakar 2021 pouze na dvojici bugin Mini pilotovaných Carlosem Sainzem a Stéphanem Peterhanselem. Od vítězného Španěla dělily Prokopa v cíli 3 minuty a 48 sekund.

Kromě obou dakarských ikon soupeřila posádka Benzina Orlen Teamu po celou rychlostní zkoušku o medailové pozice také s Vaidotasem Žalou (Mini JCW Rally). Litevec však nezvládl závěr a prohospodařil téměř tři čtvrtě hodiny.

Po 277 kilometrech měřeného úseku činil rozestup vítězného Sainze a Peterhansela pouhých 25 sekund. Oba piloti X-raidu dokonale napravili nepovedený prolog. Dnešní výsledek katapultoval Sainze z 28. místa do čela, druhý Peterhansel ztrácí osm sekund. Prokop je i s minutovou penalizací (za překročení maximální povolené rychlosti v jednom z úseků s jejím omezením) průběžně třetí.

„Bylo to něco úplně jiného než loni při prvním ročníku v Saúdské Arábii a bylo to strašně těžké. Spousta kamení, rozbitých říčních úseků a extrémně náročná navigace. Zvlášť před cílem se motalo hodně lidí, kteří ztratili koncentraci. My jsme taky udělali nějaké navigační chyby, ale rychle jsme je napravili. Pro nás to byla čistá erzeta bez větších problémů,“ hodnotí Martin Prokop. „Jsme spokojení a šťastní, že se nám něco takového povedlo, ale do cíle je ještě daleko. Takže je potřeba jet dál s pokorou.“

Martin Prokop, Dakar 2021
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, Benzina Orlen Team. Rally Dakar 2021. © MP-Sports

Po dojezdu do cíle speciálky měl Prokopův Ford problémy s palivem. Do bivaku jej na laně odtáhl Stéphane Peterhansel.

K poraženým dne patří Nasser Al-Attiyah. Katařan s tovární Toyotou ztratil dvanáct a půl minuty a klesl na desáté místo. Více než dvacetiminutové manko shodně nabrali Sébastien Loeb s novým BRX a Brian Baragwanath, jenž s buginou Century CR6 příjemně překvapil na sobotním prologu.

Miroslavu Zapletalovi s Markem Sýkorou (Ford) patří 22. příčka v hodnocení etapy i průběžném pořadí.

„Pořadatelé dodrželi, co slibovali. Podařilo se jim to zásadně zpomalit. Byly tam trialové úseky se spoustou kamení. Nám se podařilo udělat jen jeden defekt, ale trošku nás vyvedl z tempa a pak už to bylo opatrnější,“ shrnuje Miroslav Zapletal.

Až v páté desítce se mezi 64 posádkami, které do první etapy odstartovaly, umístili Tomáš Ouředníček a David Křípal. Posádka týmu Ultimate Dakar ztratila téměř hodinu a do páté desítky se propadla také v celkovém součtu.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Smolař Titov

Alexej Titov patří k tradičním účastníkům Africa Eco Race. Pro letošní ročník se dohodl na pronájmu vozu od Miroslava Zapletala, který měl v Africe startovat společně s ruským klientem. Po oficiálním zrušení AER 2021 podali oba závodníci přihlášku na Dakar a oba také dorazili do Džiddy. Přesto Titov ve startovním poli nakonec chybí. Důvod je prozaický. Stejně jako slovenskému motocyklistovi Ivanu Jakešovi vystavil i Titovovi stopku pozitivní výsledek posledního „předdakarského“ PCR testu.

Ford Raptor, Offroadsport
Ford Raptor připravený týmem Offroadsport na Dakar 2021 pro Alexeje Titova. © Offroadsport

1. etapa | neděle 3. ledna | Džidda – Biša
Celkem 623 km | RZ 277 km

Trať speciálky první etapy vede výhradně po pistách, místy velmi kamenitých. Při průjezdu řadou údolí s mnoha odbočkami bude hrát důležitou roli také um navigátorů.

Vítězové prologu Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) odstartují do RZ v 8:40 SEČ. Do cíle by první automobily měly dorazit okolo tři čtvrtě na dvanáct SEČ.

Brian Baragwanath, Dakar 2021
Brian Baragwanath, Century CR6, Century Racing. Dakar 2021. © Brian Baragwanath Racing

Brian Baragwanath vystavil vizitku soupeřům

[2.1.2021, 14:18]

V prologu Rally Dakar 2021 došlo k očekávanému souboji mezi novými Toyotami a buginami. Nejnebezpečnějším soupeřem posádek vozů japonské značky však překvapivě nebyla žádná z dakarských legend pilotujících Mini JCW Buggy, nýbrž jihoafrický zelenáč.

Shodného času jako vítězný Nasser Al-Attiyah s Toyotou totiž dosáhl Brian Baragwanath s buginou Century CR6. Bývalý jihoafrický čtyřkolkář přitom přesedl za volant teprve v průběhu loňského roku. Společně s navigátorkou Taye Perry, která před dvanácti měsíci napoprvé Dakar dokončila na motocyklu, ale v domácím šampionátu pravidelně bojovali o umístění na stupních vítězů a své kvality nyní prokázali i v mezinárodní konkurenci.

„Prolog jsme zvládli výborně a s tím, co jsme předvedli na trati, jsem spokojený,“ těší Nassera Al-Attiyaha. „Prolog je sice jen takový předkrm, ale zároveň naznačuje, jak kdo na tom je. Ale opravdu závodit se začne až zítra na dlouhé úvodní speciálce.“

Za Al-Attiyahem a Baragwanathem se seřadila trojice dalších Toyot pilotovaných Yazeedem Al-Rajhim (+ 8 s), Kubou Przygońskim (+ 12 s) a Bernhardem ten Brinkem (+ 14 s).

Ze sestavy X-raidu byl nejúspěšnější Orlando Terranova. Argentinec dosáhl shodného času jako Ten Brinke a se „čtyřkolkou“ Mini JCW Rally se zařadil na šestou pozici. Poněkud vlažně naopak začali Stéphane Peterhansel (+ 19 s) a Carlos Sainz (+ 36 s), kteří s buginami Mini skončili až ve druhé, respektive třetí desítce.

„Nebyl to nejlepší začátek, protože poslední kilometr jsme jeli s defektem. Ale záleží jen na tom, jaké pořadí bude cíli,“ připomíná Carlos Sainz.

Do společnosti Dakarem důkladně ošlehaných matadorů hned na první pokus proklouzl také další Jihoafričan Henk Lategan. Vítěz posledních dvou ročníků domácího šampionátu v cross-country rally dostal v továrním týmu Toyoty poprvé šanci i na nejslavnější maratonské rally světa a za důvěru se odvděčil sedmým místem (+ 15 s).

O solidní debut vozu BRX Hunter, v jehož případě se jedná nejen o první start na Dakaru, ale o první závod vůbec, se desátým časem (+ 17 s) postaral Sébastien Loeb. Francouzův týmový kolega Nani Roma byl stejně rychlý jako Peterhansel a figuruje na patnácté pozici.

Díky shodnému času s Loebem skončili těsně před branami první desítky Martin Prokop a Viktor Chytka s Fordem v barvách Benzina Orlen Teamu.

„Jelo se naplno, nebylo co vymýšlet. Museli jsme prostě spěchat, abychom si zajistili dobrou startovní pozici. Výsledek je v této velké konkurenci bomba,“ říká spokojený Martin Prokop. „Byla tam jedna velká chyba, kdy jsme minuli jednu odbočku a přelítli obrovskou skálu. Jsem rád, že se nic nestalo a rychle jsme se vrátili na trať.“

Miroslav Zapletal a Marek Sýkora s Fordem týmu Offroadsport sice dokázali porazit loňského vítěze Carlose Sainze a na jedenáctikilometrové trati byli o čtyři sekundy rychlejší než španělská hvězda, ani to však dnes nestačilo na první dvacítku. Česko-slovenská dvojice je po prologu pětadvacátá. Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem a vozem týmu Ultimate Dakar skončili devětadvacátí (+ 38 s).

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Do prologu odstartuje necelých sedm desítek automobilů

[2.1.2021, 7:46]

Taktickou bitvu o nejvýhodnější startovní pozici pro první etapu zahájí v kategorii automobilů loňští vítězové Carlos Sainz a Lucas Cruz se speciálem Mini JCW Buggy. Na trať sobotního jedenáctikilometrového prologu se Španělé vydají v 11:33 SEČ.

Mezi 66 piloty se představí také tři čeští zástupci. S Fordem Benzina Orlen Teamu odstartuje ve 12:09 jako první Martin Prokop navigovaný Viktorem Chytkou. Ve 12:54 se do souboje s časomírou pustí česko-slovenská dvojice Miroslav Zapletal, Marek Sýkora s Fordem týmu Offroadsport a ve 13:17 přijdou na řadu Tomáš Ouředníček a David Křípal s vozem týmu Ultimate Dakar Racing.

Carlos Sainz, shakedown Dakar 2021
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Rally, X-raid Mini JCW Team. Shakedown před Rally Dakar 2021. © X-raid
MP-Sports, Dakar 2021
Tlumiče a poloosy. Právě těmto komponentům věnuje MP-Sports před Dakarem 2021 značnou pozornost. © MP-Sports

MP-Sports ladí Shreka a opravuje doprovodný MAN

[1.1.2021, 10:45]

Personál zajišťující prosincovou nakládku závodních a doprovodných strojů v Marseille a jejich vykládku v Džiddě přidělal starosti mechanikům MP-Sports. Kvůli spálené spojce nedokázal doprovodný šestikolový MAN opustit přístav vlastní silou a do nultého bivaku byl dotažen.

Benzina Orlen Team se musel bez kamionu obejít na shakedownu, na jehož trať se vydal ve čtvrtek odpoledne. Martin Prokop testoval především několik variant tlumičů a nastavení motoru.

Silvestrovská noc byla pro mechaniky MP-Sports hodně pracovní. Prokopův Ford Raptor RS Cross-Country totiž do Džiddy dorazil přímo z Háilu, kde se v polovině prosince účastnil závěrečného podniku světového poháru v bajách a celkem najel více než 1000 kilometrů. Proto prošel celkovou repasí.

Ráno se Benzina Orlen Team vrátil na shakedown a odpoledne jej čekají technické a administrativní přejímky. Mezitím část mechaniků opravuje poškozený MAN, na který se již včera podařilo u místního zastoupení německé značky zakoupit novou spojkovou sadu.

DAKARMANIA, akční balíček
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Pozitivní výsledek testu mění sestavu Bahrain Raid Xtreme

[28.12.2020; 17:45] 

Poprvé po sedmi letech bude na startu Rally Dakar chybět Dani Oliveras. Bývalý španělský motocyklista přesedl v roce 2018 na sedačku navigátora a od loňského podzimu spolupracuje s Nanim Romou, po jehož boku se měl v lednu v Saúdské Arábii představit s jedním ze dvou zbrusu nových speciálů BRX Hunter v barvách týmu Bahrain Raid Xtreme.

Oliverasovy plány však v průběhu prosince zkřížil pozitivní výsledek testu na koronavirus. Přestože existovala šance, že by se závodník mohl do odletu vyléčit, tým nechtěl riskovat a povolal náhradníka. Romovým spolujezdcem bude Alex Wincoq. Zkušený Francouz se Dakaru jako mechanik poprvé zúčastnil v roce 1999 a v následně si závod vyzkoušel na čtyřkolce, s automobilem kategorie Pro Truck i s buginou. V uplynulých letech navigoval například Erica Vigourouxe, Guerlaina Chicherita nebo Romaina Dumase.

„Měl jsem určité plány a nějakou dobu jsem se na Dakar připravoval, ale nakonec to nedopadlo. Proto je vzrušující, že jsem nakonec dostal možnost startovat s tak zkušeným a nadaným jezdcem, jako je Nani,“ těší se Alex Wincoq.

BRX Hunter, Dubaj 2020
BRX Hunter, Bahrain Raid Xtreme. Testování v Dubaji, podzim 2020. © BRX

Prokop bez motoráře

[28.12.2020; 17:00]

Bez jednoho důležitého člena odcestoval do Džiddy Benzina Orlen Team. Martinu Prokopovi bude na místě chybět jeden z inženýrů.

„U motoráře se náhrada najít nedá. Budeme spolupracovat online. Bude to trošku složitější, ale když bude signál, tak bychom měli být schopní na motoru pracovat i takto vzdáleně,“ věří Martin Prokop.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Audi RS Q e-tron, testování Maroko 2021

Audi po testech v Maroku: Čeká nás spousta práce

Elektromotory poháněné Audi RS Q e-tron absolvovalo první testy v pouštních podmínkách. Tovární tým Audi strávil necelé dva týdny v Maroku.

Více...
Yazeed Al-Rajhi, Italian Baja 2021

Italian Baja: Al-Rajhi do čela světového poháru

Yazeed Al-Rajhi vyhrál Italskou baju 2021 a před závěrečným podnikem sezony se ujal vedení ve Světovém poháru FIA v cross-country bajách.

Více...
Gert Huzink, testy 2021

Druhá baterie zvýší výkon a sníží emise

MKR Technology má za sebou další intenzivní testování dakarských kamionů. Konstruktéři strávili několik dnů na písečném povrchu v Polsku.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu