Dakar Classic 2021: Bronz nakonec

Rubrika: Dakar Classic  
/ Aktualizováno:

Průběžně aktualizované zpravodajství o premiérovém ročníku soutěže pravidelnosti Dakar Classic 2021.

Konec dobrý, všechno dobré

[15.1.2021, 23:51]

Ondřej Klymčiw a Petr Vlček dovezli Škodu 130 LR do cíle premiérového ročníku Dakar Classic. Navíc velmi důstojně. Po třech etapách, v jejich průběhu museli kvůli různým technickým závadám odstoupit, zvládli poslední den v podobném stylu, v jakém se prezentovali v polovině soutěže. V závěrečné etapě obsadili třetí místo.

„Krásné svezení. Škoda, že to končí. Včera jsme říkali, že bychom se tady mohli otočit, dát si den volna, škodovku dát do kupy a jet to v protisměru. Bylo to vyčerpávajících čtrnáct dní. Nejen pro nás, ale pro celý tým. Jsem rád, že jsme to zvládli. Děkuju Andělovi, že to se mnou vydržel. Myslím, že tohle byl slušnej punk!“ říká Ondřej Klymčiw, který celkově obsadil 19. místo, neboť podle pravidel Dakar Classic v soutěži zůstávají i posádky, které během etapy odstoupí, ale ještě předtím stihnou absolvovat alespoň její část.

Marc Douton, Dakar Classic 2021
Marc Douton/Emilien Etienne, Sunhill Buggy, Team Sunhill. Dakar Classic 2021. © ASO/Fotop

Vítězství v premiérovém ročníku Dakar Classic vybojovali Francouzi Marc Douton a Emilien Etienne s buginou Sunhill. S tímto vozem se jeho konstruktér Yves Sunhill účastnil v roce 1979 prvního ročníku Rally Paříž – Dakar. Do cíle na březích Růžového jezera však nedojel.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Velký soupis úprav

[14.1.2021, 23:23]

Ondřej Klymčiw a Petr Vlček se Škodou 130 LR nedokončili ani jedenáctou etapu. Tentokrát nevydržel náboj zadního kola.

„Po dvou smolných dnech jsme natěšení vyrazili do dalšího. První erzetu jsme zajeli opatrně a byli jsme čtvrtí,“ říká Ondřej Klymčiw. „Ale asi pět kilometrů před koncem jsem začal mít divný pocit. S Andělem jsme se shodli, že máme defekt levé zadní pneumatiky. Do cíle jsme dojeli na ráfku. Na přejezdu na druhou erzetu to lehlo na pravý zadek a předběhlo nás kolo. Střihli se štefty na náboji.“

Posádka týmu Klymčiw Racing sice vůz po několika hodinách opravila a rozhodla se projet trať etapy, ovšem už mimo soutěž. Podle pravidel Dakar Classic totiž lze odstartovat do zóny pravidelnosti nejpozději o hodinu a půl později, než je stanovený čas startu dané posádky.

„Zítra je poslední den, tak máme už poměrně velký soupis toho, co potřebujeme na škodovce upravit, aby to vydržela. Už je prostě unavená. Asi kdybychom od začátku jeli na dojezd, tak nemáme jediný problém. Ale my jsme prostě chtěli dojet s co nejlepším výsledkem. Zítra je taky den, určitě se hezky svezeme a uvidíte nás na podiu,“ slibuje Klymčiw.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Tentokrát vypověděl službu motor

[13.1.2021, 23:46]

Až budou Ondřej Klymčiw a Petr Vlček s odstupem času hodnotit své účinkování v premiérovém ročníku Dakar Classic, nejspíš ho sami rozdělí do tří fází. Po počátečním tápání v novém prostředí i pravidlech přišel urputný a úspěšný boj o špičkové výsledky, který se však v závěru soutěže proměnil v usilovnou snahu o její samotné dokončení.

Po odstoupení z deváté etapy nedokončila Škoda 130 LR v barvách týmu Klymčiw Racing ani kompletní program následujícího dne. Tentokrát byl příčinou přehřívající se motor. Po jeho noční výměně se Klymčiw s Vlčkem hodlají ve čtvrtek opět vrátit do závodu.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Převodovka nevydržela

[12.1.2021, 23:50]

Kamenité cesty severozápadní části Saúdské Arábie v kombinaci s měkkým pískem byly v deváté etapě premiérového ročníku Dakar Classic nad síly Škody 130 LR týmu Klymčiw Racing. Ondřej Klymčiw s Petrem Vlčkem etapu nedokončili.

„Na dnešek byly naplánované čtyři erzety, ale pro nás to nezačalo dobře. Na první erzetě byly hluboké koleje a velké kameny a my jsme čtyři kilometry po startu udělali defekt,“ popisuje Ondřej Klymčiw. „Kolo jsme vyměnili asi za dvě minuty a letěli jsme dál. Nakonec jsme do cíle přijeli na čas, ale auto dostalo strašně zabrat. Trefili jsme spoustu velkých kamenů.“

Trať následující zóny pravidelnosti byla vytyčena v měkkém písku. Právě tam se škodovka s poruchou převodovky zastavila.

Mechanici týmu Klymčiw Racing se odpoledne pustili do oprav a Klymčiw s Vlčkem by se měli ve středu znovu postavit na start. Velká penalizace za dvě kompletně neprojeté zóny pravidelnosti však znamená propad z pátého na patnácté místo v průběžném hodnocení.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Klymčiw s Vlčkem znovu útočili na etapové vítězství

[11.1.2021, 23:27]

Účastníci premiérového ročníku Dakar Classic absolvovali v neděli a v pondělí maratonskou etapu podobně jako jejich kolegové startující na Rally Dakar. Také „historici“ strávili noc v maratonském bivaku, kde se o stroje museli postarat sami závodníci. Škoda 130 LR týmu Klymčiw Racing v noci žádnou speciální péči nepotřebovala, přestože nedělní sedmá etapa nebyla jednoduchá.

„Trošku jsme se trápili. Byl tam hodně kamenitý přejezd, asi sto kiláků v hrozných šutrech. Měli jsme strašný strach o auto,“ přiznává navigátor Petr Vlček. „Udělali jsme gumu a před začátkem druhé erzety jsme museli měnit kolo.“

Napínavější bylo pro českou posádku pondělní ráno.

„Po odjezdu z maratonského bivaku začalo auto hrozně vynechávat. Pravděpodobně jsme včera natankovali vodu, tak mi kluci po telefonu poradili, co s tím mám dělat,“ říká Ondřej Klymčiw, jemuž se na trati první ze dvou pondělních zón pravidelnosti dařilo. S pouhými šestnácti trestnými body byli s Vlčkem suverénně nejúspěšnější.

„Druhou jsme měli taky dobře rozjetou, první bod jsme zvládli bez penalizace, ale na druhém byla kontrola, u které se musí zastavit. Bylo to na měkkém písku a trošku do kopce, tak jsme se zahrabali,“ popisuje Vlček. „Pořadatel nás musel z díry vytáhnout. Ztratili jsme minimálně čtyři pět minut. Pak jsme se to snažili dohnat, protože se musíte dostat co nejrychleji na časový bod, aby vám to sedělo.“

Ondřej Klymčiw, Dakar Classic 2021
Ondřej Klymčiw/Petr Vlček, Škoda 130 LR, Klymčiw Racing. Dakar Classic 2021. © ASO

Účastníci Dakar Classic totiž v případě zdržení potřebují dohnat ztrátu, aby na další kontrolní body přijeli co nejpřesněji ve stanovený čas. Jenže mezi těmito kontrolami může být kdekoliv na trati také další místo, o němž soutěžící nevědí a kde se měří jejich rychlost. Ta by přitom měla co nejvíce odpovídat průměrné rychlosti stanovené pro průjezd danou zónou pravidelnosti. Překročení je citelně penalizováno.

Posádka dohánějící ztrátu je tudíž pod tlakem ze dvou stran. Potřebuje se sice co nejrychleji dostat na další kontrolní bod, aby nebyla penalizována za pozdní příjezd, zároveň se jí však může stát, že právě na úseku, kde se snaží eliminovat ztrátu svižnou jízdou, bude skrytý bod s měřením rychlosti.

V Dakar Classic jde zkrátka o co nejpřesnější dodržování stanovené průměrné rychlosti a hraje se o co nejnižší počet trestných bodů.

Klymčiw s Vlčkem museli po vyproštění z písku pospíchat, a proto na dvou „waypointech“ inkasovali vyšší počet trestných bodů. Ovšem jakmile ztrátu dohnali, znovu sbírali body pouze po jednotkách. Navzdory potížím, do nichž se v měkkém písku dostali, obsadili v hodnocení osmé etapy třetí místo, celkově jsou pátí a o několik desítek bodů se opět přiblížili průběžně čtvrtému Francouzi Harichourymu s kamionem Renault z konce devadesátých let.

„Kdybychom se nezahrabali, určitě bychom etapu vyhráli. Měli jsme to velice dobře rozjeté. Ale zítra je nový den, neklesáme na mysli,“ uzavírá Vlček.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Další etapový úspěch pro Klymčiwa s Vlčkem

[10.1.2021, 23:23]

Účastníci premiérového ročníku Dakar Classic absolvovali v rámci sedmé etapy dvě zóny pravidelnosti. V první z nich byli Ondřej Klymčiw s Petrem Vlčkem šestí, ve druhé dosáhli třetího nejlepšího výsledku ze všech 24 soutěžících a bronz patří jejich Škodě 130 LR i v hodnocení celé etapy.

Díky nedělnímu výsledku se posádka týmu Klymčiw Racing přiblížila o dalších 48 bodů Lilianu Harichourymu s kamionem Renault 420 DCI z konce devadesátých let. Průběžně čtvrtý Francouz však má před pátými Čechy k dobru stále ještě 704 bodů.

Pro účastníky Dakar Classic si pořadatelé připravili jednu specialitu, která má evokovat atmosféru někdejšího závodění v pustých afrických končinách. Po nedělní maratonské etapě zamířily posádky s historickými vozy do speciálního bivaku určeného jen pro ně, kde není ani elektrika. Závodníci tak prožijí chladnou noc ve velmi spartánských podmínkách.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Škodovka stoupá pořadím

[8.1.2021, 22:23]

Po šesté etapě premiérového ročníku Dakar Classic byla z unaveného obličeje Ondřeje Klymčiwa konečně patrná spokojenost. Aby také ne. V etapě do Háilu absolvovaly historické vozy celkem tři zóny pravidelnosti a východočeskému závodníkovi, který se soutěže účastní s vozem Škoda 130 LR a dalším motorkářem Petrem Vlčkem v roli navigátora, se dařilo.

V hodnocení jednotlivých zón se Klymčiw s Vlčkem umístili na čtvrtém, šestém a prvním místě. V pátek tak nasbírali nejméně trestných bodů ze všech účastníků a stali se celkovými vítězi etapy. Výsledek navíc posunul českou posádku na páté místo průběžného hodnocení.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Klymčiw s Vlčkem už umí vyhrávat, ale…

[7.1.2021, 23:36]

…občas ještě všechno úplně do puntíku neklapne. Třeba jako v páté etapě, jejíž součástí byly celkem čtyři zóny pravidelnosti. Hned na první z nich Ondřej Klymčiw s Petrem Vlčkem a Škodou 130 LR kdesi opustili vytyčenou trať, respektive správně netrefili kontrolní bod. Jejich konto totiž zatížilo 900 bodů, udělovaných právě za neprojetí části tratě.

Ve dvou ze čtyř čtvrtečních zón byla posádka týmu Klymčiw Racing naopak nejúspěšnější ze všech účastníků Dakar Classic. Díky tomu si v průběžném hodnocení o příčku polepšila a je šestá.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Klymčiw s Vlčkem pochopili pravidla a začínají soutěžit

Žádný učený z nebe nespadl a nové věci je vždy potřeba nejprve vstřebat. Jde jen o to, jak rychle to člověk dokáže. Ondřej Klymčiw a Petr Vlček se v prostředí soutěží pravidelnosti tři dny rozkoukávali, nechali si pořádně vysvětlit pravidla a získané poznatky okamžitě přenesli do praxe. Ve zbývajících dvou třetinách Dakar Classic 2021 chtějí se Škodou 130 LR své soupeře ještě potrápit.

„Mysleli jsme si, že jde jen o to, abychom byli v přesný čas na určitém místě. To je sice taky potřeba, ale ještě důležitější je, abyste projeli celý úsek danou rychlostí,“ vysvětluje Ondřej Klymčiw. „Pokud je na úsek stanovena průměrná rychlost padesát kilometrů v hodině, tak ho nemůžete projet šedesátkou a udělat si rezervu, abyste si před cílem přibrzdili a projeli ho třeba čtyřicítkou. Celou trať musíte jet naprosto přesně průměrnou rychlostí. Učíme se to, ale podle výsledků si myslím, že se to učí všichni.“

Ve čtvrté etapě obsadili Klymčiw s Vlčkem třetí místo, celkově si o příčku polepšili a jsou sedmí.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Klymčiw se mechanikům postaral o noční směnu

[5.1.2021, 23:33]

Ve třetí etapě protáhli organizátoři Dakar Classic účastníky soutěže náročnějším terénem. Výjezd z jednoho z řečišť dal Škodě 130 LR poněkud zabrat.

„Pokud někdo řekne, že ‘klasici’ nejsou klasický Dakar, ať se podívá na onboardy. Nebo spíš ať si to zkusí, ať se sveze. Třeba včera jsem měl podle GPS maximálku 137 km/h,“ připomíná Ondřej Klymčiw situaci po zapadnutí, kdy se snažil dohnat ztracený čas.

„Trať je dobrá, dokud nepřijde nějaký bod zlomu jako dneska, kdy jsem ohnul obě zadní ramena. Jednalo se o naprosto nemožný výjezd z řeky, kam se dá vlítnout jedině pod plným plynem. I za cenu, že jsem to prostě opřel o strom, protože jinak bychom to nevyjeli. Před námi tudy totiž projel velký MAN, který trať úplně rozbil,“ popisuje Klymčiw situaci, ze které si jeho škodovka odnesla šrámy na pravých zadních dveřích.

Po třetí etapě patří Klymčiwovi s Vlčkem osmé místo.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Klymčiw s Vlček si zvykají a stoupají pořadím

[4.1.2021, 23:55]

Ondřej Klymčiw a Petr Vlček postupně pronikají do pravidel soutěže pravidelnosti, užívají si specifické závodění v rámci premiérového ročníku Dakar Classic a se svou Škodou 130 LR začínají stoupat pořadím. Po druhé etapě si polepšili o dvě příčky a jsou šestí.

„Bylo to super. Zlepšila se navigace, nebloudili jsme. Jednou jsme trošku zapadli a hrabali jsme ručičkama jako krtci. Pak jsme jeli hroznou palbu, což bylo fajn, a nakonec na třetím bodě před cílem jsme ten čas dohnali,“ rekapituluje navigátor Petr Vlček.

„Zahrabali jsme se úplně na rovině, když jsme čekali na vjezdu do bodu, u kterého jsme byli o dvacet vteřin dřív. Nakonec jsme tam zůstali asi dvanáct minut. Naštěstí jel kolem pořadatel a vytáhl nás. Taky dneska byly první dunky, ve kterých jsme trošku poskakovaly, ale nezapadly,“ těší Ondřeje Klymčiwa.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Zamotané hlavy a osmé místo pro Klymčiwa s Vlčkem

[3.1.2021, 23:48]

Úvodní etapa Dakar Classic byla pro Ondřeje Klymčiwa s Petrem Vlčkem jednou velkou lekcí. V soutěži, kde jde především o zdolávání vzdálenosti mezi jednotlivými kontrolními body přesně stanovenou průměrnou rychlostí, platí jen málo věcí, které se oba naučili během svých předchozích startů na Dakaru a v dalších motocyklových závodech.

„Problém je v tom, že nikdo z nás nebyl na motorce zvyklý někoho poslouchat nebo dávat někomu pokyny. Já neumím poslouchat, Peťa to neumí říkat. Musíme se vše naučit a najít rytmus. Troufám si říct, že navigace pro ‚klasiky‘ je těžší než pro motorky,“ tvrdí Ondřej Klymčiw, jehož překvapilo také tempo, jakým se v Dakar Classic jede. „Myslel jsem si, že to bude výrazně pomalejší. V jednom řečišti jsme jeli asi sto dvacet. Asi musím trošku ubrat, aby auto dojelo, protože to byl masakr.“

„Při navigaci jsem udělal dost chyb, ale myslím, že auto dojede v pohodě,“ věří Petr Vlček. „Jeli jsme trošku bomby, ale ne zase takové. Žádné rány, motor neřval, nic. Myslím, že Ondra může jet stejné tempo jako dneska.“

Po první etapě figuruje posádka týmu Klymčiw Racing se svou Škodou 130 LR na osmém místě.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU
Škoda 130 LR, Dakar Classic 2021
Škoda 130 LR, Klymčiw Racing. Dakar Classic 2021. © Lukáš Pour

Klymčiw proti Porsche a bugině Sunhill

[2.1.2021, 01:30]

Na trať sobotního prologu Rally Dakar 2021 se vydá také 24 historických vozů, které paralelně se slavným závodem absolvují premiérový ročník soutěž pravidelnosti nazvané Dakar Classic. Při ní nepůjde o dosažení nejlepšího času, ale o udržení stanovené průměrné rychlosti a snahu maximálně se přiblížit času ideálnímu.

Ondřej Klymčiw a Petr Vlček se představí ve skupině H1 (Standard), pro kterou jsou stanoveny o 20 až 40 procent nižší průměrné rychlosti než pro kategorii H2 (Veterans). Ve třídě vypsané pro vozy s jednou poháněnou nápravou a vyrobené do roku 1986 (H1.1) budou se Škodou 130 LR bojovat proti Porsche 911 SC Američanky Amy Lernerové a bugině Sunhill, za jejíž volant usedne Francouz Marc Douton.

V soutěži bude ještě dalších pět osobních aut vyrobených do roku 1986. Jedná se o Range Rover a VW Iltis třídy H1.2 (vozy 4×4) a speciály Sunhill Buggy, VW Baja a VW Apal třídy H2.1, která je sice vypsána také pro nejstarší dvoukolky, ovšem v „rychlejší“ kategorii Veterans.

Do 11kilometrového prologu odstartují Klymčiw s Vlčkem v sobotu 2. ledna v 11:04 SEČ.

DAKARMANIA #2
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU
Novinka

Mohlo by vás zajímat

Audi RS Q e-tron, testování Maroko 2021

Audi po testech v Maroku: Čeká nás spousta práce

Elektromotory poháněné Audi RS Q e-tron absolvovalo první testy v pouštních podmínkách. Tovární tým Audi strávil necelé dva týdny v Maroku.

Více...
Yazeed Al-Rajhi, Italian Baja 2021

Italian Baja: Al-Rajhi do čela světového poháru

Yazeed Al-Rajhi vyhrál Italskou baju 2021 a před závěrečným podnikem sezony se ujal vedení ve Světovém poháru FIA v cross-country bajách.

Více...
Gert Huzink, testy 2021

Druhá baterie zvýší výkon a sníží emise

MKR Technology má za sebou další intenzivní testování dakarských kamionů. Konstruktéři strávili několik dnů na písečném povrchu v Polsku.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu