Mitsubishi křísí Ralliart. Ve hře je návrat na Dakar

Výroční zpráva Mitsubishi Motors za rok 2020 je zajímavým čtením nejen pro ekonomy, ale také pro příznivce motoristického sportu. Japonská společnost oživuje slavný Ralliart, pod jehož hlavičkou v minulosti sklízela úspěchy na Dakaru a v mistrovství světa v rally.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2007
Díky posádce Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret získalo Mitsubishi v roce 2007 dvanácté dakarské vítězství. © Mitsubishi Motors

Opětovné nastartování Ralliartu považuje za jednu z hlavních současných priorit výkonný ředitel společnosti Takao Kato. Návrat na scénu světového motorsportu má podpořit především prodeje na trzích v Asii a Austrálii, kde se Mitsubishi prosazuje především se svými SUV. I proto je podle dobře informovaných zdrojů návrat na Dakar z hlediska návratnosti investic „dost dobře možný a pravděpodobnější“ než comeback do WRC, kde Ralliart v devadesátých letech minulého století slavil s Tommim Mäkinenem čtyřikrát v řadě zisk titulu mistra světa v rally.

Na Dakaru se Mitsubishi začalo angažovat v roce 1983 a mezi lety 1985 až 2007 nasbíralo v kategorii automobilů rekordních dvanáct vítězství. Své aktivity v cross-country rally ukončilo během ekonomické krize v roce 2009. Ralliart se z motoristického sportu stáhl o rok později s odvoláním na malou a stále klesající poptávku po náhradních dílech na dříve prodané závodní vozy.

Jednotlivé indicie nasvědčují tomu, že by k návratu Mitsubishi na Dakar mohlo dojít už v horizontu následujících dvou let. Navázat na někdejší slávu Pajera se Ralliart pravděpodobně pokusí s modelem Triton, případně s nějakým novým (?) modelem kategorie SUV či crossover. S ohledem na obrovské investice, jež Mitsubishi vynakládá na vývoj plug-in hybridů a elektrických pohonných jednotek, i pořadateli avizovaný postupný odklon Rally Dakar od spalovacích motorů, lze očekávat, že by také nové speciály se třemi diamanty ve znaku měly být elektrické.

Toby Price s Tritonem už příští měsíc

Dvojnásobný vítěz Rally Dakar v kategorii motocyklů Toby Price tento týden představil Mitsubishi Triton Trophy Truck, s nímž se zúčastní letošního ročníku slavného australského Finke Desert Race (11. až 14. června), který v minulosti šestkrát vyhrál.

Vůz postavil americký TCSO Racing, ale na jeho přípravě se intenzivně podílela také společnost Mitsubishi Motors Australia a designeři mateřské Mitsubishi Motors Corporation. Na unikátním speciálu se pracovalo od počátku roku 2020.

Aktuální spojení Mitsubishi a Tobyho Price může leccos naznačovat také o blízké budoucnosti. Australský trh je pro japonskou značku velmi důležitý a 33letý závodník by pro ni mohl být velmi zajímavým ambasadorem. S ohledem na zkušenosti, které již dnes má i s dvoustopými závodními vozidly, lze předpokládat, že by se za několik let mohl s automobilem objevit i na Dakaru. A proč ne právě s Mitsubishi?

Exit mobile version