Dakarské střípky: Martin Macík dodatečně přišel o etapové vítězství

Speciálku třetí etapy Rally Dakar 2023 museli pořadatelé předčasně ukončit. Přitom účastníky postupně zastavili na třech různých místech. Proto chvíli trvalo, než ředitelství závodu definitivně dopočítalo výsledky.

Martin Macík, Dakar 2023
Martin Macík / František Tomášek / David Švanda, Iveco Powerstar, MM Technology. Dakar 2023. © ASO

Etapu z Úly do Háilu, která se jela v úterý 3. ledna, poznamenaly rozmary počasí. Sílící vítr, vydatný déšť a rozvodněné řeky bránily pořadatelům v zajištění bezpečnosti účastníků i férovosti závodu. Proto se organizátoři během odpoledne rozhodli speciálku předčasně ukončit.

Špičku kategorie automobilů a kamionů zastavili nejprve na kontrolním bodě č. 3 (378. km), ale kvůli zhoršujícím se povětrnostním podmínkám ani tam nedojeli všichni. Část závodníků byla později zastavena na kontrolním bodě č. 2 (335. km) a někteří dokonce už na výjezdu z neutralizace na 241. km.

Posádkám, které dojely na CP3, se do výsledků etapy podle sportovních předpisů FIA pro cross-country rally započítal jejich skutečný čas, jehož dosáhly právě na tomto mezičase. Závodníkům, kteří skončili na CP2, patřil čas dosažený na tomto bodě, k němuž se každému přičetlo 36:59 min. Těm, kteří byli z trati odkloněni na konci neutralizace, náležel čas dosažený na vjezdu do neutralizace, ke kterému se paušálně připočítala jedna hodina, 38 min a 17 sekund.

Dopočítání správných výsledků zabralo ředitelství soutěže více než den, což způsobilo určité zmatky především v kategorii kamionů, kde se vše srovnalo až před startem čtvrteční páté etapy.

Gert Huzink / Rob Buursen / Martin Roesink, Renault C460 Hybrid, Riwald Dakar Team. Dakar 2023. © ASO

Po přepočítání a kontrole časů se vítězem třetí etapy stal Gert Huzink (Renault), který po nedokončené druhé etapě startoval do následujícího dne hodně vzadu a na rozdíl od špičky kategorie kamionů z výše popsaných důvodů nedojel až na CP3, ovšem na CP2 byl nejrychlejší. Pro Nizozemce však měla změna pořadí a úprava započítávaných časů jen minimální význam, protože jel už jen v rámci tzv. Dakar Experience a tudíž de facto mimo klasifikaci (posádky, které odstoupí z etapy a v dalších dnech do závodu restartují, sice opět figurují v průběžném pořadí, ale v cíli soutěže nejsou považovány za závodníky, kteří Dakar dokončili, nejedou na cílovou rampu a nedostávají ani tradiční medaile určené pro každého, kdo závod zdolal celý). O den později navíc Huzinka zastavily další technické problémy.

Korekce časů naopak pomohla Martinu van den Brinkovi (Iveco). Nizozemec se v hodnocení třetí etapy posunul na druhou příčku a v celkovém součtu se výrazně snížil jeho odstup od Aleše Lopraise (Praga), který podle nové verze výsledků nakonec neklesl za Jaroslava Valtra st. na druhé místo průběžné klasifikace, ale i po úterní etapě před pilotem Tatry o sedm sekund vedl.

Huzink a van den Brink tedy v klasifikaci třetí etapy přeskočili Martina Macíka, který původně oslavoval výhru, ale nakonec klesl na třetí místo a do historických tabulek se mu tudíž z dosavadního průběhu letošního ročníku počítají „jen“ vítězství z prologu, první a čtvrté etapy.

Exit mobile version