Dakarské střípky: FIA přidala Audi jedenáct koní. Al-Attiyah zuřil

Rubrika: Auto, Dakar 2023  

Před pátou etapou Rally Dakar 2023 povolily sportovní autority okamžité zvýšení výkonu elektrických motorů továrních vozů Audi o 8 kW (necelých 11 koňských sil). Tovární jezdec Toyoty Nasser Al-Attiyah přijal změnu v technických předpisech velmi nelibě.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2023
Stéphane Peterhansel / Edouard Boulanger, Audi RS Q e-tron E2, Team Audi Sport. Dakar 2023. © ASO

Mezinárodní automobilová federace (FIA) a Amaury Sport Organisation (ASO) jednaly na základě analýzy dat získaných z vozů tříd T1.U a T1+ v průběhu prvních tří etap letošního ročníku dakarské rally. Rozhodnutí bylo zveřejněno krátce po dojezdu středeční čtvrté etapy, v platnost vstoupilo okamžitě a německý tým tudíž mohl zvýšit výkon motorů svých speciálů na 266 kW hned od následující páté etapy.

V rámci světového šampionátu v rally-raidech (W2RC), jehož součástí je i Rally Dakar, je pro automobily s alternativním pohonem vypsána samostatná třída T1.U, zatímco speciály ostatních špičkových týmů s pohonem všech kol a s klasickými spalovacími motory spadají podle technických předpisů do třídy T1+. FIA a ASO zároveň usilují o zajištění rovnocennosti různých technologií právě prostřednictvím specifických technických předpisů pro jednotlivé třídy.

Ve snaze o zajištění této rovnocennosti došlo před letošní sezonou například ke zvýšení minimální povolené hmotnosti vozů třídy T1.U o sto kilogramů, naopak vozy T1+ s přeplňovanými motory přišly zhruba o 40 koní a jejich výkon navíc klesá s nadmořskou výškou. Například při jízdě v dunách tak dochází k jeho kolísání, zatímco na výkon elektromotorů nemá nadmořská výška vliv.

Magazín DAKARMANIA - výprodejZajištění rovnocennosti technologií je pro tvůrce technických předpisů nepochybně nesnadný úkol a ne vždy se setkávají pouze s pochopením. Aktuální rozhodnutí okamžitě veřejně kritizoval například Nasser Al-Attiyah, který na Dakaru obhajuje loňské vítězství s Toyotou třídy T1+ a po čtvrté etapě, kdy byl oficiální dokument zveřejněn, vedl s osmnáctiminutovým náskokem před Yazeedem Al-Rajhim s dalším Hiluxem a Stéphanem Peterhanselem s nejlepším z vozů Audi.

„To je ale překvapení, že jste našim hlavním soupeřům přidali jedenáct koní! Díky, že jste závod předčasně zabili,“ napsal Nasser Al-Attiyah v postu, který publikoval na svém profilu na sociálních sítích.

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2023
Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing. Dakar 2023. © ASO/DPPI

S chladnější hlavou k celé problematice přistupuje šéf továrního týmu Toyoty Glyn Hall, který už před soutěží ke změnám v technických předpisech uvedl: „Musíme věřit FIA, kde je spousta chytrých lidí. Ve spolupráci s FIA jsme během roku udělali spoustu práce při testech akcelerace a absolvovali jsme také spoustu meetingů, na kterých jsme diskutovali o řadě parametrů a fungování motorů. Ale až po třech nebo čtyřech dnech letošního Dakaru skutečně zjistíme, jak na tom jednotlivé technologie při vzájemném porovnání skutečně jsou.“

Spíše smířlivě Hall reagoval i bezprostředně po zveřejnění dokumentu: „Rovnocennost technologií se začala řešit kvůli Audi, jehož pohonné ústrojí se skládá z tolika prvků. Pokud by tu Audi nebylo, vůbec bychom to nepotřebovali, o tom není pochyb. Změnou jsme samozřejmě trochu překvapeni, protože jsme viděli výkony Audi v průběhu prvních tří dnů, ale zatím jsme od FIA nedostali k dispozici veškerá data. Až si je prostudujeme, určitě dokážeme lépe porozumět tomu, proč k této úpravě předpisů došlo. Obecně ale platí, že mechanismu rovnocennosti technologií věříme.“

Na trati páté etapy svedl Al-Attiyah s Carlosem Sainzem a Stéphanem Peterhanselem (oba Audi) další velmi vyrovnaný souboj. Navzdory změně předpisů měl znovu navrch Katařan, který letos podruhé vyhrál etapu, když druhého Sainze porazil skoro o dvě minuty a na třetího Peterhansela najel ještě o minutu a tři čtvrtě víc. V průběžné klasifikaci se Peterhansel posunul na druhou příčku, ale na vedoucího Al-Attiyaha už ztrácí více než 22 minut.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu