Kamaz: Až se vrátíme, musíme vyhrávat

Tovární tým Kamazu nemohl startovat na Rally Dakar 2023, neboť Evropská unie a další státy stojící mimo tento svazek uvalily v průběhu roku 2022 na automobilku z Naběrežnych Čelnů řadu sankcí. Vedení týmu přesto opakovaně zdůvodňuje svou absenci v Saúdské Arábii odlišně a o sankcích jako o hlavním důvodu své neúčasti zarputile mlčí.

Vladimir Čagin
Vladimir Čagin. © Kamaz-Master

Již na konci loňského září ospravedlnil Kamaz svou neúčast na letošním Dakaru v oficiální tiskové zprávě takto: „Účast ruských sportovců na Rally Dakar je podmíněna podepsáním dotazníku Mezinárodní automobilové federace (FIA), odsuzujícího ruskou speciální operaci na Ukrajině. Podle našeho názoru má obsah tohoto dokumentu politický charakter a také porušuje zásady rovných podmínek pro sportovce. Sami za sebe považujeme podepsání takových dokumentů a účast v soutěžích za takových podmínek za nemožné. Naše volba je zřejmá – vždy stojíme za svou vlastí a zvlášť, když je v obtížné situaci.“

FIA předložila zmíněný dotazník ruským závodníkům k podepsání poprvé již při Abu Dhabi Desert Challenge 2022, která se ve Spojených arabských emirátech jela od 4. do 10. března, tedy jen několik dnů poté, co ruská armáda v příkrém rozporu s mezinárodním právem vtrhla na území sousedního suverénního státu. Podpisem dokumentu se měli Rusové zavázat, že se během celého podniku a v souvislosti s ním zdrží jakýchkoliv politických prohlášení, vyjádření na podporu jednání ruské vlády a ozbrojených sil Ruské federace. Sportovci, kteří dokument podepsali, se následně mohli pod neutrální vlajkou účastnit mezinárodních cross-country rally pořádaných pod křídly FIA.

Rusy nezastavilo nepodepsané prohlášení, ale sankce

Nutno však zdůraznit, že dotazník se týkal právě jen jednotlivců a zářijová tisková zpráva týmu Kamaz je určena především domácímu publiku, před nímž vyzdvihuje své vlastenecké cítění vyjádřené odmítnutím podpisu pod „nepřijatelným“ dokumentem. Zároveň mu však zamlčuje reálné důvody, proč Čaginova sestava na Dakar vyrazit nemohla, i kdyby každý z jejích členů výše zmíněný dokument podepsal.

Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Společnost Kamaz je totiž pod sankcemi Evropské unie. Ty kromě jiného zakazují už od března 2022 veškerým subjektům z EU provádět s Kamazem jakékoliv transakce, a to jak přímo, tak nepřímo. Tím se Kamaz dostal prakticky do totožné situace jako běloruský MAZ o rok dříve. Jakýkoliv ekonomický či právní vztah mezi francouzskou společností Amaury Sport Organisation a ruským státem ovládanou automobilkou není po ruské ozbrojené agresi proti Ukrajině a následném uvalení sankcí možný. Za daných podmínek tudíž například neexistoval legální způsob, jak by Rusové mohli pořadatelům uhradit startovné.

Pro úplnost dodejme alespoň některé z hlavních důvodů, proč byly sankce nejen ze strany EU na Kamaz uvaleny. Na vozy z produkce tatarstánské automobilky – především typy 5350, 6350 a 6560 – spoléhá ruská armáda, a to i během své útočné války proti Ukrajině. Pro jejich výrobu však Kamaz v minulosti využíval řadu komponentů importovaných ze zemí, které po únoru 2022 podporují napadený stát. Sankce proto mají v první řadě zabránit právě dovozu těchto součástí a tím zpomalit nebo alespoň zkomplikovat výrobu vojenské techniky.

Držitelem 49,9 % akcií Kamazu je navíc ruským státem vlastněný konglomerát Rostec (též Rostech, příp. Rostěch), zahrnující čtrnáct holdingových společností, z nichž jedenáct je součástí ruského obranně-průmyslového komplexu a pouze tři se soustředí na produkci pro civilní sektor. Je nasnadě, že také Rostec a jeho dceřiné společnosti figurují na sankčních seznamech, a to v některých případech už od roku 2014, kdy tyto společnosti podpořily invazi na Krym.

Přesto se šéf sportovního oddělení Kamazu Vladimir Čagin i při lednovém vyhlášení loňských vítězů šampionátů pořádaných Ruskou automobilovou federací tvářil, jako by jeho tým měl ohledně účasti na Dakaru 2023 skutečně na výběr.

Bacha Cholmy Rossiji 2022: Talentovaný Bogdan Karimov porazil zkušené týmové kolegy i jezdce Mazu a poprvé zvítězil. © Kamaz-Master

„Byla to těžká volba, ale museli jsme to udělat. V těchto reáliích to jinak nejde. Nikdy nepodepíšu dokument, který odsoudí rozhodnutí našeho prezidenta a vedení naší země,“ zopakoval sedminásobný vítěz dakarské rally v rozhovoru s ruskými novináři irelevantní odůvodnění absence Kamazu v Saúdské Arábii. „Moji kolegové jsou stejného názoru. V této situaci na soutěž, kde po nás chtějí, abychom závodili pod neutrální vlajkou, raději nepojedeme. Nebudeme podepisovat ponižující dotazníky a zrazovat svou vlast.“

Z modrých kombinéz do zelených uniforem?

Místo přípravy na Dakar 2023 tak v průběhu loňského podzimu řešili v Naběrežnych Čelnech jiné starosti. Částečná mobilizace vyhlášená 21. září ministerstvem obrany Ruské federace kvůli potřebnému nahrazení ztrát, které ruská armáda na Ukrajině do konce léta utrpěla, se dotkla i Čaginových svěřenců.

„Ano, někteří sportovci dostali povolávací rozkazy. To se dělo po celé zemi a já se domnívám, že rozhodnutí musí být na vedení země, v tomto případě ministerstvu sportu. Oni musí určit, co dělat s profesionálními sportovci, jestli mají být odesláni hned nebo později. Můj postoj je ale jednoznačný: měli bychom být tam, kde jsme vlasti užiteční. My sami nejsme jen sportovci, ale jsme také pracovní kolektiv zabývající se vývojem speciálních vozů. Je dobré zvážit, kde můžeme být vlasti nejužitečnější. Ale pokud by nás naše zem potřebovala někde jinde, pak jsme připraveni. Nikdo z povolaných se vojenské službě vyhýbat nebude,“ tvrdil Vladimir Čagin počátkem října, kdy byla v Rusku první vlna mobilizace v plném proudu.

„Pokud budu v boji potřeba i já osobně, pak jsem připraven. A to v jakékoliv roli. Člověk musí být čestný a loajální ke své zemi. To je má občanská pozice,“ tvrdil rodák z ruské Nytvy, který počátkem letošního ledna oslavil třiapadesáté narozeniny.

Při Bache Cholmy Rossiji 2022 debutoval za volantem továrního Kamazu syn šéfa týmu Igor Čagin. © Kamaz-Master

Motivace v izolaci

Čagin ale zároveň nepřestává věřit, nebo tak alespoň před ruským publikem vystupuje, že Kamaz v dohledné době znovu poměří své síly s konkurenty na mezinárodní scéně, a především na Dakaru.

„Uplynulý rok byl náročný a složitý pro celou planetu. Současná politika vystavila novým výzvám všechny druhy lidské činnosti. A nejvíce se to dotklo sportu a umění,“ míní Čagin. „My, ruští sportovci, jsme se dostali do situace, kdy se nemůžeme utkat s našimi přímými soupeři na závodech a závodních tratích. Přitom každý sportovec výkonnostně roste právě díky účasti na závodech a v soutěžích. Na nich se rodí nápady, jak se dál zlepšovat, i motivace pro další práci.“

„Od toho jsme teď izolovaní. Za dané situace je nejdůležitější neklesat na mysli a rozvíjet domácí šampionát. Jsme nejsilnější na planetě. V některých sportech má ruské mistrovství dokonce ještě vyšší úroveň než světový šampionát. Nemusíme chodit daleko. Mám na mysli například krasobruslení, moderní gymnastiku, synchronizované plavání nebo naše dálkové soutěže.“

„Nové reálie před nás postavily nové výzvy. Teď je důležité, abychom pokračovali v rozvoji a tréninkovém procesu. Dobrý sportovec najde motivaci vždy. A své svěřence musí správně motivovat také trenér. Ruští sportovci si dnes musí osvojit některé nové vlastnosti, díky nimž získají nové síly a odhalí nové rezervy. I když se nepotkávají se svými přímými konkurenty, musejí mít pořád na paměti, že brzy k tomu opět dojde a v tu chvíli bude potřeba znovu dosahovat špičkových výsledků. Pokud prohrají, nebude pro to žádná omluva. Pokud se po naší roční nebo dvouleté absenci na mezinárodní scéně střetneme v jakékoliv sportovní disciplíně se soupeři, budou si myslet: ‚Nesoupeřili jsme s tebou, ruský sportovče, teď tě porazíme.‘ Ale vyhrát musíme my. To by měla být hlavní motivace pro všechny,“ burcuje Čagin.

Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Navzdory předestřeným ambicím nebude případný návrat týmu Kamazu na mezinárodní scénu zdaleka tak jednoduchý, jak by se mohlo z Čaginových slov zdát. S ohledem na ruskou agresí významně pozměněnou geopolitickou situaci a uvalené sankce se dvouletý horizont jeví spíše jako poměrně optimistický.

Tým z Tatarstánu se navíc musí obejít bez řady zahraničních technologií a komponentů, které ve svých soutěžních kamionech ještě v nedávné minulosti využíval, ale nyní je nemůže legální cestou získat. Hledání náhradních řešení si nepochybně vyžádá čas a nemalé investice, při nichž ale Rusové už nemohou počítat se štědrým sponzoringem od Red Bullu, jenž spolupráci s Kamazem v průběhu uplynulého roku ukončil.

Exit mobile version