Jedeme dál, hlásí bojovně Mario Kress

Rubrika: Tiskové zprávy  
/ Aktualizováno:

Písek, písek a zase jenom písek, nehody na denním pořádku, technika pod neskutečným náporem. Letošní Dakar byl mimořádně extrémní a není divu, že v něm předčasně skončila i řada adeptů na beduína. Smůla se nevyhnula ani severočeským kamionům z dílny MKR Technology.

„Po letošním ročníku jsem měl pár dnů rozporuplné pocity a chvilku mi trvalo, než jsem vše vstřebal. Vůbec se nebojím říci, že jsme byli dobře připraveni. Než jsme na Dakar vyrazili, absolvovali jsme velké množství testů, snažili se nic nepodcenit a v přípravě byli hodně precizní. Jak ale letošek opět potvrdil, Dakar je hodně o štěstí,“ poznamenal Mario Kress, hlavní konstruktér závodních kamionů Renault Trucks a šéf rally projektu MKR Adventure.

Židovický tým poslal do soutěže trojici kamionů, které pilotovali holandští jezdci Martin van den Brink a Janus van Kasteren z týmu Mammoet Rallysport a Gert Huzink z Riwald Dakar. Jen poslední jmenovaný nakonec dojel úspěšně do cíle tzv. „malého“ Dakaru, v jehož rámci dali pořadatelé pro druhý týden šanci těm, kteří nedokončili první polovinu soutěže.

Huzink třetí aspoň v rámci „malého“ Dakaru

Posádky přitom začaly velmi opatrně, když v úvodní etapě přijely všechny tři kamiony ve druhé desítce s minimální ztrátou na vítězného Rusa Nikolajeva s kamazem, loňského a předloňského šampiona Dakaru. První komplikace ale přišly hned ve druhé etapě. Ty potkaly Martina van den Brinka, který se po potížích s motorem čtyřikrát skutálel z duny a kamion se stal v tu chvíli na daném místě neopravitelný. Sen o dobrém výsledku se rozplynul i pro nejmladšího účastníka Dakaru, kterým byl pilotův šestnáctiletý syn Mitchel, jež pro místo palubního mechanika získal pro svůj premiérový start celou řadu výjimek.

Janus van Kasteren, Dakar 2019
Janus van Kasteren/Erwin van den Bosch/Frank van Hoof, Renault K520, Mammoet Rallysport. Rally Dakar 2019

Pozici lídra pak převzal týmový parťák Janus van Kasteren, který se na následující dvě etapy probojoval celkově do elitní desítky. V etapách si pak dvakrát vyjel šestou pozici – své osobní dakarské maximum. Už to navíc vypadalo, že dvaatřicetiletý Holanďan nejprestižnější rally světa úspěšně zdolá, ale technika ho zastavila v předposlední etapě.

Do cílové Limy se tak nakonec „po svých“ dostal pouze Gert Huzink, který z hlavního závodu vypadl s dírou v motoru přesně v polovině závodu před dnem volna. Díky němu ale mechanici z MKR Technology dokázali motor vyměnit a Huzink pokračoval v „malém“ Dakaru až do hlavního města Peru jako třetí nejlepší kamion.

Náročná rally ukázala, kudy dál

„To, s čím jsme bojovali loni, se nám podařilo odstranit a vychytat, ale ony se objevily zcela nové potíže. Měli jsme radost, jak vše šlapalo, ale nakonec nás zaskočilo něco nového. Sice se stále zlepšujeme, ale chybí nám zkušenosti, které má Kamaz nebo De Rooy. Vždyť oni jsou v terénu přes čtvrt století. Pro náš kamion to byl teprve pátý Dakar, ale přesto nepochybuji o tom, že bychom dokázali konkurovat. Dokonce si troufám říci, že v Maroku bychom takové potíže s velkou pravděpodobností neměli,“ podotkl Mario Kress a ihned vysvětlil své domněnky: „Letos byl Dakar velmi extrémní. Byl složen prakticky z písku a dun, což je oproti marocké rally právě ten rozdíl. Nám totiž dělalo problém právě sjíždějí dun. Na tom musíme zapracovat, protože jinak byla s auty spokojenost. Udělali jsme velký pokrok.“

Martin van den Brink, Dakar 2019
Martin van den Brink/Wouter de Graaff/Mitchel van den Brink, Renault CBH 385 Sherpa, Mammoet Rallysport. Dakar 2019

Že se o náročnosti letošního ročníku neplete, svědčí pouhý pohled do výsledkové listiny. Z více než čtyřiceti kamionů na startu se do cíle dostalo pouhých čtrnáct. Z celkového vítězství se nakonec radoval Rus Eduard Nikolajev, který získal třetí zlato v řadě.

Zkušenosti pomohou při vývoji i stavbě čtvrtého vozu

„Všichni jsme věřili v lepší výsledky, proto námi na místě trochu cloumaly emoce, takže bylo třeba je nechat trochu vychladnout a vše si srovnat v hlavě. Teď s týdenním odstupem už vše vidím zase trochu jinak. Je to pro nás velká motivace jít dál. Celou dobu skvěle fungoval náš tým. Kluci makali na tisíc procent. Dali do toho všechno. Na dalším zlepšení pracujeme společně s Renault Trucks. Analyzujeme motoru a řešíme problémy, které nás potkaly. Velký dík také patří všem našim partnerům, protože bez nich bychom nebyli tam, kde jsme. Je to stále velká škola a vidím, jak se zlepšujeme,“ dívá se Mario Kress na věc pozitivně.

Letošní 41. ročník Rally Dakar byl celý připraven pouze v dunách Peru. V součtu na posádky čekalo v jedenácti dnech deset etap, přes pět a půl tisíce těžkých peruánských kilometrů a tři tisíce kilometrů měřených speciálek. Ze sedmdesáti procent trasu tvořilo písečné podloží a zrádné duny.

Gert Huzink, Dakar 2019
Gert Huzink/Rob Buursen/Martin Roesink, Renault K520, Riwald Dakar Team. Rally Dakar 2019

„Získali jsme cenné zkušenosti a velké množství zásadních dat pro další vývoj. Pozitivně hodnotím i krok pořadatelů s nápadem na ‚malý‘ Dakar, kdy nechali ve druhém týdnu pokračovat posádky, které vypadly v tom prvním. Díky tomu jsme získali informace, které teď můžeme použít,“ vysvětlil Kress.

Přestože letošní Dakar pro tým MKR Technology nedopadl zrovna podle představ, další vývoj jen silně podpořil.

„Nesmíme zůstat stát se svěšenou hlavou. Vždyť jsme získali řadu nových zkušeností, které teď zase uplatníme. Za týden máme jednání s piloty, pracujeme na stavbě čtvrtého kamionu a těšíme se na další výzvy, které budeme společně překonávat. Jedeme dál,“ uzavřel s typicky bojovnou dikcí hlavní konstruktér Mario Kress.

Tisková zpráva MKR Technology (editováno)

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu