Silk Way: Novotná se těší na souboj s Nifontovou

V sobotu 6. července se Gabriela Novotná poprvé postaví na start Silk Way Rally. Barvy České republiky bude ve startovním poli hájit jako jediná. I proto musela 30letá motorkářka pořádně zabojovat ještě před tím, než vůbec vyrazí na pět tisíc kilometrů dlouhou pouť z ruského Irkutsku do čínského Tun-Chuangu.

Prvních osm ročníků Silk Way Rally bylo vypsáno pouze pro automobily a kamiony. Letos pořadatelé soutěž otevřeli i pro motocyklisty a čtyřkolkáře. A Gabriela Novotná je jednou ze čtyř žen, které se do desetidenního drsného dobrodružství pustí za řídítky svých jednostopých strojů.

Po Dakaru, který letos v lednu na druhý pokus na motorce dojela, si plní další sen. A znovu potvrzuje, že v její hrudi bije srdce skutečné sportovkyně a dobrodružky. Závodnické nadšení jí v posledních týdnech a měsících pomohlo překonat celou řadu překážet. A odměna? Deset dlouhých dnů bude moct bojovat s nástrahami náročné trati, rozmary počasí, únavou, vyčerpáním a třeba i bolestí.

Gabriela Novotná, Husqvarna FE 450, Indigo Racing. Rally Dakar 2019. © Indigo Racing

Těžký život solitéra

Přestože od počátku své soutěžácké kariéry jezdí Gábina pod hlavičkou vlastního týmu, definitivně se osamostatnila až letos na jaře. Na Silk Way Rally tak vyráží s mechanikem Lukášem Pokorným a týmovým manažerem Alešem Budínem.

S ohledem na náklady a neúčast dalších Čechů bylo potřeba využít spolupráce s Francouzi, kteří se při maratonských rally na pomoc menším soukromým týmům soustředí. Na jejich kamion naložil Indigo Racing už předminulý víkend v německém Travemünde svou Husqvarnu FE 450 a veškeré servisní zázemí.

„Z finančních a logistických důvodů se naše motorka veze společně s jednou další a několika buginami na kamionu Boucou Assistance. Dostat vlastní dodávku do Irkutsku by bylo tak strašně drahé, že to prostě nemělo smysl,“ vysvětluje Gabriela Novotná. „Vše by bylo mnohem snazší, kdyby jel jakýkoliv jiný český tým. Na spoustě věcí bychom se mohli podílet. Ve chvíli, kdy jsme v tom úplně sami, je to poměrně hodně obtížné.“

Gabriela Novotná, Husqvarna FE 450, Indigo Racing. Rally Dakar 2019. © Indigo Racing

Navíc Silk Way Rally se letos jede na začátku našich prázdnin. Tedy v období, kdy sledovanost médií nestoupá právě do závratných výšin. A to je další faktor, který menšímu týmu, jako je Indigo Racing, zrovna nehraje do karet.

„Silk Way je krásná a obtížnější, ale není tak známá jako Dakar. Tudíž není snadné na ni sehnat peníze. Ještě to nemám dopočítané, ale postupně to naskakuje, protože pořadatel neřeší dopravu do místa startu, víza, tankování na místě a další věci, které se na Dakaru řeší. Vyjde to určitě levněji než Dakar, ale ne tak výrazně, jak jsme si původně mysleli.“

Dobrý pocit sama ze sebe

Teď tedy vyčistit hlavu, zapomenout na problémy a soustředit se na samotný závod. Gábina se těší na srovnání s tovární závodnicí KTM Laiou Sanz ze Španělska a na přímý souboj s Ruskou Anastasií Nifontovou.

Gabriela Novotná, Husqvarna FE 450, Indigo Racing. Rally Dakar 2019. © Indigo Racing

„Nikdy si nestanovuji cíle ohledně konkrétního umístění. Vždycky se snažím jet tak, abych podala maximální výkon, kterého jsem v daný moment schopná. Jakou cenu by mělo, kdyby obě holky vypadly, já bych jela úplně bídně, ale nějakou náhodou to vyhrála?! Pro mě je důležité, abych měla dobrý pocit z toho, jak jsem sama zajela,“ vysvětluje Gabriela. „S Anastasií jsme na tom výkonnostně dost podobně, proto si myslím, že bude fajn se s ní tahat. Společně jsme už jeli v podstatě celý Dakar. Já jsem měla o něco lepší etapové časy, ale zase jsem inkasovala penalizaci, kterou ona neměla.“

Od všeho něco

Na čtveřici žen, kterou doplňuje ještě Mongolka Bat-undral Byambasuren, i na reprezentanty pěti továrních týmů bojujících o důležité body do Mistrovství světa FIM v cross-country rally čeká velmi obtížná a pestrá trať.

Gabriela Novotná, Husqvarna FE 450, Indigo Racing. Rally Dakar 2019. © Indigo Racing

„Čekají nás kamenité pasáže, stepní úseky, v Číně je hodně písku. V ruských etapách i v části Mongolska bude určitě hodně bláta. Mám pocit, že tam, kde pořadatelé slibují ‚ground‘, bude spíš bláto. Je otázka, jaké gumy zvolit, protože etapy jsou relativně dlouhé. Na bláto by se hodily spíš měkčí, ale ty zase vydrží nápor celé etapy. Takže se v blátě pravděpodobně budeme trápit na tvrdých gumách, což bude o to těžší. Uvidíme. Vypadá to zajímavě,“ uzavírá Gábina.

Silk Way Rally 2019 oficiálně odstartuje v sobotu 6. července v ruském Irkutsku. V průběhu následujících deseti dnů musí závodníci zvládnout deset etap o celkové délce 5009 kilometrů, z nichž se 2593 km pojede v rámci rychlostních zkoušek. Do cíle v čínském Tun-chuangu dorazí úspěšní pokořitelé všech nástrah v úterý 16. července.

Exit mobile version