V průběhu několika posledních týdnů pustil Instaforex Loprais Team do světa první fotografie a záběry svého nového dakarského speciálu Praga V4S DKR. Zároveň práci na dílně zpestřily první testy. Dobrý důvod a správný čas, abychom se o nové zbrani Aleše Lopraise pokusili zjistit víc.
Návštěva ve Frenštátu pod Radhoštěm a hlavně povídání o novotou vonícím kamionu se protáhlo na několik hodin. Díky trpělivosti, vstřícnosti a otevřenosti Aleše Lopraise jsme jeho nejaktuálnější projekt probrali z mnoha úhlů.
Aleši, je nová Praga evolucí tvého předchozího soutěžního speciálu, nebo jde o zcela nový vůz?
„Pro nás je to fungl nové auto, i když některé osvědčené věci neopouštíme. Zůstáváme věrní osvědčenému kopřivnickému podvozku, tedy centrální nosné rouře a nezávislému zavěšení. Nicméně i tady jsme udělali oproti předešlé variantě určité úpravy tlumení. Omlouvám se, že nebudu úplně konkrétní, protože máme před závodem. Díky provedeným změnám je auto klidnější, řiditelnější a pro mě osobně výrazně zábavnější. Líbí se mi, jaké zvládá boční náklony. Nestaví se tak rychle na dvě kola. Nejvíc jsem čekal od automatické převodovky, která má očekávání ještě předčila, ale to, co se podařilo udělat na podvozku, je pro mě příjemným překvapením, s nímž jsem vůbec nepočítal.“
Navzdory současnému trendu pokračujete také s bubnovými brzdami. Proč dostaly přednost před kotoučovými?
„Tatra sice kotoučové brzdy má, ale pro nás jsou v tuto chvíli nedostupné. Zkoušeli jsme je získat, ale nepodařilo se. Před časem jsme se pokusili o vlastní vývoj kotoučových brzd. Jednalo se však o velmi náročnou záležitost a nám se to ne úplně podařilo.“
„Zásadní rozdíl je v tom, že bubny při brzdění natemperují velké teplo, které dlouho odeznívá, zatímco teplota kotouče vyskočí na 1200 stupňů a zase rychle spadne dolů. V případě bubnů se tedy musí počítat s dlouhým chlazením a je na pilotovi, aby si s tím poradil a správně zacházel.“
„Kotoučové brzdy jsem chtěl, ale už jsme se s bubny naučili žít. Máme velmi slušné brzdové obložení a díky novému systému elektronického rozdělování brzdné síly od firmy Wabco se vše, co mě na bubnových brzdách štvalo, výrazně změnilo. Auto je dneska při brzdění výrazně vyrovnanější než dříve, kdy ‚přebrzděná‘ zadní náprava často způsobovala nepříjemný negativní smyk. To už teď máme vyřešené. Když jsme vše vyhodnotili, dospěli jsme k závěru, že je pro nás mnohem lepší zůstat u současného systému. Máme know-how ohledně bubnů, obložení, zhruba víme, co to vydrží. Trvalo by dva roky, než bychom stejné znalosti získali s kotouči.“