Macík vyzkoušel automat a řeší, jak zabavit pravačku

Pilot sedlčanského týmu Big Shock! Racing Martin Macík odstartoval ostrý trénink na Dakar 2021. Tento týden se mohl konečně projet Sedlčanskou kotlinou ve svém kamionu Iveco s novou automatickou převodovkou.

Martin Macík, Sedlčany 2019
Martin Macík, Iveco Powerstar, Big Shock Racing. Sedlčany, listopad 2019. © Big Shock Racing

Protože Iveco, přezdívané Karel, doposud procházelo kompletním servisem, zahájil Martin Macík přípravu na offroadové dráze Sedlčanské kotliny ve starším Liazu, s nímž v roce 2018 obsadil na Dakaru páté místo. Tento týden se ale Martinovy vozy v týmových dílnách vystřídaly.

„Teď projde kompletní renovací liazka, aby mohla být k dispozici dalším zájemcům o start na Dakaru,“ vysvětluje šéf týmu Big Shock! Racing Martin Macík starší.

Upravené Iveco mezitím absolvuje zátěžové testy, při nichž si bude pilot zvykat na automat a hledat nový jezdecký styl.

„Vyjeli jsme poprvé z dílny, takže vše je zatím hodně čerstvé. Budu se s Karlem znovu učit jezdit. Musím upravit styl jízdy. A mám trochu strach, abych se nenudil. Pravá ruka nemá co dělat,“ říká Martin Macík po prvním svezení. „Musím teď co nejvíce trénovat a zjišťovat, jak automat funguje. Zatím jsme ujeli prvních pár kilometrů, ale rozjezdy a výjezdy ze zatáček budou určitě rychlejší než s manuálem. Předpokládám, že i v dunách bychom měli zrychlit.“

KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

„Já jsem notorický řadič. S manuální převodovkou jsem ruku téměř nesundal z páky. To se odráželo i na mém těle. Z každého Dakaru jsem si přivezl záda zablokovaná od nepřetržitého řazení. Teď budu mít pravou ruku volnou. Páteř si odpočine, bude klid na řízení, a navíc mě navigátor už nebude muset za jízdy krmit,“ popisuje další výhody automatu Macík.

Změna převodovky z manuální na automatickou má ale kromě výhod i několik úskalí.

„Nedokáže sama podřazovat. A já tak podřazení nedokážu ovlivnit. To znamená, že když dojíždím do zatáčky a zabrzdím, automat mi sám nepodřadí, pokud není znova v zápřahu,“ dodává Martin Macík.

Montáží nové převodovky však práce na dakarském speciálu zdaleka nekončí. Největší výzvou pro mechaniky teď bude zajištění ideální spolupráce nového komponentu s dalšími částmi kamionu, zejména s motorem. Výrobce převodovky dodává software, který ji dokonale sladí s vozem. Některé ze závodních týmů ale s nastavením ještě dále pracují. I Big Shock! Racing chce co nejvíce testovat a získané zkušenosti v budoucnu dále využívat k optimalizaci výkonu závodního vozu.

„Mám radost, že Karel jede. Ale čeká nás ještě dost práce,“ upozorňuje palubní mechanik David Švanda. „Kromě automatu budeme ladit i řízení, pérování a také hmotnost kamionu, abychom splňovali soutěžní limity.“

Tým Big Shock! Racing plánuje do Dakaru 2021 zvládnout kolem třinácti tisíc tréninkových kilometrů. Kromě tréninku na domácím offroadovém okruhu posádka kamionu aktuálně tráví dost času také v posilovně, kde je fyzická příprava závodníků zaměřena zejména na sílu, vytrvalost a posílení namáhaných svalů zad a krku.

Nejcennějším tréninkem na Dakar ale budou starty na soutěžích. Hned po prázdninách se posádka Martin Macík, František Tomášek, David Švanda postaví na start polské baji (4. až 6. září).

Tisková zpráva týmu Big Shock! Racing [editováno]

Exit mobile version