Drasticky zkrácená Silk Way Rally dospěla do cíle

Rubrika: Silk Way Rally  
/ Aktualizováno:

Silk Way Rally 2021 se nepovedla. Navzdory ambicím organizátorů ukázala, jak obtížné je dnes uspořádat a dovést do zdárného konce závod protínající území více států. Ze soutěže, která měla být jediným maratonem v kalendáři motocyklového mistrovství světa a automobilového světového poháru v cross-country rally, zbylo chabé torzo.

Dmitrij Sotnikov, Silk Way Rally 2021
Dmitrij Sotnikov/Ruslan Achmadějev/Igiz Achmetzjanov, Kamaz 435091, Kamaz-Master. Silk Way Rally 2021. © Red Bull Content Pool

Jedenáctý ročník soutěže začal podle plánu dvěma sibiřskými etapami, jejichž náročnost spočívala především v délce přejezdů. Cesta z Omsku přes Novosibirsk do Gorno-Altajsku měřila přes 1250 kilometrů, ovšem závodění bylo poskrovnu. Jen zhruba šestinu této vzdálenosti (220 km) absolvovali účastníci na čas v rámci dvou úvodních rychlostních zkoušek. Dlouhé speciálky (313 až 440 km) měly přijít na řadu od čtvrté do deváté etapy na území Mongolska.

Avšak po dojezdu do Gorno-Altajsku pořadatelé oznámili, že rally hranici vůbec nepřekročí a po celou dobu zůstane na teritoriu Ruské federace. Důvodem byly obavy kvůli narůstajícímu počtu případů onemocnění covid-19 v Mongolsku a výskyt ohnisek šíření dýmějového moru v západní části země, kudy měla SWR projet.

Tatra 815 6x6 "Babča", Vimos Publishing
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Osm mongolských etap nahradily tři další na území Ruska. Oproti původním plánům byla soutěž zkrácena z 5250 na 3093 kilometrů, místo 2820 kilometrů speciálek zbylo žalostných 651 km. Navíc třetí a čtvrtá etapa se jely de facto na stejném úseku, jen v protisměru, závěrečná erzeta pro změnu kopírovala test ze druhého dne. Sice se závodilo v malebném i drsném pohoří Altaj, ale díky sprintovému charakteru krátkých a opakujících se testů se SWR 2021 proměnila spíše ve větší baju.

Vyjádřená nespokojenost

Zkrácení soutěže mělo také znamenat menší počet bodů do hodnocení mistrovství světa FIM a světového poháru FIA. I proto se tři přední týmy (Overdrive, South Racing, Extreme+) rozhodly v soutěži nepokračovat.

„Je to velké zklamání, protože cesta sem je pro jezdce i týmy značně nákladná. Příliš nákladná na to, abychom závodili jen v Rusku a nikoliv v Mongolsku, kde nás měly čekat opravdu krásné etapy,“ vysvětloval šéf týmu Overdrive Jean-Marc Fortin. „Délka erzet po zkrácení soutěže navíc neumožňuje zisk plného počtu bodů, ale jen jejich čtvrtiny. To je směšné, protože pro vítěze by to bylo jen osm bodů.“

Yazeed Al-Rajhi, Silk Way Rally 2021
Yazeed Al-Rajhi/Michael Orr, Toyota Hilux, Overdrive SA. Silk Way Rally 2021. © SWR Media

„Zažili jsme to při loňské Baje Portalegre s Bernhardem ten Brinkem, ale tam bylo na vině špatné počasí. Tohle je něco jiného. Je neakceptovatelné, abychom vynaložili takové finanční prostředky i lidské úsilí, přesunuli spoustu vybavení do ruského vnitrozemí a následně byli postaveni do této situace. Mezinárodní automobilová federace a organizátoři závodu tím zdaleka netrpí tolik jako závodníci a týmy. Přitom jsme to právě my, kdo se stará o celou show, a proto by nás do takové situace dostat neměli,“ kritizoval Belgičan. „Zajímá nás, jak budou organizátoři reagovat, zda vrátí část zápisného a uhradí aspoň část nákladů, které týmům vznikly.“

Rekordman Sotnikov

Mezi kamiony zvítězila posádka Dmitrij Sotnikov, Ruslan Achmadějev, Ilgiz Achmetzjanov. Rusové se s novým Kamazem „K5“ usadili na čele hned po první etapě a v následujících dnech už před sebe nikoho ze soupeřů nepustili. Sotnikov se tak stal prvním závodníkem v historii Silk Way Rally napříč všemi kategoriemi, který tuto soutěž dokázal vyhrát potřetí.

„Skvělý debut nového vozu! První závod a hned první vítězství. Tato výhra patří všem lidem z týmu, kteří v posledních měsících neuvěřitelně dřeli na přípravě nového kamionu,“ vzkazuje Dmitrij Sotnikov. „Ale čeká nás spousta další práce. Získali jsme určité poznatky a ne vše proběhlo úplně hladce. Ovšem až auto dokončíme, bude ještě rychlejší.“

Dmitrij Sotnikov, Silk Way Rally 2021
Dmitrij Sotnikov/Ruslan Achmadějev/Igiz Achmetzjanov, Kamaz 435091, Kamaz-Master. Silk Way Rally 2021. © SWR Media

O druhé místo svedly souboj posádky Sergeje Vjazoviče (MAZ), Antona Šibalova a Eduarda Nikolajeva (oba Kamaz). Nikolajev se před oba soupeře dostal po první maratonské etapě, jenže o den později jej přibrzdily defekty a klesl mimo medailové pozice.

Martin van den Brink, Wouter de Graaff a Daniel Kozlovský (Renault) si během pětidenní soutěže zazávodili především proti Sergeji Kuprijanovovi (Kamaz) a Alexeji Višněvskému (MAZ), s nimiž svedli souboj o umístění ve druhé polovině první desítky. Nakonec nechali oba tovární speciály za svými zády a v cíli byli klasifikováni jako šestí.

SILK WAY RALLY 2021 – KAMIONY
konečné výsledky
1. Dmitrij Sotnikov / Ruslan Achmadějev / Ilgiz Achmetzjanov Kamaz 435091 „K5“ 6:59:53
2. Sergej Vjazovič / Pavel Haranin / Anton Zaporošenko MAZ 6440RR + 4:36
3. Anton Šibalov / Dmitrij Nikitin / Ivan Tatarinov Kamaz 43509 + 5:37
4. Eduard Nikolajev / Jevgenij Jakovlev / Iskander Romanov Kamaz 43509 + 17:42
5. Ajrat Mardějev / Dmitrij Svistunov / Vadim Achmetov Kamaz 4326 + 28:26
6. Martin van den Brink / Wouter de Graaff / Daniel Kozlovský Renault C460 + 43:14

Vydařený comeback

Guerlain Chicherit se před více než pěti lety musel s cross-country rally rozloučit ze zdravotních důvodů. Nyní je opět ve stoprocentní kondici zpátky na scéně a svůj comeback ozdobil ziskem trofeje ve tvaru hlavy bílého tygra.

Guerlain Chicherit, Silk Way Rally 2021
Guerlain Chicherit/Alexandre Winocq, Century CR6, Serradori Racing Team. Silk Way Rally 2021. © SWR Media

Po odstoupení Yazeeda Al-Rajhiho (Toyota), který na další účast v soutěži rezignoval po jejím zkrácení, bojoval Chicherit (Century) o vítězství s domácími piloty Denisem Krotovem a Vladimirem Vasiljevem (oba Mini). Vasiljev však po sérii defektů zůstal bez použitelné rezervy a předposlední etapu nedokončil. Francouz tak zvítězil před Krotovem a zkušeným krajanem Jérômem Pelicetem (Optimus).

„Na tohle jsem čekal čtyři nebo pět let. Speciálně návrat na Silk Way Rally byl jedním z mých snů,“ tvrdí Guerlain Chicherit. „Je škoda, že jsme nemohli jet do Mongolska, ale tak to zkrátka je. Pro mě bylo dobré, že jsem se dostal do tempa, získal jistotu a zvykl si na spolupráci s Alexem. Udělali jsme dvě chyby, což je celkem dost, ale tentokrát to nevadí. Hlavním cílem je Dakar.“

Čtvrté místo absolutně a vítězství ve skupině T4 (SSV) získal Sergej Karjakin s Can-Amem, pátý celkově a první ve skupině T3 (lehké prototypy) skončil při prvním startu na SWR Jean-Luc Pisson (PH Zephyr).

SILK WAY RALLY 2021 – AUTO (FIA)
konečné výsledky
1. Guerlain Chicherit / Alexandre Winocq Century CR6 7:03:09
2. Denis Krotov / Konstantin Žilcov Mini JCW Rally + 9:12
3. Jérôme Pelichet / Pascal Larroque Optimus MD + 22:24
4. Sergej Karjakin / Anton Vlasjuk Can-Am Maverick X3 + 41:51
5. Jean-Luc Pisson / Jean Brucy PH Sport Zephyr + 49:57
Matthias Walkner, Silk Way Rally 2021
Matthias Walkner, KTM 450 Rally, Red Bull KTM Factory Racing. Silk Way Rally 2021. © SWR Media

Walkner bere vše

Matthias Walkner byl jediným jezdcem, kterého mohla KTM nasadit do letošní Silk Way Rally, neboť všichni Rakušanovi kolegové se zotavují ze zranění. Přesto rakouský tovární tým vytěžil z minima maximum.

Po technických problémech, které ve třetí etapě vyřadily dosud vedoucího Rosse Branche (Yamaha), se Walkner posunul na první příčku a udržel ji až do cíle. Díky tomu se také ujal vedení v průběžné klasifikaci mistrovství světa, v jejímž čele vystřídal právě Branche. Botswaňan byl jediným z deseti prioritních jezdců kategorie Rally GP, který soutěž nedokončil.

Skyler Howes se Husqvarně odvděčil za tovární angažmá už v Kazachstánu etapovým vítězstvím, jenže problémy s pneumatikou jej připravily o dobré umístění v celkovém pořadí. O měsíc později se Američan dočkal. Ze Silk Way Rally si odváží první trofej za umístění na stupních vítězů na podniku světového šampionátu FIM v cross-country rally.

Skyler Howes, Silk Way Rally 2021
Skyler Howes, Husqvarna FR 450 Rally, Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing. Silk Way Rally 2021. © SWR Media

„Přál bych si, abychom závodili ještě dalších deset dnů a mohli se vydat i do Mongolska,“ uvedl v cíli Skyler Howes. „Poslední speciálka byla moc dobrá. Je to neuvěřitelné, ale díky předchozímu průjezdu kamionů byla trať ještě lepší než ve druhé etapě, kdy jsme tudy jeli poprvé. Máme za sebou pět dnů dobrého závodění a já se nemohu dočkat příštího ročníku.“

Velmi spokojení mohou být s novými posilami také v dalších továrních týmech. Pro Hero vybojoval bronz Franco Caimi, jenž před sezonou přišel od Yamahy, zatímco na GasGasu vyhrával etapy a celkově skončil čtvrtý Daniel Sanders.

SILK WAY RALLY 2021 – MOTO
konečné výsledky
1. Matthias Walkner KTM 450 Rally 6:19:18
2. Skyler Howes Husqvarna FR 450 Rally + 6:20
3. Franco Caimi Hero 450 Rally + 6:26
4. Daniel Sanders GasGas RC 450F + 8:19
5. Sebastian Bühler Hero 450 Rally + 10:18

Třetím podnikem mistrovství světa FIM by měla být brazilská Rally dos Sertões (13. až 22. srpna). Světový pohár FIA by měl po zrušení zářijové Portugal Cross-Country Rally pokračovat při Rallye du Maroc (8. až 13. října).

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu