Martin Macík ml. zná španělskou baju jako své boty, neboť v posledních letech patří k pravidelným účastníkům populární letní soutěže. Letos bude v okolí Teruelu ověřovat úpravy, které tým Big Shock! Racing provedl na svém Ivecu Powerstar na základě poznatků získaných na lednovém Dakaru, ale s navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou budou zároveň obhajovat vítězství z roku 2019, kdy se Baja Aragón jela zatím naposledy. Sám Macík vyhrál soutěž již třikrát, jednou jako spolujezdec svého otce Martina Macíka st. a dvakrát jako pilot. Díky tomu je již nyní nejúspěšnějším závodníkem v kategorii kamionů v historii španělské baji a případnou čtvrtou výhrou by vlastní rekord opět o něco vylepšil.
Na stupně vítězů v cíli Baji España už v minulosti vystoupal také Tomáš Vrátný, který se po pauze vrací na závodní tratě s novou zbraní vlastního týmu Fesh Fesh. Při premiérovém startu Fordu Cargo 4×4 bude Vrátný v kabině spoléhat na spolupráci s mechanikem Jaromírem Martincem a polským navigátorem Bartłomiejem Bobou.
K největším konkurentům českých posádek by měl patřit Maurik van den Heuvel. Nizozemec nasazuje nepřehlédnutelný speciál Intercontinetal Scania Torpedo, jenž je postaven na podvozku ze sedlčanských dílen Martina Macíka st. a prošel důkladnou opravou po nepříjemné havárii v úvodu letošního Dakaru. Při dvou předchozích dakarských startech se van den Heuvel prosadil do první desítky a na jejím pomezí se pohyboval také letos až do osudného pádu z duny. Díky vlastním jezdeckým schopnostem a rychlosti svého speciálu rozhodně může ve Španělsku pomýšlet na špičkové umístění.
Cestu k úspěchu se budou zahraničním hostům snažit překřížit přední domácí jezdci Alex Aguirregaviria, Javier Mariezcurrena a Alberto Herrero.
Aguirregaviria před dvěma lety obsadil druhé místo, když mu na vítězného Macíka chybělo jen necelých osmnáct minut a s Mercedesem je přihlášen i letos. Naopak oba jeho zmínění krajané důkladně přezbrojili.
Bývalý účastník evropského poháru okruhových tahačů Mariezcurrena se předloni v Teruelu blýskl třetím místem s Tatrou Jamal od ostravského Bonver Dakar Projektu a letos by pro své rivaly mohl být ještě nebezpečnější. Na start se totiž postaví s Ivecem Powerstar nizozemského Teamu De Rooy.
Do „kapoťáku“ přesedá také Herrero. Jedenáctinásobný účastník Dakaru se svým týmem v poslední době poskytoval především služby rychlé asistence předním týmům kategorie automobilů a SxS, ale v roce 2022 chce na nejpopulárnější maratonské rally světa zabojovat o umístění v první desítce. Proto si pořídil novou Scanii Torpedo, s níž se představí i o víkendu. V roce 2019 byl na Baje Aragón s trambusovým Manem pátý, ale ve své sbírce už má také dvě trofeje za třetí místa v letech 2013 a 2018.
Pořadatelé Baji Aragón 2021 připravili dvě etapy o celkové délce 830 kilometrů. První z nich je naplánována na pátek 23. července a její součástí je rychlostní zkouška dlouhá 177 km. Do programu sobotní etapy jsou zařazeny dva měřené úseky, v jejichž rámci se na čas pojede 151 a 212 km.
BAJA ARAGÓN 2021 – KAMIONY seznam přihlášených posádek |
|||
701 | Martin Macík / František Tomášek / David Švanda | Iveco Powerstar | Big Shock! Racing |
702 | Maurik van den Heuvel / Martin van Rooij / Peter Kuijpers | International Scania Torpedo | |
703 | Alex Aguirregaviria Espinalt / Francesc Salisii Vilaplana / Jordi Perera Grau | Mercedes 1844-AK 4×4 | Biela Club Manresa |
704 | Alberto Herrero Gonzalez / Roberto Palacios Angulo / Susana Hernando Ines | Scania Torpedo | TH-Trucks Team |
705 | Tomáš Vrátný / Bartłomiej Boba/ Jaromír Martinec | Ford Cargo 4×4 | Fesh Fesh Team |
706 | Javier Mariezcurrena / Facundo Martin Vitoria / Angel Iribarren | Iveco Powerstar | Team De Rooy |
707 | Javier Jacoste / Josep Maria Fontdevila / Juan Maria Piera Andreu | MAN TGA | Javier Jacoste Oca |
708 | Jose Alberto Alonso Romero / Jose Luis Santillana Ortega / Oscar Bravo Garcia | MAN TGA 18.480 | TH-Trucks Team |
709 | Laurentino Corral Caboalles / Joseba Berasategui Telleria / TBA | MAN TGA 18.480 | TH-Trucks Team |
710 | Javier Grasa Ejea / Miguel Grasa Egea / Emilio Eiroa Lázaro | Mercedes-Benz 655 | Coviar Raid Sport S.D. |