Potvrzeno: Sébastien Loeb pojede Dakar s Dacií

Rubrika: Auto, Dakar 2025  
/ Aktualizováno:

Koncern Renault potvrdil svůj návrat na Rally Dakar. Na nejslavnější maratonskou rally světa se však vrátí prostřednictvím dceřiné společnosti Dacia.

Sébastien Loeb & Cristina Gutiérrez
Sébastien Loeb & Cristina Gutiérrez. © Red Bull Content Pool

Oficiální prohlášení Renaultu, které se do světa rozlétlo v pondělí 3. července 2023, zároveň potvrdilo zprávy, o nichž jsme informovali již v únoru: přípravu speciálů Dacia skupiny T1+ obstará britský Prodrive a za volantem jednoho z nich se objeví devítinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb.

Jisté už je i to, že Loebovou týmovou kolegyní bude Cristina Gutiérrez. Francouz i Španělka se s Daciemi na mezinárodní scéně dálkových rally poprvé představí při Marocké rally 2024.

Renault se na Dakaru naposledy angažoval v letech 2013 až 2018, kdy podporoval tým Emiliana Spatara. Argentincovým nejlepším výsledkem bylo čtrnácté místo na Rally Dakar 2014. Francouzská automobilka se však může pochlubit vítězstvími z let 1999 a 2000, kdy její motory poháněly buginy Jeana-Louise Schlessera, ale také triumfem bratří Marreauových, kteří v roce 1982 ovládli čtvrtý ročník afrického maratonu s Renaultem 20.

Renault původně hodlal vrátit na Dakar značku Lada, ale poté, co loni Rusko vojensky napadlo sousední Ukrajinu, se francouzský koncern zbavil svého podílu v ruské společnosti a dakarský projekt přesunul Dacii.

„Půjde nejen o test skutečné robustnosti Dacie, ale také o doklad toho, že jsme přijali závazek v oblasti nízkoemisní mobility. Jsme nadšení, že při účasti na Dakaru využijeme technologii syntetických paliv. Ve spolupráci s nejlepším týmem a jezdci, kteří jsou ve hře, bude Dacia patřit k vážným uchazečům o vítězství,“ míní výkonný ředitel společnosti Dacia Denis Le Vot.

Rumunská automobilka pravděpodobně nebude prostřednictvím Dakaru propagovat žádný sériový model, neboť její soutěžní speciál by měl údajně navázat na Dacii Manifesto, jež byla představena loni na podzim jako koncept elektrické buginy s velkou světlou výškou a pohonem všech kol. Dakarský speciál však bude osazen spalovacím motorem, pro který dodá syntetické palivo společnost Aramco.

Prodrive usiloval o kooperaci s některou z velkých automobilek od svého vstupu do světa dálkových rally. Dosud nicméně závodil s vozy vlastní značky pod křídly týmu Bahrain Raid Xtreme, jehož financování zajišťoval bahrajnský investiční fond Mumtalakat, který však spolupráci už v průběhu prvního letošního pololetí utlumil. Prodrive by tudíž měl vynechat následující podnik světového šampionátu v dálkových rally, který se pojede na přelomu srpna a září v Argentině, ale díky jiným zdrojům by neměl chybět na letošní Rallye du Maroc, ani na Dakaru 2024. V dalších měsících pak už budou jeho aktivity kolem cross-country rally prioritně souviset s programem Dacie.

Sébastien Loeb debutoval na Dakaru v roce 2016. Od té doby chyběl 49letý Francouz na startu pouze jednou (2020) a celkem třikrát vybojoval v kategorii automobilů stříbro (2017 s Peugeotem, 2022 a 2023 za volantem speciálu Prodrive Hunter). Druhou příčku obsadil také loni v premiérovém ročníku světového šampionátu v dálkových rally (W2RC).

Cristina Gutiérrez, která na konci července oslaví 32. narozeniny, patří v současnosti k nejlepším závodnicím ve světě cross-country rally a svůj talent prokázala již nejednou. V roce 2021 se stala první jezdkyní, která ovládla některou ze světových sérií Mezinárodní automobilové federace (FIA) v dálkových rally, když ve Světovém poháru FIA v cross-country rally zvítězila ve skupině T3 (lehké prototypy).

Rally Dakar se Gutiérrez poprvé zúčastnila roku 2017. Po čtyřech startech v kategorii automobilů dostala v roce 2021 příležitost u Red Bullu a o rok později obsadila v kategorii S×S deváté místo. Letos si ještě o příčku polepšila. Ve skupině T3 získala na loňském Dakaru bronz, letos byla čtvrtá.

Sébastien Loeb a Cristina Gutiérrez již jako týmoví kolegové působili v seriálu Extreme E, který v roce 2022 společně vyhráli.

Loeb se na „dakarském“ projektu Prodrivu podílí prakticky od jeho počátku, tedy od roku 2020. Ale šéf Prodrivu David Richards jednal v minulosti také s Gutiérrez. V průběhu roku 2021 byl ve hře Španělčin start se speciálem Prodrive Hunter na Dakaru 2022…

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu