MAZ poprvé ovládl Silk Way Rally

Rubrika: Kamiony  
/ Aktualizováno:

Sergej Vjazovič s Mazem dorazil do cíle Silk Way Rally 2023 s více než třináctiminutovým náskokem před Eduardem Nikolajevem a stal se teprve druhým pilotem kamionu, který na Hedvábné stezce dokázal porazit domácí Kamazy.

Sergej Vjazovič, Silk Way Rally 2023
Sergej Vjazovič / Pavel Haranin / Andrej Krahelskij, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Silk Way Rally 2023. © SWR Media

Třináctý ročník dříve velmi populární maratonské rally zásadním způsobem poznamenala aktuální mezinárodní politická situace, jež se projevila takřka naprostou absencí hvězd světových maratonských soutěží ve startovním poli.

Výjimkou byla pouze kategorie kamionů, kde se o vavříny utkaly tovární týmy Kamazu a Mazu, které donedávna představovaly absolutní špičku i na mezinárodní scéně dálkových rally. Běloruský MAZ vyslal do soutěže tři kapotované speciály MAZ 6440RR pilotované Sergejem Vjazovičem, Alexejem Višněvským a Vitalijem Muryljovem.

Kamaz připravil pětici vozů, za jejichž volanty usedli čtyřnásobný vítěz SWR Dmitrij Sotnikov, Andrej Karginov (oba s nejnovějším trambusovým modelem 435091), Eduard Nikolajev (s novou verzí kapotového 435092), Sergej Kuprijanov (tradičně se starším 43509 využívajícím jako palivo směs zemního plynu a nafty) a Číňan Hou Hongning (43509), který s náklaďákem z Náběrežných Čelnů absolvoval SWR už v roce 2016.

Při slavnostním startu, který proběhl 6. července v Kazani, doplňovala startovní pole kamionů dvojice továrních Gazů a zbrusu nový tovární Ural. V následujících devíti dnech se stejně jako před rokem závodilo výhradně na území Ruské federace a na účastníky čekalo celkem přes 5 200 kilometrů, z nichž se skoro 2 300 jelo na čas. Závodníci se museli vypořádat nejen s rozmanitostmi tratí, ale také s rozmary počasí. Odolnost lidí i techniky prověřila více než čtyřicetistupňová vedra, ale i vydatný déšť v závěru.

Vjazovič navázal na Lopraise

Sergej Vjazovič, Pavel Haranin a Andrej Krahelskij se vedení ujali po třetí etapě, která se jela jako okružní kolem Magnitogorsku. Posádka Mazu přeskočila dosud vedoucího Nikolajeva, ačkoliv sama prožila horkou chvilku.

„Na jednom místě se nám při brzdění zablokovala převodovka, přestala fungovat hydraulika. Auto šlo do smyku a nedobrzdilo do zatáčky. Následně nešla zařadit zpátečka, takže jsem musel vypnout a znovu nastartovat motor. Pak už to bylo v pořádku, jen nás znovu předjel Nikolajev a my jsme až do cíle jeli v hustém prachu za ním,“ popsal Sergej Vjazovič, jenž dokázal držet první pozici i v následujících dnech, byť jej v páté a sedmé etapě opakovaně potrápily defekty levého zadního kola.

V závěru soutěže se Vjazoviče pokusil dostat pod tlak průběžně druhý Karginov, ale v dobře rozjeté osmé etapě jej po průjezdu jedním z brodů přibrzdily problémy s převodovkou a o den později defekt pneumatiky O vítězích bylo rozhodnuto.

„Jsme velice šťastní, protože to pro nás byla dlouhá cesta, která trvala třináct let,“ připomněl Vjazovič. „MAZ se Silk Way Rally poprvé zúčastnil v roce 2010 a dnes jsme tento nejnáročnější podnik konečně vyhráli. MAZ se stal nejrychlejším autem na této rally a jedním z nejrychlejších na světě. Bylo nám velkou ctí reprezentovat zde Běloruskou republiku.“

Kamazy prohrály na Silk Way Rally teprve podruhé. Dosud jedinou posádkou, která dokázala Čaginův tým na domácí soutěži pokořit, byla v roce 2011 česká trojice Aleš Loprais, Vojtěch Štajf, Milan Holáň s Tatrou.

Zatímco Vjazovič výhru se stoickým klidem uhájil, pořadí za Bělorusovými zády se po deváté etapě ještě měnilo. Několik minut, kdy se jí nedařilo zdvihnout na hever Kamaz s proraženou pneumatikou, odsunulo Karginovovu posádku ze druhého na třetí místo.

Eduard Nikolajev, Silk Way Rally 2023
Eduard Nikolajev / Jevgenij Jakovlev / Bogdan Karimov, Kamaz 435092, Kamaz-Master. Silk Way Rally 2023. © Kamaz

Nikolajev s „kapotnikem“ po druhé etapě vedl, o den později klesl za Vjazoviče a ve čtvrté etapě jej o drahocenný čas připravily defekty i střet s větví, při němž došlo k poškození čelního skla. Ovšem pátou etapu vyhrál, v následujících dnech pravidelně bojoval na špici a nakonec se vyhoupl před Karginova na druhou příčku.

Obhájce loňského vítězství Sotnikov uvízl ve druhé etapě v zavlažovacím kanále, z něhož se dostal jen s pomocí Muryljovova Mazu. O den později prohospodařil další minuty kvůli potížím s chlazením, a tak ve druhé polovině soutěže fungoval především jako Karginovova rychlá asistence. Do cíle v Moskvě dorazil jako čtvrtý.

Číňan Hou obsadil páté místo před Višněvským, jenž sice s druhým Mazem ovládl úvodní etapu, ale o den později jeho navigátor Maxim Novikov při otevírání tratě chyboval. Z boje o medailové pozice Višněvského posádku definitivně vyřadilo několik dalších chyb, jichž se dopustil jak Novikov, tak sám pilot. Sedmý skončil Kuprijanov.

Jurij Najman se při premiéře na Silk Way Rally i v barvách továrního týmu Ural umístil na devátém místě, když jej v konečném hodnocení obklopili Michajl Škljajev a Alexej Chlebov s Gazy Sadko Next Sport.

Jurij Najman, Silk Way Rally 2023
Jurij Najman / Dmitrij Vichrenko / Alexej Popov, Ural, Ural Motorsport. Silk Way Rally 2023. © SWR Media

Muryljov se třetím Mazem nedokončil třetí etapu kvůli prasklému sacímu potrubí a do dalšího průběhu soutěže se tedy zapojil zatížen výraznou penalizací. V šesté etapě navíc ztratil více než hodinu poté, co svůj vůz utopil v blátě, z něhož by se bez pomoci soupeřů nedostal. V cíli byl klasifikován jako jedenáctý.

Vasiljev promarnil příležitost

V kategorii automobilů dlouho udával tempo Vladimir Vasiljev, který se starším BMW vyhrál šest ze sedmi úvodních etap a na čele průběžného hodnocení si vybudoval stominutový náskok. Den před koncem soutěže však při průjezdu prohlubní zaplněnou vodou ztratil kontrolu nad vozem, který se roztočil do série kotrmelců, a mnohonásobný účastník Rally Dakar ze soutěže odstoupil.

Do čela po osmé etapě postoupil Andrej Rudskoj navigovaný Dmitrijem Karpovem. Přestože závěrečnou speciálku zkomplikovala průtrž mračen a rozvodněné brody, pilot speciálu G-Force Bars nezaváhal, svou pozici zkušeně kontroloval a stal se celkovým vítězem dvanáctého ročníku SWR. S téměř pětadvacetiminutovým odstupem si pro druhé místo absolutně dojel Sergej Karjakin, jenž s Can-Amem zároveň ovládl klasifikaci S×S, třetí příčku obsadil Alexander Rusanov s továrním Gazem GAZelle Next.

SILK WAY RALLY 2023
KAMIONY
konečné výsledky
1. Sergej Vjazovič
Pavel Haranin
Andrej Krahelskij
MAZ 6440RR 24:22:24
2. Eduard Nikolajev
Jevgenij Jakovlev
Bogdan Karimov
Kamaz 435092 +13:36
3. Andrej Karginov
Ivan Malkov
Vadim Achmetov
Kamaz 435091 +21:24
4. Dmitrij Sotnikov
Ruslan Achmadějev
Ilgiz Achmetzjanov
Kamaz 435091 +46:54
5. Hou Hongning
Šen Sin
Sergej Kreněv
Kamaz 43509 +1:30:42
6. Alexej Višněvskij
Maxim Novikov
Sergej Sačuk
MAZ 6440RR +1:35:26
7. Sergej Kuprijanov
Dmitrij Nikitin
Ivan Tatarinov
Kamaz 43509 +1:43:32
8. Michail Škljajev
Alexander Šeludko
GAZ Sadko Next Sport +9:10:47
9. Jurij Najman
Dmitrij Vichrenko
Alexej Popov
Ural +9:19:18
10. Alexej Chlebov
Alexander Laguta
GAZ Sadko Next Sport +9:20:20
11. Vitalij Muryljov
Alexandr Šved
Pavel Muryljov
MAZ 6440RR +37:20:13

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu