Dakar 2020: Macík ohnul spojovací tyč, Loprais je celkově čtvrtý

Rubrika: Dakar 2020, Kamiony  
/ Aktualizováno:

Etapa z Al-Uly do Ha’ilu zamíchala pořadím v kategorii kamionů. Změny se týkaly nejen Čechů, ale také posádek na medailových pozicích. Nejrychlejší čas si letos poprvé připsal Dmitrij Sotnikov s Kamazem.

[poslední aktualizace 9. 1. 2020, 21:48]

Dmitrij Sotnikov, Dakar 2020
Dmitrij Sotnikov/Ruslan Achmadějev/Ilgiz Achmetzjanov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Rally Dakar 2020. © Red Bull Content Pool

Dmitrij Sotnikov, Ruslan Achmadějev a Ilgiz Achmetzjanov zdolali 353 kilometrů čtvrteční speciálky za čtyři hodiny a dvanáct minut a byli o tři minuty rychlejší než Anton Šibalov s dalším Kamazem. Sotnikov dohání ztrátu ze třetí etapy (poškozená náprava), po které klesl ze druhé na patnáctou pozici. Díky včerejším a dnešním výsledkům však už vystoupal na sedmé místo.

„Z našeho pohledu dnes bylo všechno v naprostém pořádku. Čekaly nás duny s prudkými sjezdy. Místy byl písek měkký, jinde byl pod povrchem vlhký a tudíž tvrdý. Najíždět duny šikmo nebylo bezpečné, protože v takovém případě začínalo auto klouzat dolů,“ přibližuje podmínky Dmitrij Sotnikov.

Šibalov sice týmovému kolegovi nestačil, přesto může být spokojený. V celkové klasifikaci přeskočil dnes čtvrtého (+16:30 min) Sergeje Vjazoviče s Mazem a je druhý.

Sergej Vjazovič, Dakar 2020
Sergej Vjazovič/Pavel Haranin/Anton Zaporoščenko, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

„Úvodní kamenitou pasáž jsme projeli opatrně. Ve druhé části jsme jeli strašně dlouho úplně sami, nikoho jsme neviděli, a proto se nám dlouho nedařilo dostat do správného tempa,“ myslí si Sergej Vjazovič. „Dnešní trať byla úplně jiná a nastavení našeho podvozku bylo asi o něco měkčí, než mělo být. Defekt nás nepotkal, v navigaci jsme nechybovali. Dnes zkrátka nebylo nejlepší naše tempo.“

Andrej Karginov strávil na trati jen o devět sekund více než Šibalov, ve výsledcích speciálky se zařadil na třetí příčku a uhájil celkové vedení.

„Těsně před koncem první části jsme prorazili pneumatiku, ale dohušťování to zvládlo. Protože jsme věděli, že za výměnu kola v neutralizaci hrozí vysoká penalizace, rozhodli jsme se, že budeme s defektem pokračovat. Jenže systém dohušťování pneumatik přestal později fungovat, někde začal unikat vzduch a chvílemi dokonce nefungovaly brzdy,“ vyjmenovává Andrej Karginov, čemu všemu dnes se svou posádkou čelil. „Ale věděli jsme, že výměnou kola ztratíme šest až sedm minut. Proto jsme jeli dál.“

Andrej Karginov, Dakar 2020
Andrej Karginov/Andrej Mokjejev/Igor Leonov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Dakar 2020. © Kamaz

Češi si prohodili pozice

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora hájili v úvodní třetině měřeného úseku páté místo před Eduardem Nikolajevem (Kamaz), ale z pohledu Instaforex Loprais Teamu dopadl den výsledkově ještě lépe. Navzdory problémům s výfukovými svody postoupil frenštátský závodník před Martina Macíka na čtvrtou pozici. Od medailových pozic dělí červenobílou Pragu hodina a pět minut.

Nikolajev a Macík totiž čelili potížím také. Vítězi tří předchozích ročníků dakarské rally na 163. kilometru explodovalo turbodmychadlo. Podle prvních informací počítala ruská posádka s dvou až tříhodinovou opravou, ale ve 23 hodin místního času (21 SEČ) byla stále ještě na trati.

Martina Macíka, Františka Tomáška a Davida Švandu zastavila na osmdesátém kilometru ohnutá spojovací tyč Iveca týmu Big Shock Racing.

Martin Macík, Dakar 2020
Martin Macík/František Tomášek/David Švanda, Iveco Powerstar, Big Shock Racing. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

„Dohnali jsme van Kasterena v Ivecu a za námi jel Nikolajev. Navzájem jsme jeden druhému prášili. V prachu se najednou objevily dvě skály a mezi nimi díra. Tak jsme to tam poslali,“ popisuje Martin Macík. „Asi byla trochu zatočená kola a ohnula se celá ‚spojovačka‘.“

Výměna poškozené součástky trvala přes třicet minut.

„Pak jsme nasadili raketové tempo a letěli jsme do cíle opravdu nesmyslnou rychlostí. Hrozně mě to bavilo. Konečně bylo přes sto kilometrů dun, i s velbloudí travou. Lítalo se, bylo to technické, rychlé, měkké. Mělo to vše, co má normální Dakar mít,“ pochvaluje si Macík.

Čtrnáctý čas stačil Martinu Šoltysovi, Davidu Schovánkovi a Tomáši Šikolovi k udržení deváté pozice absolutně. Ztráta Tatry týmu Buggyra Racing však už narostla ke třem hodinám.

Rally Dakar 2020
KAMIONY
průběžné pořadí po 5. etapě
1. Karginov/Mokjejev/Leonov Kamaz 43509 20:10:02
2. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +14:53
3. Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko MAZ 6400RR +23:58
4. Loprais/Alkendi/Pokora Praga V4S DKR +1:29:18
5. Macík/Tomášek/Švanda Iveco Powerstar +1:38:30
6. Van Kasteren/Rodewald/Snijders Iveco Powerstar +2:00:13
7. Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov Kamaz 43509 +2:13:30
8. De Baar/Van der Vaet/Slootjes Renault K520 +2:40:00
9. Šoltys/Schovánek/Šikola Tatra Phoenix +2:54:44
10. Vasiljevskij/Vichrenko/Muryljov MAZ 5309RR +3:05:44

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu