Dakar 2020: Ještě náročnější díky novým pravidlům

Rubrika: Dakar 2020  
/ Aktualizováno:

Nový ředitel David Castera a jeho tým přistoupili k několika úpravám pravidel, které mají ulevit amatérům a ztížit závod velkým týmům a jejich jezdcům. Test novinek při říjnové Marocké rally naznačil, že by mělo jít o cestu správným směrem.

David Castera zažil africké Dakary jako motocyklista. Poté působil u společnosti Amaury Sport Organisation (ASO) jako sportovní ředitel Rally Dakar, aby následně okusil jihoamerické ročníky v roli spolujezdce v továrním týmu Peugeot. Vybaven těmito zkušenostmi činí po nástupu do funkce ředitele soutěže kroky, které mají Dakaru v maximální možné míře vrátit charakter tradiční maratonské rally.

A mohlo by se to podařit. Propast, která se v posledních dvou dekádách postupně zvětšovala mezi velkými továrními a továrnami významně podporovanými týmy na jedné straně, a menšími týmy nebo úplnými „hobbíky“ na straně druhé, by se nyní měla zmenšit.

Roadbooky distribuované několik minut před startem by měly v blízké budoucnosti o práci definitivně připravit tzv. mapmany, kteří pro jezdce velkých týmů hledali nejrůznější zkratky mezi jednotlivými kontrolními body.

A v kategorii motocyklů, kde proti sobě stojí nejvíc továrních stájí, jdou bývalý motocyklista Castera a jeho lidé ještě dál. Motorkáři budou muset nakombinovat rychlou jízdu s taktickým šetřením techniky, a to v celé jedné třetině soutěže. Kromě klasické dvoudenní maratonské etapy je čeká taky supermaraton.

Ricky Brabec, Rallye du Maroc 2019
Bez pomoci mechaniků se budou muset špičkoví motocyklisté obejít hned dvakrát. © Rallye du Maroc Media

Novinky si pořadatelé vyzkoušeli už při říjnové Rallye du Maroc. Ačkoliv se generálka zdaleka neobešla bez problémů, všechny změny prokázaly svou životaschopnost. Pokud si organizátoři vzali z chyb ponaučení, budou tyto inovace výraznou ingrediencí, která Dakar 2020 příjemně okoření.

Nová pravidla na Dakaru 2020

Supermaraton: Týká se jen předních motocyklistů a čtyřkolkářů a bude zařazen hned na úvod soutěže. Po druhé etapě (401 km celkem, 367 km speciálka) budou mít jezdci pouhých deset minut na nejnutnější údržbu svých strojů, přičemž na rozdíl od klasické maratonské etapy si nemohou pomáhat ani mezi sebou navzájem a nesmí si prohodit žádné díly s týmovými kolegy. Noc mohou strávit v zázemí svých týmů, zatímco při maratonské etapě spí ve společném uzavřeném bivaku. Jak ukázalo už Maroko, klíčovou roli bude hrát ohleduplné zacházení s pneumatikami a technikou. Prakticky bez servisu a na stejných gumách budou muset jezdci zvládnout ještě třetí etapu (489 km, RZ 404 km).

Barevný roadbook: Jednotlivé body a symboly budou v itineráři vyvedeny v barvě podle všeobecně používaných pravidel. Cílem je minimalizovat dobu nutnou pro přípravu na další etapu. Novinka má ulevit především amatérům, kteří často dojíždějí do bivaku pozdě. Ušetřený čas by měli v ideálním případě věnovat odpočinku a péči o své závodní stroje. Přinejmenším čtyřikrát budou roadbooky distribuovány jen několik minut před startem etapy. V ostatních případech předchozí den po dojezdu do cíle, jako tomu bylo doposud.

David Castera
David Castera při oficiálním představení tratě Dakaru 2020. Paříž, listopad 2019. © ASO

Povinná zastávka: Patnáctiminutový oddech, který zatím na Dakaru platil v tankovací zóně během speciálky jen pro motocyklisty a čtyřkolkáře, se bude nově týkat všech účastníků. Jde hlavně o bezpečnost. Krátký odpočinek by měl přispět k vyšší koncentraci závodníků ve druhé části rychlostní zkoušky.

Divoká karta: Pokud soutěžící odstoupí, a to z jakýchkoliv důvodů s výjimkou zdravotních, mohou se do závodu vrátit a pokračovat v oddělené klasifikaci nazvané „Dakar Experience“. Žolíka však mohou využít pouze jednou. Pravidlo má sloužit hlavně amatérům k získání zkušeností užitečných při startu v některém z následujících ročníků. Proto divokou kartou nedisponují závodníci zařazení na seznam elitních jezdců. Pro ně v případě odstoupení závod definitivně končí.

Jediná kategorie Side-by-Side: V souladu s pravidly FIA budou všechny vozy SxS (do 900 kg, s motory o objemu do 1000 ccm) zařazeny do kategorie T3, která bude rozdělena do dvou tříd: T3.S je určena sériovým vozům (maximální povolená rychlost 120 km/h) a T3.P je vypsána pro prototypy (max. 130 km/h).

Asistence musí po trati: Kamiony takzvané rychlé asistence (třída T4.3) musí absolvovat kompletní trať etapy, včetně rychlostní zkoušky. Pokud zkratkou zamíří na pomoc jiným účastníkům, musí se následně na trať vrátit ve stejném bodě, kde ji opustily. Nemohou tedy rovnou pokračovat do cíle jako dosud, kdy tak činily za cenu vysoké penalizace za neprojeté kontrolní body.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu