Václav Fejfar přesedá do SxS a míří na Dakar

Rubrika: Rally Dakar, SSV  
/ Aktualizováno:

Pětinásobný mistr Evropy v autokrosu Václav Fejfar přijímá novou výzvu. Ve spolupráci s týmem Orion – Moto Racing Group se chce za rok postavit na start Rally Dakar. Přípravě věnuje nadcházející sezonu, ačkoliv ani autokrosové tratě minimálně zatím nehodlá opustit.

Václav Fejfar
Václav Fejfar. © Tomáš Němec/Autokrosar.cz

Pro Václava Fejfara není myšlenka na účast na nejslavnější maratonské soutěži žádnou novinkou. Poprvé si s ní vážněji dokonce pohrával už před více než deseti lety.

„Autokros má k dalším offroadovým závodům velmi blízko, proto mě to už kdysi napadlo. Závodím už čtyřicet let, jenže vždycky jsme jeli o nějaké přední umístění, a tak na sezonu vždycky navázala příprava na další rok a na podobný projekt nebyl čas. Ale přiznám se, že kolem roku 2006 nebo 2007, kdy jsem přecházel z bugin do plechové divize, jsme Dakar zvažovali,“ říká Václav Fejfar. „Jenže prvotní vzplanutí velmi rychle pominulo, protože ‚velká‘ dakarská auta jsou velice nákladná, stejně jako potřebné zázemí. Tehdy nás ani ve snu nenapadlo, že jednou pojedou takovéto buginy.“

Situaci změnil v posledních letech razantní nástup kategorie SxS a hlavně nabídka, s níž přišel v první polovině letošního roku manažer týmu Orion – MRG Ervín Krajčovič.

„S Vaškem jsme kamarádi, uznávám ho jako člověka, jako závodníka a samozřejmě mi nahrála aktuální situace v autokrosu,“ vysvětluje Ervín Krajčovič. „Proto jsem ho oslovil, jestli by nad tím nechtěl přemýšlet.“

Následné debaty o možnostech spolupráce trvaly téměř půl roku. Definitivně si obě strany plácly až v listopadu.

Václav Fejfar, Škoda Fabia
Václav Fejfar autokrosovou Fabii zatím neodstaví... © Tomáš Němec/Autokrosar.cz

„V dakarském Can-Amu jsem sice ještě nejel, ale podobný stroj jsem si už vyzkoušel. Je to velice krásné vozítko, má hodně blízko k našemu závodění, je to taková příjemná hračka, ale na druhou stranu vyžaduje úplně jiný styl. Budu se muset hodně přizpůsobit, ale jak říkám, je to zajímavá výzva. SxS je mladá třída a pro mě to byla velmi atraktivní nabídka,“ popisuje své pohnutky Fejfar.

Nejen jezdecká posila

Tým, který se s ohledem na předchozí závodnickou kariéru svého manažera dlouho specializoval výhradně na motocykly, si od Fejfarova příchodu slibuje rychlejší výkonnostní růst také v kategorii SxS.

„Vašek je nejen super závodník, ale ví, co já ne. Autům rozumí po všech stránkách. Pro tým bude přínosem nejen jako závodník. Díky tomu, že bude techniku sám testovat a podělí se o své pocity a připomínky, budeme na téhle cestě postupovat daleko rychleji,“ věří Krajčovič.

Kromě vlastní přípravy na přechod do nové disciplíny se bude Fejfar podílet na vývoji současného stroje. Následně by Orion – MRG měl postavit druhý speciál.

„Protože současná bugina na lednový Dakar nejede a je – řekněme – v šedesátiprocentním stavu, tak začne s ní. Jakmile bude toto auto do nějaké míry vychytané, začneme podle Vaškových představ předělávat druhé auto, které máme, ale je sériové,“ plánuje Krajčovič.

Premiéra v dubnu

Tým Orion – MRG patří k pravidelným účastníkům dubnové Merzouga Rally, která je jedním z nemnoha podniků, na nichž se nováčci mohou kvalifikovat na Dakar. Právě v Maroku by se měl Václav Fejfar v dubnu představit.

Olga Roučková, Dakar 2019
...ale ujme se také otěží speciálu Can-Am Maverick týmu Orion - MRG. © MRG

„Je to náš cíl. Merzouga je sice proti Dakaru čtvrtinová, ale pro Vaška by to byl první krok. Sedl by si do buginy, odjel rally, poznal prostředí a viděl, jestli to dá,“ pokračuje Krajčovič.

Bez ohledu na program spojený s cross-country rally a novým týmem nehodlá Václav Fejfar v sezoně 2020 opustit ani evropské autokrosové tratě: „Rally, o kterých se bavíme, se s podniky evropského šampionátu nijak moc nekryjí. Ale odjedu samozřejmě jen závody, kde půjde o body, ostatní ne. Budu se už hlavně soustředit na vývoj auta, přípravu a testování.“

Navigátor? Nedostatkové ‚zboží‘

Zatímco jezdců, kteří se chtějí pustit do souboje s dakarskými nástrahami, není málo, dobrých a zkušených navigátorů je o poznání méně. A nejen v české kotlině. Minimálně v začátku by měl vypomoci Daniel Zelenka, který je členem týmu a na Dakaru 2019 debutoval po boku Olgy Roučkové.

„Musíme rozhodit sítě, protože navigátoři nejsou. To je asi největší oříšek,“ připouští Krajčovič. „Chtěl bych, aby teď byl Vaškovi k ruce Dan. Aby mu předat zkušenosti, které nabyl na prvním Dakaru. Zároveň budeme hledat dalšího spolujezdce.“

Jenže i Dana Zelenku to z pravé sedačky táhne za volant. Pracuje tým Orion – MRG i s variantou rozšíření své sestavy také o třetí SxS?

„Tři buginy určitě ne, i když Dan chce točit volantem, Vašek chce točit volantem. To je momentálně neřešitelná věc. Ale věřím, že pánbůh zase něco sešle a že nějaké řešení najdeme,“ uzavírá Ervín Krajčovič.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Martin Kolomý, test Abu Dhabi 2019

Rehabilitující Kolomý: Chci se vrátit, ale rozhodne doktor

Šest měsíců po zranění páteře, které utrpěl před Dakarem 2020, se Martin Kolomý dostává zpět do formy. Za volant závodního auta ale zatím nespěchá.

Více...
Martin Šoltys, Dakar 2020

Dakar 2021: Buggyra připravuje dva kamiony a automat

Společnosti Tatra Trucks a. s. a Buggyra Racing podepsaly v těchto dnech novou dvouletou smlouvu o spolupráci.

Více...
Karel Loprais, Dakar 1998

Dakar Classic: Výjimečný vůz pro výjimečného klienta

Ke startu Tatry Puma v premiérovém ročníku Dakar Classic se Loprais Team původně stavěl zdrženlivě. Teď však Aleš Loprais vidí situaci přeci jen jinak.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu