Andalucía Rally: Al-Attiyah obhájil navzdory chybě a penalizaci

Rubrika: Andalucía Rally, Auto, FIA SP CCR  
/ Aktualizováno:

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel vyhráli úvodní podnik Světového poháru FIA v cross-country rally 2021. Posádku Toyoty nepřipravila o obhajobu vítězství na Andalucía Rally ani dvouminutová penalizace za prohřešek proti pravidlům, jehož se katarsko-francouzská dvojice dopustila na posledním kilometru závěrečné rychlostní zkoušky.

Andalucía Rally 2021 den po dni:

před startem | prolog
1. etapa | 2. etapa | 3. etapa | 4. etapa

Nasser Al-Attiyah, Andalucía Rally 2021
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Nasser Racing. Andalucía Rally 2021. © RallyZone

I mistr tesař se občas utne. Přesto zůstává mistrem

[16.5.2021, 23:00]

Před závěrečnou etapou vedli Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) o čtyři a tři čtvrtě minuty před Carlosem Sainzem a Lucasem Cruzem (Mini). V konečné klasifikaci však obě posádky dělí pouhých 43 sekund. Katařan byl na nedělní speciálce (185 km) o rovné dvě minuty pomalejší než Španěl a na jejím konci navíc chyboval, když si vynecháním techničtější pasáže zkrátil trať.

Prohřešku se po závodě věnovali sportovní komisaři, kteří nakonec přijali argumentaci posádky a jejího týmu a uznali, že se jednalo o neúmyslné porušení pravidel. Přesto Al-Attiyaha s Baumelem potrestali dvouminutovou penalizací, ačkoliv získaná výhoda činila pouhé čtyři a půl sekundy. Podle oficiálního zápisu byla penalizace udělena hlavně proto, aby si oba zkušení borci na dalších soutěžích dávali v podobných situacích větší pozor.

Carlos Sainz se za volant vozu s oběma poháněnými nápravami při cross-country rally vrátil po dlouhých deseti letech, ale rychle se znovu adaptoval. V prologu i na všech dalších speciálkách se vždy prosadil mezi tři nejrychlejší a start v Andalusii z jeho pohledu stoprocentně splnil svůj účel.

Yazeed Al-Rajhi, Andalucía Rally 2021
Yazeed Al-Rajhi/Dirk von Zitzewitz, Toyota Hilux, Overdrive SA. Andalucía Rally 2021. © MCH Photo

Sestavu na stupních vítězů zkompletovali Yazeed Al-Rajhi a Dirk von Zitzewitz s další Toyotou. Pro saúdskoarabského jezdce to byl příjemný comeback po březnové havárii, při které si poranil krční obratle.

„V první etapě jsme měli smůlu a udělali defekt, ale celkově máme štěstí. Po velké havárii, kterou jsem měl na Sharqiyah Baje, se postupně zotavuji. Ještě to není stoprocentní a je důležité, aby můj krk zůstával ve správné pozici, ale je to mnohem lepší. Odvedli jsme dobrou práci a užili si to, což je nejdůležitější,“ shrnuje Yazeed Al-Rajhi.

Vydařený debut za volantem vozu skupiny T1 prožil Mattias Ekström. Švéd se s Andalusií rozloučil čtvrtým časem na posledním měřeném úseku a díky tomu s Mini JCW Buggy postoupil na pátou příčku celkové klasifikace. Úspěch je o to cennější, že navigátor Emil Bergkvist bojoval ve druhé polovině závodu se žaludečními problémy.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

„Jsem spokojený, protože jsem odjel dobrou rally a hodně jsem se naučil. Byly to čtyři náročné dny. Možná jsem byl až příliš opatrný, protože jsem nechtěl naplno dupnout na plyn, dokud jsem si nebyl jistý. Ale každým dnem jsme se zlepšovali,“ těší Mattiase Ekströma.

Spokojená je i Laia Sanz, která v T1 rovněž debutovala. Úspěšná motocyklistka dovezla Mini All4 Racing do cíle na osmé pozici.

ANDALUCÍA RALLY 2021 – AUTO
celkové výsledky
1.Nasser Al-Attiyah / Mathieu BaumelToyota Hilux10:22:49
2.Carlos Sainz / Lucas CruzMini JCW Rally+43
3.Yazeed Al-Rajhi / Dirk von ZitzewitzToyota Hilux+11:26
4.Erik van Loon / Sébastien DelaunayToyota Hilux+22:37
5.Mattias Ekström / Emil BergkvistMini JCW Buggy+31:14
6.Vaidotas Žala / Paulo FiúzaMini JCW Rally+35:56
7.Cristina Gutiérrez / François CazaletOT3+45:10
8.Laia Sanz / Dani OliverasMini All4 Racing+49:43
9.Joao Ferreira / David MonteiroToyota Hilux+1:01:15
10.Grégoire de Mevius / André LeyhHenrard Dunbee+1:05:05

T3/T4: De Meviuse zradila technika

[16.5.2021, 23:00]

Speciály OT3 jsou rychlé, ale stále trpí dětskými nemocemi. Po Mitchi Guthriem potrápily problémy s převodovkou také Guillaumea de Meviuse. Mladého Belgičana, který v Andalusii debutoval v řadách juniorského týmu Red Bullu, připravila porucha v poslední etapě o vítězství ve skupině T3 (lehké prototypy).

Cristina Gutiérrez, Andalucía Rally 2021
Cristina Gutiérrez/François Cazalet, OT3, Red Bull Off Road Jr Team. Andalucía Rally 2021. © MCH Photo

Trofej nakonec získala de Meviusova týmová kolegyně Cristina Gutiérrez. V celkovém hodnocení posádek přihlášených do světového poháru FIA obsadila Španělka se svým spolujezdcem Françoisem Cazaletem sedmé místo.

„Je mi trochu líto ostatních, protože měli smůlu, ale my jsme konec konců odvedli dobrou práci a díky tomu zvítězili. Pro mě bylo až neuvěřitelné, kolik lidí nás podél trati povzbuzovalo, protože jsem trochu stydlivá. Jsme v mém rodném Španělsku a vyhrát právě tady je moc příjemné,“ raduje se Cristina Gutiérrez.

První pozici ve skupině T4 (sériová SSV) v poslední etapě uhájil Američan Austin Jones s Maverickem v barvách továrního týmu Monster Energy Can-Am.

Mattias Ekström, Andalucía Rally 2021
Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Mini JCW Buggy, X-raid Team. Shakedown před Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

Ekström zrychluje

[15.5.2021, 23:55]

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s Toyotou směřují na Andalucía Rally za obhajobou loňského vítězství. Katarsko-francouzská dvojice vyhrála třetí etapu s náskokem jedné minuty a 48 sekund před Yazeedem Al-Rajhim pilotujícím další Hilux. Al-Attiyaha však mnohem více zajímal výsledný čas průběžně druhého Carlose Sainze s Mini JCW Rally. Španěl obsadil třetí místo a jeho odstup narostl o více než tři minuty.

„Šel jsem do toho naplno, ale zároveň bez zbytečného riskování. Dnešek byl důležitý a my jsme etapu vyhráli, navíc se slušným náskokem před Carlosem,“ těší Nassera Al-Attiyaha. „Zítra určitě nehodláme odpočívat, znovu pojedeme tak jako dnes. Jsme tu, abychom tuto rally vyhráli. Zvítězit chci pokaždé, navíc chci bojovat i o celkovou výhru ve světovém poháru.“

Na třetí pozici postoupil Al-Rajhi, jemuž samozřejmě pomohl vlastní výborný výkon, ale také problémy Vaidotase Žaly. Portugalský spolujezdec Paulo Fiúza dokázal vyměnit prasklý řemen alternátoru za dvacet minut, přesto Litevec klesl ze třetí na sedmou pozici.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Mattias Ekström mohl na rychlejších a otevřenějších tratích více využít jízdních vlastností Mini JCW Buggy a při svém debutu ve skupině T1 se blýskl čtvrtým časem. Výsledek byl pro Švéda o to cennější, že jeho spolujezdce Emila Bergkvista trápily v průběhu dne žaludeční problémy. Bývalý mistr světa v rallycrossu a dvojnásobný šampion DTM se posunul na šesté místo.

ANDALUCÍA RALLY 2021 – AUTO
průběžné pořadí po 3. etapě
1.Nasser Al-Attiyah / Mathieu BaumelToyota Hilux8:15:32
2.Carlos Sainz / Lucas CruzMini JCW Rally+4:43
3.Yazeed Al-Rajhi / Dirk von ZitzewitzToyota Hilux+9:37
4.Erik van Loon / Sébastien DelaunayToyota Hilux+21:30
5.Guillaume de Mevius / Tom ColsoulOT3+30:14

T3/T4: Khalifa Al-Attiyaha havaroval a přišel o vedení

[15.5.2021, 23:55]

Ve skupině T3 (lehké prototypy) nepřestává zářit Guillaume de Mevius. Mladý Belgičan vyhrál etapu před Mitchem Guthriem a Cristinou Gutiérrez, kteří jsou jeho kolegy v juniorském týmu Red Bullu. Před závěrečnou etapou má de Mevius před průběžně druhou Španělkou k dobru jedenáct minut.

Guillaume de Mevius, Andalucía Rally 2021
Guillaume de Mevius, Red Bull Off Road Jr Team. Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

„Musím uznat, že tím, jak vysoko jsme v absolutním pořadí, jsem trochu překvapený. A zvlášť po tak rychlé etapě, jako byla ta dnešní, protože máme maximální povolenou rychlost 130 km/h,“ připomíná Guillaume de Mevius, jemuž v celkovém hodnocení posádek přihlášených do světového poháru patří pátá pozice. „Myslím, že to má několik důvodů. Máme dobrý výhled, můžeme brzdit později a naše stroje jsou užší než T1, takže to máme jednodušší v místech, kde je trať techničtější. Jakmile se trať otevře, T1 nám pochopitelně ujedou, ale i tak je jízda s T3 velká zábava.“

Podstatně napínavější bude v neděli souboj o výhru ve skupině T4 (sériová SSV), kde se díky nejlepšímu času na speciálce ujal vedení Austin Jones s továrním Can-Amem. Američan předstihl Khalifu Al-Attiyaha, jenž tentokrát obsadil třetí příčku. Katařan totiž na rychlostní zkoušce udělal se svým Can-Amem kotrmelec, ale měl štěstí, že se chyby dopustil v místě, kde stáli diváci a ti vůz rychle vrátili zpět na kola. Nasserova mladšího bratra tudíž zaváhání nestálo více než padesát sekund. Před poslední etapou dělí vedoucí dvojici minuta a půl.

Carlos Sainz, Andalucía Rally 2021
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Rally, X-raid Team. Andalucía Rally 2021. © X-raid

První etapové vítězství pro Sainze se čtyřkolkou po 10 letech

[14.5.2021, 23:50]

Carlos Sainz si za volantem auta s pohonem obou náprav znovu rychle zvyká, přestože vůz této koncepce v závodě naposledy řídil na Dakaru 2011. Na páteční speciálce (339 km) navíc dokázal naplno využít výhodné startovní pozice. S navigátorem Lucasem Cruzem a vozem Mini JCW Rally byli nejrychlejší a v průběžném pořadí se posunuli ze třetího na druhé místo. Z náskoku vedoucího Nassera Al-Attiyaha (Toyota), jehož dnes porazili o minutu a patnáct sekund, umazali téměř polovinu.

„Myslím si, že to bylo opravdu o něco lepší. Včera jsme trochu změnili nastavení, v zásadě jsem auto přizpůsobil svému stylu. Díky tomu jsem cítil při řízení auta větší jistotu a mohl jsem se do toho víc opřít,“ pochvaluje si Carlos Sainz. „Vím, že to zítra bude těžší, protože pojedeme první, ale dnes jsem spokojený s tím, jaký pokrok jsme udělali.“

Al-Attiyah po vítězství v předchozí etapě otevíral trať a s navigátorem Mathieuem Baumelem jednou zhruba minutu hledali správný směr. To stačilo, aby se před Katařana ve výsledcích etapy vklínil ještě Yazeed Al-Rajhi (Toyota), přestože do cíle dojížděl na pomalém defektu. V celkové klasifikaci poskočil z osmé na čtvrtou příčku.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Saúdskoarabský závodník těžil kromě vlastního dobrého výkonu také z potíží svých soupeřů, neboť Vladimir Vasiljev (BMW) havaroval v úvodu speciálky a Setha Quintera vyřadily technické problémy. Rus byl po první etapě čtvrtý, Američan šestý.

Dobrý den prožili také Laia Sanz a Mattias Ekström, kteří v Andalusii jedou první soutěž s vozy skupiny T1. Španělka si s Mini All4 Racing připsala osmý čas, Švéd s Mini JCW Buggy uzavíral první desítku.

ANDALUCÍA RALLY 2021 – AUTO
průběžné pořadí po 2. etapě
1.Nasser Al-Attiyah / Mathieu BaumelToyota Hilux5:02:54
2.Carlos Sainz / Lucas CruzMini JCW Rally+1:26
3.Vaidotas Žala / Paulo FiúzaMini JCW Rally+4:48
4.Yazeed Al-Rajhi / Dirk von ZitzewitzToyota Hilux+7:49
5.Erik van Loon / Sébastien DelaunayToyota Hilux+11:21

T3/T4: De Mevius při debutu u Red Bullu září

[15.5.2021, 1:20]

Radost z etapového vítězství ve skupině T3 (lehké prototypy), které vybojoval o den dříve, zkalily Sethu Quinterovi události následujícího rána. Američan do páteční speciálky vůbec neodstartoval, neboť jeho speciál OT3 zradila převodovka.

Podstatně spokojenější byli Quinterovi kolegové z juniorského týmu Red Bullu. Guillaume de Mevius vyhrál etapu před Mitchem Guthriem a Cristinou Gutiérrez a ujal se vedení také v průběžné klasifikaci. Druhá Gutiérrez ztrácí šest minut.

Guillaume De Mevius, Andalucía Rally 2021
Guillaume De Mevius/Tom Colsoul, OT3, Red Bull Off Road Jr Team. Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

„Dnes jsme se trochu dostali do tempa. Jsem hodně spokojený s vozem i v týmu, ale vím, že na sobě musím pořád trochu pracovat. I dnes bylo pár věcí, které jsem mohl udělat lépe. Stále je co zlepšovat, ale zároveň se snažím, abych sám sebe nedostával zbytečně pod tlak. Konec konců jsem do této disciplíny přestoupil právě proto, že tu panuje uvolněnější atmosféra,“ tvrdí Guillaume de Mevius, který se donedávna věnoval klasickým automobilovým soutěžím.

Vedení ve skupině T4 (sériová SSV) si dalším etapovým vítězstvím upevnili Khalifa Al-Attiyah s Xavierem Panserim (Can-Am). Před průběžně druhým Austinem Jonesem (Can-Am) má mladší bratr Nassera Al-Attiyaha k dobru přes pět minut.

Nasser Al-Attiyah, Andalucía Rally 2021
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Nasser Racing. Andalucía Rally 2021. © RallyZone

Al-Attiyahova správná volba

[13.5.2021, 23:00]

Nasser Al-Attiyah (Toyota) naplno využil výhodné startovní pozice a po triumfu na čtvrteční speciálce si upevnil vedení v průběžném hodnocení Andaluské rally. Díky nejrychlejšímu času na středeční kvalifikační erzete si Katařan vybíral jako poslední startovní pořadí pro první etapu. Už dopředu avizoval, že se zařadí za Carlose Sainze (Mini), ať už Španěl zvolí jakoukoliv pozici. Přesně to také udělal a vyplatilo se. Na trati sice dojel Yazeeda Al-Rajhiho, ale jinak obhájci loňského vítězství nikdo neprášil a v takřka optimálních podmínkách si dojel pro etapové vítězství.

„Jsem rád, že vedeme, protože dnešní speciálka nebyla jednoduchá. Dojeli jsme Yazeeda a chvíli jeli v prachu za ním, což nás stálo přibližně minutu. Zítra budeme otevírat trať. Nevím, jestli to pro nás bude dobré nebo špatné, ale pokusíme se vydat ze sebe to nejlepší,“ slibuje Nasser Al-Attiyah.

Velmi spokojený je po první etapě také Litevec Vaidotas Žala (Mini), který se stejně jako v prologu vklínil před Sainze a druhý je i průběžně.

„Šli jsme do toho naplno. Udělali jsme pár chyb, ale pak jsem jel trochu opatrněji, protože na některých místech číhá nebezpečí, které není dopředu vidět. Není těžké dostat se až za hranu,“ uvědomuje si Vaidotas Žala. „Celkově se nám ale jelo dobře, protože jsme startovali jako čtvrtí za Carlosem a Nasserem, které jsme nedojeli, a tudíž jsme neměli problém s jízdou v prachu.“

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Příprava na přestup k Audi?

[13.5.2021, 23:00]

Španělský deník Marca přinesl ve středu zprávu, podle níž budou Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel a Mattias Ekström na Dakaru 2022 tvořit jezdeckou sestavu továrního týmu Audi. Sainz by se měl významnou měrou podílet také na vývoji speciálu ingolstadtské automobilky. I proto si ve Španělsku zvyká na vůz s pohonem všech čtyř kol, neboť posledních deset let závodil v cross-country rally výhradně s buginami s jedinou poháněnou nápravou.

„S týmem jsme se rozhodli, že tu pojedu se 4×4, abych měl možnost seznámit se s autem a udělat si obrázek. Dnes jsem v úvodní části speciálky předjel Al-Rajhiho a pak jsem otevíral trať, což není ideální, ale můj problém netkví v pozici na trati. Musím si na auto zvyknout, zatím s ním nejedu tak, jak bych chtěl,“ připouští průběžně třetí Carlos Sainz.

Carlos Sainz, Andalucía Rally 2021
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Rally, X-raid Team. Andalucía Rally 2021. © MCH Photo

Mattias Ekström v Andalusii poprvé závodí s vozem královské skupiny T1 a s Mini JCW Buggy si ve čtvrtek o šest příček polepšil. Švéd je celkově čtrnáctý s desetiminutovým odstupem od vedoucího Al-Attiyaha.

Do druhé desítky se posunula také Laia Sanz, která si odbývá premiéru v T1 se starším Mini All4 Racing.

„Zásadní rozdíl mezi motorkou a autem vidím v tom, že po etapě nejsem unavená,“ srovnává s úsměvem Laia Sanz. „Fyzicky je to o něčem úplně jiném. Přesto jsem se pořádně zapotila a byla jsem možná nervóznější, než bývám, pokud jedu na motorce. Uvědomovala jsem si riziko, protože auto zatím neznám a nemám ho tak pod kontrolou jako motorku. Dnešní etapa byla při prvním startu s velkým autem docela drsná, protože trať byla poměrně úzká a bylo potřeba jet velmi precizně.“

ANDALUCÍA RALLY 2021 – AUTO
průběžné pořadí po 1. etapě
1.Nasser Al-Attiyah / Mathieu BaumelToyota Hilux1:45:15
2.Vaidotas Žala / Paulo FiúzaMini JCW Rally+1:28
3.Carlos Sainz / Lucas CruzMini JCW Rally+2:41
4.Vladimir Vasiljev / Alexej KuzmičBMW X5+3:32
5.Erik van Loon / Sébastien DelaunayToyota Hilux+4:32

T3/T4: Do čela Quintero a Al-Attiyah

[13.5.2021, 23:00]

Seth Quintero byl v úvodní etapě nejrychlejší z jezdců pilotujících buginy kategorie side-by-side a ujal se vedení ve skupině T3 (lehké prototypy) před týmovou kolegyní Cristinou Gutiérrez. Oba piloti juniorského týmu Red Bullu se navíc drží velmi vysoko i v průběžném pořadí. Američan je šestý, Španělka sedmá.

Naopak smolný den prožil Aron Domżała. Polák loni obsadil v Andalusii šesté místo absolutně a zvítězil ve skupině T4 (sériová SSV), ale tentokrát první etapu po havárii nedokončil. V soutěži sice může po opravě pokračovat, ovšem s mnohahodinovou penalizací, která znamená konec nadějí na dobrý výsledek.

Ve skupině T4 po první etapě vede Nasserův bratr Khalifa Al-Attiyah, který se po boku zkušeného Francouze Xaviera Panseriho připravuje na svůj druhý start na Dakaru.

Nasser Al-Attiyah, shakedown Andalucía Rally 2021
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Nasser Racing. Shakedown před Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

Mezi favority se vklínil Žala

[12.5.2021, 18:35]

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) vyhráli kvalifikační zkoušku Andaluské rally 2021 o tři sekundy před Vaidotasem Žalou s Mini. Litevec a jeho portugalský navigátor byli o šest sekund rychlejší než domácí dvojice Carlos Sainz, Lucas Cruz. Španěl, který v závodě pilotuje vůz s oběma poháněnými nápravami poprvé od roku 2011, kdy v cross-country rally skončil tovární tým Volkswagenu, je po prologu třetí.

Před další vozy skupiny T1 se prosadili ambiciózní mladíci s buginami skupiny T3. Při premiérovém startu v barvách juniorského týmu Red Bullu se čtvrtým časem blýskl Belgičan Guillaume de Mevius navigovaný zkušeným krajanem Tomem Colsoulem. Pátý čas celkově a druhý mezi lehkými prototypy si připsal Američan Mitch Guthrie s dalším speciálem OT3.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Prominentní nováčci začali opatrněji

[12.5.2021, 23:50]

Mattias Ekström a Laia Sanz patří k výrazným osobnostem mezinárodního motorsportu, ovšem tentokrát jsou v roli učedníků. Proto na prvních kilometrech nešli do zbytečného rizika. Švéd byl v prologu s více než půlminutovou ztrátou dvacátý, Španělka třicátá.

„Svena Quandta znám už dlouho a když mi nabídl možnost řídit jejich T1, okamžitě jsem přijal,“ říká Mattias Ekström o své účasti s Mini JCW Buggy. „Při testování jsem najezdil asi čtyři sta kilometrů a musím říct, že v rychlých zatáčkách je jízda s tímto autem příjemná, ale v pomalých zatáčkách to je trochu zrádné. Na úzkých tratích si musím dát pozor. Mým cílem tentokrát není vítězství, ale dojet až do cíle a posbírat co nejvíc zkušeností.“

ANDALUCÍA RALLY 2021 – AUTO (FIA)
průběžné pořadí po prologu
1.Nasser Al-Attiyah / Mathieu BaumelToyota Hilux5:50
2.Vaidotas Žala / Paulo FiúzaMini JCW Rally+3
3.Carlos Sainz / Lucas CruzMini JCW Rally+9
4.Guillaume de Mevius / Tom ColsoulOT3 Overdrive+11
5.Mitch Guthrie / Ola FløeneOT3 Overdrive+16
Nasser Al-Attiyah, Andalucía Rally 2020
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Andalucía Rally 2020. © Red Bull Content Pool

Po vynucené čtrnáctiměsíční přestávce se k životu znovu probouzí Světový pohár FIA v cross-country rally. Sedmidílný kalendář sezony 2021 otevírá španělská Andalucía Rally.

Soutěž pořádaná společností ODC Events Davida Castery se poprvé jela loni na podzim, ale rychle si mezi závodníky a týmy získala značné renomé, o čemž výmluvně svědčí vysoký počet přihlášených automobilů a side-by-side. O body do světového poháru by se mělo ucházet 93 posádek, dalších 24 je registrováno v kategorii Open, jež je určena především nováčkům sbírajícím ve světě cross-country rally první zkušenosti.

Al-Attiyah obhajuje

[10.5.2021, 23:00]

Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel loni v únoru vyhráli v Kataru jediný podnik světového poháru, který se podařilo odjet předtím, než byla po celém světě zavedena četná omezení v důsledku šíření nemoci covid-19, což vedlo ke zrušení většiny dalších závodů. Tovární posádka Toyoty pak nenašla přemožitele ani na podzim při prvním ročníku Andalucía Rally, jež se konala jako volný podnik. Katarsko-francouzská dvojice se do Villamartínu znovu vrací s Hiluxem z dílen belgického Overdrivu, který připravil vozy také pro Yazeeda Al-Rajhiho, Erika van Loona, Martina Kaczmarského nebo Victora Conceicaa.

Carlos Sainz, Andalucía Rally 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Andalucía Rally 2020. © Red Bull Content Pool

Carlos Sainz mění buginu za „čtyřkolku“

[10.5.2021, 23:00]

Carlos Sainz a Lucas Cruz startovali loni na podzim v Andalusii s buginou Mini a vybojovali druhou příčku, přestože charakter tratí vyhovoval spíše vozům 4×4 než buginám s jednou poháněnou nápravou. Tentokrát Španěl přesedá do Mini JCW Rally s pohonem všech kol. Sám závodník důvod změny nekomentoval. Za rozhodnutím tak může být jak touha po vítězství na domácí půdě, tak eventuální budoucí angažmá. Sainzovo jméno je nyní často spojováno s Audi, které se připravuje na Dakar 2022 s novými elektrickými „čtyřkolkami“.

Laia Sanz a Mattias Ekström poprvé s Mini

[10.5.2021, 23:00]

Se starším modelem Mini All4 Racing si svůj debut s automobilem odbude Sainzova krajanka Laia Sanz, která více než deset let kralovala mezi ženami v kategorii motocyklů. Nyní však Španělka přesedá za volant. Po únorové baje v Dubaji, kterou absolvovala s buginou Can-Am, se nyní představí se strojem nejprestižnější skupiny T1. Lucase Cruze, jenž Laie Sanz pomáhal s aklimatizací v novém prostředí ve Spojených arabských emirátech, vystřídá na sedadle spolujezdce Dani Oliveras.

Mattias Ekström, Andalucía Rally 2021
Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Mini JCW Buggy, X-raid Team. Shakedown před Andalucía Rally 2021. © X-raid

Premiéra v kategorii automobilů čeká také Mattiase Ekströma, který do světa cross-country rally vstoupil koncem loňského roku při baje v saúdskoarabském Háilu a s buginou Yamaha YXZ1000R skupiny T3 následně startoval i na lednovém Dakaru. V Andalusii se mistr světa v rallycrossu a dvojnásobný vítěz německého šampionátu cestovních vozů DTM představí za volantem Mini JCW Buggy, s nímž Carlos Sainz a Stéphane Peterhansel vyhráli poslední dva ročníky Rally Dakar. Stejně jako při předchozích startech bude Švéda navigovat krajan Emil Bergkvist.

S dalšími vozy od X-raidu pojedou Litevec Vaidotas Žala, Rus Denis Krotov a Yasir Seaidan ze Saúdské Arábie.

Armáda bugin

[10.5.2021, 23:00]

Téměř dvě třetiny posádek přihlášených na Andalucía Rally 2021 v rámci Světového poháru FIA v cross-country rally sází na side-by-side. S buginami skupiny T3 je přihlášeno 25 jezdců, dalších 22 bude bojovat o trofej ve skupině T4.

DAKARMANIA 2021
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Ve skupině T3 nebude chybět žádný ze tří velkých konstruktérů, kteří se lehkým prototypům v posledních letech intenzivně věnují. Juniorský tým Red Bullu nasadí čtveřici speciálů OT3 od Overdrivu, za jejichž volanty usednou Američané Mitch Guthrie, Seth Quintero, Španělka Cristina Gutiérrez a poprvé také Belgičan Guillaume de Mévius, navigovaný zkušeným Tomem Colsoulem.

Yamahu YXZ1000R, kterou ve spolupráci s japonskou značkou vyvíjí německý X-raid, tentokrát nebude řídit Camelia Liparoti, neboť její místo zaujme prezident společnosti Yamaha Motor Europe Éric de Seynes. Italka se v Andalusii přesune na sedačku spolujezdkyně.

Klienty se daří postupně získávat PH Sportu, s jehož Zephyry je přihlášeno šest posádek.

Aron Domżała, Andalucía Rally 2020
Aron Domżała/Maciej Marton, Can-Am Maverick X3, Monster Energy Can-Am. Andalucía Rally 2020. © ODC Media

Ve skupině T4 (sériová SSV) obhajuje loňské vítězství Aron Domżała. Barvy týmu Monster Energy Can-Am bude společně s polským závodníkem hájit Američan Austin Jones. Sedm pilotů pojede s Mavericky pod hlavičkou South Racingu. Mezi nimi bude i Khalifa Al-Attiyah, jenž je bratrem o poznání známějšího Nassera Al-Attiyaha.

Soutěž odstartuje ve středu 12. května krátkým prologem, po němž budou od čtvrtka do neděle následovat čtyři klasické etapy. Trať druhého ročníku Andaluské rally měří 1566 kilometrů, z nichž se 966 pojede v rámci rychlostních zkoušek.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Audi RS Q e-tron, testování Maroko 2021

Audi po testech v Maroku: Čeká nás spousta práce

Elektromotory poháněné Audi RS Q e-tron absolvovalo první testy v pouštních podmínkách. Tovární tým Audi strávil necelé dva týdny v Maroku.

Více...
Yazeed Al-Rajhi, Italian Baja 2021

Italian Baja: Al-Rajhi do čela světového poháru

Yazeed Al-Rajhi vyhrál Italskou baju 2021 a před závěrečným podnikem sezony se ujal vedení ve Světovém poháru FIA v cross-country bajách.

Více...
Gert Huzink, testy 2021

Druhá baterie zvýší výkon a sníží emise

MKR Technology má za sebou další intenzivní testování dakarských kamionů. Konstruktéři strávili několik dnů na písečném povrchu v Polsku.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu