Sainz po Andalusii káral Al-Attiyaha. Katařan kontroval

Rubrika: Andalucía Rally, Auto, FIA SP CCR  
/ Aktualizováno:

Den po skončení Andaluské rally kritizoval Carlos Sainz na sociálních sítích vítězného Nassera Al-Attiyaha za jeho počínání na závěrečné rychlostní zkoušce. Domácí jezdec nebyl spokojen ani s penalizací, kterou jeho rival za prohřešek proti pravidlům inkasoval. Podle Španělova názoru byl trest příliš mírný. Al-Attiyah nenechal výtky svého soupeře bez reakce…

Nasser Al-Attiyah & Carlos Sainz, Andalucía Rally 2021
Nasser Al-Attiyah a Carlos Sainz po dojezdu do cíle poslední etapy Andalucía Rally 2021. © Red Bull Content Pool

Při Andaluské rally, která minulý týden zahájila letošní sezonu Světového poháru FIA v cross-country rally, splnili Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux) a Carlos Sainz (Mini JCW Rally) roli hlavních favoritů a svedli mezi sebou duel o vítězství, přestože jejich výchozí pozice byly velmi odlišné.

Zatímco Al-Attiyah jel s Toyotou Hilux, kterou dokonale zná, neboť s jejími evolucemi závodí už od roku 2016, Sainz se za volant vozu s oběma poháněnými nápravami vrátil poprvé po deseti letech. Proto si v úvodu soutěže na Mini 4×4 zvykal a společně s inženýry a mechaniky týmu X-raid chvíli hledal optimální nastavení, které by vyhovovalo jeho jezdeckému stylu.

Díky tomu se Al-Attiyah v úvodu usadil v čele a vybudoval si mírný náskok, který Sainz o den později snížil téměř na polovinu. Do třetí ze čtyř etap ovšem startoval jako první, při otevírání trati pár minut ztratil, kdežto Katařan nezaváhal, vedoucí pozici si upevnil a před závěrečnou, relativně krátkou speciálkou (185 km) měl k dobru čtyři minuty a 43 sekund.

Zbytečná zkratka

A protože tuto rychlostní zkoušku projel bez defektu, technických potíží nebo bloudění, jednalo se o náskok velmi komfortní. Přesto těsně před koncem testu provedl diskutabilní manévr, který nezůstal bez povšimnutí ze strany soupeřů ani sportovních komisařů. Přibližně 600 metrů před cílem speciálky opustil předepsanou a – jak vyplývá z později zveřejněných záběrů – dobře patrnou trať, kterou si zkrátil o několik stovek metrů, čímž ušetřil čtyři až pět sekund. Při slyšení před sportovními komisaři se Al-Attiyah a jeho navigátor Mathieu Baumel hájili tím, že se nejednalo o úmysl.

Komisaři vysvětlení posádky přijali, což ale nic neměnilo na skutečnosti, že se jednalo o porušení pravidel o nerespektování vytyčené trati. Proto Al-Attiyahovi udělili dvouminutovou penalizaci, která však celkovým pořadím nezamíchala. V konečných výsledcích měl před druhým Sainzem stále k dobru 43 sekund.

Sainz: Je to nesportovní a nemá to zapotřebí

Jak se ukázalo o den později, Španěl se s těsnou porážkou na domácí půdě nesmířil úplně snadno. Na svých účtech na Twitteru a Instagramu zveřejnil video pořízené jedním z diváků, na němž je Al-Attiyahův prohřešek zachycen.

„Jezdec Nasserova kalibru nemá zapotřebí využívat v souboji o vítězství takových zkratek. Loni udělal něco podobného. Před tímto podnikem dali pořadatelé jasně najevo, že nerespektování roadbooku a vytyčené trasy bude přísně trestáno,“ uvádí Carlos Sainz v komentáři k videu. „Komisaři bohužel tento incident uzavřeli jen dvouminutovou penalizací, což je v rozporu se vším, o čem jsme se bavili na brífincích s organizátory.“

„Trať Andaluské rally vede zemědělskou krajinou, mezi soukromými pozemky a chráněnou oblastí. Zkracování trati je nesportovní a ohrožuje nejen další ročníky krásné soutěže, ale – a to je ještě horší – také diváky a další účastníky. Podobné jednání není dobrou ukázkou našeho sportu. Doufejme, že se to nebude opakovat,“ uzavírá 59letý Madriďan.

Hoď kamenem, kdož jsi bez viny

Sainzovy příspěvky vyvolaly vlnu reakcí, z nichž zdaleka ne všechny byly souhlasné. Za Al-Attiyaha se postavila i řada španělských fanoušků. Na sociálních sítích upozorňují, že v místě, kde si pilot Toyoty zkrátil trať, byly vyjeté stopy od motocyklistů i automobilů, neboť tentýž úsek byl součástí jedné z předchozích etap a stejnou zkratku využili mnozí další. Kromě toho se jednalo o svah mezi dvěma cestami, který nebyl hospodářsky nijak využívaný. Krajanům se také nelíbí, že Sainz Al-Attiyahovi vyčítá chování, jež je velmi běžné i při dalším významném španělském podniku cross-country rally, jímž je letní Baja Aragón. Při ní si na místech, která to umožňují, občas krátí trať nejen motocyklisté a automobily, ale i kamiony.

Al-Attiyah na soupeřovy výroky zareagoval také na sociálních sítích umístěním videa, na němž je zachycen Sainz s továrním Peugeotem, jak si při Baje Aragón 2016 výrazně krátí vytyčenou trať průjezdem přes pole…

Pro úplnost dodejme, že Sainz manévr provádí ve chvíli, kdy s Al-Attiyahem bojuje o vítězství. V cíli oba dělilo 19 sekund. Úspěšnější byl i v tomto případě pilot Toyoty.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu