Van Kasteren: Dál se soustředit a doufat, že Loprais udělá chybu

Rubrika: Dakar 2023, Kamiony  

Janus van Kasteren si v úterý připsal druhé etapové vítězství ve své dakarské kariéře a v průběžném pořadí Rally Dakar 2023 se v kategorii kamionů posunul na druhou příčku. Teď má Nizozemec v hledáčku vedoucí Pragu pilotovanou Alešem Lopraisem.

Janus van Kasteren, Dakar 2023
Janus van Kasteren / Marcel Snijders / Darek Rodewald, Iveco Powerstar, Boss Machinery Team de Rooy. Dakar 2023. © ASO/DPPI

Devátá etapa z Rijádu do Harazu významně zamíchala kartami na čele kategorie kamionů.

Zatímco naděje Martina van den Brinka a Martina Macíka na vítězství v letošním ročníku poněkud vybledly, když jejich Iveca na desítky minut uvízla v širokém rozbláceném vádí, van den Brinkův týmový kolega Janus van Kasteren naplno využil výhodnějšího startovního pořadí (na trať vyrážel až jako šestý), svízelnou situaci vyřešil o poznání lépe a díky tomu van den Brinka přeskočil v celkové klasifikaci.

Ovšem ani pro Januse van Kasterena, Marcela Snijderse a Dareka Rodewalda nebyla úterní speciálka tak bezproblémová, jak by se podle výsledků mohlo zdát.

„Už po deseti kilometrech se nám v dunách svlékla pneumatika z ráfku, takže jsme museli kolo vyměnit. Byla to obrovská smůla a já byl strašně zklamaný,“ rekapituluje Janus van Kasteren. „Přibližně po sto kilometrech jsme přijeli k velké řece. Řekl bych, že byla široká tak osm set metrů. Darek okamžitě snížil tlak v pneumatikách, drželi jsme se vpravo a jeli dál na plný plyn vpřed. Asi po osmi stech metrech jsme zabočili doleva a přibližně po dalších pěti stech metrech jsme uviděli Martina [van den Brinka] a [Martina] Macíka uvízlé ve vodě. Zatočili jsme k nim, abychom zjistili, jestli můžeme Martinovi pomoct, ale málem jsme sami uvízli. Nešlo to, tak jsme se rozhodli jet dál.“

Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.
Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Přitom van Kasteren dostihl Aleše Lopraise, který v úterý startoval o dvanáct minut dříve, ale ani on se nevyhnul nechtěné bahenní lázni. Nizozemec tudíž věděl, že může výrazněji umazat ze své ztráty na lídra závodu, a tak pokračoval v ostrém tempu, ačkoliv jeho Powerstar zdaleka nebyl ve stoprocentní kondici.

„O kameny jsme ohnuli spojovací tyč, takže volant byl pootočený o devadesát stupňů,“ přiznává pilot závodící pod hlavičkou Boss Machinery Teamu De Rooy. „Přesto jsem dokázal dovézt naše Iveco bezpečně do cíle na prvním místě, které pro nás bylo odměnou. Po ranním defektu mě ani nenapadlo, že bychom dnes mohli snížit svou ztrátu o jedenáct minut.“

Po devíti ze čtrnácti etap je van Kasteren průběžně druhý, necelých 27 minut za vedoucím Lopraisem. Ve středu však odstartuje z kamionů jako první a bude na něm, aby v prvních dunách Pusté končiny prověřil, zda i náklaďáky bezpečně projedou všude tam, kudy povedou stopy po motorkářích a osobních autech.

„Bude to další těžký den, ale neřekl bych, že by na startovním pořadí mělo nějak záležet. Musíme se dál soustředit na svou věc a doufat, že Loprais udělá chybu,“ uzavírá 36letý Nizozemec, jehož dosud nejlepším dakarským výsledkem je páté místo, které vybojoval před rokem.

Mohlo by vás zajímat

Dmitrij Sotnikov, Silk Way Rally 2022

Kamaz: Až se vrátíme, musíme vyhrávat

Tovární tým Kamazu nemohl startovat na Rally Dakar 2023 kvůli sankcím uvaleným na automobilku Evropskou unií. Vedení týmu přesto opakovaně zdůvodňuje svou absenci v Saúdské Arábii odlišně.

Více...
Vimos No. 50: Tatra 815 4×4, 1992

Novinka od Vimosu: Tatra Karla Lopraise z roku 1992

Vydavatelství Vimos představilo další novinku ze své produkce. Jedná se o Tatru 815 4×4, s níž Karel Loprais sbíral úspěchy v roce 1992.

Více...
Carlos Sainz, Dakar 2023

Sainzova havárie na Dakaru se neobešla bez následků. Španěl si poranil páteř

Edouard Boulanger není jediným členem posádek továrního týmu Audi, jehož čeká delší rekonvalescence po zranění, které utrpěl v průběhu Rally Dakar 2023.

Více...

Mobile Sliding Menu