Stříbrem z Dakaru 1983 ozdobená Niva v měřítku 1:18

Rubrika: E-shop  
/ Aktualizováno:

Pokud je vám 40+, kouzlu Dakaru jste jako fanoušci propadli už na „základce“ a za svůj život jste slepili alespoň pár papírových modelů, pak jste nejspíš měli (nebo pořád ještě máte) ve sbírce svých výtvorů i model tohoto vozu z časopisu ABC od Richarda Vyškovského. Nebo jste jako děti byli smutní, že se vám nebo vašim rodičům nepovedlo právě toto číslo „abíčka“ sehnat…

Solido 1:18 Lada Niva, Dakar 1983
Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Ať tak, či tak, nyní máte možnost pořídit si model Nivy ve větším měřítku a v podstatně realističtějším provedení. A rozhodně jde o kousek, který si místo ve sbírce zaslouží. Protože sovětské Lady v barvách týmu francouzského importéra se do historie dakarské rally v jejích počátcích zapsaly opravdu výrazně.

Sériová výroba vozů Lada Niva se začala rozbíhat v dubnu 1977, o necelý rok později se sovětské vozy začaly prodávat ve Francii a už o Vánocích se s nimi pětice francouzských posádek postavila na start premiérového ročníku Rally Paříž – Dakar.

Na první průkopníky z řad soukromníků navázal o dvanáct měsíců později zkušený soutěžní jezdec Jean-Claude Briavoine, jenž se do druhého ročníku pustil s podporou dovozní společnosti Poch a hned na úvod se blýskl vítězstvím v prologu ve vojenském prostoru Olivet u Orléansu. Tehdy pětačtyřicetiletý Francouz si vedení udržel i v prvních afrických etapách, ale na jihu Alžírska jej o veškeré naděje na vynikající výsledek připravilo prasklé ložisko kola a dlouhé čekání na doprovod. Do Dakaru nakonec dojel mimo soutěž. Nejlepší z trojice Niv figurovala ve výsledcích Dakaru 1980 na devatenáctém místě a řídil ji André Trossat.

Jednatřicetiletý zástupce značky Lada v Lons-le-Saunier si tímto výsledkem řekl o místo v oficiálním týmu Lada-Poch, jehož barvy poprvé hájil na Dakaru 1981. Briavoine tehdy ještě tři dny před koncem vedl, ale po nesportovním ataku pozdějšího vítěze Reného Metge musel v etapě z Kolokani do Niora opravovat předek vozu a chlazení motoru poškozený záměrným nárazem Francouzova Range Roveru. V Dakaru byl nakonec klasifikován jako třetí, Trosstat obsadil jedenácté místo.

O rok později si Briavoine o příčku polepšil, což pochopitelně ještě přiživilo ambice týmu Lada-Poch, který do Rally Dakar 1983 nasadil tři speciály Niva Proto vybavené novými motory Maurelec z dílny francouzského ladiče Marcela Morela. Jednalo se o řadové čtyřválce o objemu 2,4 l, opatřené zdvojeným elektronickým zapalováním a dvěma dvojitými karburátory Weber, jejichž výkon činil 180 k (132 kW), což zhruba tunovému vozu umožňovalo dosáhnout nejvyšší rychlosti okolo 175 km/h.

Solido 1:18 Lada Niva, Dakar 1983
Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Upravená Niva Proto měla stejně jako v předchozích ročnících laminátovou kapotu, zadní víko i dveře, ale kromě hlavní palivové nádrže (150 l) dostala ještě jednu přídavnou, která pojala dalších 50 litrů benzinu. Přední náprava byla osazena kotoučovými brzdami, vzadu byly brzdy bubnové a omezovač brzdného účinku pracující v závislosti na okamžitém zatížení zadní nápravy. Vůz byl obut pneumatikami Kléber 195 SR 16, elektrické prvky výbavy (alternátor, startér, světlomety) dodal Marchal.

V roli týmové jedničky vstupoval do soutěže opět Briavoine, ale v prologu se o chlup lépe dařilo Trossatovi s mladým Ericem Briavoinem, kteří u Orléansu zvítězili, byť týmové kolegy překonali o pouhých devět sekund.

Briavoine se tentokrát trápil se stávkující spojkou, později musel po havárii v poušti Ténéré odstoupit a podobně skončila i bývalá motocyklista Martine de Cortanze navigovaná francouzskou spolujezdkyní závodící pod pseudonymem „Nanouk“. Dámská posádka zlikvidovala třetí vůz týmu Lada-Poch sérií kotrmelců již v Alžírsku.

Prapor Lady však držel velmi vysoko Trossat, který po celou dobu bojoval na špici, vyhrál sedm etap a po souboji s Jackym Ickxem (Mercedes) obsadil v cíli druhé místo. Trossat tak zopakoval Briavoinův výsledek z roku 1982 a Lada měla druhé dakarské stříbro. Přestože tým Poch usiloval o úspěch na africké soutěži ještě řadu let, tak vysoko už nikdy znovu nedosáhl…

Milovníci dávné dakarské historie si nyní mohou slavnou a úspěšnou Nivu pořídit díky firmě Solido, která jej uvedla na trh v měřítku 1:18.

Model je možné objednat v našem e-shopu.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu