Baja Aragón: Ouředníček propadl, zvítězil Al-Attiyah

Rubrika: Auto, Baja Aragón 2023  
/ Aktualizováno:

Premiéru Tomáše Ouředníčka v barvách týmu Toyota Gazoo Racing Czech lze jen těžko označit za úspěšnou. Moravský závodník se špičkovým vozem nestačil ve Španělsku ani nejlepším jezdcům s buginami kategorie side-by-side.

Tomáš Ouředníček, Baja Aragón 2023
Tomáš Ouředníček / David Křípal, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing Czech. Baja Aragón 2023. © TGR Czech

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem se při víkendové Baje Aragón poprvé představili s Toyotou Hilux třídy T1+ od belgického Overdrivu, s níž si od loňska připsalo úspěchy několik jezdců, a to jak na Dakaru nebo v mistrovství světa v dálkových rally, tak ve světovém poháru v bajách.

53letý Moravan sice na jaře dokázal zorganizovat velkolepou prezentaci týmu, ale při zajišťování testu před soutěží už tak úspěšný nebyl. Naopak. Jak už se v Ouředníčkově případě v předchozích letech stalo neblahou tradicí, mnohé věci se řešily narychlo až na poslední chvíli, a tak na důkladné seznámení s vozem před startem nezbyl čas. A na tratích v okolí Teruelu to bylo znát…

V hodnocení posádek přihlášených do soutěže v rámci Světového poháru FIA v cross-country bajách nebyl Ouředníček na rychlostní zkoušce nikdy lépe než třiadvacátý. Přitom pokaždé nestačil ani tempu nejrychlejších bugin skupiny T3 a dvakrát jej pokořila i špička skupiny T4, přestože vozy třídy T1+ jsou nesrovnatelně sofistikovanější soutěžní technikou než S×S. Do karet jim hraje například výrazně vyšší maximální povolená rychlost (T1 170 km/h, T3 135 km/h a T4 jen 125 km/h), ale také celá řada dalších technických aspektů.

Ovšem Ouředníček ve Španělsku s čistokrevným závoďákem rychlý nebyl. Na vítězného Nassera Al-Attiyaha ztrácel v průměru čtyři a půl sekundy na kilometr a na jednotlivých rychlostních zkouškách byl o 4,7 až pět sekund na kilometr pomalejší než jejich vítězové (přihlášení do SP). Pro porovnání: stříbrný Lucas Moraes zaostal za prvním Katařanem v průměru jen o dvě desetiny sekundy na kilometr.

To vše je v případě jezdce, který již několikrát při různých příležitostech mluvil o ambicích na umístění v elitní desítce na Dakaru, skutečně chabá vizitka, stejně jako dvacáté místo absolutně. A zvlášť, vezmeme-li v úvahu, že se v konečných výsledcích španělské baji před Ouředníčka prosadila hned trojice pilotů bugin skupiny T3 (na bronzového Joãa Magalhãese s Can-Amem ztratil pilot Toyoty skoro pět minut).

Prohlášení o útoku na český rekord v kategorii automobilů na dakarské rally, s nímž při představení projektu přišel ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška, tak po Aragónu vyznívá spíše humorně a Toyota Gazoo Racing Czech před sebou bude mít v následujících měsících nesmírně náročný úkol, bude-li se chtít v lednu na Dakaru nastavené laťce alespoň důstojně přiblížit…

Al-Attiyah pošesté

Nesrovnatelně lépe si na šotolinových tratích se spoustou záludného kamení počínal již zmíněný Lucas Moraes, jenž se krátce před Bajou Aragón stal jezdcem Toyota Gazoo Racing Brasil. 31letý Brazilec po první etapě vedl s 21sekundovým náskokem před Al-Attiyahem.

Tovární jezdec Toyoty v pátek ztratil drahocenný čas, když na nejdelší speciálce celé soutěže dojel Yazeeda Al-Rajhiho a následně i Tiaga Reise (oba Toyota), ale o den později dokázal kontrovat. Na první sobotní erzetě si připsal nejrychlejší čas, ujal se vedení a to si na posledním testu pohlídal.

Al-Attiyah šestým vítězstvím na španělské baje v kategorii automobilů překonal v historických tabulkách Naniho Romu. Avšak španělská hvězda stále zůstává absolutním rekordmanem soutěže, neboť se kromě pěti triumfů za volantem pyšní i čtyřmi výhrami v sedle motocyklu.

Lucas Moraes, Baja Aragón 2023
Lucas Moraes / Kaique Bentivoglio, Toyota Hilux Overdrive. Baja Aragón 2023. © Red Bull

Lucas Moraes navigovaný Kaiquem Bentivogliem druhým místem o stupínek vylepšil výsledek, který ve Španělsku vybojoval před rokem. Na vítězného Al-Attiyaha v cíli ztrácel méně než minutu a tři čtvrtě, zatímco před třetím Litevcem Vaidotasem Žalou (Mini) měl k dobru více než osm minut.

Nani Roma se na skvěle obsazené domácí baje vrátil na mezinárodní scénu cross-country rally po rok a půl trvající přestávce, způsobené loňskou léčbou rakoviny. Při debutu v barvách týmu M-Sport, jenž se s podporou Fordu připravuje na svou dakarskou premiéru, se s Rangerem T1+ od prologu držel v první šestce a šestá příčka patřila Španělovi také v konečné klasifikaci. Jihoafričan Gareth Woolridge dovezl druhý vůz M-Sportu do cíle na jedenáctém místě.

Za zmínku stojí také výkon a výsledek Rokase Baciušky, který v cross-country rally dosud závodil se side-by-side skupiny T4. Při premiéře s vozem třídy T1+ se mladý Litevec ve Španělsku blýskl čtvrtým časem na nejdelší speciálce, do první desítky se vešel i na zbylých dvou dlouhých erzetách a celkově skončil devátý.

Carlos Sainz, Baja Aragón 2023
Carlos Sainz / Lucas Cruz, Audi RS Q e-tron, Audi Sport. Baja Aragón 2023. © Red Bull

Dvě Audi nevydržela

Ze tří továrních Audi, která v Aragonii startovala mimo klasifikaci, dokončil soutěž jediný vůz. Carlos Sainz s Lucasem Cruzem potřebovali ke zdolání 512 kilometrů rychlostních zkoušek jen o 9 minut a 17 sekund více než Al-Attiyah, což by španělskou posádku zařadilo na třetí místo, přestože na dvou ze tří testů otevírala trať a dvakrát musela měnit proraženou pneumatiku.

Mattias Ekström s Emilem Bergkvistem byli v pátek nejrychlejší v prologu, ale v sobotu poškodili při průjezdu brodem posilovač řízení a odstoupili. Třetí Audi RS Q e-tron francouzské posádky Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger zastavilo na stejné speciálce selhání jednoho ze senzorů.

„Byla to pro nás cenná lekce a první společný závod našeho částečně reorganizovaného týmu. Byla to zajímavá baja, ačkoliv jsme doufali v jiný výsledek,“ připouští Sven Quandt, jehož tým Q Motorsport na projektu s Audi spolupracuje. „Za pouhé dva dny jsme se toho hodně naučili. Konečně jsme zpět v závodním režimu. Podařilo se nám udělat krok vpřed v oblasti zavěšení, což je důležité, i když pořád před sebou máme dost práce. Ale jdeme správným směrem. Závady na Mattiasově a Stéphanově voze nejsou příjemné, ale i to je součást učebního procesu. Další na řadě bude Marocká rally, kde bychom už chtěli nasadit vozy v konfiguraci pro Rally Dakar.“

BAJA ARAGÓN 2023
SP FIA v cross-country bajách
konečné výsledky
1. Nasser Al-Attiyah
Mathieu Baumel
Toyota GR DKR Hilux
Toyota Gazoo Racing
6:18:37,2
2. Lucas Moraes
Kaique Bentivoglio
Toyota Hilux Overdrive
Overdrive Racing
+1:43,2
3. Vaidotas Žala
Paulo Fiúza
Mini JCW Rally Plus
Unique Racing Team
+9:51,5
4. João Ferreira
Filipe Palmeiro
Mini JCW Rally Plus
X-raid Mini JCW Team
+11:08,4
5. Tiago Reis
Valter Cardoso
Toyota Hilux +11:17,8
6. Nani Roma
Àlex Haro
Ford Ranger T1+
M-Sport Ford World Rally Team
+11:56,8
7. Krzysztof Hołowczyc
Łukasz Kurzeja
Mini JCW Rally Plus
X-raid Mini JCW Rally Team
+13:28,9
8. Yazeed Al-Rajhi
Timo Gottschalk
Toyota Hilux Overdrive
Overdrive Racing
+13:39,8
9. Rokas Baciuška
Oriol Vidal
Toyota Hilux Overdrive
Overdrive Racing
+15:54,3
10. Francisco Baretto
Carlos Silva
Toyota Hilux Overdrive
Overdrive Racing
+19:45,1
20. Tomáš Ouředníček
David Křípal
Toyota Hilux
Toyota Gazoo Racing Czech
+38:25,4
V rámci hodnocení FIA odstartovalo 89 vozidel, v cíli klasifikováno 73 posádek.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu