Petr Bartoš: Dakar nebyl můj sen, ale je to výzva

Rubrika: Dakar 2020, Moto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:
Petr Bartoš

Na počátku dubna si Petr Bartoš v bývalém vojenském prostoru u Milovic poprvé vyzkoušel dakarský speciál týmu Moto Racing Group, v jehož barvách by se měl představit na Rally Dakar 2020 v Saúdské Arábii.

Byli jsme u toho a s dvojnásobným evropským šampionem a mnohonásobným mistrem republiky v motokrosu jsme si popovídali o jeho prvních dojmech i o dalších krocích, které jej na cestě na nejslavnější maratonskou rally světa v dalších týdnech a měsících čekají.

Ale pěkně od začátku. Není bez zajímavosti, že účast na Dakaru nebyla nápadem samotného jezdce.

„Dakar je snem mnoha lidí, ale u mě to bylo trochu jinak, protože jsem nikdy na dálkové závody nebyl. Jsem trénovaný na sprint, na třicet minut a dvě kola,“ upozorňuje s úsměvem Petr Bartoš. „Vymyslel to víceméně šéf týmu Orion pan Jiří Doubek. S Ervínem Krajčovičem se byl podívat na posledním Dakaru, zalíbilo se mu to a chce do toho jít. V motokrosu mě podporuje už od roku 2005. Ohledně Rally Dakar mě oslovil jako prvního jezdce, tak jsem to vzal jako další výzvu. Jsem vděčný, že mě někdo na takový závod podpoří.“

Více k tématu:

Motokrosař Petr Bartoš míří na Dakar 2020

s komentářem Ervína Krajčoviče,
majitele týmu MRG

Obávaná navigace

S ohledem na věk by velezkušeného motokrosaře čekal brzký přechod do kategorie veteránů. I proto pro něj bylo zajímavé pokračování kariéry v disciplíně, které na podobné dělení nedbá.

„Jsem rád, že se dál mohu živit jako sportovec, proto jsem na nabídku kývl hned. Ale přemýšlím o ní pořád,“ připouští 39letý závodník. „Jako motokrosař se nebojím jízdy na motorce, to mě baví. Trochu na zapřemýšlení pro mě jsou dlouhé přejezdy, ale i v tomto případě se pořád jedná o jízdu na motorce, tedy to, co dělám celý život. Nejvíc se bojím navigace. Ta je pro motokrosaře nejhorší. Doufám, že mě můj nový týmový kolega Milan Engel bude učit a že to nějak zvládnu.“

MRG, test Milovice 2019
MRG, test Milovice, duben 2019. © DAKAR MANIA

„Hlavní změnou pro mě bude obrovská rychlost. Tím neříkám, že bychom při motokrosu jezdili pomalu, ale tohle je jiné. I dnes tady při prvním tréninku najednou jedu po rovině 130 nebo 140 km/h, motorka se chvěje a já nevím, jaké díry mám před sebou. Nicméně tady jezdím dokolečka, i když je to dlouhý okruh. Ale na Dakaru jedete pořád novým terénem. Vím, že na začátku nebude snadné jet na oči, hlídat si, co mám před sebou, a zároveň sledovat roadbook. Budu se učit.“

Když Petr Bartoš v Milovicích usedl na dakarskou KTM 450 Rally Replica, jednalo se o jeho naprostou premiéru za řídítky speciálu pro cross-country rally.

„Motorka mi padla do ruky a jelo se mi na ní hezky, i když jsem do jejího nastavení zatím nijak nezasahoval. Po testu jsme si s Ervínem řekli, které věci na ní malinko upravíme, ale takové drobnosti jsou vždy na každém jezdci. Jsem rád, že jde o KTM. Tahle značka je pro mě srdeční záležitostí.“

Hlavně se hned nerozplácnout

Je jen málo jezdců, kteří dokázali při prvním startu na Rally Dakar bojovat o špičkové výsledky. Tento závod vyžaduje pokoru i od největších hvězd. A v případě motokrosařů, jejichž sport se svou podstatou od maratonských soutěží značně liší, to platí dvojnásob. Nejprve je potřeba získat zkušenosti, které se pak uplatní v dalších ročnících. Proto se má také v případě spolupráce MRG s Petrem Bartošem jednat o víceletý projekt.

„I na Milanu Engelovi je vidět, že člověku nějakou dobu trvá, než se vše naučí. První Dakar bude určitě jako u každého o rozkoukání. Pak budu zkoušet další závody a zaměřím se na tuto disciplínu i v tréninku. Na prvním Dakaru člověk pojede tak, aby se toho co nejvíc naučil.“

Petr Bartoš, MČR MX Loket 2019
Petr Bartoš při úvodním podniku letošní domácí motokrosové sezony v Lokti. © Orion Racing Team/R. Lavička

„Není možné vlítnout mezi ostřílené matadory a závodit s nimi. Ale samozřejmě jsme závodníci a výsledky chceme. Vždycky jsem byl placený za to, že jsem na motorce něco dokázal. To bude platit i tady. Na druhou stranu, člověk je starší, nebude snad tolik bláznit. Aspoň doufám. Snad se tam hned někde nerozplácnu. Jde prostě o zkušenosti a v motokrosu jsem je taky sbíral spoustu let.“

Motokrosařská fyzička nestačí

Letos se bude Petr Bartoš ještě pravidelně objevovat na domácích i zahraničních motokrosových tratích. Trénink však už bude muset rozdělit mezi obě disciplíny.

„Motokros mě pořád baví, navíc tam předjíždím mladší soupeře, což je důvod, proč to dělám. Pak se ale zaměříme asi jen na rally. Oslovil jsem hlavně kondičního trenéra, protože to bude opravdu o delší výdrži. I když jsem na motokrosu známý, že mám větší fyzičku než ostatní, tak na Dakar to bude asi pořád ještě málo. I když se zase pojede trochu jiné tempo. Bude to o tom, abych jezdil na motorce déle v kuse. Pořídíme endurovou motorku a budu jezdit na delší tréninky i na ní. Nebude to jako dnes, kdy přijedu na trénink a dám si třicet minut. Holt budu jezdit dvě tři hodiny dokolečka, abych získal potřebnou výdrž.“

V průběhu roku čekají Petra Bartoše také první starty v cross-country rally. Konkrétní podobu programu ale tým MRG upřesní v následujících týdnech.

„Musím absolvovat kvalifikační závod. V mém případě by to mělo být Španělsko a Maroko. Už mám nějaké termíny, ale s týmem se ještě domluvíme, které závody musím odjet,“ uzavírá Petr Bartoš.

Mohlo by vás zajímat

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2019

Dakar 2020: Roadbook až před startem, žolíci a supermaraton

Stěhováním do Saúdské Arábie a jmenováním Davida Castery novým ředitelem zásadní proměna Rally Dakar rozhodně nekončí. Tým, jenž si

Více...
Jan Brabec

Jan Brabec skončil se zlomeninami v tuniské nemocnici

Jarní testování na Sahaře je pro tým Big Shock Racing už tradičně důležitou součástí přípravy na následující ročník Rally

Více...
Andrej Karginov, Rally Kazakhstan 2018

Hvězdy Kamazu vyrazí místo Silk Way na Rally Kazakhstan

Po loňské premiéře se Kamaz podruhé vrací na Rally Kazakhstan. Stejně jako před rokem vysílá do Aktau dvojici svých

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu