Martin Macík o novém voze: Sedím úplně jinde, je nesmírně tvrdší

Rubrika: Kamiony  
/ Aktualizováno:
Martin Macík, Dakar 2019

Zítra, v úterý 14. května, odjíždí Martin Macík na testování do Tuniska. S novým vozem, který stále ještě oficiálně nepředstavil. V rozhovoru pro DAKAR MANII kromě jiného prozradil, kdy se tak stane.

I když všichni netrpělivě čekáme na oficiální představení vašeho nového kamionu, začnu z jiného soudku. Na dakarském setkání v Sosnové jste mi prozradil, že váš navigátor František Tomášek čeká přírůstek do rodiny. Už se potomek narodil a stihli jste ho zapít?

„Ano, je to holčička. Mona. A ostatní ji zapili zodpovědně a důstojně. Já jsem bohužel v té době byl na čtyřdenní pracovní cestě v Belgii, takže jsem ji zapil až následně.“

Prozradíte, co pijete, když něco slavíte?

„Já piju vodu a občas si dopřeju vodu s citronem. A když se něco slaví, piju, co teče. Nejsem nijak vyhraněný. Piva moc nevypiju, protože pivař nejsem. Jinak je mi to v podstatě jedno. Ale já jsem jen sváteční ‚chlastač‘. Alkohol piju tak dvakrát třikrát do roka, když je potřeba něco oslavit.“

Uplynulý víkend jste strávil v belgickém Spa, kde se jel podnik mistrovství světa v rallycrossu. Jak vypadal váš program?

„Byli jsme součástí akce našeho sponzora, firmy Champion. Několikrát jsme s ‚Frantou‘ [dakarský vůz Liaz] vyrazili na připravený driftovací okruh v tzv. Champion Areně, kde jsme vždy pět až deset minut jezdili. Svezl jsem pár lidí a jinak jsem absolvoval několik besed a talk show.“

Martin Macík, testování Sedlčany 2019
Martin Macík, Liaz 111.154, Big Shock Racing. Testování v Sedlčanské kotlině 2019. © Big Shock Racing

Jaký je vůbec váš vztah k rallycrossu? Rallycrossová trať v Sedlčanské kotlině je vlastně takové vaše domácí hřiště…

„Musím říct, že než jsem teď WRX viděl na vlastní oči, líbilo se mi víc. Kam se rallycross hrabe na Dakar! Trochu mě zklamalo, že i když se člověk projde paddockem, vlastně nic nevidí, nic se nedozví. Vše je zaměřeno na show pro kamery. V tom mě WRX trochu zklamalo.“

„Super Cars jsou samozřejmě top, ale ostatní kategorie mě moc neoslovily. Víte, jak to je. Jakmile čuchnete k tomu nejlepšímu, což na Dakaru je, tak vás potom už i v ostatních disciplínách zajímá zase jen to nejlepší. Ale svezení se Super Cars by mě lákalo.“

„Chtěl jsem, aby mě pořadatelé s ‚Frantou‘ pustili na trať, abychom předvedli, co naše auto dovede. Myslím, že by to bylo zajímavé srovnání. Super Cars mají neuvěřitelný rozjezd, ale jinak by asi všichni koukali, jak rychlí bychom byli.“

Co belgičtí fanoušci? Znají vás?

„Pár desítek nebo stovek lidí vědělo, kdo jsem. Ale každý motorsport má své fanoušky. Výhodou Dakaru je, že ho všichni znají podobně jako formuli 1. Vědí, o co tam jde. Ovšem pak se každý soustředí na svou oblíbenou disciplínu, ve které se vyzná, a ty další má v obecném povědomí. Ale v Belgii byla i spousta Čechů, takže jsme tam své příznivce měli.“

Pojďme k vašemu závodění. Jak to vypadá s vaším novým dakarským kamionem ‚Karlem‘? Už vyjel? A co jeho dvojče ‚Andrej‘, které jste stavěli pro Jaroslava Valtra?

„Obě auta jsou hotová. S ‚Karlem‘ jsem už ujel pár kilometrů a dnes odpoledne [v pondělí 13. května] s ním jdu jezdit znovu. Teď je potřeba odladit všechny nedostatky a chyby. I když jsme použili vše, co na ‚Frantovi‘ fungovalo, jedná se o úplně jiný vůz a až při testech se ukáže, jestli vše funguje i na ‚Karlovi‘ tak, jak potřebujeme.“

Předpokládám, že zatím nejde o úplně ostré ježdění a že se spíš jedná ‚pouze‘ o kontrolu funkčnosti…

„Přesně tak. Prověřujeme, jestli funguje elektroinstalace, vzduch, řízení, čtyřkolka, jestli mi svítí všechny kontrolky a podobně.“

Testujete za ‚zavřenými dveřmi‘? Kdy vlastně ‚Karla‘ oficiálně představíte?

„Částečně ano a částečně ne. Ale naši skalní fandové respektují, že ho chceme prezentovat nějakou formou a v určitý čas. ‚Karla‘ oficiálně představíme zítra dopoledne. Zrovna teď odjel lepič, ladíme poslední detaily. Máte se na co těšit.“

Ohledně vašeho nového vozu se na základě různých indicií čile spekuluje už několik měsíců. Prozradíte už dnes nějaké podrobnosti?

„Spekuluje se hodně, ale lidi se soustředí na věci, které jsou z mého pohledu nepodstatné. Když to přeženu, je úplně jedno, jestli to bude Avia nebo MAN. Úplně stejně je jedno, jestli to bude auto s čumákem, nebo trambus. Každá koncepce má své výhody i nevýhody. Proto není rozhodující ani tento faktor.“

Nicméně z mnoha stran je slyšet, že kamiony s čumákem jsou přinejmenším po stránce komfortu posádky někde úplně jinde…

„To je realita. Když se o tom dneska bavím třeba s De Rooyem, neustále od něj slyším, že je to velmi komfortní. Ale já jsem s kapotovaným kamionem ještě nikdy v ostrém tempu nejel, proto sám nedokážu posoudit, jak velký rozdíl to je.“

A co je tedy v případě ‚Karla‘ z vašeho pohledu zásadní?

„To, že sedím úplně někde jinde, posez v kabině je jiný. Jiná je také funkčnost auta, které je nesmírně tvrdší, což jsme chtěli.“

Martin Macík jun. & Martin Macík sen., Rally Dakar 2019
Martin Macík jun. & Martin Macík sen., Big Shock Racing. Rally Dakar 2019. © Big Shock Racing

Kdy přesně vyrážíte na plánované testování do Tunisu?

„Odjíždíme už zítra. Sedmnáctého nebo osmnáctého bychom měli začít s testy v Ksar Ghilane. ‚Karel‘ absolvuje cestu po vlastní ose, celé si to s ním odjedu, abych viděl, jak bude fungovat.“

Jede s vámi do Afriky i Jaroslav Valtr s ‚Andrejem‘?

„Ano, Jarda bude testovat s námi, abychom vyzkoušeli obě auta. Další informace ale nechám na něm.“

Bude se program saharských testů nějak lišit od předchozích let právě proto, že letos budete rozsáhleji zkoušet novou techniku?

„Primárně se od předchozích let nijak lišit nebude. Mě osobně čeká decentně tvrdší pětifázový trénink, který mi na těch čtrnáct dní, co tam budu, sestavil trenér.“

„Celkově se bude vše odvíjet podle situace. Ono se může zdát, že najezdit nějaké tři tisíce kilometrů na jednom místě je celkem jednoduché, ale není to tak. Je to docela makačka. Navíc je jasné, že auto bude mít dětské nemoci. Bylo by divné, kdyby nemělo. Takže se může stát, že přijdeme o půl dne nebo den kvůli práci na autě.“

Martin Macík, Rally Dakar 2019
Martin Macík, Big Shock Racing. Rally Dakar 2019. © Big Shock Racing

Vezete s sebou do Afriky kvůli testování nových aut větší počet náhradních dílů?

„Ne, je to stejné jako vždycky. Speciální technickou přípravu jsme nedělali. Máme s sebou to, co vozíme i na ‚Frantu‘, protože motor, převodovka, nápravy, tlumiče a další komponenty jsou vlastně stejné. Ale jsme zvyklí poradit si s čímkoliv, v případě nutnosti umíme improvizovat. O tom je přeci Dakar.“

Příští středu proběhne ve Varšavě setkání organizátorů Rally Dakar s jejími středoevropskými účastníky. Předpokládám, že váš otec a šéf týmu Martin Macík sen. jede do Afriky s vámi. Kdo bude za váš tým v Polsku?

„Nikdo. Tohle setkání má spíš prezentační charakter pro nové účastníky a pro ty současné je příjemné ze společenského hlediska. Kdybychom nebyli na testech, nejspíš bych se ho také zúčastnil, abych se viděl s ostatními. Ale nepředpokládám, že bychom se tam dozvěděli něco, co už nevíme. Ono nic moc dalšího není potřeba. Jde hlavně o logistiku a data, a to už víme.“

Od přesunu Dakaru do Saúdské Arábie se kromě jiného čeká, že technika bude opouštět Evropu později, že ji týmy budou mít k dispozici déle. To už je jisté?

„Na základě informací, které zatím máme, by to tak být mělo. Ale půjde spíš jen o dny. Čekáme na potvrzení. Ještě bude záležet, co nasmlouvají organizátoři s přepravními společnostmi.“

Sledujete během roku, jaké novinky připravuje konkurence?

„Přiznám se, že moc ne. Neřeším to. K čemu mi je vědět, že má někdo kamion rychlejší, větší, takový nebo makový? Já vím, jak rychlý jsem byl letos, a příště chci být ještě rychlejší. Tak chci soupeře porážet. Nejedu na Dakar s očekáváním, že jim se něco stane a já díky tomu vyhraju. Náš tým je skvělý, výborně to funguje i v kabině. Na tom stavíme a v tom se chceme posunout zase dál.“

Děkuji za rozhovor a přeji, ať se testování v Africe vydaří podle představ.

Mohlo by vás zajímat

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2019

Dakar 2020: Roadbook až před startem, žolíci a supermaraton

Stěhováním do Saúdské Arábie a jmenováním Davida Castery novým ředitelem zásadní proměna Rally Dakar rozhodně nekončí. Tým, jenž si

Více...
Jan Brabec

Jan Brabec skončil se zlomeninami v tuniské nemocnici

Jarní testování na Sahaře je pro tým Big Shock Racing už tradičně důležitou součástí přípravy na následující ročník Rally

Více...
Andrej Karginov, Rally Kazakhstan 2018

Hvězdy Kamazu vyrazí místo Silk Way na Rally Kazakhstan

Po loňské premiéře se Kamaz podruhé vrací na Rally Kazakhstan. Stejně jako před rokem vysílá do Aktau dvojici svých

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu