Holandský Preproloog poprvé v novém dějišti

Rubrika: Kamiony  
/ Aktualizováno:

Po léta bylo jméno Valkenswaard synonymem pro konání tradičního holandského dostaveníčka před odjezdem na Dakar. Po vyhrocení sporů s majiteli terénního autodromu Eurocircuit se město Valkenswaard rozhodlo ze svého území pořadatele vyobcovat. Okruh přitom leží dva kilometry od města kdesi mezi poli a lesy. Pořadatel však rychle nalezl alternativní řešení – našel útočiště v rekreační oblasti E3 Strand Duynenwater nedaleko Eindhovenu. Ostatně, řadě týmů je to místo vcelku známé – i z videí z testování víme, že sem za tímto účelem stále míří.

Dosavadní promotér, televize RTL 7, sice dal pořadatelům také košem, ne tak nizozemské zastoupení výrobce stavení techniky Caterpillar, firma PonCAT. A tak vznikla v píscích na břehu jezera spousta terénních vln a vlnek, které poskytly přehlednou a atraktivní scenérii. Diváci se rozestoupili podél trati a rozhodně netratili. Naopak. Poslední roky byl Valkenswaard stále stejný a čím dál fádnější. Změna lokace znamenala bezesporu osvěžení.

A koho jsme v Eerselu viděli? Těžko říci, zda bude mít Nizozemsko při nadcházejícím Dakaru 2020 v kategorii kamionů nějaké opravdu žhavé želízko v ohni. Gerard de Rooyoznámil, že vinou zdravotních problémů (pravděpodobně v kombinaci s nedokončenou stavbou nového speciálu s nezávislým zavěšením kol), nový Dakar vynechá.

Janus van Kasteren, Preproloog 2019
Janus van Kasteren, Iveco Powestar Torpedo, Team Petronas de Rooy Iveco. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Do Džiddy však posílá silný tým čtyř kamionů, v němž se o místo v první pětce budou prát relativně nové tváře, Janus van Kasteren a Vick Versteijnen. Pro oba však platí, že Gerardova jezdeckého formátu ani rychlosti rovněž se neúčastnícího Federica Villagry (těžká finanční situace v soudobé Argentině) zatím nedorostli.

Nový Trakker byl postaven pro Michiela Becxe – rychlostně to zatím neznamenalo žádný zázrak. Konstrukce kamionu je dlouhodobě známá (nové je uložení velkého mezichladiče pod střechou nástavby, uložení kabiny, vedení sání nad kabinou a taky humpolácký plechový nárazník s nalepenou fotografií světel – brrr). Kamiony od de Rooye bývají rychlé, ale řemeslné zpracování mívají na kovářské úrovni – něco takového by finální kontrolou v Sedlčanech neprošlo. Na krásu se ale nejezdí.

Pascal de Baar, Preproloog 2019
Pascal de Baar, Renault K520, Riwald Dakar Team. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Silný tým vypravuje Mario Kress. Čtveřice kamionů už je na hranici kapacitních možností týmu, ale bude na co koukat. Martin van den Brink s kapotovým Renaultem Sherpa bude muset držet na uzdě hlavně emoce – mladý synek Mitchel opět usedne s ním do jedné kabiny a Martin už reálně mluví o stavbě druhého vozu, do něhož mladý usedne, jakmile mu bude osmnáct. Posilou je návrat zkušeného dakaristy Pascala de Baara, tentokrát v dresu Riwald Recycling.

S velkým zájmem je sledován debut nového hybridního Renaultu C460 pod vedením Gerta Huzinka. V Eerselu totiž Huzink celkem přesvědčivě vyhrál, auto mělo neuvěřitelnou sílu a ani silná kapotová Torpeda od de Rooye na něj nestačila. Huzink jezdecky nikdy nepředstavoval kamionovou špičku, ale elektrický doping silný 1600 newtonmetrů byl v písku znát. Nízký speciál futuristických tvarů létal jako splašený. Uvidíme, jaká bude spolehlivost systému i to, jak reálně dokáže posádka s rekuperovanou elektrickou energií nakládat.

Sestavu MKR doplňují „hasiči“ – Firemen Dakar Team Richarda de Groota. Krásné auto a dosti opatrný výkon, navazující na matné představení s Dafem v letech minulých.

Adwin Hoondert, Preproloog 2019
Adwin Hoondert, DAF CF75, Team Adwin Hoondert. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Kdo poutal pozornost dál?

Vcelku slibně zajel Adwin Hoondert s Dafem, ten má ovšem namířeno až na dubnovou Morocco Desert Challenge.

Richard de Groot po havárii v Maroku přestavěl svůj DAF zejména v oblasti nástavby, ale hlavně pořídil automatickou převodovku Allison.

Johan Elfrink znovu vylepšil svůj kompaktní Zetros (pneumatiky Semperit, tlumiče stabilizátorů) a opět vyráží na Africa Eco Race.

Johan Elfrink, Preproloog 2019
Johan Elfrink, Mercedes-Benz Zetros. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Zaujal starší DAF po Marcu Leuwovi v nových zelených sponzorských barvách týmu Dust Warriors (jezdec William van Groningen). Vůz totiž už z dřívějška nese starší nástavbu od de Rooyů (Iveco 2011), ale také nárazník z faceliftového provedení Tatry 815 TerrNo!

Gerrit Zuurmord má po havárii v Maroku svůj ex-Veka MAN opět po kupě, navíc vylepšený na podvozku a s automatickou převodovkou. Sám však jezdecky zaostává za dřívější rychlostí Staceyho a Versluise.

Zaujala také statická ukázka kreace Eimberta Timmermanse, kterou jsem pracovně nazval Kyklop. Motor Paccar uložený před zadní nápravou, převodovka nasměrována vpřed, kabina Foden a šílený design přední kapoty – co s tím chce Timmermans počít, bůh suď…

Holandskou družinu se na Dakaru znovu vyplatí sledovat, ale skutečného favorita v ní tentokrát nenajdeme. Nejzajímavější bude pozorování toho, jak si vede hybridní technologie v Huzinkově autě a jak vysoko dosáhnou kapotoví nájemci u de Rooye. Kandidátů na pořadí do desítky je víc, ale i ti nejlepší z momentální holandské sestavy by v silách českých zástupců v kategorii kamionů být měli.

Právní služby od A po Ž

Mohlo by vás zajímat

Zdeněk Tůma, Dakar 2018

Zdeněk Tůma: Dakar v Saúdské Arábii bude bolet

Trajekt napěchovaný vozidly pro Rally Dakar zamířil z Marseille do Džiddy. Svůj stroj na loď naložil i český čtyřkolkář Zdeněk Tůma.

Více...
Nasser Al-Attiyah, Maroko 2019

Dakar 2020: Red Bull rozjíždí juniorský program

Na okruzích pomohli do hvězdných výšin Vettelovi, Verstappenovi a řadě dalších. Teď se u Red Bullu rozhodli vychovat také budoucí vítěze Rally Dakar.

Více...
Aleš Loprais, testování 2019

Aleš Loprais: Očekávám těžký a tvrdý Dakar

Za necelé čtyři týdny odstartuje Aleš Loprais už počtrnácté do Rally Dakar. Navzdory bohatým zkušenostem však míří do velkého neznáma.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu