Holandský Preproloog poprvé v novém dějišti

Rubrika: Kamiony  
/ Aktualizováno:

Po léta bylo jméno Valkenswaard synonymem pro konání tradičního holandského dostaveníčka před odjezdem na Dakar. Po vyhrocení sporů s majiteli terénního autodromu Eurocircuit se město Valkenswaard rozhodlo ze svého území pořadatele vyobcovat. Okruh přitom leží dva kilometry od města kdesi mezi poli a lesy. Pořadatel však rychle nalezl alternativní řešení – našel útočiště v rekreační oblasti E3 Strand Duynenwater nedaleko Eindhovenu. Ostatně, řadě týmů je to místo vcelku známé – i z videí z testování víme, že sem za tímto účelem stále míří.

Dosavadní promotér, televize RTL 7, sice dal pořadatelům také košem, ne tak nizozemské zastoupení výrobce stavení techniky Caterpillar, firma PonCAT. A tak vznikla v píscích na břehu jezera spousta terénních vln a vlnek, které poskytly přehlednou a atraktivní scenérii. Diváci se rozestoupili podél trati a rozhodně netratili. Naopak. Poslední roky byl Valkenswaard stále stejný a čím dál fádnější. Změna lokace znamenala bezesporu osvěžení.

A koho jsme v Eerselu viděli? Těžko říci, zda bude mít Nizozemsko při nadcházejícím Dakaru 2020 v kategorii kamionů nějaké opravdu žhavé želízko v ohni. Gerard de Rooyoznámil, že vinou zdravotních problémů (pravděpodobně v kombinaci s nedokončenou stavbou nového speciálu s nezávislým zavěšením kol), nový Dakar vynechá.

Janus van Kasteren, Preproloog 2019
Janus van Kasteren, Iveco Powestar Torpedo, Team Petronas de Rooy Iveco. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Do Džiddy však posílá silný tým čtyř kamionů, v němž se o místo v první pětce budou prát relativně nové tváře, Janus van Kasteren a Vick Versteijnen. Pro oba však platí, že Gerardova jezdeckého formátu ani rychlosti rovněž se neúčastnícího Federica Villagry (těžká finanční situace v soudobé Argentině) zatím nedorostli.

Nový Trakker byl postaven pro Michiela Becxe – rychlostně to zatím neznamenalo žádný zázrak. Konstrukce kamionu je dlouhodobě známá (nové je uložení velkého mezichladiče pod střechou nástavby, uložení kabiny, vedení sání nad kabinou a taky humpolácký plechový nárazník s nalepenou fotografií světel – brrr). Kamiony od de Rooye bývají rychlé, ale řemeslné zpracování mívají na kovářské úrovni – něco takového by finální kontrolou v Sedlčanech neprošlo. Na krásu se ale nejezdí.

Pascal de Baar, Preproloog 2019
Pascal de Baar, Renault K520, Riwald Dakar Team. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Silný tým vypravuje Mario Kress. Čtveřice kamionů už je na hranici kapacitních možností týmu, ale bude na co koukat. Martin van den Brink s kapotovým Renaultem Sherpa bude muset držet na uzdě hlavně emoce – mladý synek Mitchel opět usedne s ním do jedné kabiny a Martin už reálně mluví o stavbě druhého vozu, do něhož mladý usedne, jakmile mu bude osmnáct. Posilou je návrat zkušeného dakaristy Pascala de Baara, tentokrát v dresu Riwald Recycling.

S velkým zájmem je sledován debut nového hybridního Renaultu C460 pod vedením Gerta Huzinka. V Eerselu totiž Huzink celkem přesvědčivě vyhrál, auto mělo neuvěřitelnou sílu a ani silná kapotová Torpeda od de Rooye na něj nestačila. Huzink jezdecky nikdy nepředstavoval kamionovou špičku, ale elektrický doping silný 1600 newtonmetrů byl v písku znát. Nízký speciál futuristických tvarů létal jako splašený. Uvidíme, jaká bude spolehlivost systému i to, jak reálně dokáže posádka s rekuperovanou elektrickou energií nakládat.

Sestavu MKR doplňují „hasiči“ – Firemen Dakar Team Richarda de Groota. Krásné auto a dosti opatrný výkon, navazující na matné představení s Dafem v letech minulých.

Adwin Hoondert, Preproloog 2019
Adwin Hoondert, DAF CF75, Team Adwin Hoondert. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Kdo poutal pozornost dál?

Vcelku slibně zajel Adwin Hoondert s Dafem, ten má ovšem namířeno až na dubnovou Morocco Desert Challenge.

Richard de Groot po havárii v Maroku přestavěl svůj DAF zejména v oblasti nástavby, ale hlavně pořídil automatickou převodovku Allison.

Johan Elfrink znovu vylepšil svůj kompaktní Zetros (pneumatiky Semperit, tlumiče stabilizátorů) a opět vyráží na Africa Eco Race.

Johan Elfrink, Preproloog 2019
Johan Elfrink, Mercedes-Benz Zetros. Preproloog 2019. © Jiří Vintr

Zaujal starší DAF po Marcu Leuwovi v nových zelených sponzorských barvách týmu Dust Warriors (jezdec William van Groningen). Vůz totiž už z dřívějška nese starší nástavbu od de Rooyů (Iveco 2011), ale také nárazník z faceliftového provedení Tatry 815 TerrNo!

Gerrit Zuurmord má po havárii v Maroku svůj ex-Veka MAN opět po kupě, navíc vylepšený na podvozku a s automatickou převodovkou. Sám však jezdecky zaostává za dřívější rychlostí Staceyho a Versluise.

Zaujala také statická ukázka kreace Eimberta Timmermanse, kterou jsem pracovně nazval Kyklop. Motor Paccar uložený před zadní nápravou, převodovka nasměrována vpřed, kabina Foden a šílený design přední kapoty – co s tím chce Timmermans počít, bůh suď…

Holandskou družinu se na Dakaru znovu vyplatí sledovat, ale skutečného favorita v ní tentokrát nenajdeme. Nejzajímavější bude pozorování toho, jak si vede hybridní technologie v Huzinkově autě a jak vysoko dosáhnou kapotoví nájemci u de Rooye. Kandidátů na pořadí do desítky je víc, ale i ti nejlepší z momentální holandské sestavy by v silách českých zástupců v kategorii kamionů být měli.

eShop DAKARMANIA

Mohlo by vás zajímat

Albert Llovera, Dakar 2020

Dakar 2021: Duny v Emirátech? Organizátoři cílí spíš na západ

Společnost Amaury Sport Organisation, která je pořadatelem Rally Dakar, hodlá následující ročních dálkové soutěže uspořádat na území dvou států.

Více...
Martin Macík, Dakar 2020

Macíkův navigátor: Překvapily mě nenávistné komentáře vůči Rusům

Rally Dakar 2020 měla pro Martina Macíka tři zásadní aspekty, které mu zůstanou ve vzpomínkách na první saúdskoarabský ročník slavné soutěže.

Více...
Nasser Al-Attiyah, Dakar 2020

Al-Attiyah: Technické předpisy nejsou fér

Nasser Al-Attiyah je přesvědčen, že technické předpisy nebyly při Dakaru 2020 nastaveny správně, a očekává, že v dojde reglementu ke změnám.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu