Zdeněk Tůma: Dakar v Saúdské Arábii bude bolet

Rubrika: Tiskové zprávy  
/ Aktualizováno:

Trajekt napěchovaný vozidly pro Rally Dakar zamířil z přístavu v Marseille do saúdskoarabské Džiddy, kde slavný závod 5. ledna premiérově startuje. Svůj vyladěný stroj na loď naložil i český čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Do boje s nejnáročnější motoristickou soutěží světa se pustí už potřetí.

Zdeněk Tůma před Dakarem 2020
Zdeněk Tůma, Yamaha Raptor, Barth Racing Team. Představení týmu před Rally Dakar 2020. © Barth Racing

„Myslím, že tenhle Dakar bude ze všech nejtěžší. Bude to vážně bolet. Některé etapy měří přes pět set kilometrů. Kdo dojede do cíle, bude sám o sobě vítěz,“ řekl Zdeněk Tůma.

Po jedenácti ročnících v Jižní Americe se legendární Dakar poprvé koná na Středním východě. A pořadatelé se na novém území neupejpali. Délka tratě: 7 855 km. Měřené úseky: 5 096 km. Počet etap: 12. Trasa v písku: 68 procent. K tomu výrazná navigační obtížnost.

„Duny v poušti Rub al-Chálí by mi mohly vyhovovat, ale bude to fakt záhul. Všechny etapy jsou hodně dlouhé. Některé dny pojedeme až osm set kilometrů. To jsem nezažil,“ nastínil českokrumlovský rodák.

Rally odstartuje na pobřeží Rudého moře a skončí ve městě Kiddíja nedaleko Rijádu.

Zdeněk Tůma, Dakar 2018
Zdeněk Tůma, Yamaha Raptor, Barth Racing Team. Rally Dakar 2018. © Barth Racing

„Hned první den začínáme zostra, čeká nás 320 kilometrů. Dřív to byl prolog kolem třiceti kilometrů. No a poslední etapa, která dřív mívala kolem sta kilometrů, tentokrát měří čtyřikrát tolik. Do samého závěru nebude nic rozhodnuto,“ upozornil Tůma. „To, jak se těším, ani nedovedu popsat. Vím, že to bude fyzicky extrémně náročné, ale psychicky mě to naopak nabije. Tam člověk úplně vypne.“

Jezdec týmu Barth Racing se při své první účasti na Dakaru v roce 2017 zaskvěl dvanáctým místem, o rok později skončil patnáctý. Po loňské pauze touží tentokrát na své Yamaze Raptor 700 proniknout do top 10. Závodní čtyřkolku, která přijde na 32 tisíc eur, poslal na Arabský poloostrov i s ostatní výbavou.

„Jestli jsem něco zapomněl, tak už mám smůlu. Jen kombinézy, které mi šijí na míru, budu mít s sebou v letadle. Doprovodná auta, šest sad náhradních gum, i veškeré náhradních díly, z nichž bych prakticky postavil druhý stroj, už jsou pryč,“ popsal Tůma.

„Teď už se budu potit jen na mučících strojích, do Dakaru na čtyřkolku nevlezu. Přímo od fitness trenéra mám doporučený veslovací trenažér, který nejlépe simuluje mou zátěž na čtyřkolce. Snažím se na tom být denně. Ale jede se v nové destinaci, všichni na startu tak máme stejné šance. Organizátoři navíc omezili maximální rychlost na 130 km/h. Snažili se upravit pravidla tak, abychom všichni měli motory co nejvíc podobné a rozhodovaly naše dovednosti a technika jízdy, ne finanční možnosti.“

Zdeněk Tůma, Dakar 2018
Zdeněk Tůma, Yamaha Raptor, Barth Racing Team. Rally Dakar 2018. © Barth Racing

Pokud jde o peníze, tak ani ti nejrychlejší na Dakaru nezbohatnou. Vítěz dostane 15 000 eur, což je například ve srovnání s triumfem na tenisovém US Open 227krát méně!

„My jezdci dáme stejnou sumu, tedy těch patnáct tisíc eur, jen za startovné. Na Dakaru se platí za každého. Účast mechanika stojí devět tisíc eur, auto další čtyři a půl tisíce,“ uvedl Tůma.

Do Saúdské Arábie s ním vyrazí ještě dalších šest členů týmu Barth Racing, kteří pojedou ve dvou doprovodných autech. V asistenčním vozidle dva mechanici, druhý vůz bude řídit známý moderátor Vlasta Korec.

„Stejně jako v minulosti budou pro Českou televizi přinášet zákulisní informace a přibližovat krásy Saúdské Arábie,“ dodal šéf týmu Barth Racing Michal Burkoň.

Tisková zpráva týmu Barth Racing [editováno]

eShop DAKARMANIA

Mohlo by vás zajímat

Rally Dakar 2020

Rallyshow Vacov se představuje a hned čelí dunám

Poslední únorový den by si měli do svých kalendářů zaznamenat všichni příznivci Rally Dakar! Obzvlášť, pokud jsou z jižních, západních nebo středních Čech.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2019

Královna se vrátí na Dakar. Pilotem známý český závodník

Aleš Loprais potvrdil, že jeho tým nasadí na Dakaru 2021 dva kamiony. Instaforex Loprais Team by měly reprezentovat vozy dvou různých značek.

Více...
Ajrat Mardějev, Silk Way Rally 2019

Covid-19 může změnit program Silk Way Rally 2020

Organizační výbor Silk Way Rally sleduje situaci související se šířením koronaviru Covid-19 a je připraven upravit závěrečnou část jubilejního ročníku.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu