Výsledky čtvrté etapy Dakaru 2020 udělaly radost hned dvěma jezdcům továrního týmu Kamaz. Anton Šibalov dokázal jako první v kategorii kamionů podruhé vyhrát speciálku a jeho kolega Andrej Karginov se ujal vedení v průběžné klasifikaci.
[poslední aktualizace, 8. 1. 2020, 21:33]
Ve středu 8. ledna pokračovala Rally Dakar 2020 etapou z Neomu do Al Uly. Speciálku dlouhou 453 kilometrů notně okořenila závěrečná více než padesátikilometrová sekce ve velmi kamenitém terénu, která dala co proto menším závodním strojům. I díky tomu byl Anton Šibalov s Kamazem jen o jedenáct minut pomalejší než dnešní vítěz kategorie automobilů Stéphane Peterhansel s buginou Mini.
Pro posádku Anton Šibalov, Dmitrij Nikitin, Ivan Tatarinov však byl mnohem důležitější pohled do výsledkové listiny kamionů. Právě závěrečný úsek zvládl Šibalov o čtyři a půl minuty rychleji než Andrej Karginov a díky tomu si s náskokem dvou minut a jednadvaceti sekund dojel pro dílčí triumf.
„Dnes jsme si kamení užili nejvíc za celý závod. Pravděpodobně jen zázrakem jsme se vyhnuli defektu. Prakticky celou dobu to byl opravdový trial, takové množství kamení jsem za celou svou kariéru neviděl,“ tvrdí Anton Šibalov.
„Šílené množství kamení. Tak velké balvany, jako byly na posledních padesáti kilometrech, jsem nikdy při závodě neviděl,“ potvrzuje slova týmového kolegy Andrej Karginov, jemuž i druhý čas stačil k postupu na první příčku. Dosud vedoucí Sergej Vjazovič s Mazem ztratil patnáct a tři čtvrtě minuty a klesl na druhé místo. Vedoucí dvojici nyní dělí deset minut a 43 sekund. Šibalov je třetí (+15:02 min).
Fantastický finiš předvedl také Dmitrij Sotnikov, který po včerejším zklamání dohání ztrátu. Díky třetímu místu v etapě se Rus vrátil do elitní desítky celkového pořadí.
„Místy nebyla cesta, ale jen kameny různých velikostí. My jsme však bojovali až do konce. V poslední části speciálky všechny kamiony ubraly, ale my jsme dál tlačili, abychom získali nějaký čas zpět,“ říká Dmitrij Sotnikov.
Dvě české posádky v top 5
Martin Macík, František Tomášek a David Švanda udrželi čtvrtou pozici celkově, přestože v etapě byli až desátí (+25:16). V celkovém součtu narostla ztráta žluto-černého Iveca týmu Big Shock Racing už téměř na hodinu. Důvodem byly dva defekty a následná jízda bez další rezervy, která vedla sedlčanského závodníka ke zvolnění v náročném závěrečném úseku.
Více se dařilo Aleši Lopraisovi, Khalidu Alkendimu a Petru Pokorovi, kteří byli s Pragou V4S DKR sedmí (+19:02), dnes jedenáctého Eduarda Nikolajeva porazili o sedm minut a díky tomu se v průběžné klasifikaci posunuli před obhájce loňského vítězství na pátou příčku. Nikolajev dnes ztratil třináct minut kvůli dvěma defektům, které musel měnit mezi 243. a 296. kilometrem.
„Pro mě to dnes bylo utrpení. Byla to jedna z nejnepříjemnějších etap vůbec,“ přiznává v týmovém newsletteru po čtvrté etapě Aleš Loprais. „Je to extrémně vysilující, rychlý a náročný Dakar.“
„Po včerejší opravě konečně čistá etapa bez defektů a jakýchkoliv jiných problémů,“ doplňuje v samostatném reportu z bivaku v Al Ule palubní mechanik Petr Pokora. „Auto fungovalo dobře, i když s malinko menším výkonem, který jsme včera z bezpečnostních důvodů nepatrně snížili.“
Další povedený den „českých“ Renaultů
Osmý čas pomohl Pascalu de Baarovi s Renaultem, který pro nizozemský Riwald Dakar Team připravuje severočeská společnost MKR Technology, k postupu na stejnou pozici i v celkovém hodnocení. Nizozemec na deváté místo odsunul Martina Šoltyse, Davida Schovánka a Tomáše Šikolu, kteří byli s Tatrou týmu Buggyra Racing tentokrát třináctí (+46:28).
„Nechápu, jak vepředu mohou tak letět, protože to jsou strašný rány. Párkrát jsme si ji pěkně dali, byla to hrozná roztloukačka. Tatra drží skvěle. Uchází nám jen jeden měch, ale to se nyní opraví a frčíme dál,“ říká Martin Šoltys.
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 4. etapě |
|||
1. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | 15:54:43 |
2. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | +10:43 |
3. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | +15:02 |
4. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +59:16 |
5. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +1:08:55 |
6. | Nikolajev/Jakovlev/Rybakov | Kamaz 43509 | +1:11:26 |
7. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +1:18:58 |
8. | De Baar/Van der Vaet/Slootjes | Renault K520 | +1:45:26 |
9. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +2:07:05 |
10. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +2:16:45 |