Dakar 2020: Loprais se do cíle doploužil, přesto je čtvrtý

V deváté etapě Rally Dakar 2020 atakovala posádka Aleše Lopraise znovu umístění mezi třemi nejlepšími. Kvůli technickým problémům ale včerejší umístění nezopakovala. Už počtvrté v řadě si etapové vítězství připsal Andrej Karginov s Kamazem.

[poslední aktualizace 14. 1. 2020, 19:58]

Aleš Loprais, Dakar 2020
Aleš Loprais/Khalid Alkendi/Petr Pokora, Praga V4S DKR, Instaforex Loprais Team. Rally Dakar 2020. © Loprais Team

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora obsadili v deváté etapě Rally Dakar 2020 čtvrté místo a stejnou pozici udrželi i v průběžné klasifikaci, ačkoliv do cíle speciálky dojížděli téměř krokem.

„Začátek byl pěkný a my jsme do toho hezky šli. Vyvarovali jsme se defektů a celou dobu se na mezičasech drželi na třetím fleku, ale třicet kilometrů před cílem nám upadl výfuk a utavil nám jednu hadici,“ popisuje těžkosti Aleš Loprais. „Měli jsme obavu, aby auto nezačalo hořet a nepřišli jsme o brzdy. Museli jsme zpomalit na patnáct kilometrů v hodině a jen dojet do cíle.“

Praga v barvách Instaforex Loprais Teamu se dlouho držela na třetí pozici za Andrejem Karginovem (Kamaz) a Sergejem Vjazovičem (MAZ). Jenže na posledních kilometrech musela přenechat etapový bronz Eduardu Nikolajevovi, který však s dalším Kamazem pokračuje už pouze mimo celkové pořadí.

Karginov na vrcholu, Vjazovič na hraně

Pátým dílčím vítězstvím v letošním ročníku překonal Andrej Kargionov dosavadní osobní dakarské maximum. Čtyřikrát byl na speciálkách nejrychlejší v roce 2014, kdy se také radoval z celkového triumfu.

Andrej Karginov/Andrej Mokjejev/Igor Leonov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Dakar 2020. © Kamaz

„Jednou nám zhasl motor, ale restartem jsme ztratili jen pár sekund. Dnes se opět sto kilometrů jelo maximální povolenou rychlostí. Technika dostala pořádně zabrat. Skutečné duny začnou zítra. Už se jich nemohu dočkat,“ těší se Andrej Karginov, který po deváté etapě vede o 38 a půl minuty před týmovým kolegou Antonem Šibalovem, jehož dnes přibrzdil defekt pneumatiky v úvodní kamenité části.

Osm minut dnes na Šibalova najel Vjazovič, nicméně v celkovém součtu ztrácí třetí Bělorus na druhého Rusa stále půl hodiny. Závodící šéf továrního týmu MAZ měl v úplném závěru etapy velké štěstí, když na rychlém úseku ustál situaci, při které jeho kamion málem udělal kotrmelec přes přední kapotu.

Martin Macík/František Tomášek/David Švanda, Iveco Powerstar, Big Shock Racing. Rally Dakar 2020. © ASO

Díky, ale…

Martin Macík, František Tomášek a David Švanda dnes s Ivecem týmu Big Shock Racing ztratili 23 minut. Celkově zůstávají šestí, od pátého Dmitrije Sotnikova s Kamazem je dělí osmnáct a půl minuty.

„Už nám to trošku leze na mozek. Kolem 350. kilometru opět separovaný vzorek, opět výměna pneumatiky. Navíc nám tam něco malého upadlo, vzalo to s sebou nějakou elektriku. Tak jsme to nějak pošolichali a posledních asi sedmdesát kilometrů jsme to takovými menšími dunkami dojížděli jenom na zadní náhon,“ vysvětluje Martin Macík.

A sedlčanský závodník vidí příčinu své ztráty i jinde: „Po úvodní pasáži jsme sjeli do řečiště, kde jsme předjeli asi tři nebo čtyři kamiony a pověsili se za Martina Šoltyse. Na to, jak nás včera vytáhl, za což ještě jednou mockrát děkuju, tak dneska nás asi 120 nebo 130 kilometrů brzdil až do první neutralizace.“

Martin Šoltys/David Schovánek/Tomáš Šikola, Tatra Phoenix, Tatra Buggyra Racing. Rally Dakar 2020. © Buggyra Media

Martin Šoltys s Davidem Schovánkem a Tomášem Šikolou dnes dělali maximum, aby za svými zády udrželi po včerejšku nepříjemně dotírajícího Teruhita Sugawaru s Hinem. Japonského závodníka porazili o jedenáct a půl minuty a upevnili si tak devátou pozici. Šoltys, který na Dakaru 2020 stále bojuje o nejlepší výsledek dosavadní kariéry, má nyní k dobru třináct a tři čtvrtě minuty.

„První kilometry byly hodně rozbité, opravdu masakr. Měli jsme jeden defekt, ale ten ‚Šiky‘ stačil dofukovat a měnili jsme ho až v neutralizaci. Druhá část byla zase rychlostní. Před námi jeden Kamaz, za námi Macík a letěli jsme všichni sto čtyřicet. Přetahovaná o jeden kilometr, a to mě příliš nebaví,“ říká Martin Šoltys.

Teruhito Sugawara/Judži Močizuki/Hirokazu Somemija, Hino 500, Hino Team Sugawara. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Maraton a Pustá končina

Zítra a pozítří pokračuje Rally Dakar 2020 maratonskou etapou, která dohromady měří přes 1350 kilometrů. Závodit se bude v poušti Rub‘ al Khali, zásadní prověrkou by měly být její dunová pole.

Ve středu je na programu desátá etapa dlouhá 608 kilometrů, z nichž 534 vytyčili pořadatelé jako rychlostní zkoušku. Závěrečných třicet kilometrů se pojede v dunách. Dny v Saúdské Arábii jsou krátké. Kdo se opozdí, bude s písečnými kopci bojovat za tmy. V uzavřeném večerním bivaku v Shubaytahu se budou muset závodníci obejít bez asistence mechaniků a zázemí svých týmů.

Druhou polovinu maratonu tvoří čtvrteční etapa zpět do Haradhu. Ze 744 km se jich jako speciálka pojede 379. Tentokrát se bude v dunách začínat. Na úvodních 80 kilometrech se posádky budou muset popasovat s nejimpozantnějšími dunami v zemi.

Rally Dakar 2020
KAMIONY
průběžné pořadí po 9. etapě
1. Karginov/Mokjejev/Leonov Kamaz 43509 38:05:25
2. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +38:35
3. Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko MAZ 6400RR +1:08:36
4. Loprais/Alkendi/Pokora Praga V4S DKR +2:14:09
5. Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov Kamaz 43509 +2:49:29
6. Macík/Tomášek/Švanda Iveco Powerstar +3:07:59
7. Van Kasteren/Rodewald/Snijders Iveco Powerstar +3:46:42
8. Višněvskij/Novikov/Nevěrovič MAZ 5309RR +4:26:35
9. Šoltys/Schovánek/Šikola Tatra Phoenix +4:49:00
10. Sugawara/Močizuki/Somemija Hino 500 +5:02:48
Exit mobile version