Dakarské motorky dostanou airbagy

Rubrika: FIM MS CCR, Moto/Quad, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Zástupci Mezinárodní motocyklové federace (FIM), společnosti ASO, výrobců a jezdců jednali tento týden v Portugalsku o plánovaných krocích, které mají vést v nejbližší budoucnosti ke zvýšení bezpečnosti motocyklistů při cross-country rally.

Alexandre Bispo & Eric Martinez, Dakar 2020
Alexandre Bispo (Yamaha #118) a Eric Martinez (Husqvarna #151). Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Lisabonské schůzky se kromě několika dalších osobností účastnili prezident FIM Jorge Viegas, sportovní ředitel FIM Jean-Paul Gombeaud, ředitel Rally Dakar David Castera, manažeři továrních týmů Honda, Yamaha, KTM a Hero, za jezdce byli přítomni Sam Sunderland a Adrien Van Beveren. Pracovní skupina projednávala možnosti, jak při podnicích cross-country rally – a především při Rally Dakar – snížit počet nehod a zvýšit bezpečnost motocyklistů.

Účastníci jednání definovali zásadní faktory, které při soutěžích zvyšují riziko nehod a zranění. Na straně jezdců se jedná především o únavu, dehydrataci, vysokou rychlost ve spojení s přehnanou sebedůvěrou, přehřátí organismu, navigační chyby a ztrátu pozornosti. Na straně pořadatelů by se mělo zapracovat na stavbě trati, zvlášť pokud jde o viditelnost překážek, a na maximální přesnosti roadbooků.

Z jednání vzešlo několik úkolů, které začnou zainteresované strany společnými silami bezprostředně řešit. Postupně by mělo dojít k těmto změnám:

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Tratě: Na přípravě tratí všech podniků zařazených do šampionátu FIM se budou podílet bývalí motocykloví závodníci.

Roadbook: Bude vytvořen tým tzv. traťových inspektorů, jejichž úkolem bude příprava roadbooků pro všechny podniky. Díky tomu by jezdci a týmy měli mít pokaždé k dispozici stejně kvalitní informace. Jednotný systém by měl účastníkům usnadnit interpretaci informací, které jsou uvedeny v roadbooku. Díky tomu by si závodníci měli být schopní vytvořit přesnější představu o náročnosti trati.

Snížení rychlosti: Tratě by měly obsahovat charakterově různorodé pasáže, aby došlo ke snížení rychlostních průměrů na měřených úsecích.

Restriktory sání vzduchu: Podobně jako v mistrovství světa superbiků budou i na soutěžních motocyklech instalovány omezovače sání vzduchu. Cílem je snížení výkonu motorů i dosahovaných rychlostí. Řešení se bude testovat do června letošního roku.

Olaf Harmsen, Dakar 2020
Olaf Harmsen, KTM, Bas Dakar KTM Racing Team. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Ochranné prvky: V co nejkratší době mají být zavedeny airbagy. Zástupci FIM začali okamžitě plánovat další schůzku s výrobci. Letos by se měly tyto prvky testovat, příští rok by již měly být plošně používány.

Navigace: Pracuje se na nové „věži“ ve které jsou nad řídítky umístěny navigační přístroje. Nové zařízení bude schopné předávat více informací prostřednictvím dalších vizuálních a zvukových signálů. Zároveň má být kompaktnější, aby se při nehodě snížilo riziko zranění.

„Byla to velmi konstruktivní schůzka a já jsem s jejími výsledky spokojen. Snížení počtu nehod při rally a hlavně na Dakaru je jednou z priorit FIM. Od počátku letošní sezony budeme testovat jednotlivá řešení a na jejím konci se rozhodneme, co je potřeba změnit,“ vysvětluje prezident FIM Jorge Viegas. „Společně s ASO, týmy a jezdci usilujeme o co nejlepší budoucnost tohoto atraktivního a jedinečného šampionátu.“

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu