FIA rozhodla. Velkým buginám zvoní hrana

Rubrika: Auto  
/ Aktualizováno:

Po sérii jednání se zástupci Toyoty a X-raidu dospěla Mezinárodní automobilová federace (FIA) k rozhodnutí o budoucí podobě nejprestižnější automobilové kategorie cross-country rally. Od roku 2023 budou smět ve skupině T1 startovat pouze speciály s pohonem všech kol. Buginy s jedinou poháněnou nápravou mají před sebou poslední tři sezony mezi elitou.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2016
Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Peugeot 2008 DKR, Team Peugeot Total. Rally Dakar 2016. © Red Bull Content Pool

Někdejší otevření skupiny T1 buginám mělo na mezinárodní scénu přilákat konstruktéry speciálů pro americké baji. K tomu však nikdy ve větší míře nedošlo, přestože tvůrci pravidel byli značně velkorysí. Buggy těžily z celé řady výhod počínaje větším průměrem restriktoru sání vzduchu přes výrazně nižší hmotnost, větší pneumatiky, účelnější zavěšení kol až po možnost využití systému automatického dohušťování kol, který je u „čtyřkolek“ zakázán.

Nabídnutých možností využil Peugeot, který s těmito speciály vládl na Dakaru v letech 2016 až 2018. V roce 2017 se o překvapení postaral také X-raid, jenž během sedmi měsíců zkonstruoval vlastní buggy. Po dvou neúspěšných pokusech se letos vítězství s „dvoukolkou“ na Dakaru dočkali také Němci. Buginy vyhrály čtyři z pěti posledních ročníků dakarské rally.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Sportovní autority tak v uplynulých letech musely neustále řešit, jak prostřednictvím technických předpisů zajistit co nejférovější soupeření aut dvou různých koncepcí. Jen těžko ale dokázaly uspokojit obě strany. Jakmile jedna z nich vítězila, z opačného tábora se okamžitě ozvaly kritické hlasy a nářky nad nevyvážeností pravidel.

Nic nového pod sluncem

FIA chtěla buginy ze skupiny T1 vyčlenit už od roku 2018, nakonec ale jejich éru po dohodě se zainteresovanými stranami prodloužila. Až nyní Světová rada motoristického sportu na svém březnovém zasedání ve švýcarské Ženevě definitivně upřednostnila vozy koncepce 4×4.

Do konce roku 2022 bude výkonnostní poměr mezi speciály T1 4×4 a T1 4×2 nadále ošetřen technickým reglementem, následně však bude skupina T1 určena výhradně vozům s pohonem všech kol. Detailní technické předpisy T1 4×4 platné od roku 2023 budou zveřejněny později, nijak zásadně by se však měnit neměly.

Carlos Sainz, Dakar 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, Bahrain JCW X-Raid Team. Rally Dakar 2020. © X-raid

Účast bugin na podnicích cross-country rally sice nebude vyloučena ani po 1. lednu 2023, tyto stroje však budou přeřazeny do nižší kategorie a za jejich volanty nebudou smět usednout prioritní jezdci FIA.

Představitelé FIA věří, že změna pravidel povede k příchodu dalších automobilek, které by chtěly prostřednictvím cross-country rally propagovat vlastní vozy kategorie SUV. Aktuálně je však ve hře zatím pouze britský Prodrive, který o svém novém dakarském programu poprvé informoval na počátku února.

Světová rada motoristického sportu dále potvrdila, že FIA od roku 2021 vypíše v cross-country rally také kategorii pro vozy využívající ekologicky šetrné technologie.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu