FIA rozhodla. Velkým buginám zvoní hrana

Rubrika: Auto  
/ Aktualizováno:

Po sérii jednání se zástupci Toyoty a X-raidu dospěla Mezinárodní automobilová federace (FIA) k rozhodnutí o budoucí podobě nejprestižnější automobilové kategorie cross-country rally. Od roku 2023 budou smět ve skupině T1 startovat pouze speciály s pohonem všech kol. Buginy s jedinou poháněnou nápravou mají před sebou poslední tři sezony mezi elitou.

Stéphane Peterhansel, Dakar 2016
Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Peugeot 2008 DKR, Team Peugeot Total. Rally Dakar 2016. © Red Bull Content Pool

Někdejší otevření skupiny T1 buginám mělo na mezinárodní scénu přilákat konstruktéry speciálů pro americké baji. K tomu však nikdy ve větší míře nedošlo, přestože tvůrci pravidel byli značně velkorysí. Buggy těžily z celé řady výhod počínaje větším průměrem restriktoru sání vzduchu přes výrazně nižší hmotnost, větší pneumatiky, účelnější zavěšení kol až po možnost využití systému automatického dohušťování kol, který je u „čtyřkolek“ zakázán.

Nabídnutých možností využil Peugeot, který s těmito speciály vládl na Dakaru v letech 2016 až 2018. V roce 2017 se o překvapení postaral také X-raid, jenž během sedmi měsíců zkonstruoval vlastní buggy. Po dvou neúspěšných pokusech se letos vítězství s „dvoukolkou“ na Dakaru dočkali také Němci. Buginy vyhrály čtyři z pěti posledních ročníků dakarské rally.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Sportovní autority tak v uplynulých letech musely neustále řešit, jak prostřednictvím technických předpisů zajistit co nejférovější soupeření aut dvou různých koncepcí. Jen těžko ale dokázaly uspokojit obě strany. Jakmile jedna z nich vítězila, z opačného tábora se okamžitě ozvaly kritické hlasy a nářky nad nevyvážeností pravidel.

Nic nového pod sluncem

FIA chtěla buginy ze skupiny T1 vyčlenit už od roku 2018, nakonec ale jejich éru po dohodě se zainteresovanými stranami prodloužila. Až nyní Světová rada motoristického sportu na svém březnovém zasedání ve švýcarské Ženevě definitivně upřednostnila vozy koncepce 4×4.

Do konce roku 2022 bude výkonnostní poměr mezi speciály T1 4×4 a T1 4×2 nadále ošetřen technickým reglementem, následně však bude skupina T1 určena výhradně vozům s pohonem všech kol. Detailní technické předpisy T1 4×4 platné od roku 2023 budou zveřejněny později, nijak zásadně by se však měnit neměly.

Carlos Sainz, Dakar 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, Bahrain JCW X-Raid Team. Rally Dakar 2020. © X-raid

Účast bugin na podnicích cross-country rally sice nebude vyloučena ani po 1. lednu 2023, tyto stroje však budou přeřazeny do nižší kategorie a za jejich volanty nebudou smět usednout prioritní jezdci FIA.

Představitelé FIA věří, že změna pravidel povede k příchodu dalších automobilek, které by chtěly prostřednictvím cross-country rally propagovat vlastní vozy kategorie SUV. Aktuálně je však ve hře zatím pouze britský Prodrive, který o svém novém dakarském programu poprvé informoval na počátku února.

Světová rada motoristického sportu dále potvrdila, že FIA od roku 2021 vypíše v cross-country rally také kategorii pro vozy využívající ekologicky šetrné technologie.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Martin Macík, Sedlčany 2019

Macík vyzkoušel automat a řeší, jak zabavit pravačku

Martin Macík odstartoval ostrý trénink na Dakar 2021. Tento týden se mohl konečně projet ve svém kamionu Iveco s novou automatickou převodovkou.

Více...
Jan Brabec, Dakar 2020

Jan Brabec na Dakaru 2021: Vlastní cestou do dvacítky

Motocyklista Jan Brabec prožil turbulentní rok. Loni v květnu utrpěl několik nepříjemných zranění, z nichž se dlouho zotavoval. Přesto prokázal vůli bojovníka a svůj třetí Dakar dokončil.

Více...
Martin Kolomý, test Abu Dhabi 2019

Rehabilitující Kolomý: Chci se vrátit, ale rozhodne doktor

Šest měsíců po zranění páteře, které utrpěl před Dakarem 2020, se Martin Kolomý dostává zpět do formy. Za volant závodního auta ale zatím nespěchá.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu