Buginy jako možná cesta do hybridní dakarské budoucnosti

Rubrika: Auto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Od roku 2023 bude nejprestižnější dakarská kategorie T1 určena pouze automobilům s pohonem všech kol. Buginy s jedinou poháněnou nápravou tento dosud elitní klub nuceně opustí. Přesto se rýsuje zajímavá budoucnost i pro ně. Díky své konfiguraci a nižší hmotnosti se mohou stát vhodnou platformou pro společnosti, které se chtějí vydat alternativní cestou.

Carlos Sainz, Dakar 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, Bahrain JCW X-Raid Team. Rally Dakar 2020. © X-raid

Společnost Amaury Sport Organisation (ASO), která je pořadatelem Rally Dakar, a Mezinárodní automobilová federace (FIA) chtějí svět cross-country rally otevřít alternativním technologiím. A právě plánovaná změna ohledně kategorie T1 představuje téměř ideální příležitost. Z bugin se nemusí stát pouhý komparz, jenž dožije svůj sportovní život kdesi v ústraní. Naopak.

„Díky své nízké hmotnosti a celkové koncepci mohou být buginy 4×2 snadněji přizpůsobeny alternativním nebo hybridním motorům,“ upozorňuje Sven Quandt, jehož tým X-raid slavil díky Carlosi Sainzovi a Lucasi Cruzovi vítězství na Dakaru 2020 právě s „dvoukolkou“ Mini.

Velmi vstřícně se k moderním technologiím v poslední době staví především ASO, která chce otevřít Dakar jak hybridním vozům, tak strojům s elektromotory využívajícími energii z vysokokapacitních akumulátorů nebo vodíkových článků. Proto by větší problém neměl nastat ani ve chvíli, pokud by byl přístup FIA o něco liknavější a nástup této techniky v rámci světového poháru pomalejší.

Žádné druhé housle

Vozy s alternativním pohonem by se i v takovém případě mohly utkat s „konvenčními čtyřkolkami“ minimálně na Dakaru. Organizátoři dakarské rally navíc nechtějí z hybridů, elektromobilů a dalších experimentálních strojů dělat druhořadou kategorii bojující kdesi uprostřed startovního pole. To vše může být marketingově dostatečně zajímavé pro automobilky a další společnosti, které se rozhodly vydat od fosilních paliv jiným směrem.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Navíc je otázkou, jak silná konkurence se v kategorii T1 4×4 za necelé tři roky sejde.

„Čtyřkolky se mohou stát od roku 2023 jedinými vozy v elitní kategorii pouze v případě, že mezi nimi bude dostatečná konkurence. To však v tuto chvíli není jisté. Bude potřeba několik výrobců, kteří takové soutěžní vozy postaví a budou je provozovat na opravdu profesionální úrovni,“ upozorňuje Quandt. „Zároveň však víme, že záměrem ASO je umožnit boj o vítězství vozům různých koncepcí.“

Buginy tak možná budou o dakarské vavříny bojovat i po roce 2022. Ovšem v jejich útrobách už nejspíš nebude burácet dosud běžný spalovací motor…

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Nani Roma, Dakar 2020

Prodrive na Dakaru 2021 se španělsko-britskou jezdeckou dvojicí?

Prodrive intenzivně pracuje na vývoji svých speciálů pro cross-country rally a jedná s jezdci, kteří by se v jeho barvách mohli objevit na Dakaru 2021.

Více...
Andrej Karginov, Silk Way Rally 2019

Zrušena Silk Way Rally i jordánská baja

S ohledem na vývoj situace kolem epidemie nemoci covid-19 byly tento týden oficiálně zrušeny další dva podniky mezinárodního kalendáře cross-country rally.

Více...
Tomáš Ouředníček, Dakar 2020

Tým Ultimate Dakar hledá novou posádku

Tomáš Ouředníček ví o spoustě jezdců, které láká dakarské dobrodružství. Zájemcům chce otevřít cestu prostřednictvím svého týmu.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu