Dakar 2021: Opět jen Saúdská Arábie, ale stoprocentně nové tratě

Rubrika: Dakar 2021  
/ Aktualizováno:

Rally Dakar se v roce 2021 pojede podruhé v řadě výhradně v Saúdské Arábii. Odstartuje opět z Džiddy a tamtéž po dvanácti dnech také skončí. Stejná jako letos budou i některá další etapová města. Navzdory tomu organizátoři slibují téměř úplně novou trať.

Dakar 2021, mapa
Rally Dakar 2021. © ASO

Saúdská Arábie uzavřela loni s Amaury Sport Organisation (ASO) pětiletý kontrakt. Na základě této smlouvy mělo saúdské království exkluzivitu pro rok 2020, ovšem od následujícího ročníku mohli Francouzi vést trasu závodu i do dalších zemí. Jejich záměry však zhatila pandemie nemoci covid-19, která na jaře zkomplikovala přípravy dalšího ročníku.

„Trať není taková, jakou jsme chtěli. Pomýšleli jsme na dvě až tři země, ale kvůli covidu-19 a omezení volného pohybu jsme je nemohli navštívit,“ vysvětluje ředitel Rally Dakar David Castera. „Takové věci se musí dělat pořádně. Musíte se tam vydat a jednat s vládami. Jenže cestování nebylo možné. Proto jsme neměli jinou možnost než znovu uspořádat celý Dakar v Saúdské Arábii. Další země určitě přidáme v následujících letech.“

„Pro závod samotný to ale žádná vážná komplikace není. Saúdská Arábie je obrovská a nabízí spoustu možností, kudy můžeme trať vést. Díky tomu bude trasa stoprocentně nová. Prakticky nepojedeme místy, kam jsme zavítali v roce 2020. Stejných bude jen nějakých padesát až osmdesát kilometrů. Myslím si, že před sebou máme dobrý Dakar.“

Bez Pusté končiny

43. ročník Rally Dakar odstartuje 3. ledna prologem v Džiddě, jehož výsledky určí startovní pořadí do první z jedenácti klasických etap. Den odpočinku je naplánován do Hailu na 9. ledna. Jedním z etapových měst bude i saúdskoarabská metropole Rijád. Na cílovou rampu v Džiddě vyjedou úspěšní pokořitelé všech nástrah 15. ledna.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Dakar 2021 zamíří do čtyř nových provincií. Konkrétně se jedná o oblasti Al-Jawf (na severu), Qassim (v centrální části), Asser a Al-Baha (na jihozápadě). Vyhne se naopak oblasti Pusté končiny, kde letos na účastníky sice čekaly největší duny z celého závodu, ale právě cestou do tohoto regionu museli závodníci zdolat několik velmi rychlých, málo technických a hojně kritizovaných etap.

Pořadatelé ale slibují, že dun bude tentokrát ještě více než před rokem a že se v nich bude závodit od prvního do posledního dne.

Součástí Dakaru 2021 budou dvě okružní etapy. Pořadatelé tak chtějí naplno využít možností daných regionů, které podle jejich mínění nabízejí dostatek atraktivních tratí pro kvalitní dakarské závodění. Dvě noci v jednom bivaku navíc poskytnou příležitost vítaného odpočinku pro nezávodící členy týmů. Kromě toho se opět o něco zmenší porce kilometrů, které závodníci i jejich doprovody musí zdolat na přejezdech.

Chybět pochopitelně nebude ani tradiční dvoudenní maratonská etapa, v jejíž polovině se musí závodníci obejít bez zázemí a pomoci svých týmů.

Detailnější informace o trati a etapových městech zveřejní ASO v listopadu.

Martin Prokop, Dakar 2020
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Rally Dakar 2020. © MP-Sports

Volné večery pro navigátory

ASO pokračuje ve změnách v oblasti navigace a práce spolujezdců. Už letos byly roadbooky poprvé vyvedeny v barvě, což mělo spolujezdcům (a motocyklistům se čtyřkolkáři) ušetřit čas, který doposud trávili označováním důležitých a nebezpečných míst. V polovině etap byly navíc roadbooky distribuovány teprve těsně před startem rychlostní zkoušky.

Na Dakaru 2021 půjdou organizátoři v tomto směru ještě dál. Tentokrát závodníci obdrží roadbooky až před speciálkou každý den. Motocyklisté a čtyřkolkáři dostanou itineráře k dispozici patnáct minut před startem, posádky aut a kamionů deset minut před odjezdem do měřeného úseku.

Testovat se budou také roadbooky elektronické, jimiž však zatím nebudou osazeny stroje všech kategorií.

Pomalejší a bezpečnější

Velká pozornost je věnována také bezpečnosti závodníků. K jejímu dalšímu zvýšení má přispět především snížení dosahovaných průměrných rychlostí. Proto se pořadatelé už při přípravě trati drželi zásady hledání její nejpomalejší možné varianty. Ve větší míře by měly být využívány také zóny s omezenou maximální povolenou rychlostí, které mají být vytyčovány v nejnebezpečnějších úsecích.

Aleš Loprais, Dakar 2020
Aleš Loprais/Khalid Alkendi/Petr Pokora, Praga V4S DKR, Instaforex Loprais Team. Rally Dakar 2020. © Loprais Team

„Díky satelitním programům jsme odvedli pořádný kus práce a prozkoumali každou cestu, každý kilometr. Šlo nám o to, abychom měli techničtější a méně rychlý Dakar, aby v každé etapě byly nějaké duny, kus na tvrdém povrchu, nějaký technický i rychlý úsek,“ popisuje Castera.

Novinkou bude také zavedení zvukové výstrahy upozorňující závodníky na nebezpečná místa, která jsou v itineráři označována druhým nebo třetím stupněm rizika. Opakované pípnutí několik set metrů před inkriminovaným bodem by mělo přimět unavené nebo jinak rozptýlené soutěžící ke koncentraci na situaci na trati před nimi.

ASO dále přijala řadu nových předpisů pro motocyklisty. Jedná se o regule Mezinárodní motocyklové federace (FIM) pro světový šampionát v cross-country rally, jehož sezonu má Dakar v roce 2021 otevírat. Podrobný popis těchto pravidel naleznete v samostatném článku.

Návrat legendárních vozů

V roce 2021 se paralelně s Rally Dakar uskuteční také první ročník Dakar Classic, jehož se mohou účastnit originální vozy (nebo jejich repliky), které startovaly na Dakaru a dalších významných cross-country rally před rokem 2000.

Patrick Zaniroli, Dakar 1985
Patrick Zaniroli/Jean Da Silva, Mitsubishi Pajero, Mitsubishi Ralliart. Rally Paříž-Dakar 1985. © Mitsubishi

„Klasici“ budou sdílet bivak s účastníky hlavního závodu, pojedou mezi stejnými etapovými městy, nikoliv však po stejné trati. V jejich případě půjde spíše o soutěž pravidelnosti. Pravidla zveřejní ASO počátkem července.

Další důležité informace poskytnou pořadatelé zájemcům o účast příští týden prostřednictvím telekonferencí, které letos nahradí tzv. Dakar Tour, jež k těmto účelům sloužila v předchozích letech. V úterý 16. června je briefing určen francouzsky, anglicky a arabsky mluvícím závodníkům, o den později proběhne obdobná konference ve španělštině.

Přihlášky na Dakar 2021 začnou pořadatelé přijímat v pondělí 15. června.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Jan Brabec, Dakar 2020

Jan Brabec na Dakaru 2021: Vlastní cestou do dvacítky

Motocyklista Jan Brabec prožil turbulentní rok. Loni v květnu utrpěl několik nepříjemných zranění, z nichž se dlouho zotavoval. Přesto prokázal vůli bojovníka a svůj třetí Dakar dokončil.

Více...
Martin Kolomý, test Abu Dhabi 2019

Rehabilitující Kolomý: Chci se vrátit, ale rozhodne doktor

Šest měsíců po zranění páteře, které utrpěl před Dakarem 2020, se Martin Kolomý dostává zpět do formy. Za volant závodního auta ale zatím nespěchá.

Více...
Martin Šoltys, Dakar 2020

Dakar 2021: Buggyra připravuje dva kamiony a automat

Společnosti Tatra Trucks a. s. a Buggyra Racing podepsaly v těchto dnech novou dvouletou smlouvu o spolupráci.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu