Nová pravidla FIM. Restriktory se zatím odkládají

Rubrika: Dakar 2021, FIM MS CCR, FIM SP baja, Moto/Quad  
/ Aktualizováno:

Mezinárodní motocyklová federace (FIM) představila úpravy pravidel, které mají přispět ke zvýšení bezpečnosti při cross-country rally. Nové regule vstoupí v platnost od počátku sezony 2021.

Kevin Benavides, Dakar 2020
© ASO/DPPI

Změny vyplývají ze závěrů lisabonské schůzky, které se na počátku března zúčastnili představitelé FIM, společnosti Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Rally Dakar, a zástupci týmů a jezdců.

Níže popsaná pravidla budou platit od roku 2021 na všech podnicích Mistrovství světa FIM v cross-country rally včetně Dakaru, který by měl příští sezonu šampionátu otevírat.

Pneumatiky

Závodníci budou mít k dispozici omezený počet zadních pneumatik. Pří dvanáctietapovém závodě jich budou smět použít maximálně šest. Porušení pravidla bude znamenat třicetiminutovou penalizaci. Jedna zadní pneumatika bude muset jezdcům vystačit na dva dny i při kratších závodech. Například na soutěži, jejíž program tvoří prolog a pět klasických etap, bude mít jezdec k dispozici tři zadní pneumatikami.

V případě všech zadních pneumatik, které jezdec během jednoho závodu použije, se musí jednat o stejný model od jediného výrobce. Porušení tohoto pravidla bude trestáno udělením hodinové penalizace.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Tato úprava předpisů přinese do cross-country rally nový faktor. Omezený počet pneumatik by měl přimět jezdce k ohleduplnějšímu zacházení s materiálem, a tudíž k opatrnější jízdě. Zjednodušeně řečeno, pokud jde o zadní obutí, budou si muset každý den počínat podobně, jako dosud činili pouze v maratonských etapách, kdy museli na jednom obutí zvládnout také dva dny.

Delší životnost na úkor výkonu

Kromě pneumatik budou muset více vydržet také další komponenty. Konkrétně se jedná o píst motoru, který bude možné vyměnit pouze jednou za celý závod. V případě porušení pravidla inkasuje jezdec desetiminutovou penalizaci.

Od roku 2021 bude platit také úplný zákaz práce na motocyklech během přestávek určených na dotankování paliva. Jediná výjimka se týká roadbooku, který bude v případě potřeby možno vyměnit.

Bezpečnostní opatření

Závodníci, respektive týmy budou muset investovat do airbagových vest s pasivními bezpečnostními vložkami, jejichž nošení bude povinné.

Všichni motocyklisté navíc musí získat certifikát potvrzující absolvování kurzu první pomoci.

Rallye du Maroc 2019
Každá zadní pneumatika budou muset vydržet dvě etapy. © RdM Media

Na riziková místa, která pořadatelé v roadbooku označují druhým nebo třetím stupněm nebezpečnosti, budou jezdci nově upozorněni také zvukovým signálem. K tomuto účelu bude využito zařízení zvané sentinel, jehož prostřednictvím dosud upozorňovali předjíždějící jezdci předjížděné soupeře na svou přítomnost. Systém bude testován při letošní Rallye du Maroc.

Pořadatelé budou dbát na zvýšení bezpečnosti motocyklistů také při psaní itineráře. Při vytyčování tratě mají vždy volit nejpomalejší možnou variantu. Pokud se bude jednat o místa ve špatném terénu, kde se však dá jet rychle, budou tyto pasáže projížděny v režimu úseků s maximální povolenou rychlostí (Speed Control Zones). V rizikových částech se pořadatelé pokusí jezdce zpomalit také umístěním většího počtu průjezdních bodů (waypointů), jejichž hledání závodníky také zpomaluje.

Nové věže

Jezdci elitní kategorie RallyGP, respektive jejich týmy, se budou muset popasovat se dvěma dalšími novinkami, které mají snížit riziko zranění při pádu a týkají se přední části motocyklu.

Navigační věž – a především zařízení pro převíjení roadbooku – musí být nově opatřeno ochrannou pěnovou vrstvou.

Přední štít z plexiskla musí být odnímatelný a musí se uvolnit ze svého uchycení v okamžiku, kdy do něj jezdec narazí.

Roadbook, Dakar 2020
Na věžích s navigačními přístroji přibude vrstva ochranné pěny. © ASO/DPPI

Zatím bez restriktorů

FIM a ASO prozatím upustily od zavedení restriktorů. Kvůli opatřením, jež měla v uplynulých měsících zpomalit šíření nemoci covid-19, nebylo možné připravovanou novinku náležitě vyzkoušet a otestovat. V roce 2021 proto nedojde k žádnému snížení výkonu motoru pomocí omezovačů sání vzduchu, které by vyžadovalo přenastavení řídící jednotky motoru. Výrobci však budou na vývoji v této oblasti během sezony 2021 dále pracovat.

Během roku 2021 budou na soutěžích mistrovství světa testovány elektronické roadbooky, které by měly být od roku 2022 zavedeny plošně.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu