V důsledku koronakrize odkládá Kamaz některé projekty

Rubrika: Dakar 2021, Kamiony  
/ Aktualizováno:

Ani Naběrežnym Čelnam se na jaře nevyhnula epidemie koronaviru způsobujícího nemoc covid-19. Situaci se proto musel přizpůsobit i tým Kamaz-Master. Pokud to bylo možné, přešli jeho členové od dubna do června do režimu práce z domova.

Kamaz, testy Kazachstán 2019
Kapotový Kamaz během testování v Kazachstánu na podzim 2019. © Kamaz-Master

Až nyní se proto „modrá armáda“ dostává do další fáze přípravy na Rally Dakar 2021 a s trojicí kamionů Kamaz 43509 odjíždí v těchto dnech na první rozsáhlejší testování. Kromě toho se tým v létě a na podzim zúčastní také několika podniků ruského šampionátu v cross-country rally.

Nutno však podotknout, že i nejsilnější sestava kategorie kamionů čelí kvůli pandemii řadě problémů. Technické inovace proto budou podstatně skromnější, než se původně plánovalo. Zdaleka nebudou realizovány všechny změny, úpravy a experimenty, s nimiž vedení týmu počítalo ještě na počátku roku.

Stopka pro kapotnik

Komplikovaná finanční situace zpomalila nebo přinejmenším dočasně zastavila některé projekty. U Kamazu proto přerušili práci na inovovaném kapotovém soutěžním kamionu a vývojové oddělení se bude v následujících měsících soustředit prakticky jen na trambusové Kamazy 43509 připravované pro příští Dakar. Při jejich modernizaci vycházejí inženýři především z geografických a klimatických specifik Arabského poloostrova.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

První Dakar v Saúdské Arábii se z pohledu ruského týmu zdaleka neobešel bez problémů. Proto v Naběrežnych Čelnach řeší zvýšení spolehlivosti jednotlivých součástí motorů a experimentují s novými materiály a technickými řešeními. Pracuje se také na aerodynamice kamionů, optimalizaci proudění vzduchu a zlepšení chlazení jednotlivých komponentů, neboť právě jejich přehřívání bylo příčinou ztráty například v případě Eduarda Nikolajeva hned v úvodní etapě Dakaru 2020.

Dále chtějí Rusové zapracovat také na konstrukčních úpravách, které by vedly ke snížení těžiště a zlepšení dynamiky vozů. Konstruktéři by také rádi zmenšili masu neodpružených dílů a vlivy setrvačnosti. V dané oblasti však musí letos přistupovat k největším kompromisům, neboť právě tyto změny by si vyžádaly značné investice. Navíc od roku 2022 má dojít v kategorii kamionů k úpravě technických předpisů.

Na základě letošních zkušeností s povrchem a charakterem saúdskoarabské krajiny věnují u Kamazu pozornost také systému automatického dohušťování pneumatik. Inženýři hledají způsob, který by umožnil rychlejší zvýšení nebo snížení tlaku v pneumatikách. V současné době testují a porovnávají několik různých variant.

Kamaz Press Tour 2020
Kuprijanovův vůz je od letoška osazen automatickou převodovkou. © Kamaz-Master

Automat pro „plynový“ Kamaz

Díky podpoře společnosti Gazprom a banky VTB naopak téměř bez omezení pokračuje projekt soutěžního kamionu osazeného motorem spalujícím směs nafty a zemního plynu. Jízdní vlastnosti kamionu, za jehož volantem se v uplynulých sezonách pravidelně objevoval Sergej Kuprijanov, by se měly opět o něco zlepšit díky instalaci automatické převodovky.

Novinka

Mohlo by vás zajímat

Alexandre Leroy, Andalucía Rally 2020

Dakar 2021: Ambiciózní Seaidan mění Mini za buggy

Yasir Seaidan se postupně zabydluje v širší světové špičce cross-country rally a při Rally Dakar 2021 hodlá svou pozici potvrdit.

Více...
Martin Šoltys, Milovice 2020

Dakar 2021: Buggyra se dvěma Tatrami a dvěma buginami

Dakarští specialisté týmu Buggyra Racing pracují na technice pro další ročník nejznámější maratonské rally světa. A práce jim přibylo.

Více...
Martin Macík, Dakar 2020

Macík: Bezpečnostní pokyny pro Dakar mi zařídí rodinné Vánoce

Big Shock! Racing obdržel bezpečnostní instrukce pro Dakar 2021. Je to další pozitivní zpráva potvrzující, že závod podle plánu odstartuje.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu