Háil Baja II: Prokop v desítce, Sainz zvedl hozenou rukavici

Carlos Sainz s buginou Mini rozjel nejlépe druhou z baj, které se v saúdskoarabském Háilu konají bezprostředně po sobě. Španěl si po úvodní etapě vybudoval více než dvouminutový náskok před Nasserem Al-Attiyahem s tovární Toyotou.

[editováno 15.12.2020, 23:40]

Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Rally, X-raid Mini JCW Team. Hail Baja II 2020. © NDP Publicity

Zatímco na konci minulého týdne zvládli Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel první baju bez jediného defektu, na trati úterní speciálky (312 kilometrů) museli měnit hned dvě kola najednou.

„Jedna pneumatika byla prázdná, druhá se svlékla z ráfku. Výměnou jsme ztratili více než čtyři minuty, ale v cíli nás od Carlose dělily jen dvě minuty a dvacet sekund, takže celkově to je dobré,“ míní Nasser Al-Attiyah. „Dnes jsme zkoušeli nové pneumatiky pro Dakar. Potřebujeme s nimi získat více zkušeností.“

Carlos Sainz a Lucas Cruz obsadili při předchozím závodě druhé místo. Španělé touží po odvetě a dnes se chopili nabídnuté příležitosti.

KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

„Změnili jsme pár věcí, teď je zkoušíme a vše je v pořádku,“ pochvaluje si Carlos Sainz. „Dnes jsme si užili jak písčitých tratí a malých dun, tak rychlejších úseků.“

Yazeed Al-Rajhi s Toyotou sice po 97 kilometrech vedl, ovšem další dvě třetiny etapy mu tolik nevyšly. Kromě Sainze s Al-Attiyahem se před domácího závodníka ve výsledcích prosadil ještě Stéphane Peterhansel s druhým Mini JCW Buggy.

„Dojel jsem Peterhansela, viděl jsem ho před sebou, jenže jedna z našich pneumatik byla prázdná. Kolo jsme vyměnili, znovu se do toho opřeli a opět jsme měli na dosah třetí pozici. Ovšem asi osmdesát kilometrů před cílem přišel druhý defekt. V závěru jsem byl opatrnější, protože další rezervu jsme neměli,“ popisuje příčiny porážky Yazeed Al-Rajhi. „Ale vím, že rychlost tam je. S tímto novým autem jedu poprvé a důležité je, že před Dakarem se v něm cítím dobře. Zítra zkusím trochu útočit a zabojovat o třetí místo.“

Yazeed Al-Rajhi/Dirk von Zitzewitz, Toyota Hilux, Overdrive SA. Hail Baja II 2020. © NDP Publicity

Pouhých sedm sekund dělí před druhou etapou Vladimira Vasiljeva (Mini), Kubu Przygońského a Bernharda ten Brinkeho (oba Toyota), kteří se seřadili na páté až sedmé pozici.

Yasir Seaidan v Háilu poprvé závodí s buginou Century týmu SRT a po prvním závodě byl zklamaný, když hned na začátku přišel kvůli poškozenému zavěšení o naději na dobrý výsledek. Do druhé baji vstoupil lépe a po prvním dnu je osmý.

Povzbuzení před Dakarem v podobě dobrého výsledku se minulý týden nedočkali ani Martin Prokop s Viktorem Chytkou. Posádka Benzina Orlen Teamu do úvodní etapy první baji vůbec neodstartovala, neboť její vůz nedorazil do bivaku včas. Druhou etapu pak absolvovala mezi účastníky domácího šampionátu, a proto neměla přímé srovnání s absolutní špičkou.

Martin Prokop, test Saúdská Arábie 2020
Martin Prokop s Viktorem Chytkou během víkendového testování. Test v Saúdské Arábii, prosinec 2020. © MP-Sports

Se svými tradičními soupeři poměřil Prokop síly tedy až dnes, kdy byl s devatenáctiminutovým odstupem od nejrychlejšího Sainze devátý.

„Musím říct, že jsme do toho dali dost mladistvého elánu, ale je vidět, že ti zkušenější borci jsou ještě pořád o trošku rychlejší. Není to špatné, ale ještě tam kousíček na ty nejlepší byl,“ hodnotí Martin Prokop.

Vánočního klidu si nejspíš příliš neužijí mechanici MP-Sports, kteří vůz Benzina Orlen Teamu připravují.

„Do Dakaru budeme muset ještě zapracovat na tlumičích, protože se jede fakt hrozně rychle a do kompresí se jde strašně brutálně ve velké rychlosti. Auto musí být tvrdé, což jsme nikdy dřív nepotřebovali. O víkendu jsme to na testu zkusili a dál jít nemůžeme. Tady už jsme na maximu, ale doma s tím musíme ještě něco udělat a doladit to,“ přeje si Prokop.

Miroslav Zapletal při opravě svého Fordu na trati první etapy Hail Baja II 2020. © Offroadsport

Do souboje o umístění v první desítce tentokrát nezasáhli Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou. Posádka týmu Offroadsport zažila nepříjemné okamžiky zhruba po čtvrtině testu, kdy v rychlosti okolo 150 km/h vypovědělo službu řízení jejího Fordu. Příčinou byl vypadlý čep a ulomené rameno. Dřevohostickému pilotovi se povedlo vůz nejen bezpečně zastavit, ale společně se svým slovenským navigátorem zvládl v polních podmínkách také improvizovanou opravu. Do cíle dorazil se ztrátou hodiny a 23 minut jako třiadvacátý.

Ve středu 16. prosince uzavře druhou háilskou baju a zároveň i celou letošní sezonu Světového poháru FIA v cross-country bajách kratší etapa, jejíž měřený úsek se pojede západně od centra soutěže a měří 180 kilometrů.

Háil Baja II 2020
AUTOMOBILY
neoficiální výsledky 1. etapy
1. Sainz / Cruz Mini JCW Buggy 3:19:41
2. Al-Attiyah / Baumel Toyota Hilux +2:20
3. Peterhansel / Boulanger Mini JCW Buggy +4:30
4. Al-Rajhi / von Zitzewitz Toyota Hilux Overdrive +5:13
5. Vasiljev / Cyro Mini JCW Rally +8:26
6. Przygoński / Gottschalk Toyota Hilux Overdrive +8:27
7. Ten Brinke / Colsoul Toyota Hilux Overdrive +8:33
8. Seaidan / Kuzmič SRT Century CR6 Buggy +13:49
9. Prokop / Chytka Ford Raptor RS Cross-Country +19:07
10. Van Loon / Delaunay Toyota Hilux Overdrive +20:29
Exit mobile version