Pořadatelé Dakaru protežují Audi, míní soupeři

Rubrika: Auto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Nový „elektrický“ prototyp Audi pro Rally Dakar ještě ani nevyjel a už budí emoce svých budoucích soupeřů.

Audi, Dakar
Tovární tým Audi pojede Dakar 2022. © Audi Motorsport

Sportovní autority se v posledních měsících snaží mírnit napětí mezi „velkými hráči“. Svou nespokojenost daly najevo především Toyota a Prodrive, podle nichž má Audi při stavbě svého speciálu příliš velkou volnost a tudíž výhodu. Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Dakaru, a Mezinárodní automobilovou federace (FIA) proto přistoupily k širší změně technických předpisů pro vozy nejprestižnější skupiny T1.

Průkopník spolutvůrcem pravidel

Ingolstadtská automobilka už koncem minulého roku oznámila, že po aktuální sezoně (2020/21) opustí formuli E a místo toho bude své moderní technologie promovat na nejpopulárnější maratonské rally světa. Tento krok zdůvodňovali představitelé společnosti a jejího sportovního oddělení při prezentaci projektu především relativní volností dakarských technických předpisů, které umožňují bojovat o absolutní vítězství vozům různých koncepcí.

V průběhu lednového Dakaru následně ASO představilo vlastní plán, podle nějž by ve střednědobém horizontu měly všechny velké týmy v kategorii automobilů a kamionů začít závodit se stroji vybavenými pohonnými jednotkami, využívajícími energii z obnovitelných zdrojů.

Problém tkví v tom, že Audi s ASO a FIA svůj vstup s „elektrickými“ vozy sice předjednalo, ale v prosinci ani v lednu ještě neexistovala jasně daná pravidla pro novou kategorii, do níž by měla tato auta patřit. Na novém reglementu se začalo intenzivně pracovat až po Dakaru 2021.

ASO a FIA chtějí jít s dobou a nikterak nezastírají, že o „zelenou“ kategorii opravdu stojí. A je naprosto legitimní, že Sven Quandt a jeho nově zformovaná společnost Q Motorsport, která se na projektu Audi podílí, se aktuální situace snaží maximálně využít. Pro své vozy poháněné výhradně elektrikou, kterou však bude generovat spalovací motor TFSI, se snaží získat několik výhod.

Q Motorsport požadoval možnost využití systému dohušťování pneumatik ovládaného z kokpitu a zároveň chtěl, aby jeho speciály byly širší, měly větší pneumatiky i zdvih zavěšení, než mají současné vozy skupiny T1 s oběma poháněnými nápravami.

Jak bylo oznámeno počátkem tohoto týdne při prezentaci Rally Dakar 2022, elektrické a hybridní vozy budou zařazeny do nové podskupiny T1-E. Ovšem její detailní pravidla budou zveřejněna později. Proto i u Audi počítají s variantou, že svůj koncept budou muset v některých oblastech ještě modifikovat, což může vést i k odkladu prvních testů původně plánovaných na počátek léta.

T1+: Skutečné řešení nebo jen úlitba?

Požadavky Audi vzbudily nevoli na straně Prodrivu, který na Dakaru debutoval letos, i Toyoty. Oba subjekty navíc při jednání s tvůrci předpisů podpořil také Ford (!). Zmíněné značky totiž logicky usilují o férové podmínky, neboť Audi pochopitelně nepojede „vlastní závod“ jen o vítězství v podskupině T1-E, ale bude usilovat o marketingově a mediálně zajímavý úspěch v celkovém hodnocení kategorie automobilů.

Proto se ASO a FIA už v průběhu jara rozhodly pro vypsání nové podskupiny T1+, podle jejíhož reglementu mohou být upraveny současné vozy skupiny T1 s pohonem obou náprav. Nejzásadnější změny se týkají maximální povolené šířky strojů a jejich podvozků.

Auta podskupiny T1+ mohou být široká 2,3 metru, což je o 30 centimetrů více než dosud a dokonce o 10 cm více než v případě současných bugin s jednou poháněnou nápravou, jako jsou Mini JCW Buggy nebo jihoafrické Century.

Povolený zdvih zavěšení může u T1+ činit 350 mm (v případě T1 4×4 dosud 280 mm) a vozy mohou být osazeny pneumatikami o průměru 37 palců (dosud 32 palců) a šířce 17 palců (dosud 16 palců), které byly zatím určeny pouze pro buginy s jedinou poháněnou nápravou.

T1+ však na rozdíl od bugin a hybridních nebo elektrických vozů nemohou používat systém dohušťování pneumatik ovládaný z kokpitu a výkon jejich motorů omezí menší restriktory, jejichž průměr dosud nebyl stanoven.

Na start poprvé na podzim

Toyota dlouhodobě usilovala především o možnost osadit vozy 4×4 širšími pneumatiky s větším průměrem, které jsou odolnější zejména v kamenitém terénu. Proto je takřka jisté, že Toyota Gazoo Racing využije možností podskupiny T1+ a své speciály přestaví.

Podstatně složitější úkol musí řešit Prodrive, neboť jeho speciály Hunter jsou velice kompaktní a jejich úprava podle reglementu pro T1+ bude vyžadovat zásadnější konstrukční změny. Nové vozy z britských dílen by měly podstoupit první testy koncem léta.

Zatím není jasné, zda se cestou podobných úprav svých „čtyřkolek“ vydá také Quandtův X-raid, či zda současná Mini JCW Rally 4×4 nabídne klientům v nezměněné podobě, zatímco se treburští inženýři budou pod hlavičkou „sesterského“ Q Motorsportu soustředit spíše na projekt Audi.

Pro všechny týmy, které se cestou T1+ vydají, bude důležitá také možnost prověřit novou techniku v závodních podmínkách. Na soutěžích pod záštitou FIA však zatím startovat nemohou. Změnu přinese až ratifikace konečné podoby technických předpisů, k níž by podle předpokladů mělo dojít na letním zasedání Světové rady motoristického sportu. Díky tomu by se speciály T1+ mohly na start postavit na podzim, kdy by se měla jet jak Marocká rally, tradičně využívaná týmy jako generálka na Dakar, ale také Abu Dhabi Desert Challenge a další soutěže na Arabském poloostrově.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu