Dohodnuto: Ze světového poháru FIA bude oficiální mistrovství světa

Rubrika: Auto  
/ Aktualizováno:

Od roku 2022 už nebudou mít svého mistra světa v cross-country rally pouze motocyklisté. Po dlouhých letech, kdy o vypsání vlastního světového šampionátu hovořila a jednala také Mezinárodní automobilová federace (FIA), se její plány konečně zhmotní.

Carlos Sainz, Hail Baja I 2020

Komise FIA pro cross-country rally, v jejímž čele stojí dakarská vítězka Jutta Kleinschmidt, v uplynulých letech připravovala nový celkový koncept disciplíny, který od letoška tvoří třístupňová pyramida. Základním stupněm se stávají regionální šampionáty v bajách (zatím pouze evropský), v jejichž rámci by měli první zkušenosti získávat noví účastníci. Vrcholem pak má být světový šampionát. Ještě koncem roku 2019 šéfka komise CCR počítala s možností, že se mistrovství světa poprvé uskuteční už letos. Veškeré plány však vzaly dočasně za své kvůli situaci kolem covidu-19.

Zřejmě se však jednalo o poslední odklad. Po jednání u kulatého stolu, k němuž se zástupci FIA, dakarských pořadatelů, automobilek a velkých týmů sešli v průběhu květnové Andaluské rally, dostává mistrovství světa jasné kontury a FIA by jej měla brzy oficiálně vyhlásit. Pravděpodobně by k tomu mohlo dojít už po tradičním letním zasedání Světové rady motoristického sportu FIA.

Mistrovství světa v cross-country rally bude v pořadí šestým světovým šampionátem pod záštitou FIA. Formálně se zařadí na úroveň formule 1, rally, vytrvalostních závodů sportovních vozů, rallycrossu a formule E.

Otěže třímá ASO

Promotérem šampionátu bude Amaury Sport Organisation, jež je majitelem a pořadatelem Rally Dakar. Francouzi navíc přebírají také organizaci Andalucía Rally a Rallye du Maroc. Obě soutěže dosud připravovala společnost ODC Events Davida Castery, jenž je od jara 2019 ředitelem dakarské rally. Tyto tři podniky nebudou chybět v minimálně šestidílném kalendáři mistrovství světa.

Doplnit by je měly Abu Dhabi Desert Challenge, Rally Kazakhstan a nová Portugal Cross-Country Rally, která se měla poprvé jet letos v březnu, ale kvůli tehdejší nepříznivé situaci ohledně šíření covidu-19 nejen v Portugalsku byla přeložena na září. Ve hře však jsou i Silk Way Rally a saúdskoarabská Hail Rally.

Ideální načasování

Vypsání světového šampionátu nahrává současný zájem automobilek o propagaci svých produktů a technologií prostřednictvím cross-country rally. K Toyotě, která se disciplíně věnuje od poloviny předchozí dekády, se brzy připojí Audi a v dohledné době by se mělo nejspíš vrátit také Mitsubishi. Navíc Prodrive, který loni představil vlastní projekt, se od počátku netají záměrem uzavřít ve střednědobém horizontu partnerství s některým z dalších výrobců…

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu