David Křípal: Maroko opět naplnilo veškerá naše očekávání

Rubrika: Auto, Morocco Desert Challenge  
/ Aktualizováno:
Tomáš Ouředníček, David Křípal, Morocco Desert Challenge 2019

V dubnu se jela jedna z největších rally světa, Marocco Desert Challenge. Zatímco v roce 2017 v Maroku česká posádka Tomáše Ouředníčka s Davidem Křípalem zvítězila, v roce 2018 zde zažila vážnou nehodu ve 180 km/h. Letos zde oslavila ‚první narozeniny‘.

Stresující začátek, kdy nebylo jisté, jestli se vůbec posádka dostane včas do Maroka, technické problémy, dokonce i požár v jedné z etap. Ano, i zde posádka dodržela své motto, které si dala na Dakaru 2018 „Nikdy to nevzdám“. I přes obrovskou penalizaci 30 hodin skončili Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem na 26. místě, ve své kategorii T1.1 byli dokonce devátí.

O závodě jsme si popovídali s Davidem Křípalem.

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2019
Tomáš Ouředníček / David Křípal, Ford Ranger Dakar, South Racing CE. Morocco Desert Challenge 2019. © MDC Media/Rallycool

Nedávno jste se vrátili z Maroka, jak se cítíš?

„Závod Morocco Desert Challenge opět naplnil veškerá naše očekávání. Byl velmi náročný, dlouhý s velkou konkurencí, bezkonkurenční atmosférou a zaměřený hlavně na závodění. Perfektně jsme si zazávodili a Maroko nám opět ukázalo svoji velikost a krásu.“

Kdy jste měli jasno, že se do Maroka vydáte se svým Fordem?

„Rozhodnutí padlo zhruba tři dny před odjezdem. Bylo to v době, kdy Ford Phoenix byl stále v rukách mechaniků v Portugalsku a my vůbec nevěděli, jak daleko je jeho finální fáze dokončení.“

Stihli jste Bestii otestovat, nebo jste jeli rovnou do závodu?

„Test jsme měli určitě v plánu a měli jsme pro něj vyhrazený téměř celý den. Věděli jsme, že pouhý jeden den je na test zcela nově postaveného auta málo, ale museli jsme vyjít s tím, co nám situace dovolovala. Nakonec jsme neměli k dispozici na test ani ten jeden den. Bohužel se práce na Fordu Phoenix protáhly a při příjezdu do Portugalska v nás panovaly smíšené pocity, zda bude vůbec možné odstartovat. Nakonec jsme Ford Phoenix poprvé nastartovali a ujeli s ním první metry pouhé dva dny před samotným startem závodu v době, kdy jsme již museli okamžitě odjet na trajekt. Samotný, opravdu velmi krátký test, proběhl na marocké dálnici během cesty z trajektu do Agadiru, kde se konaly administrativní a technické přejímky.“

Jaké jste měli ambice na tento závod a jsi spokojený s výsledkem?

„Morocco Desert Challenge je jedním z největších závodů světa a moc dobře jsme si uvědomovali jeho nástrahy, obtížnost i sílu konkurence. Pochopitelně jsme do závodu vyráželi s cílem vybojovat co nejlepší umístění. V daný okamžik jsme do závodu dali maximum. Když říkám dali, myslím tím jak nás s Tomášem, tak i naše mechaniky, kteří odvedli naprosto neuvěřitelnou práci a mnohokrát pracovali na autě od odpoledních hodin až do samotného rána. Vím, že jsme do závodu dali všichni své maximum a s ohledem na všechny události jsme s výsledkem určitě spokojení, protože se nám podařilo navzdory všem překážkám dorazit do cíle.“

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2019
Tomáš Ouředníček / David Křípal, Ford Ranger Dakar, South Racing CE. Morocco Desert Challenge 2019. © MDC Media/Rallycool

Co se ti honilo hlavou na startu první etapy?

„Start do první etapy byl pro nás hodně hektický, počáteční emoce a napětí ze samotného závodu rychle vyhnala z hlavy závada v podobě výrazně unikajícího motorového oleje během příjezdu na start. V tu chvíli bylo dokončení byť jen první etapy velmi v nedohlednu. Naštěstí Ford Phoenix vydržel a nám se povedlo dorazit do cíle první etapy.“

Jak fungovalo nové auto, jste s ním spokojení?

„Ford Phoenix nás dovezl do cíle, a to je hlavní. Objevilo se několik závad, které nás stály zajímavé umístění, nicméně s ohledem na situaci během jeho stavby a zejména nedostatek času pro pořádné otestování jsme s tímto rizikem museli počítat.  Naštěstí se nám podařilo všechny závady odstranit a zároveň již teď víme, co je potřeba změnit, aby se neopakovaly. Takto to zní velmi lehce, nicméně při jedné z nejvážnějších závad – požáru auta v dunách – jsme zažili velmi horké chvíle, kdy jsme bojovali o vše.“

Na kterých dalších závodech vás můžeme vidět?

„Věřím, že se určitě objevíme na vybraných evropských bajách.“

Neplánujete udělat nějakou besedu, případně někde ukázat novou Bestii?

„Nejbližší setkání s fanoušky je již velmi blízko. Bude jím pražská motoristická show Legendy 2019. Tam bude k vidění jak nový Ford Phoenix, tak i naše týmové zázemí.“

Říkáte Fordu stále Bestie, nebo si zasloužil novou přezdívku, a to Phoenix?

„Nový Ford nese jméno Ford Phoenix. Zda je to úplně šťastně zvolený název, by mohlo být po události v Maroku otázkou, nicméně věříme, že tímto je již s dokazováním původu jména konec.“

Jak moc se liší navigace v Maroku a na Dakaru?

„Navigace na soutěžích tohoto typu je naprosto stejná, a proto je účast na takových závodech velkou zkušeností a tréninkem na samotnou rally Dakar.“

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2019
Tomáš Ouředníček / David Křípal, Ford Ranger Dakar, South Racing CE. Morocco Desert Challenge 2019. © MDC Media/Photo Vision

Byl oproti minulému ročníku roadbook napsán lépe, nebo i letos na vás čekaly nebezpečné nástrahy, které nebyly řádně vyznačeny?

„Cross-country rally je stále rally tzv. ‚na oči‘. Zároveň marocké pisty a řečiště jsou mnohdy velmi zrádné, a i v letošním roce na jejich nástrahách skončilo mnoho favoritů závodu. Nicméně musím říct, že podrobnost a přesnost roadbooku pro Morocco Desert Challenge opět potvrdila vysokou úroveň závodu. Roadbook je od organizátora udělán opravdu velmi precizně, nicméně příroda je velmi silná a nečekané změny počasí třeba i během závodu mohou na trati vytvořit nepřehledná a v horším případě i velmi nebezpečná místa.“

Využil jsi zde nějaké zkušenosti získané při závodě, který jsi absolvoval s Martinem Prokopem v Dubaji?

„Každý odjetý závod je velmi cennou zkušeností pro účast na takto těžkém závodě, proto jsem velmi rád za každý odjetý závodní kilometr.“

Máte v plánu něco přidat, nebo změnit i na vašem speciálu?

„Na Fordu Phoenix mají teď naši mechanici opět mnoho práce, zároveň v tuto chvíli již víme o změnách, které je potřeba udělat ať již s ohledem na funkčnost, nebo zefektivnění práce mechaniků.“

Navigovat na takových závodech musí být velice náročné, při velkých rychlostech musí být složité vysvětlit Tomášovi kudy kam. Máte mezi sebou nějaký specifický slovník? Pokud ano, můžeš nám třeba prozradit nějaká slovní spojení?

„Navigace má svá pravidla, která jsou již dána oficiálními značkami používanými v roadbooku. K tomu pochopitelně máme s Tomášem svůj slovník, který pomůže jednotlivé situace více přiblížit a nachystat se tak na blížící se nebezpečí nebo změnu směru. Je to například: Y Levá, Schod dolů na tři, řečiště rozbité na jedna, vegetace rozbitá na dva apod., kdy číslovky určují míru nebezpečí.“

„Děkujeme všem našim fanouškům a čtenářům DAKAR MANIE za velkou podporu a do dalších závodů dáme opět maximum.“

Mohlo by vás zajímat

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2019

Dakar 2020: Roadbook až před startem, žolíci a supermaraton

Stěhováním do Saúdské Arábie a jmenováním Davida Castery novým ředitelem zásadní proměna Rally Dakar rozhodně nekončí. Tým, jenž si

Více...
Jan Brabec

Jan Brabec skončil se zlomeninami v tuniské nemocnici

Jarní testování na Sahaře je pro tým Big Shock Racing už tradičně důležitou součástí přípravy na následující ročník Rally

Více...
Andrej Karginov, Rally Kazakhstan 2018

Hvězdy Kamazu vyrazí místo Silk Way na Rally Kazakhstan

Po loňské premiéře se Kamaz podruhé vrací na Rally Kazakhstan. Stejně jako před rokem vysílá do Aktau dvojici svých

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu