Skvělá premiéra: Engel vybojoval na Hellasu stříbro

Rubrika: Moto/Quad  
/ Aktualizováno:

Milan Engel se letos veze na vlně úspěchu. V lednu se blýskl patnáctým místem na Dakaru a výborně si počínal také minulý týden na Hellas Rally. Při prvním startu na řecké soutěži proháněl specialisty na evropské „tout terrain“ závody. V cíli se radoval z vítězství ve třídě a druhého místa absolutně.

Závody „tout terrain“ svým způsobem kombinují prvky dálkových rally a endura. Tratě mívají často spíše endurový charakter, ale jede se podle roadbooku jako při maratonech. Hellas Rally byla druhým podnikem letošního evropského poháru a na startu se sešlo 171 motocyklistů a čtyřkolkářů.

V okolí Karpenissi absolvovali účastníci soutěže během sedmi dnů (20. až 26. května) na dva tisíce kilometrů s minimem přejezdů. V řeckých horách a lesích si museli poradit s náročnými šotolinovými cestami, průjezdy řečišti a brody, ale i s velkou nadmořskou výškou.

„Byl jsem překvapený, jak kamenité to bylo. Věděl jsem, že povrch bude tvrdý, ale nečekal jsem, že až tak moc. Spotřeboval jsem všechny gumy, které jsem s sebou vezl. Povrch je doslova sežral,“ popisuje podmínky Milan Engel. „V kopcích to bylo místy docela nebezpečné, protože stačilo, abyste se převážili a už byste byli dole. Proto bylo důležité citlivé zacházení s plynem. Občas se za zatáčkou objevily na cestě velké kameny, na které si člověk musel dávat pozor. Každopádně celkově to byla nádherná rally. Hodně se jelo po klikatých tratích, ale užili jsme si i rychlé pasáže, technické výjezdy a několikrát i průjezdy řečištěm, kde člověk nesměl udělat chybu, aby se nevykoupal.“

Milan Engel, Hellas Rally 2019
Milan Engel, KTM EXC 450F, Moto Racing Group. Hellas Rally 2019. © Actiongraphers

Ačkoliv těsně před startem museli pořadatelé na nejvýše položených místech odklízet z trati sníh, celkově soutěži počasí přálo.

„Sice bylo chladněji, ale nepršelo. Jen jeden den trochu mrholilo. Déšť by sice tratě zásadně nezměnil, protože po řecké šotolině voda jen steče, žádné bláto se z ní neudělá, ale i tak by to bylo nepříjemné. Měli jsme štěstí, protože když jsme odjížděli, začalo pršet a pršelo vytrvale,“ říká jezdec týmu Moto Racing Group.

Milan Engel vyrazil na zkušenou bez mechanika, svou endurovou KTM EXC 450F si servisoval sám, a tak byly jeho závodnické dny relativně dlouhé: „Vstávali jsme kolem sedmé hodiny a startovali kolem osmé. Většinou jsme se do bivaku vraceli ve tři nebo ve čtyři odpoledne, ale po nejdelší etapě jsem zpátky dorazil až v šest hodin. Pak jsem se věnoval údržbě motorky, šel si vyzvednout roadbook na další etapu a večer od sedmi do desíti jsem si ho vybarvoval.“

V náročných podmínkách dostali jezdci zabrat po všech stránkách.

„Nejvíc asi bolel zadek, protože na klikatých tratích pořád sedíte, málokdy si stoupnete do stupaček. Ale i když se jednalo o náročnou soutěž, s fyzičkou jsem problém neměl. Cítil jsem, že mám formu,“ pochvaluje si 28letý závodník z Jablonce nad Nisou. „Řekl bych, že nejvíc dostal zabrat mozek a psychika. Na klikatých cestách kopírujících hory totiž kilometry vůbec neutíkají. A pak taky kvůli navigaci. Všude byla spousta cest. Proto bylo důležité, abych vždy zvolil tu správnou. Když člověk jede mezi prvními, musí být neustále ve střehu, aby při navigaci neudělal chybu.“

Milan Engel, Hellas Rally 2019
Zleva: Celkově třetí Matteo Cura, vítěz Leonardo Tonelli a Milan Engel. © Actiongraphers

A Milan Engel nechyboval. Po celých sedm dní jel čistě bez většího zaváhání a od úvodního prologu bojoval v absolutní klasifikaci o medailové pozice. V cíli převzal pohár za vítězství ve třídě M3 (400-499 ccm). V poslední krátké etapě navíc dokázal smazat dvouminutový náskok Mattea Cury a na poslední chvíli tak Itala připravil o druhé místo celkově.

„Jsem přesvědčený, že v rámci tréninku to byla opravdu dobrá rally. Na rozdíl od motokrosu nebo endura, kde se závodníci potkávají se soupeři každý týden nebo jednou za čtrnáct dní, není v rally tolik příležitostí ke konfrontaci. Na Hellasu se sešla kvalitní konkurence, prvních sedm deset jezdců bylo každý den v minutě nebo dvou. Myslím, že to je pro Milana velké povzbuzení. Opět se ujistil, že na to má,“ hodnotí šéf týmu MRG Ervín Krajčovič. „Pro mě je nejdůležitější, že to zvládl ve zdraví.“

V následujících týdnech bude Milan Engel především trénovat a testovat na domácí půdě. Na konci léta a během podzimu pak v rámci přípravy na Dakar 2020 absolvuje s MRG několik závodů v Evropě a Africe.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu