Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel předvedli ve druhé etapě Marocké rally naprosto dominantní výkon. Posádka továrního týmu Toyota si díky dalšímu vítězství upevnila vedení v průběžné klasifikaci soutěže.
Druhá etapa Rallye du Maroc 2019 startovala a končila v bivaku v Erfoudu. Na posádky čekalo celkem 435 kilometrů, z nichž se 386 jelo v rámci rychlostní zkoušky. Závodilo se z velké části v dunách, ale úvod a závěr testu byl opět kamenitý. Klíčovou roli dnes hrála bezchybná navigace.
Leadeři průběžného pořadí Světového poháru FIA v cross-country rally a vítězové pěti předchozích ročníků marockého závodu dnes znovu ukázali, kdo v současnosti vládne maratonským soutěžím. Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s Toyotou vyhráli druhou etapu stylem start-cíl.
Katarsko-francouzská posádka vedla od prvního mezičasu a postupně zvyšovala náskok před svými jedinými soupeři v boji o celkové vítězství ve světovém poháru. Stéphana Peterhansela navigovaného manželkou Andreou dnes Al-Attiyah porazil o dvanáct a půl minuty.
„Byla to opravdu drsná speciálka, kombinace dun, rychlých kamenitých a písčitých cest. Jednou jsme museli měnit proražené kolo, ale neudělali jsme žádnou chybu v navigaci. Snažili jsme se jet opravdu naplno, protože jsme chtěli vidět, jak na tom jsme. Nakonec to pro nás byla dobrá etapa, vyhráli jsme s velkým náskokem před ostatními,“ pochvaloval si v cíli Nasser Al-Attiyah.
O náročnosti etapy svědčí i čas vítěze, který na trati strávil bez pěti minut pět hodin.
V průběžném hodnocení je druhý Al-Attiyahův týmový kolega Giniel de Villiers (+17:09 min), Peterhansel se posunul ze čtvrtého na třetí místo (+17:46).
Zatímco Al-Attiyah prožil bezproblémový den, jeho rivalové se dostali do složitějších situací.
„Neměli jsme žádné zásadní problémy. Žádný defekt, ani zapadnutí do písku. Jen jsme se párkrát trápili s navigací a v závěru jsme trochu zvolnili, protože Andrea se necítila úplně ve špičkové formě,“ prozradil Stéphane Peterhansel. „Roadbook zítřejší etapy dostaneme až ráno. Všichni jsou z toho trochu nervózní, ale dobré je, že navigátoři mají volný večer. To je opravdu dobrá zpráva, protože včera v noci Andrea zase pracovala až do jedné a budík si nastavila na pátou. Nic příjemného, pokud bydlíte na pokoji společně…“
Navigaci stoprocentně nezvládl ani Àlex Haro. De Villierse navíc potrápila i technika.
„Nebyl to jednoduchý den. Na začátku jsme blouděním ztratili tři nebo čtyři minuty a pak se nám na 130. kilometru uvolnilo sací potrubí,“ líčil Giniel de Villiers. „Kvůli tomu motor částečně ztratil výkon a spotřebovával větší množství paliva. Proto jsme si museli spotřebu hlídat. S nižším výkonem nebyla jízda v dunách vůbec jednoduchá. V jednom místě jsme se museli otočit. Dnes to bylo o přežití, ale mohlo to dopadnout ještě hůř. Zítra to zkusíme znovu.“
Etapové stříbro pro Przygońského
Kuba Przygoński a Timo Gottschalk si v neděli alespoň částečně spravili náladu. Polsko-německá dvojice v sobotu ztratila téměř hodinu kvůli problémům s brzdami, dnes ale míchala pořadím na špici. Posádka Orlen Teamu se ve výsledcích etapy vklínila mezi Al-Attiyaha a Peterhansela na druhou pozici (+11:09 min) a celkově si polepšila z 28. na osmé místo.
„Dnes všechno fungovalo dobře. Auto je o poznání rychlejší, ale včerejšek znovu ukázal, že brzdy to úplně nezvládají. Ale to je dobré znamení. Zapracujeme na nich a na Dakar budeme mít rychlé a dobré auto,“ věří Kuba Przygoński.
Serradori stále mezi nejlepšími
Mathieu Serradori a Fabian Lurquin s buggy Century Racing CR6 sice po dnešku opustili medailové pozice, stále však odvážně čeří vody mezi továrními jezdci Toyoty a Mini.
„Bojujeme s jezdci, kteří mají spoustu zkušeností. Jsme tu, abychom se učili a zlepšovali. Fabian navigoval výborně, zaváhali jsme jen jednou v dunách, kde jsme si zajeli pár kilometrů,“ přiznal průběžně čtvrtý Mathieu Serradori.
Prokop a Vaculík etapu nedokončili
Martin Prokop s Janem Tománkem se znovu potýkali s tlakem paliva, resp. benzínem, který se vařil v nádrži. S nepojízdným Fordem zůstali stát na trati.
„Problém ze včerejška se nepodařil vyřešit, je to ještě horší. Zatímco včera jsme mohli po pár minutách pokračovat, dnes ani zchladnutí paliva nepomohlo. Už jsme tu několik hodin a pořád nic,“ informoval Martin Prokop.
O jedenáctou příčku průběžného hodnocení přišli Boris Vaculík s Martinem Plechatým. Ford týmu 3RCZ.com zastavila na 151. kilometru porucha hydrauliky.
„Uprostřed vysokých dun odešla hydraulika, vypadla zvedací noha a bylo vymalováno. Noha ohnutá, nešla vytáhnout. Drbali jsme se s ní přes půl hodiny, ale povedlo se to ulomit. Ovšem na tomto hydraulickém okruhu je i servo, takže jsme byli rázem bez řízení,“ popsal Boris Vaculík. „240 km do cíle a několik dunovišť před námi. Jeli jsme ještě asi 20 km po trati, ale bylo to o život, auto neřiditelné a jelo kam chtělo. Do bivaku jsme dojeli po pistách a silnici. Doufáme, že mechanici dají auto do rána do kupy, abychom mohli ráno pokračovat, byť s brutální penalizací.“
Alonso v top 10
Fernando Alonso a Marc Coma zvládli první společnou pouštní etapu velice slušně. S tovární Toyotou se nedostali do vážnějších problémů a v cíli byli klasifikováni jako desátí (+31:37) a elitní desítku uzavírají i v průběžném pořadí.
„Neměli jsme žádné problémy a den jsme si užili. Startovní pozice nám moc nepomohla, hlavně na prvních kilometrech jsme jeli v prachu. Ale tak to je. S průběhem etapy jsem spokojený,“ konstatoval Fernando Alonso.
Romovo martyrium
Nani Roma prožívá náročnou premiéru v týmu Borgward, jehož fungování zajišťuje Wevers Sport. Dnes byl na speciálce třináctý, jenže opět s výraznou, tentokrát padesátiminutovou ztrátou.
„Naše včerejší problémy souvisely s palivem. Po důkladné kontrole jsme zjistili, že jsme kvůli jeho špatné kvalitě téměř zničili motor. Proto jsme použili jiný benzín, ale problémů jsme se nezbavili. Nejrůznější sondy a senzory pracují při použití různých paliv odlišně. Dnes to vypadalo asi takhle: nejdřív auto nefungovalo dobře, pak fungovalo lépe a pak jsme zastavili,“ shrnul Nani Roma.
Macíka zastavila převodovka
Posádka Martina Macíka ml. Druhou etapu Marocké rally nedokončila. Iveco týmu Big Shock Racing zůstalo stát na 70. kilometru druhé speciálky s poruchou převodovky.
„Zřejmě praskla hřídel. Zatím nevíme přesně, co se stalo, protože uprostřed pouště převodovku nerozebereme. Nejspíš nějaká vada materiálu. Důležité je, že se to stalo tady a ne na Dakaru. Teď bude důležité, abychom zjistili, v čem je problém,“ komentoval situaci Martin Macík jr.
Po dotažení závodního kamionu do bivaku se mechanici pokoušejí o opravu, aby se posádka – byť s penalizací – v pondělí vrátila do soutěže a pokračovala v přípravě a testování na Dakar.
Jaroslav Valtr měl problémy s řízením svého Iveca a musel na rychlostní zkoušce opravovat. Posádka Valtr Racing Teamu ale etapu dokončila a jako jediná pokračuje v soutěži v kategorii kamionů.
Rallye du Maroc 2019 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 2. etapě |
|||
1. | Al-Attiyah/Baumel | Toyota Hilux | 8:08:18 |
2. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | +17:09 |
3. | Peterhansel/Peterhansel | Mini JCW Buggy | +17:46 |
4. | Serradori/Lurquin | Century Racing CR6 | +25:22 |
5. | Ten Brinke/Colsoul | Toyota Hilux | +25:59 |
6. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +30:57 |
7. | Van Loon/Delaunay | Toyota Hilux | +37:49 |
8. | Przygoński/Gottschalk | Mini JCW Rally | +1:08:52 |
9. | Domżała/Marton | Can-Am Maverick X3 | +1:13:09 |
10. | Alonso/Coma | Toyota Hilux | +1:16:32 |
30. | Vaculík/Plechatý | Ford F150 Evo | +71:24:51 |