Dakar: Smělý Michek pomýšlí na trofej pro nováčka roku

Rubrika: Dakar 2020, Moto  
/ Aktualizováno:

Cesta k úspěchu na Rally Dakar je většinou dlouhá a trvá několik let. Ovšem jednu trofej lze získat pouze na první pokus. O pohár nováčka roku se mohou porvat jen největší srdcaři, šikulové a šťastlivci mezi debutanty. Obrovská výzva pro nejméně zkušené. A Martin Michek se ji rozhodl přijmout.

Martin Michek, přejímky před Dakarem 2020
Martin Michek, Orion - Moto Racing Group. Přejímky před Rally Dakar 2020. © Lucie Olachová

Jezdec a manažer týmu. Jeden bez druhého nemohou snít o velkém úspěchu. Každý z nich má svou představu, jak cíle dosáhnout. Musí dospět ke shodě, nebo aspoň ke kompromisu, pokud se jejich názory liší. Své o tom za poslední půlrok vědí úspěšný motokrosař a nováček ve světě cross-country rally Martin Michek a šéf Orion – Moto Racing Group Ervín Krajčovič.

Michek si s myšlenkou účasti na dakarské rally pohrával už nějakou dobu a počátkem léta se stal novým členem MRG. Cílem rychlého Jihočecha však není jen start na Dakaru 2020 nebo jeho dokončení. Ví, co chce, a nebojí se to říct nahlas. V následujících letech by se rád hodně přiblížil absolutní špičce, v nejlepším případě do ní i pronikl.

„Vím, že to chce respekt, že musím získat spoustu zkušeností a že i nejlepším jezdcům současnosti trvalo několik let, než se prosadili mezi úplnou elitu, i když za sebou hned od začátku většinou měli továrnu a její know-how. Jsem nohama na zemi, ale jsem bojovník. Budu se snažit, abych se každým tréninkem, každým ujetým kilometrem, každou etapou těmhle klukům přibližoval,“ slibuje Martin Michek. „Snem každého sportovce, který dělá svůj sport naplno, je stát jednoho dne na nejvyšším stupni.“

Krajčovič je opatrnější. Svůj tým posílá na nejproslulejší maratonskou rally světa už posedmé a na základě předchozích zkušeností dobře ví, že na Dakaru rozhodně nepadají učení z nebe. Proto dlouhodobě zastává názor, že i sebelepší jezdec endura nebo motokrosař potřebuje přibližně tři roky, než se plně aklimatizuje ve světě cross-country rally a získá potřebné zkušenosti.

Razantní nástup

Jenže Martin Michek vtrhl na scénu jako velká voda. Při červencovém debutu na Baje Aragón se v kvalitní konkurenci prosadil do první pětky. Na španělských šotolinových cestách bylo možné uplatnit leccos z motokrosařských návyků, nicméně pořád měly relativně daleko k tratím klasických pouštních závodů. Ty si jednatřicetiletý rodák z Českých Budějovic osahal na podzim při Rallye du Maroc a tuniské El Chott Rallye. Hodně se naučil a opět potvrdil svou rychlost. Z El Chott si dokonce odvezl pohár pro vítěze. Nutno však přiznat, že soupeřů tentokrát měl jen několik.

Martin Michek, Baja Aragón 2019
Martin Michek, KTM 450 Rally Replica, Orion - Moto Racing Group. Baja Aragón 2019. © MRG

Přestože v Maroku dojížděl jednu z etap se značně pochroumanou motorkou a v Tunisku se zahrabal do písku tak, že stroj nedokázal bez pomoci vyprostit, chce se na Dakaru pokusit o výrazný výsledek. Ocenění nováčka roku jej láká.

„V hlavě to mám,“ přiznává Michek. „Mám srdce závodníka, to se prostě nedá vymazat. Neumím jet jen tak. Tréninku se snažím dát maximum, věnuji se psychické i fyzické přípravě. Chci tam jet s nějakým vnitřním pocitem, že dokážu odjet etapu, že ji dokážu zajet rychle, že budu schopen závodit. Kdybych tam závodit nechtěl, tak si s tou myšlenkou ani nehraju. Na druhou stranu vím, jak jsou ti kluci dobří a že na ně ještě ztrácím, přestože už teď hodně závodím.“

Zvládnout úvod

Neocenitelné rady a pomoc Michek v posledních měsících dostával od týmového kolegy Milana Engela, který se v lednu v Peru postaral o jeden z vůbec nejlepších výsledků českých motocyklistů v historii Rally Dakar. V Saúdské Arábii však může nastat situace, kdy oba jezdci Orion – MRG budou na trati přímými soupeři. Pokud Michek bude opravdu schopen bojovat o vítězství mezi nováčky, bude se velmi pravděpodobně muset pohybovat na podobných pozicích jako Engel o rok dříve. Na Dakaru 2019 byl z debutantů nejúspěšnější celkově třináctý Ross Branch, Engel skončil patnáctý.

„Budou se mlátit mezi sebou a je to dobře,“ počítá s nastíněnou možností Ervín Krajčovič. „Svým způsobem jsem do toho šel i s tím, že mě tohle čeká. Jen jsem nepředpokládal, že se to stane hned při prvním Dakaru. Myslel jsem si, že to Martinovi bude trvat déle. Že bude zaskočený, že bude mít ze všeho trošku větší respekt. Není tomu tak, ale Dakar je pořád úplně jiný než soutěže, které zatím odjel.“

„Budu na něj apelovat, aby první týden jel s velkou rezervou, ale tím neříkám, že nechci, aby závodil. Věřím, že se bude prokousávat dopředu. V jeho případě spočívá riziko jinde. V prvních dnech si bude muset dát pozor, aby motorku neroztřískal. To by byl konec. O tomhle budeme ještě hodně mluvit a budu mu to každý den vštěpovat do hlavy.“

Ervín Krajčovič & Martin Michek, Baja Aragón 2019
Ervín Krajčovič a Martin Michek, Orion - Moto Racing Group. Baja Aragón 2019. © MRG

V prosazování tohoto přístupu může Krajčovičovi pomoci také jedna z dakarských novinek. Supermaratonská etapa, která je na programu hned druhý a třetí den. Po prvním z nich se motocyklisté budou muset při údržbě, na níž budou mít jen patnáct minut, obejít bez pomoci mechaniků. Navíc dvoudenní supermaraton (celkem 890 kilometrů, z toho 771 km speciálek) musí zvládnout na jediné sadě pneumatik.

„Myslím, že supermaraton může Martina skutečně ‚přibrzdit‘,“ míní Krajčovič. „Je natolik chytrý, že si dokáže vyhodnotit riziko a situaci. Já tomu věřím. Doufám, že mu nerupne v kouli a nebude chtít závodit, jak je zvyklý.“

Síla týmu

Jedné věci se Krajčovič navzdory Michkovým ambicím naprosto neobává. Příchod dalšího sebevědomého závodníka by podle jeho mínění neměl negativně ovlivnit atmosféru dobře fungujícího týmu.

„Rivalita mezi Milanem a Martinem není žádná. Musím říct, že našli způsob opravdu skvělé vzájemné komunikace, což není úplně běžné,“ oceňuje Krajčovič. „I když Martin chce jít dopředu a chce se Milanovi vyrovnat.“

Manažerova slova potvrzuje také Michek: „S Milanem se budeme určitě respektovat. Tým potřebuje, aby všichni jeho členové stáli při sobě, pomohli si na trati, když se něco stane. V Tunisku jsem si vyzkoušel, jak bezradně se může člověk v určitých situacích na trati cítit. Z tohoto pohledu by naopak mohlo být dobré, pokud bychom dokázali jet blízko sebe. Ale Dakar je nevyzpytatelný.“

Martin Michek, Rallye du Maroc 2019
Martin Michek a Milan Engel, Orion - Moto Racing Group. Rallye du Maroc 2019. © RDM Media

Smělé plány

Přestože nyní upírá Martin Michek veškerou pozornost k aktuálnímu ročníku, od svého vstupu do nové disciplíny má také dlouhodobější vizi. Rád by se na soutěž vracel i v následujících letech a jeho ambice jsou nemalé.

„Na Dakar jedu, protože si chci dobře zazávodit, chci si ho užít a chci ukázat, že v sobě mám nějaký potenciál. Ale může se stát, že vypadnu, což se stává i nejlepším jezdcům. Každopádně Matthias Walkner mě kdysi porazil v motokrosovém šampionátu v souboji o titul a co si budeme povídat, bylo by hezké, kdybych mu jednoho dne dokázal tuhle porážku vrátit,“ odkrývá Michek další ze svých met.

Míří vysoko. Jenže tak vysoko lze bez angažmá v továrním týmu vystoupat jen těžko.

„Máme tříletou smlouvu, pak se může stát cokoliv. Ne že bych mu to nepřál, ale měli bychom být realisté. Vidíme třeba případ Štefana Svitka. My nebo Slováci jsme tak malý trh, že Francouzi, Španělé a jezdci některých dalších národností závodníky z Čech a Slovenska převálcují právě trhem, který mají za sebou. Bohužel, je to tak,“ připomíná Krajčovič. „Je jasné, že pokud teď Martinovi pomůžeme a on pak odejde, bude mě to bolet, ale zároveň bych byl rád.“

„Pokud Martin pojede tak, jak si představuje, pak budu v první řadě usilovat o navázání bližšího kontaktu s KTM. Jestliže se mi to nepovede, tak bych mu nemohl bránit. Nedisponuji takovým materiálem jako fabrika.“

„A pak je tu další věc, kterou řeknu, i když se teď budeme trošku chválit. On od nás půjde buď do fabrického týmu nebo do žádného. K fabrickému týmu máme samozřejmě velmi daleko, ale myslím si, že už jsme v pomyslné druhé lajně se satelitními týmy, které mají tovární podporu. Nejen proto, že lidsky máme takový tým, jaký máme, ale máme vybudovanou a vychytanou logistiku, doprovody a spoustu dalších důležitých a nezbytných věcí,“ uzavírá Ervín Krajčovič.

Rally Dakar 2020 odstartuje 4. ledna v saúdskoarabské Džiddě. Do první etapy vyrazí účastníci o den později. Celkem je čeká 7856 kilometrů, z nichž se 5097 pojede v rámci rychlostních zkoušek rozdělených do dvanácti etap. 42. ročník soutěže skončí 17. ledna v Al Qiddiyi.

Sestava Orion – MRG pro Dakar 2020

Jezdci MRG pro Dakar 2020

Tým Orion – Moto Racing Group se na Rally Dakar pravidelně vrací od roku 2014. V Saúdské Arábii bude mít při své sedmé účasti ve startovním poli tři zástupce.

28letý Milan Engel se patnáctým místem v roce 2019 zasloužil o dosud nejlepší umístění týmu na Rally Dakar v kategorii motocyklů. Stejně jako 31letý dakarský nováček Martin Michek pojede na motocyklu KTM 450 Rally Replica.

Mezi čtyřkolkáři bude barvy týmu opět hájit 43letý Tomáš Kubiena, kterého změna předpisů přinutila vyměnit techniku KTM za hojně používanou Yamahu Raptor. Dakaru se zúčastní počtvrté. Při třech předchozích startech prokázal svou rychlost, do cíle však kvůli technickým problémům zatím nikdy nedojel.

eShop DAKARMANIA

Mohlo by vás zajímat

Rally Dakar 2020

Rallyshow Vacov se představuje a hned čelí dunám

Poslední únorový den by si měli do svých kalendářů zaznamenat všichni příznivci Rally Dakar! Obzvlášť, pokud jsou z jižních, západních nebo středních Čech.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2019

Královna se vrátí na Dakar. Pilotem známý český závodník

Aleš Loprais potvrdil, že jeho tým nasadí na Dakaru 2021 dva kamiony. Instaforex Loprais Team by měly reprezentovat vozy dvou různých značek.

Více...
Ajrat Mardějev, Silk Way Rally 2019

Covid-19 může změnit program Silk Way Rally 2020

Organizační výbor Silk Way Rally sleduje situaci související se šířením koronaviru Covid-19 a je připraven upravit závěrečnou část jubilejního ročníku.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu