Dakar 2020: Loprais nejlepší z Čechů, Sotnikov výrazně ztratil

Rubrika: Dakar 2020, Kamiony  
/ Aktualizováno:

Posádka Aleše Lopraise byla ve třetí etapě Rally Dakar nejúspěšnější z českých zástupců v kategorii kamionů. Praga v barvách Instaforex Loprais Teamu dosáhla pátého času a opět si polepšila v průběžném pořadí.

[poslední aktualizace 7. 1. 2020, 21:44]

Aleš Loprais, Dakar 2020
Aleš Loprais/Khalid Alkendi/Petr Pokora, Praga V4S DKR, Instaforex Loprais Team. Rally Dakar 2020. © Loprais Team

První čtvrtinu Rally Dakar 2020 uzavřela v úterý 7. ledna okružní etapa se startem a cílem v Neomu. Rychlostní zkouška měřila 404 kilometrů, byla nejdelší v dosavadním průběhu soutěže a jela se v blízkosti hranic s Jordánskem. Na její trati převládal písčitý povrch, ale závodníci se museli zorientovat ve změti údolí procházejících mezi skalami a skalními hřebeny.

Reparát po bloudění v závěru předchozího dne složil Andrej Karginov z Kamazem. Rus v úterý zvítězil s náskokem necelých pěti minut před Sergejem Vjazovičem pilotujícím kapotový MAZ. V celkovém hodnocení se Karginov posunul se na druhé místo.

„Dnešní etapa byla rozdělená na tři sekce s dvěma neutralizovanými zónami dlouhými dvacet kilometrů, na nichž bylo možné zkontrolovat stroj a vydechnout si. Posledních sto kilometrů bylo opravdu náročných: klikatá cesta v kamení a balvanech, museli jsme si dávat pozor na gumy. Najít v takových podmínkách správnou cestu, pokud lze o něčem takovém vůbec hovořit, je velmi složité. Velký dík patří navigátoru Andreji Mokjejevovi, který svou práci zvládl výborně,“ chválí Andrej Karginov.

I druhý čas dne stačil Vjazovičovi k uhájení první pozice, i když jeho náskok se ztenčil přibližně na polovinu. Před Karginovem má k dobru dvě minuty a osmnáct sekund.

Richard de Groot, Dakar 2020
Richard de Groot/Raph van den Elshout/Jan Hulsebosch, Renault K520 Rally Dakar 2020. © MKR Technology

Spokojenost panuje také v táboře židovického MKR Technology. Richard de Groot s Renaultem postaveným na severu Čech dnes obsadil čtvrtou příčku. Před jezdce nizozemského Firemen Dakar Teamu se vklínil už pouze Anton Šibalov s dalším Kamazem.

„Richard s posádkou měli takovou radost, že ani nevěřili, jak skvěle zajeli. Zpočátku si mysleli, že se snad jedná o nějakou chybu. Naši mechanici si z nich už začali dělat legraci, že to měli jako nácvik příjezdu k požáru, a proto jim budou muset někde něco zapálit, aby dojezdový čas byl vždycky co nejkratší,“ usmíval se spokojeně Mario Kress, konstruktér čtvrtého nejrychlejšího kamionu třetí dakarské etapy.

Loprais v top 5

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora si s pětadvacetiminutovým odstupem dojeli pro páté místo, přestože řešili stejný technický problém jako v předchozí etapě a dvakrát museli brát ohled také na pomalý defekt. V průběžné klasifikaci Praga se startovním číslem 502 poskočila do první šestky.

Martin Macík, Dakar 2020
Martin Macík/František Tomášek/David Švanda, Iveco Powerstar, Big Shock Racing. Rally Dakar 2020. © Big Shock Racing

Martin Macík byl s Ivecem týmu Big Shock Racing o pět minut pomalejší než Loprais, což stačilo na sedmé místo, ale hlavně na postup na čtvrtou pozici celkově. Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou tak zůstávají v dosavadním průběhu nejlepšími Čechy napříč všemi kategoriemi.

„Na dlouhých táhlých rovinách jsme neměli dostatečnou rychlost, zlobil výkon. Proto nám v úvodu ostatní trochu ujeli. Pak jsme udělali pneumatiku, chvíli jsme ji dofukovali, ale ušla nám asi 10 km před neutralizací. I když výměna proběhla v perfektní rychlosti, pár minut jsme ztratili. V poslední části, kde byl terén technicky náročnější a výkon už nehrál takovou roli, jsme to zase začali rychle dotahovat,“ popisuje Martin Macík.

„Čidlo na turbu hlásí chybu. Jeden z milionu kabílků může být špatný. Urputně ho hledáme, zatím se nám nepodařilo ho vypátrat, ale dál na tom makáme, aby Karel zase fofroval naplno. Bude to nějaká úplná blbost, ale pěkně nám zatápí,“ dodává palubní mechanik David Švanda.

Martin Šoltys, Dakar 2020
Martin Šoltys/David Schovánek/Tomáš Šikola, Tatra Phoenix, Tatra Buggyra Racing. Rally Dakar 2020. © Buggyra Media

Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola s Tatrou týmu Buggyra Racing ztratili na Karginova téměř 44 minut, v etapě byl třináctí ale také oni si o místo polepšili. Po úvodní čtvrtině závodu jsou osmí.

„Kvůli včerejšímu umístění jsme dnes bohužel startovali více vzadu a snad prvních sto kilometrů jeli jenom v prachu. Museli jsme trochu riskovat, z čehož plynul i defekt pneumatiky. Střední část etapy byla v pohodě, až ke konci jsme zase začali dojíždět motorkáře, a to je v kamionu hodně nepříjemné. Navíc se jelo proti sluníčku, tak doufám, že jsme nikoho nepřejeli,“ rekapituluje den Martin Šoltys.

Všechny české posádky si polepšily na úkor Dmitrije Sotnikova, jehož Kamaz zůstal stát na 60. kilometru. Při předjíždění jednoho z pomalejších vozů trefili Rusové velký kámen zcela skrytý v písku a poškodili přední nápravu. Následnou opravou ztratili téměř dvě a čtvrt hodiny a vypadli z první desítky.

Eduard Nikolajev, Dakar 2020
Eduard Nikolajev/Jevgenij Jakovlev/Vladimir Rybakov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Rally Dakar 2020. © Red Bull Content Pool

Technika potrápila Nikolajeva i Huzinka

Jen druhé housle zatím hraje vítěz tří předchozích ročníků Eduard Nikolajev. Stejně jako v první etapě musel i dnes řešit technické problémy, byť jiného rázu.

„Dvakrát jsme zastavovali. Před první neutralizací jsme prorazili pneumatiku a výměnou jsme ztratili šest minut. Pak jsme museli měnit ventil. Odhalení a odstranění problému zabralo šestnáct minut. Pak už jsme jeli svým tempem. Užili jsme si spoustu prachu, ale to je Dakar,“ konstatuje Eduard Nikolajev, který dojel do cíle se ztrátou 34 minut jako devátý a v celkovém součtu zaostává na šesté pozici za Karginovem už o padesát minut.

Hybridní Renault C460 pilotovaný Gertem Huzinkem měl další technické problémy. Tentokrát musela posádka opravovat diferenciál a do cíle dorazila se ztrátou 75 minut jako jednadvacátá.

Ve středu se soutěž přesune do Al Uly. Celkem bude potřeba zdolat 676 km včetně rychlostní zkoušky, která bude zase o něco delší (453 km) a pojede se převážně po šotolinových cestách. Organizátoři opět slibují obtížnou navigaci.

Rally Dakar 2020
KAMIONY
průběžné pořadí po 3. etapě
1. Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko MAZ 6400RR 11:34:01
2. Karginov/Mokjejev/Leonov Kamaz 43509 +2:18
3. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +20:01
4. Macík/Tomášek/Švanda Iveco Powerstar +38:59
5. Nikolajev/Jakovlev/Rybakov Kamaz 43509 +50:12
6. Loprais/Alkendi/Pokora Praga V4S DKR +54:52
7. Van Kasteren/Rodewald/Snijders Iveco Powerstar +1:10:55
8. Šoltys/Schovánek/Šikola Tatra Phoenix +1:25:36
9. De Baar/Van der Vaet/Slootjes Renault K520 +1:27:53
10. Vasiljevskij/Vichrenko/Muryljov MAZ 5309RR +1:28:46

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu