Dakar 2020: Serradori zastínil hvězdy. Prokop zachránil Vaculíka

Rubrika: Auto, Dakar 2020  
/ Aktualizováno:

Úspěšný reparát složil v osmé etapě Rally Dakar 2020 Mathieu Serradori. Po nedělním zaváhání Francouz poprvé v kariéře vyhrál dakarskou etapu a v průběžném pořadí si o příčku polepšil.

[naposledy aktualizováno 13. 1. 2020, 15:32]

Mathieu Serradori, Dakar 2020
Mathieu Serradori/Fabian Lurquin, Century Buggy, SRT Racing. Rally Dakar 2020. © ASO

V pondělí 13. ledna pokračoval Dakar 2020 okružní etapou se startem a cílem ve Wadi Al-Dawasiru. Navigačně obtížnou rychlostní zkoušku zvládli nejlépe Mathieu Serradori a Fabian Lurquin s buginou Century. Úsek dlouhý 477 km zdolali za tři hodiny a 48 minut.

Po nedělním uvíznutí na duně klesl Francouz v průběžném pořadí ze šesté na osmou pozici za tovární jezdce Toyoty Giniela de Villierse a Bernharda ten Brinkeho. Díky pondělnímu výsledku se však dokázal opět posunout před Nizozemce a svůj odstup od šestého Jihoafričana snížil na méně než deset minut.

„Jsem naprosto nadšený. Je to úžasná historka. Včerejší etapa byla komplikovaná, udělali jsme chybu a draze jsme za ní zaplatili. Dnes jsme všechny nechali za sebou. Jako bývalý motorkář chci toto vítězství věnoval Paulovi [Gonçalvesovi],“ vzkazuje Mathieu Serradori, jenž jel Dakar na motocyklu třikrát a v roce 2010 se prosadil do první dvacítky. „Po dni, jako byl ten včerejší, není snadné najít motivaci. Ale s Fabianem jsme bojovníci. Z výsledku mám velkou radost.“

Serradori & Lurquin, Dakar 2020
Mathieu Serradori a Fabian Lurquin se radují z vítězství v osmé etapě Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Alonso: V dunách se cítím lépe

K hvězdám dne patřili také Fernando Alonso s Marcem Comou, kteří s dalším továrním Hiluxem obsadili v etapě druhé místo (+4:04 min). Dosud nejlepší etapový výsledek posunul dvojnásobného mistra světa formule 1 z patnáctého na třinácté místo.

„Dnes jsme prožili skvělý den. Bohužel jsme měli jeden defekt, který nás trochu dostal z tempa, ale jinak to byla téměř dokonalá etapa,“ pochvaluje si Fernando Alonso. „Při navigaci v dunách byl Marc neskutečný. A pak také v závěrečné části. Viděli jsme, že jezdci před námi jsou trochu ztracení, ale my tam opět získali trochu času. V Marcově podání to byla kouzelná speciálka.“

„Absence motocyklistů zásadně změnila situaci prvních dvou nebo tří aut. Řekl bych, že nemohla jet tak rychle jako v jiných dnech. Já jsem vydělal na tom, že jsem startoval později,“ uvědomuje si Španěl. „Jsem rád, že jsme den zvládli bez problémů. Byla to hezká erzeta. Docela rychlá se spoustou dun. Duny jsou asi náročnější než jízda po pistách, ale z nějakého důvodu se v nich cítím lépe. Zdá se, že v nich dokážu držet dobrý rytmus a jedu plynule. Druhý týden Dakaru si zatím užívám.”

Fernando Alonso, Dakar 2020
Fernando Alonso/Marc Coma, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Rally Dakar 2020. © Toyota

Favorité v pozadí

Jezdci z absolutní špičky tentokrát čelili relativně neobvyklé situaci. Motocyklisté a čtyřkolkáři v pondělí nezávodili, a tak první posádky kategorie automobilů musely při navigaci spoléhat výhradně na sebe.

“Navigace není jednoduchá zvlášť proto, že dnes nejedou motorkáři. Obtížnost speciálky navíc ještě zvyšuje velice měkký písek,“ popsal v neutralizované zóně Stéphane Peterhansel.

Nejobtížnější byla osmá etapa pro Carlose Sainze a Lucase Cruze, kteří jako nedělní vítězové vyráželi na trať první. Španělská posádka s tovární buginou Mini byla o devatenáct a čtvrt minuty pomalejší než Serradori a v hodnocení etapy figuruje na patnácté pozici.

„Bez stop motocyklistů byla navigace ještě obtížnější. Pár minut jsme ztratili hledáním správné cesty a jednou jsme uvízli v dunách,“ přiznává Carlos Sainz. „Pak jsem do toho šel úplně naplno, abych se pokusil dohnat ostatní.“

Carlos Sainz, Dakar 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, Bahrain JCW X-Raid Team. Rally Dakar 2020. © X-raid

Dvojnásobný vítěz soutěže udržel vedení, ovšem jeho náskok se ztenčil. Před druhým Nasserem Al-Attiyahem s Toyotou má nyní k dobru šest minut a čtyřicet sekund.

„Závěrečná část v dunách byla velmi náročná. Jel jsem první a ostatní se přibližovali. Na posledních padesáti kilometrech to byl opravdu velký boj,“ líčí Nasser Al-Attiyah. „Odvedli jsme dobrou práci, jsem spokojený. Bez motorek a jejich stop to nebylo jednoduché, ale Mathieu navigoval výborně.“

Z vedoucí trojice si nejlépe počínal Stéphane Peterhansel s další buggy Mini, i když i v jeho případě to tentokrát stačilo „jen“ na deváté místo. Také Francouz se v celkovém součtu Sainzovi přiblížil. Na třetí pozici ztrácí na týmového kolegu třináct minut.

„I se stopami po motocyklech by dnes byla navigace obtížná,“ míní Stéphane Peterhansel. „Když Carlos a Nasser zapadli, jeli jsme jako první. Navigace byla tak složitá, že jsem musel trochu zvolnit. Díky tomu nás soupeři dohnali a do cíle nás přijelo pět najednou.“

Prokop bojuje a pomáhá

Ani osmá etapa nepřinesla zlom ve vývoji závodu z pohledu Martina Prokopa a Viktora Chytky (Ford), ačkoliv dlouho to vypadalo jinak.

Martin Prokop, Dakar 2020
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Rally Dakar 2020. © MP-Sports

„Byla to asi naše nejlepší erzeta, drželi jsme hezké tempo, zazávodili jsme si s ostatními auty. Pak ale přišla nejdelší rovina, jakou jsem v životě jel. Po jednatřiceti kilometrech na plný plyn se nám na čtyřstém kilometru rozbila plynová klapka,“ vysvětluje hlavní příčinu více než půlhodinové ztráty Martin Prokop. „Naštěstí jsme ji měli s sebou, protože se nám rozbila už loni v Abu Dhabi.“

„Není nám přáno. I když jsme bojovali a cítili jsme, že máme šanci poprat se o desítku, tak nás to zase srazilo zpátky dolů. Už nevím, co víc mám udělat, aby se dařilo,“ uzavírá Prokop.

Posádka týmu MP-Sports si v celkovém pořadí o příčku pohoršila, když klesla za Alonsa. Od elitní desítky ji nyní dělí sedmnáct minut.

Boris Vaculík, Dakar 2020
Boris Vaculík/Martin Plechatý, Ford F-150 Evo, 3RCZ.com. Rally Dakar 2020. © 3RCZ.com

Martin Prokop a jeho tým však „vystřihli“ další velké gesto v dakarském duchu. Jihlavský závodník půjčil svůj druhý motor Borisi Vaculíkovi, jehož pohonná jednotka zkolabovala v neděli. Mechanici MP-Sports navíc prakticky celou noc pomáhali kolegům z týmu 3RCZ.com s výměnou agregátu a opravou vozu.

„Dakar píše silné příběhy a tohle je jeden z nich. Díky obrovské ochotě Martina Prokopa jedeme dál. Poskytl nám druhý motor, a navíc nám přišli pomoct jeho mechanici. Bez pomoci MP-Sports by pro nás byl Dakar pouze smutnou vzpomínkou. Ani nevím, jak vyjádřit své pocity,“ děkoval před startem do etapy Boris Vaculík.

Vaculík pokračuje s padesátihodinovou penalizací, ale zůstává v soutěži a osmou etapu dokončil.

Zapletal měnil převodovku

Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford) stále bojují ve druhé polovině druhé desítky a dnes postoupili na osmnácté místo.

„Zase to nebylo úplně čisté. Měli jsme defekt a jednou jsme zastavili, abychom zkontrolovali auto, protože se ozývaly prapodivné zvuky,“ popisuje Miroslav Zapletal. „Máme novou převodovku, která je pomalejší na prvních třech kvaltech a není úplně ideální do dun. Ta předchozí byla trošku lepší. Uvidíme, možná po repasi vrátíme tu původní.“

V soutěži stále pokračují posádky všech čtyř českých týmů. Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem (Ford) byli v etapě osmadvacátí, v celkovém pořadí figurují po sérii předchozích problémů o deset pozic níž.

Rally Dakar 2020
AUTOMOBILY
průběžné pořadí po 8. etapě
1.Sainz/CruzMini JCW Buggy31:56:52
2.Al-Attiyah/BaumelToyota Hilux+6:40
3.Peterhansel/FiúzaMini JCW Buggy+13:09
4.Al-Rajhi/ŽilcovToyota Hilux+32:25
5.Terranova/GraueMini JCW Rally+43:02
6.De Villiers/HaroToyota Hilux+53:12
7.Serradori/LurquinCentury Buggy+1:02:42
8.Ten Brinke/ColsoulToyota Hilux+1:07:00
9.Seaidan/KuzmičMini JCW Rally+2:37:18
10.Han/LiaoHanwei 2WD+3:06:20
13.Alonso/ComaToyota Hilux+3:10:51
14.Prokop/ChytkaFord Raptor RS Cross-Country+3:23:44
18.Zapletal/SýkoraFord F-150+5:29:52
37.Ouředníček/KřípalFord Ranger+10:59:08
59.Vaculík/PlechatýFord F-150 Evo+76:01:19
Akce DAKARMANIA výhodně

Mohlo by vás zajímat

Sébastien Loeb, Rallye Monte Carlo 2020

Loeba láká návrat na Dakar. Ve hře je Toyota

Rally Dakar zůstává pro Sébastiena Loeba otevřenou kapitolou. Do své sbírky trofejí by rád přidal i pohár pro vítěze nejslavnější maratonské rally světa.

Více...
Carlos Sainz, Dakar 2020

Buginy jako možná cesta do hybridní dakarské budoucnosti

Buginy s hybridními motory? Díky své konfiguraci a hmotnosti se mohou stát vhodnou platformou pro společnosti, které se chtějí vydat alternativní cestou.

Více...
Dakarspeed DKR3

Amerika na podvozku ze Sedlčan

Dakarspeed představil nový soutěžní kamion. Přestože se jedná o velmi unikátní stroj, konstruktér Martijn van Rooij využil i některé osvědčené komponenty.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu