Martin Prokop: Auto bude mít fyzicky jinou podobu

Rubrika: Auto  
/ Aktualizováno:

Martin Prokop se po pěti měsících vrátil za volant svého dakarského Fordu Raptor a nemůže se dočkat podzimních závodů. Příprava na Dakar 2021 bude velmi intenzivní, odpočatý jihlavský závodník se však nemůže dočkat a cítí novou motivaci.

Martin Prokop, Mogul Test Rally 2020
Martin Prokop, MP-Sports. Mogul Test Rally 2020. © MP-Sports

Martin Prokop již před časem opustil pozici šéfa týmu MP-Sports a převzal vedení v rodinné společnosti Jipocar, působící především v přepravě a logistice. Proto jej i kvůli opatřením, která měla zabránit šíření nemoci covid-19, v uplynulých měsících zaměstnávaly úplně jiné starosti, než na jaké byl zvyklý v předchozích letech.

„Pro každého to znamenalo nějakou změnu. Pro nás samozřejmě velikou, protože se hodně orientujeme na automobilový průmysl. Jsme na něm závislí podobně jako velká část České republiky. V našem byznysu došlo ze dne na den k obrovskému poklesu. Vše, s čím jsme počítali třeba ještě 10. března, se během následujících několika dnů razantně změnilo. Nebylo to příjemné, potýkáme se s tím dodnes, ale musíme se s tím nějak vyrovnat,“ říká Martin Prokop.

„O to víc mě těší, že se nám koncem minulého roku podařilo domluvit partnerství s Benzinou a Mogulem, respektive se skupinou Unipetrol, která nás podporuje v závodění. Myslím si, že to přišlo ve správný čas, protože ve firmě jsme museli udělat spoustu omezení a budget na závodění se samozřejmě také musel upravit, respektive teď není žádný.“

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Znovu získat cit a zkušenosti

S ohledem na nové povinnosti se pětinásobný účastník Rally Dakar už nepovažuje za profesionálního sportovce. Jedním dechem však dodává, že pro něj motorsport nadále zůstává životní vášní.

„Ani v této době jsem závodění z hlavy nedokázal dostat. A doufám, že nikdy nedostanu! Pomáhá mi, když se můžu na něco těšit,“ přiznává sedmatřicetiletý jihlavský rodák. „Ráno cestou do kanceláře jdu stejně za kluky na dílnu. A když skončím a nemusím nikam jet, tak za nimi jdu zase. I během té blbé doby jsme se scházeli aspoň na nohejbal a podobně.“

V dílnách MP-Sports se během karantény pracovalo především na vozech, s nimiž Prokop závodil v minulosti v klasických automobilových soutěžích a dodnes zůstávají v týmovém „depozitáři“. Ford Raptor RS Cross-Country totiž po Dakaru putoval ze Saúdské Arábie rovnou do Spojených arabských emirátů, kde se na jaře měla jet Abu Dhabi Desert Challenge. Nástup pandemie však vedl k odložení závodu na listopad a dakarský speciál doputoval zpět do Čech až v polovině června. Martin Prokop se za jeho volant poprvé vrátil až po pěti měsících při Mogul Test Rally, která se uskutečnila předminulý týden v Sosnové.

Martin Prokop, Dakar 2020
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Rally Dakar 2020. © MP-Sports

„Byla to dlouhá doba a strašně mi to chybělo. Přetrhla se mi linka zkušeností a citu pro auto. To budu muset znovu najezdit, ale na druhou stranu tělo to docela kvitovalo,“ usmívá se Prokop. „Oběhl jsem si fyzioterapeuty, doktory, hodně jsem spal a docela jsem se dostal ze zátěže. Kdybych byl o deset let mladší, tak bych byl nervózní a jako na jehličkách. Ale teď mi to docela bodlo, protože už závodím možná dvacet let. Jenže sám bych si půlroční pauzu nikdy neudělal. Po fyzické stránce mi to prospělo a myslím si, že o to víc se zase budu na závody těšit.“

Vývojové plány se nemění

S ohledem na často velmi rychlé tratě, které na závodníky čekaly po přesunu Rally Dakar do Saúdské Arábie, naplánoval MP-Sports hned po soutěži na svém voze celou řadu změn (podrobně v obsáhlém rozhovoru s Martinem Prokopem v magazínu DAKARMANIA #1). A stále je chce realizovat de facto všechny, přestože se „Shrek“ vrátil do Jihlavy o dost později, než se původně předpokládalo.

„V podstatě všechno, co jsem řekl, je v běhu. Prakticky nic se nezastavilo, jen to nebylo na co napasovat, protože auto bylo pryč. Dochází ke změnám na podvozku, na motoru, je to celé připravené a teď se to začne dít. Auto bude mít jinou fyzickou podobu,“ tvrdí novopečený vítěz ankety Sportovec kraje Vysočina 2019.

Martin Prokop, Dakar 2020
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Rally Dakar 2020. © MP-Sports

Krátce před tím, než červený Ford doputoval zpět na týmovou základnu, nastínili francouzští pořadatelé předpokládanou podobu Dakaru 2021. Proti letošnímu ročníku by měl být náročnější díky větší porci dun a dalších technických úseků. Historicky nejúspěšnější český účastník dakarské rally v kategorii automobilů je navzdory těmto slibům přesvědčen, že všechny zamýšlené úpravy jsou nutné a měly by přinést ovoce, i kdyby se tratě opravdu výrazně změnily.

„Jde o to, že tohle auto umělo něco, co z devadesáti procent vyhovovalo v Jižní Americe. Vždycky jsme věděli, že na extra rychlých úsecích prostě nestíháme, ale nemuseli jsme to řešit, protože všude jinde bylo skvělé a hravé. Bylo vynikající v dunách, mělo skvělý motorový rozsah, výborně se ovládalo.“

„Ale máme tam tenhle nedostatek, víme o něm a vyřešit ho každopádně musíme. Je jisté, že nějaké rychlé úseky tam budou znovu. V Saúdské Arábii jsem byl a vím, jak to tam vypadá. Je jasné, že se nezmění. Za rok se celá země nepřekope! Naše auto musí být opravdu komplexnější. Pokud chceme stačit Toyotám, tak musíme zapracovat nejen na výdrži a ovladatelnosti, ale i na rychlosti.“

Martin Prokop, Mogul Test Rally 2020
Martin Prokop, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Mogul Test Rally 2020. © MP-Sports

Trpělivě skládaná mozaika

V dílnách MP-Sports se bude v následujících týdnech pracovat na dvou Raptorech, které má tým k dispozici. Se stavbou nového vozu se zatím nepočítá.

„Takhle zásadní změny dělat nebudeme, protože teď nejsou potřeba. Myslím si, že tato fáze přijde později, jakmile se Dakar otevře hybridům, což pořadatelé chtějí. Teď máme v podstatě dvě připravená auta, na kterých chceme pracovat, abychom je zase posunuli na jinou úroveň. Ale už to nejsou mílové kroky, ale jen krůčky. Pokud chceš zvýšit maximálku třeba o pět kilometrů v hodině, což je můj případ, musíš udělat spoustu malinkých kroků, abys toho dosáhl. To už neuděláš jedním skokem, změnou jedné věci. Musíš poskládat celou mozaiku,“ uvědomuje si Prokop.

„Zároveň musíš počítat s tím, že soupeři samozřejmě posunou svou techniku také. Je to těžké a my nemůžeme najednou udělat jiné auto. Nejsme Peugeot, který by to vzal a řekl: tenhle koncept byl blbý, tak uděláme jiný. To v našich podmínkách nejde.“

Viktor Chytka & Martin Prokop
Viktor Chytka & Martin Prokop, MP-Sports. Mogul Test Rally 2020. © MP-Sports

„Auto, se kterým jsem jel letošní Dakar, bychom za normálních okolností úplně rozebrali. Letos to ale neuděláme. Chceme s ním pořád jezdit a zkoušet nové věci, protože máme nové tlumiče, nějaké novinky na motoru. Druhé auto se bude stavět do novoty.“

Hektický podzim

V rámci přípravy na Dakar 2021 by měla posádka Martin Prokop, Viktor Chytka absolvovat polskou baju, Rallye du Maroc, Abu Dhabi Desert Challenge a ve hře je i baja v Dubaji, jejíž termín však ještě nebyl oficiálně potvrzen. Během tří, případně čtyř měsíců, tak bude MP-Sports závodit na třech kontinentech.

„Tyto závody chceme a musíme odjet, protože se musím dostat do nějakého tempa. Máme tam jen jediný problém, pokud jde o logistiku kolem Maroka a Abu Dhabi. Drbeme si hlavy, jak to udělat. Ale vyřešit to musíme, protože potřebuji najet kilometry.“

Martin Prokop, Mogul Test Rally 2020
Martin Prokop, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Mogul Test Rally 2020. © MP-Sports

Už na podzim tak budou připraveny oba Fordy, z nichž by jeden měl zamířit do Maroka a druhý by měl putovat rovnou na Blízký východ, kde by měl absolvovat ADDC a případně dubajskou baju, po níž by se již do Evropy nevracel.

Zatím však není rozhodnuto, s kolika soutěžními vozy se MP-Sports postaví na start příštího Dakaru.

„Dvě auta budou připravená kvůli Maroku a Abu Dhabi a my bychom byli rádi, pokud by i druhé auto Dakar jelo. Ale doba není jednoduchá pro nikoho. Uvidíme, co přinesou další měsíce,“ uzavírá Martin Prokop.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu