Baja Poland: Utopené vozy soupeřů otevřely cestu Peterhanselovi

Rubrika: Auto, Baja Poland, FIA SP baja  
/ Aktualizováno:

Stéphane Peterhansel v úvodní etapě Polské baji demonstroval, jak velkou roli hrají v cross-country rally zkušenosti. Dakarský rekordman se s chladnou hlavou vypořádal s extrémními podmínkami a ujal se vedení. Prakticky všichni další favorité se dostali do potíží.

Stéphane Peterhansel, Baja Poland 2020
Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Mini All4 Racing, X-raid. Baja Poland 2020. © X-raid

Sobotní etapu Baja Poland 2020 zásadním způsobem ovlivnil déšť, který se v oblasti konání soutěže spustil už v pátek večer. Na trati rychlostní zkoušky ve vojenském prostoru Drawsko Pomorskie, která měřila 172 kilometrů a automobily ji jely dvakrát, čekaly na účastníky rozvodněné potoky, hluboké kaluže a písčitý povrch proměněný v mazlavou kaši.

Stěrače nestíhaly čistit přední okna, která se mnohým favoritům navíc mlžila. Bláto v brodech a kalužích nesvědčilo motorům, respektive vzduchovým filtrům soutěžních speciálů. Místo souboje o sekundy se bojovalo spíše o samotné setrvání v závodě.

S extrémními nástrahami si nejlépe poradil Stéphane Peterhansel s Mini, přestože po prvním dopoledním průjezdu figuroval v hodnocení jezdců přihlášených do Světového poháru FIA v cross-country bajách až za medailovými pozicemi.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

„Bylo to opravdu šílené. Ani na chvilku nepřestalo pršet. Tak velké brody, jakými jsme projížděli dnes, jsem ještě nikdy neviděl. Neuvěřitelné,“ hodnotil v servisní zóně před odpolední sekcí Stéphane Peterhansel, jenž v Polsku poprvé startuje s novým spolujezdcem Edouardem Boulangerem.

„Navíc jsme měli problémy s motorem, který se zastavil a pak ztratil velkou část výkonu. Ale řekli jsme si, že speciálku nějak dojedeme. Nakonec jsme tu, což není špatné.“

A odpoledne bylo z pohledu Francouzů ještě lépe. Rychlostní zkoušku totiž nedokončil dosud vedoucí Krzysztof Hołowczyc s Mini ani Nasser Al-Attiyah s tovární Toyotou.

„První speciálku naše auta zvládla poměrně dobře, výsledky byly pozitivní, ale i při druhém průjezdu byla na začátku opět spousta vody a motor to nezvládl,“ vysvětlil příčiny Al-Attiyahova odstoupení Jean-Marc Fortin, jehož tým Overdrive Racing zajišťuje nasazení Toyot. „Vzduchový filtr byl plný vody, takže bylo lepší zastavit. Motor není poškozený, ale bylo rozumnější odstoupit než způsobit škody, které by vyžadovaly velmi nákladnou opravu.“

Nasser Al-Attiyah, Baja Poland 2020
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing. Baja Poland 2020. © Red Bull Content Pool

„Nemyslím si, že by se Nasser zítra do závodu vrátil. Je to velký bojovník, který vždycky touží po úspěchu a zajímá ho jen vítězství. Proto za dané situace není důvod, aby v neděli restartoval,“ dodal Fortin.

Peterhansel předstihl také Kubu Przygońského s další Toyotou. Jezdec Orlen Teamu třetí speciálku na rozdíl od Hołowczyce a Al-Attiyaha zdolal, jenže ztratil 54 minut a klesl ze třetího na šesté místo.

Před závěrečnou nedělní etapou se na druhou příčku klasifikace světového poháru posunuli Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul se třetím Hiluxem od Overdrivu, třetí jsou Aron Domżała a Szymon Gospodarczyk, kteří s Can-Amem zároveň vedou v hodnocení side-by-side.

Martin Prokop a Viktor Chytka „utopili“ svůj Ford už na dopolední erzetě.

„Ráno byly podmínky opravdu zrádné, všude byla spousta vody. Nám se bohužel ucpal malý otvor, který odvádí vodu od vzduchového filtru. Po průjezdu velkými kalužemi zůstávala ve filtru voda a když jsme se dostali do jednoho velkého brodu, už toho bylo na motor příliš a ten se zastavil,“ popsal rozhodující okamžiky Martin Prokop. „Auto jsme dostali ven za pomoci organizátorů, pak si pro nás přijeli kluci z týmu a v servisu jsme se to pokusili vyčistit.“

Martin Prokop, Baja Poland 2020
Martin Prokop/Viktor Chytka, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Baja Poland 2020. © MP-Sports

„Bylo to obtížné. Nemohu říct, že jsem si to užíval, protože z auta nebylo pořádně vidět, protože přední sklo bylo celé od bláta. Ale byl jsem hodně rád, že znovu sedím v závodním autě. Když jsme zůstali stát, byli jsme hodně zklamaní, protože jsme moc chtěli závodit. Ale to je motorsport a takové věci se stávají. To je prostě součást hry,“ konstatoval Prokop.

Mechanikům týmu MP-Sports se však podařilo motor a filtry vyčistit, a tak se jihlavský závodník mohl do soutěže vrátit. Odpoledne byl druhý nejrychlejší, když nestačil pouze na Peterhansela. Po problémech soupeřů navíc může i navzdory vysoké penalizaci za nedokončený ranní test v neděli bojovat o body do světového poháru.

„Jsem rád, že kluci úplně na poslední chvíli dokázali opravit motor. Zbývalo posledních dvacet sekund, abychom stihli časovou kontrolu, jinak bychom byli vyloučení. To bylo vážně dobré,“ ocenil členy svého týmu Prokop. „Nicméně erzeta byla šíleně náročná. Už sice nepršelo, ale bláto bylo děsné. Měl jsem pocit, jako by auto bylo rozbité, protože šlo neustále do smyku. Byla to divná jízda. Neustále jsme se snažili koncentrovat, protože to byla nekonečně dlouhá speciálka a před koncem byla čím dál těžší.“

Čeští jezdci si v sobotu dobře vedli v samostatném hodnocení středoevropského šampionátu. Miroslav Zapletal (Hummer) je průběžně třetí, Tomáš Ouředníček (Ford) pátý.

Pro závěrečnou etapu připravili polští pořadatelé dva krátké měřené úseky (9,5 a 17 km), které se pojedou dvakrát. Jméno vítěze Polské baji bychom měli znát v neděli 6. září po 13. hodině.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu