Na polskou Baju Drawsko odjel o víkendu tým Big Shock! Racing hlavně proto, aby před blížícím se Dakarem získal další porci 330 cenných závodních kilometrů. V sestavě byly stejně jako při předchozí Polské baje dva kamiony.
Kamion Iveco pilotoval Martin Macík navigovaný Františkem Tomáškem, o technickou asistenci se staral palubní mechanik David Švanda. Liaz si opět pronajal Dan Stiblík, který se pozvolna rozhlíží ve světě cross-country rally. Tentokrát nešlo o výsledky. Hlavní motivací byl trénink a také chuť zajezdit si.
Vůbec přitom nevadilo, že kamiony týmu Big Shock! Racing v soutěži startovaly jako jediné. Je třeba závodit, testovat a sbírat zkušenosti. A právě v Polsku se síla dvou týmových trucků prokázala, když Dan dokázal Martinovi pomoci poté, co během zátěžové zkoušky prorazil hadici přivádějící naftu do motoru. I přes tuto menší kolizi byl Macík v cíli nakonec třináctý mezi vozy startujícími v rámci polského, českého a středoevropského mistrovství, Stiblík obsadil dvanácté místo. České kamiony závodily se 37 osobními automobily.
Trénujeme, kde se dá
Protože většina evropských soutěží, zahrnujících kategorii kamionů, kterých se tým Big Shock! Racing pravidelně účastní, byla v letošní sezóně zrušena, rozhodl se Martin Macík potrénovat v rámci cross-country rally primárně určených osobním automobilům. Že jsou spolu s Danielem Stiblíkem, který si pronajímá druhý týmový vůz, jedinými kamiony na trati, nehrálo zásadní roli.
„Vždycky si poradíme. Kamiony, osobáky, důležité je, že máme s kým závodit. Teď nám jde hlavně o to, abychom měli možnost odjet si delší úseky v ostřejší rychlosti. Potřebujeme otestovat nové úpravy na našem Karlovi. Do Dakaru nezbývá moc času,“ říká Martin Macík, jenž už má na motoru i automatické převodovce nastavenou konfiguraci, která mu zůstane i pro lednový Dakar.
Zátěžová zkouška
V sobotu byly v plánu dvě rychlostní zkoušky, každá dlouhá 142 km. Náročnější trialové úseky a honičky kamionu s osobními automobily dokážou české posádce pokaždé zvednout náladu. Do cíle první sobotní části dojel žlutý kamion Karel pilotovaný Macíkem na osmém místě a stejné si držel i celkově, Stiblík byl šestadvacátý.
Následoval hodinový servis. A grády měla i poslední speciálka, ve které se Macík rozhodl rozjet na maximální možnou rychlost a provést zátěžovou zkoušku. Tu nakonec nevydržela zadní pera držící nápravu, která s posádkou už absolvovala poslední Dakar, a jako jeden z mála dílů nebyla ještě vyměněna. Nahrazena měla být po návratu z evropských závodů. Pera praskla a vzala s sebou i hadici s přívodem nafty do motoru. Zhruba v polovině etapy tak Macík s Tomáškem a Švandou ucítili v kabině naftu a museli jízdu přerušit. Naštěstí u Iveca zastavil druhý týmový kamion. Stiblík poskytl posádce palivo i pár potřebných součástek a stal se tak hrdinou kamionové soutěže.
„Řekli jsme si, že závěr pojedeme trochu vabank. A nasadili jsme fakt kudlu. Na takovou rychlost bychom si netroufli ani na Dakaru. A jsme rádi, že jsme si potvrdili, kde mají pera své limity. Každopádně, dnešním vítězem je Dan, který nám pomohl a současně jsme si společně projeli závěr etapy,“ vypráví Martin Macík.
Macík nakonec dojel závod na celkovém třináctém a Stiblík na dvacátém místě. Atmosféra na Baja Drawsko byla velice přátelská, soupeři milí, tým Big Shock! Racing fungoval skvěle, i když mechanici měli spoustu práce. Je možné, že se jednalo o poslední soutěž sezóny, pokud se nepodaří najít dostupné duny, na nichž by tým ještě stihl otestovat jízdu v písku. Karla teď v Sedlčanech čeká kompletní čištění a rozložení do šroubků, aby mechanici mohli vše překontrolovat a následně namontovat nové díly, které už budou připravené na Dakar 2021.
Tisková zpráva týmu Big Shock! Racing [editováno]